[WN] Welk Hoofdstel ????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EviBells

Welk Hoofdstel ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:13

Mijn haflingerruin van 3 jaar bijna 4 jaar is net een beetje ingereden. Dit gaat goed, hij vind alles best. Nu wil ik western gaan rijden met hem. Hij is groot (1.55m) voor een haflinger en slank en erg soepel en wendbaar. Ik wil gaan lessen en verder recreatie rijden. Het western zadel wat we al hebben is van kunststof, dit omdat we hem eerst zadelmak moesten maken etc. en ik het zonde vind om een groen paard meteen een zadel op te gooien van duizend euro. Het zadel past trouwens wel super goed! Ligt heel mooi en sluit perfect aan. Alleen het hoofdstel vind ik erg moeilijk. Waar kan ik het beste mee beginnen?? En wat voor bitje?? Ik heb het gevraagd in een ruitersportzaak waar ze dus ook western spullen verkopen maar als advies geven ze me dat ik moet beginnen met een engels hoofdstelletje met neusriempje etc. en als hij goed is ingereden dan pas een western hoofdstel. Volgens mij is dit grote bull-oliebol. Ik kan toch meteen beginnen met een western hoofdstelletje?? Me haffie is trouwens ingereden met alleen een halstertje en touw om zijn hals. En zadelmak gemaakt met dat kunststof westernzadel.
Wie kan mij hier goed over informeren???

[edit Romkabouter]titel aangepast[/edit]

Brendageene

Re: [color=#FF00FF]Welk Hoofdstel ????[/color]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:31

Ik zou om te beginnen eens naar een goede westernwinkel gaan en niet een engelse waar ze wat western erbij verkopen (kwaliteit van die spullen is vaak om te huilen en het personeel heeft er meestal de ballen verstand van)

Ik heb mijn paard ingereden met een gewoon trainingshoofdstel en een snaffle bitje. Ondertussen loopt hij wel met een showhoofdstel om maar dat is omdat ik die mooi vind

Zo ziet het eruit:
Afbeelding

Dus gewoon een hoofdstel zonder neusriem en een snaffle van sweet iron. Dit gaat roesten en geeft een lekker smaakje voor het paard. Verder zit er ook koperinlagen in het bit, zoals bij veel westernbitten. Ik gebruik ook geen kinriempje of kettingtje.

EviBells

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:40

Het ziet er wel mooi uit! Is het snaflle bitje goed om een jong paardje mee te trainen?

WIE WEET ER EEN GOEIE WESTERNSPORTZAAK IN NL??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:49

Kijk eens bovenin bij de sticky's

Persoonlijk gebruik ik graag een dubbelgebroken trensje.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:53

Heb mijn haflinger, verder doorgereden met dit hoofdstel en snaffle, ze was eerder een gewone dikke bustrens gewent maar daar liep ze zo onhandig mee te mieren dat ik op zoek ben gegaan naar een ander bit.
Ik kocht dit hoofdtel 2e hands met het bit erbij, heb het gepast en ze reageerde vanaf het eerste moment erg rustig en ontspannen op dit bitje, vandaar dat ik er nu mee rijd, bevalt nog goed, ik rijd dr ook zonder bit.

Afbeelding

Zal een wat dommige vraag zijn, maar wat doen de kopere inlagen precies in zn bit?

EviBells

Re: Welk Hoofdstel ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:59

Oke, is dit een trainings hoofdstelletje?? En wat is handig om op te letten als ik er een ga kopen? Je hebt ze trouwens toch ook zonder keelriem?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 12:59

Koop iig geen eenoor hoofdstel, dit omdat sommige paarden die eenzijdige druk bij hun oor niet kunnen verdragen. Gewone frontriem of v-tje vind ik persoonlijk erg leuk. Bij het inrijden van mijn driejarige hebben ze als bit een D-trens (snaffle) gebruikt, en een neusriem, verder een martingaal.

Afbeelding

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:29

Wat mij opvalt is dat mensen geen kinriempje of kinketting gebruiken. Zelf zou ik dit juist wel adviseren, mij is geleerd dat een riempje ervoor zorgt dat het bit niet de hele mond doorgetrokken kan worden. Nou zal dit normaal gesproken niet snel gebeuren, maar in sommige situaties kan het voorkomen dat het toch gebeurd.
Een trainingshoofdstel is een hoofdstel zonder al te veel franjes. Eigenlijk hebben alle trainingshoofdstellen juist wel een keelriem, deze geeft je nog een klein beetje extra zekerheid dat het hoofdstel blijft zitten als een paard met zijn hoofd gaat schudden oid. Vaak hebben de 1 of 2 oors showhoofdstellen geen keelriem.
Waar ik persoonlijk op zou letten is dat het soepel aanvoelt, dus dat het leer van een goede kwaliteit is. Verder moet de frontriem niet te strak zitten, nou zal dit met de meeste hoofdstellen en paarden meevallen, maar je hebt ze er tussen zitten.
Voor een jong paard gebruik ik ook een neusriem en een martingaal afhankelijk van hoe het paard reageert.

Succes met uitzoeken

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:34

Azhari schreef:
Wat mij opvalt is dat mensen geen kinriempje of kinketting gebruiken. Zelf zou ik dit juist wel adviseren, mij is geleerd dat een riempje ervoor zorgt dat het bit niet de hele mond doorgetrokken kan worden. Nou zal dit normaal gesproken niet snel gebeuren, maar in sommige situaties kan het voorkomen dat het toch gebeurd.
Een trainingshoofdstel is een hoofdstel zonder al te veel franjes. Eigenlijk hebben alle trainingshoofdstellen juist wel een keelriem, deze geeft je nog een klein beetje extra zekerheid dat het hoofdstel blijft zitten als een paard met zijn hoofd gaat schudden oid. Vaak hebben de 1 of 2 oors showhoofdstellen geen keelriem.
Waar ik persoonlijk op zou letten is dat het soepel aanvoelt, dus dat het leer van een goede kwaliteit is. Verder moet de frontriem niet te strak zitten, nou zal dit met de meeste hoofdstellen en paarden meevallen, maar je hebt ze er tussen zitten.

Succes met uitzoeken

Over dat kinriempje, deze zat wel bij het hoofdstel toen ik hem kocht, maar vroeg me af wat er het nut van is, dacht gelijk aan wat jij net omschreef.
Maar als ik naast mn paard sta en de teugels aanneem, gebeurt er geen fluit met dat kinriempje, ik veel druk op de teugels gelegd om te kijken of dat kinriempje enig effect had maar je kunt wel hard aan de teugels trekken, het kinriempje doet niks, of hoe moet ik anders zien?
Ik snap het nut er wel van, maar in de praktijk lijkt dat ding bij mijn hoofdstel geen nut te hebben?

Of moet dat riempje vrij strak zitten om eningzins nuttig te zijn, want hij hing toendertijd vrij losjes?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:38

Azhari schreef:
Verder moet de frontriem niet te strak zitten, nou zal dit met de meeste hoofdstellen en paarden meevallen, maar je hebt ze er tussen zitten.
Van de meeste goedkope hoofdstellen (Vaak die waar ook teugels bijzitten) is de frontriem te klein en de bakstukken te lang.
Heb je dan een maat cob (qua paard) dan kun je het hoofdstel niet kort genoeg maken (zitten de gespen tegen het frontstuk aan) en heb je een paard (qua afmeting hoofd) dan is de frontriem te klein.

Ook bij stevige Quarters en andere 'brede' rassen passen die goedkope hoofdstellen vaak niet mooi.

Tevens zijn bij hoofdstellen waar teugels bijzitten de teugels meestal niet lang genoeg. Meestal zijn ze 1,70 en als je nog op 2 handen rijdt is dat gewoon te kort. Je hebt aan teugellengte toch wel minimaal 2 mtr nodig.

Een trainingshoofdstelletje hoeft niet duur te zijn. Ik ken ze vanaf Euro 35, teugels voor het zelfde geld. Heb je een prima dikke Herman Oak kwaliteit die naturel van kleur is. Dit kun je zelf donkerder oliën of het wordt in gebruik vanzelf ook donkerder.

Wil je wat 'opsmuk' op je hoofdstel (zoals hierboven getoont) dan ben je natuurlijk wel iets meer kwijt.

@Cissie, de bedoeling is dat het kinriempje zo strak zit dat het lichtjes de kin raakt. Qua technisch sturen doet het idd niets.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:41

Okee dus voor de Veiligheid is het wel beter, begrijp ik

Bedankt!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:46

Azhari schreef:
Wat mij opvalt is dat mensen geen kinriempje of kinketting gebruiken.

Is moeilijk te zien, maar op de foto van de palomino zit er wel een kinriempje aan het bit (en die zat niet zo strak als het op de foto lijkt)

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:51

Cassidy schreef:
Is moeilijk te zien, maar op de foto van de palomino zit er wel een kinriempje aan het bit (en die zat niet zo strak als het op de foto lijkt)

Inderdaad bij die van jou zag ik hem wel, maar die daar boven niet.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 13:59

Azhari schreef:
Cassidy schreef:

Inderdaad bij die van jou zag ik hem wel, maar die daar boven niet.

Dat klopt, wat die heeft er geen om ..........

......... maar of dat nu wel zo verstandig vraag ik mee af, ik wil niet onbedoeld de veiligheid van mezelf en mn pony in gevaar brengen omdat ik zo stom ben om dat kinriempje niet om te doen.
Dacht dat het weining verschil maakte met of zonder, maar ga hem strakjes omdoen en dan doe ik hem ietsjes strakker, want hij hing eerder bungel de bungel erg los

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:01

Cissie, waarom gebruik je geen neusriem?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:05

Cassidy schreef:
Cissie, waarom gebruik je geen neusriem?

Heel eerlijk??

Vind zo'n hoofdstel veel mooier dan 1 met neusriem

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:07

De neusriem kun je in de western los krijgen, die van mij is ook los.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:10

Cassidy schreef:
De neusriem kun je in de western los krijgen, die van mij is ook los.

Met het oog op veiligheid bedoel je dan waarschijnlijk?

Dit hoofdstel heeft de aparte 'doorgangen' voor de keelriem en de bakstukken, vraag me af of daar het deel van de neusriem ook nog doorheen past?, is aardig krap vermoed ik.

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:11

De neusriem zit er gewoon los onder, die hoeft niet door het hoofdstel bij de western. Tenminste zo gebruik ik mijn neusriem altijd.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:15

Azhari schreef:
De neusriem zit er gewoon los onder, die hoeft niet door het hoofdstel bij de western. Tenminste zo gebruik ik mijn neusriem altijd.

Maar is het nut van de neusriem erbij aan doen dan? als het hoofdstel verder los staat van de neusriem schuift het hoofdstel net zo makkelijk af als zonder neusriem, lijkt mij

Ik bedoel het paard kan zn mond niet teveel open doen en het bit blijft misschien wat beter op zn plek, maar wat nog meer? anders kan ik net zo goed zonder rijden......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:17

De neusriem, in combinatie met het voldoende hoog hangen van het bit, voorkomt dat het paard leert de tong over het bit te gooien. Als ze dat eenmaal doorhebben, leer je het ze nooit meer af.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:23

Cassidy schreef:
De neusriem, in combinatie met het voldoende hoog hangen van het bit, voorkomt dat het paard leert de tong over het bit te gooien. Als ze dat eenmaal doorhebben, leer je het ze nooit meer af.

Dat is zeker zo, deze haf reed ik eerder Engels met gecombineerde neusriem en dikkere bustrens, alles zat netjes op maat, toen deede ze wel af en toe de tong over het bit, althans ze probeerde het en liep ermee te worstelen, niet prettig voor haar dus.

Ben toen overgestapt op western met dit hoofdstel en probleem was weg over, mede daarom vind ik het best zo met dit hoofdstel, niet dat het ideaal is misschien en er zullen best betere mogelijkheden zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:25

Ik denk dat je engelse bit gewoon te dik was voor haar mond en dan in kombinatie met een aangetrokken neusriem niet echt prettig voor het beestje. Dus vandaar dat geworstel.

Het feit dat je haar nu zonder neusriem rond kunt sturen duidt er al op dat ze het meer naar de zin heeft.

EviBells

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 14:26

Ik wil een hoofdstel voor mijn haflinger. Zelf denk ik dan aan maat cob. Maar ik begrijp dat ik dus beter voor maat pony kan kiezen of zoiets? De teugels moeten dus min. 2 meter lang zijn.

Ik heb het al eerder in een bericht gevraagd en ik weet dat er hierboven al een topic is aangemaakt voor western shops.. maar toch zoek ik er een in Noord - Holland of Zuid - Holland welke groot is en goede spullen verkoopt. Ik vind het moeilijk, ben een leek hierin en wil graag goed advies als ik een hoofdstel koop, dus bestel ik dit liever niet on-line en dan zelf maar bedenken welk bit etc. Nee liever info van prof. Dus als iemand nog een goede zaak weet in Nederland....

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 14:29

Als een paard niet de neiging heeft om zijn tong over het bit te doen is het geen must om een neusriem om te doen, maar zeker bij jonge paarden doe ik het wel. Die verzinnen de raarste dingen en net als wat cassidy zegt als ze het eenmaal door hebben, dan leren ze het nooit meer af. Bij onze oudere paarden gebruiken we zo heel af en toen eens een neusriem, maar dat is meer van rijtechnische aard, dan dat het te maken heeft met de tong over het bit.

Evibells, als je haf normaal een maatje cob heeft zou ik dat ook als hoofdstel kopen. Sommige merken hebben geen verschillende maten, maar kun je heel ruim verstellen.