[WN] "Indisch leer"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

"Indisch leer"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 10:27

Op verzoek van enkele bokkers, hierbij een kopie van een e-mail dat ik aan enkele stuurde m.b.t. tuigleer...

...........

Ik zal je met een lang verhaal proberen uit te leggen wat het verschil is tussen goed tuigleer en zgn Aziatisch (Indisch) tuigleer.

Tuigleer dat normaliter voor westernzadels gebruikt wordt, komt van runderen. Nou is het ene ras rund niet het andere. De beste huiden voor tuigleer komen van koeien die in gematigde streken wonen (Noord-Amerika, Europa). Dit om de eenvoudige reden dat die een dikkere huid hebben (6 - 8mm). Nadat de huid van het rund af is gehaald word deze eerst geraspt: de vlees resten worden van de huid gehaald. Vervolgens wordt de huid gelooid. En hier zit het grote verschil tussen "goed" tuigleer en "indisch" tuigleer.

Goed.
Het goede tuigleer wordt minimaal 3 maanden (maar beter nog 6 maanden) in grote tonnen gelooid met een mengsel van eikenloog (gemalen eikenbast/eikenhout) en diverse andere plantaardige stoffen met water. Daarbij worden de vaten regelmatig gedraaid. Het resultaat is een tuigleer dat enorm sterk (en ook stug) is, anderzijds met water of olie zeer zacht wordt. Door het eikenloog is er een zeer stevige verbinding tussen de huidcellen en vezels ontstaan. Vervolgens worden de huiden op egale dikte geslepen (4 - 5 mm) of gespleten (snijden) in vellen van 1 - 3 mm dikte.
Het grote probleem hierbij is, dat eikenloog na gebruik een zeer zware belasting voor het milieu vormt. Vroeger kieperde men dat gewoon in de Maas (of Rijn) maar dat mag niet meer. Ook lozen op het riool mag niet meer. Leerlooierijen die nog met eikenloog (en diverse andere soorten plantaardig loog) werken, moeten sinds 1998 een eigen waterzuiverings installatie hebben. Deze investering was voor vele looiers niet op te brengen, met als gevolg dat er in Nederland geen looiers meer zijn die eikengelooid leer -zelf- looien. In Duitsland zijn er nog 3 en in Belgie/Franktijk nog +/- 8 die het nog doen. Dit soort leer heeft diverse waarmerken. Een bekend waarmerk is "Herman Oak" (weer die eik) uit USA. Wij gebruiken uitsluitend Europees tuigleer, kwaliteit Herman Oak.
Je zult begrijpen dat dit leer, door de het looien en de vele handmatige bewerkingen duur is.

India.
In de Aziatische landen wordt het leer veelal op basis van Chroom-Bromide gelooid. Dat gaat erg goed voor huiden die van dunnere kwaliteit zijn en die bijvoorbeeld voor de meubelindustrie of schoenindustrie (bovenzijde schoenen) gebruikt worden. Bij het chroomlooien blijft het leer soepel (net wat nodig is voor stoelen), maar heeft daartegen minder bindende vesels. Wil je dergelijke leer dan toch voor zadels gebruiken, voeg je er in de laatste fase van het looien "leer-cement" aan toe. De chemische naam ken ik niet, maar het resultaat is dat het leer hard wordt. Niet hard door de looing, maar hard door het toevoegsel. Buiten het feit dat "indisch" leer zelden dikker is dan 3 mm, heeft het ook nog een "karton" structuur. Bij rechte spanning nog niet zo'n probleem, maar bij zeer plaatselijke spanning (bijv. schuin op een riem) scheurt het veel sneller dan eiken gelooid leer van gelijke dikte. Het heeft nog een nare eigenschap. Maak je het vaker nat, komen de lagen leer los van elkaar te liggen. EN dat nat is niet alleen bij water, maar ook bij olie. Al met al is dit leer niet geschikt voor westernzadels. Dit soort "tuigleer" is spotgoedkoop. Mede ook door de lage loonkosten en het feit dat men het in India niet zo nauw neemt met het milieu (chroom is ook giftig). Verder is de tijd van looien beduidend korten als bij eiken loog.
Van "indisch" leer zonder leer-cement, worden overigens de moeiste dingen gemaakt, ook Engelse zadels (waarin veel minder -of geen- tuigleer wordt gebruikt).

.........

cornelie

Re: "Indisch leer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:45

Wat zijn de uiterlijke kenmerken van het goedkope leer? Of hoe kan je bv aan een goedkoop hoofdstel zien of het ook een goed hoofdstel is. Dat 'vezelige' leer zet ik altijd mijn vraagtekens bij.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:39

Een zeer mooi intressant verhaal over leer.
Wat voor leer soorten heb je nog meer om een western zadel te maken.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:46

leuk stukje.

heb ik nog een vraagje. waar ik al heel lang geen antwoord op weet

hoe maak je in hemelsnaam teugels
ze zijn vaak 2 meter lang
en zulke lange koeien heb je niet
uit de nek van een giraf maar zoveel giraffen zijn er ook niet.
rond snijden...........maar dan krijg je een krul,
ik heb al van alles bedacht ,maar ben er nog niet uit.

dus sablou, of anderen ............

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 12:56

Dat zal ik ook wel eens willen weten jos.
Ik vindt het een hele goeie vraag

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:39

Teugels worden uit het langste deel van de koeiehuid gesneden.
Als je een koeiehuid helemaal plat legt komt hij nl. op een aantal plaatsen wel aan zo'n 2,5 meter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 14:53

Koeien kunnen best lang zijn, maar zo lang ???

Overigens heeft Sablou het nog over hele huiden en de manier van prepareren.
Nu is mij bekend dat je ook met leren afvalstukjes, een pers en een bepaald procedé een aardige nephuid kunt maken

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:19

Dan komen de teugels van het randje van de neus tot zijn staart

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 15:32

Dames en heren,

Een aantal antwoorden in 1

- Lengte teugels.
Een runderhuid wordt voor het looien in bepaalde delen gesneden.
De belangrijkste (en duurste) stukken zijn de "Helften" (Duits). Daarbij wordt een hele huid, maar zonder buik en benen) over de ruggegraad in 2 delen gesneden (anders is het onhandelbaar groot en zwaar).
Als je vanaf de hals (halverwege tussen kop en schouder) over de rug tot en met de billen (incl. ronding) meet zijn de meeste huiden daar zo tussen de 2.10 en 2.50. En daar komen dus de teugels uit (het duurste deel van de huid). Overigens kun je teugels van 10 meter uit 1 stuk hebben (spiraal vormig snijden, vervolgens nat maken en uithangen - mooi he leer?).

Overigens moet een zadelmaker rekening houden met de locatie van het leer in de huid. Flanken, hals, buik en billen zijn veel zachter dan middenrug. Die zijn dus heel goed te gebruiken voor "bekleding"van fork en seat-rug, maar minder goed voor seatjockeys en skirts. Daar gaat het met zadels van de plank wel eens mis heb ik al een aantal keren gezien (de beroemde luchtbellen onder de seatjockeys).

- Kenmerken "goedkoop" leer.
Dit is een stuk moeilijker, want wat voel ik (jij) nou precies bij slecht leer? Op de 1e plaats lijkt het heel erg op geperst karton (inderdaad Sugarmis er wordt ook leer uit resten geperst). Het "indische" leer heeft een grauwe/grijs gloed en is zelden huidgeel (goed tuigleer is geel/licht bruin). Het is hard (goed tuigleer is stug maar niet hard) en als je het langer nat maakt kun je er laagjes af trekken. Ik heb niet zo'n probleem om goed tuigleer te kopen, want de echte leerlooier zal NOOIT "de indische kwaliteit" verkopen voor tuigleer (hij heeft het niet eens - hij maakt het niet).
Er is ook Europees/USA tuigleer dat niet super is. Er zitten bijv. lange draden aan de ruwe kant. Een teken dat het niet goed schoongemaakt is of dat er resten onderhuid zijn achtergebleven of dat de looing niet goed is gegaan (te kort, te weinig loog, etc. etc.).

-Ander soorten leer voor westernzadels.
Tja. Die zijn er m.i. niet. Uitzondering zijn de boomloze westernzadels, die vrijwel allemaal uit chroom-bromide (of iets dergelijks) gelooid leer zijn gemaakt. Veelal zeer goede kwaliteit leer hoor. Deze zadels zijn ook veel zachter, maar door het concept kan dat ook. Het leer is ook veel makkelijker machinaal te verwerken. Een echt westernzadel wordt voor 90% uit tuigleer gemaakt. Uitzonderingen zijn de seat (padded seat) en de riemen (die zijn van Latigo, dat in europa niet meer gelooid wordt : afvalwater is zeer giftig door gebruik van pepers en giftige plantenextrackten - vandaar de rode kleur).

MVG Louis

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 15:37

Een hele goeie uit eg sablou.
Nou weet ook wat meet over leer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 18:44

Louis, duidelijkheid alom! ( zoals ik ook al schreef in mijn email)
Moderater? Misschien een sticky op deze?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 15:38

kheb ergens geleze dat zwarte zadels meestal van slechte kwaliteit zijn en dat een hoop drukversierde zadels ( niet die van Billy Cook en zo) ook van mindere kwaliteit zijn want die zijn zo versierd dat je de fouten moeilijker op merkt. Ik rijd alleen maar met Billy Cook en dat zijn geweldige zadels

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:01

Onzin
Kun je dat zelf onderbouwen of is dat ook van 'horen zeggen'.

Zwarte zadels hebben een slechte naam omdat veel goedkope zadels zwart zijn.
Die goedkope zadels zijn dus geverfd, op een goedkope manier, dus alleen de bovenlaag. Dat slijt snel en hou je dus een lelijk zadel over.

Natuurlijk zwarte zadels bestaan niet. Ook al maak je ze van Angus leer
Goeie zadels worden geolied en zwarte olie bestaat ook.
Zwart is wel een 'moeilijker' kleur om mooi te houden. Zelfs mijn dure Ortho-Flex begint op de fenders een rooiige gloed te krijgen.
Maar ook andere olie-tinten zijn niet blijvend. Iedereen weet dat een light-oil zadel ook niet jaren die kleur houd. Zelfs een bruin zadel zal mettertijd donkerder kleuren.
Leer 'leeft', dat kleuren hoort erbij.

Geverfd leer heb je ook in alle tinten, van licht-midden bruin-tot donkerbruin. Geverfd leer is moeilijker in onderhoud en wordt juist gebruikt om de lelijke plekken (van de goedkope huid) te verbergen.

Versieringen
Goedkope zadels worden machinaal bewerkt. Men heef grote platen met een bepaald motief en perst die op het leer. Vaak zie je aan de versiersels en de stiksels dat het niet mooi uitkomt. Ook is het minder 'diep'. Dat kan ook niet want het leer is meestal niet dik genoeg voor kwaliteitswerk.

Het betere werk is handwerk alle motiefjes worden met aparte gereedschappen in het leer geslagen. De grotere motieven worden uitgesneden. Hiervoor heb je dus juist dik leer nodig, want ook het verschil in diepte van het snijwerk geeft een mooie 3-dimensinale werking aan het geheel.
Een zichzelf respekterende leerbewerker (tooler) zal echt geen huid gebruiken van een mindere kwaliteit. Stel je voor dat er een dunne plek in zit en hij snijd dwars door de huid heen. Heel zijn werk naar de knoppen.

Kijk eens op deze site wat er zoals aan handgereedschap op dat gebied is
http://www.tandyleather.com/Stamps.html

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:06

Dat Klopt sugermiss
Mij zadel was eerder ook lichter van kleur heb ik gehoord van die gene die hem toe heeft gekocht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:09

Vaak kun je de originele kleur zien ergens diep tussen de skirts waar minder (zon)licht komt.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:38

Afbeelding
Dit is mijn zadel zijn orginele kleur.

Afbeelding
Dit is de kleur zo als hij nou is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:49

Kijk maar uit voor je het weet is hij zwart en ineens 'slecht'

Kwestie van smaak natuurlijk, maar waarom kiest iemand nu voor een prikkeldraad motief ??
Ik kan het spul normaal al niet zien in de buurt van een paard

Verder wel een mooi zadel hoor

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:57

Het zat er nou eenmaal op.
En ik hou niet van hele drukke zadels

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 16:59

Tja je hebt het niet altijd voor het kiezen.

Ik hield vroeger ook niet van drukke zadels, nu ben ik net een kraai

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 17:31

Als je op Sablou zijn site kijkt, zie je dat hij ook een zwart zadel heeft gemaakt. En dies niet slecht hoor

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 21:14

Afbeelding

Hier nog zo'n kraai....
Bovenin kun je nog zien dat dit zadel veel lichter was, light oil.
Nu is hij heel diep roodbruin en met HEEL veel tooling.....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 00:41

Het barb-wire motief is erg popiejopie in Texas. Vind het persoonlijk wel mooi.

@Sablou: hoe denk jij over Herman Oak leer en bijv Withers en Cricks (of hoe dat ook mag heten..... schijn het nooit te kunnen onthouden...).
Herstel Wickett & Craigg.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:56

crazycactus schreef:
@Sablou: hoe denk jij over Herman Oak leer en bijv Withers en Cricks (of hoe dat ook mag heten..... schijn het nooit te kunnen onthouden...).
Herstel Wickett & Craigg.

Herman Oak ken ik (heb ik 2 keer gebruikt, maar import uit USA is zo duur). Herman Oak is in USA een beschermd kwaliteitskenmerk, dat van oorsprong van de looier met die naam komt. Heel erg goed leer.

Wickett & Graigg ken ik niet (dat zegt niks hoor). Dat komt ook omdat ik geen leer in USA (m.u.v. Latigo) in koop en dus de leer markt en de producten daar niet zo goed ken.

Ik koop mijn leer bij Sohre Leder in Duitsland, die zich voor tuigleer hebben geconformeerd aan "Herman Oak Quality".

Er is nog beter (eigenlijk mooier) tuigleer te koop in Zwitserland (kopen we een heel enkele keer voor zeer speciale zadels), maar ook hier speelt de import en transport ons qua kosten niet mee.

MVG Louis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:00

Is de levensduur van Indisch leer eigenlijk te verlengen( of te 'verbeteren') door goed onderhoud?

Ik heb namelijk wel een jaar of 8 rondgereden met een tuig van toen Fl 350, dus dat is duidelijk goedkoop leer, maar was altijd wel poetserig ermee, en het is eigenlijk nog nooit ergens stuk gegaan.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:24

Ik heb een zadel van Herman oak leer