[WN] Een vraagje over het Westernhoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fantomelover

Een vraagje over het Westernhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 17:39

Emh misschien een dom vraagje, maar waarom zit er op een Westernhoofdstel geen neusriem ? Ik heb op het internet proberen te zoeken waarom het er niet opzit, maar ik kon niks vinden. Dus vraag ik aan de westernrijders die het weten waarom dit zo is? Ik ben daar best wel nieuwschierig naar.

Groetjes xXx

crazycactus

Re: Een vraagje over het Westernhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:47

Op wedstrijden mag je hem niet gebruiken. Wat hier precies de achterliggende gedachte is weet ik niet. Ik denk dat cowboys vroeger zo min mogelijk poespas aan het hoofd wilde. Een neusriem heeft toch gespjes die stuk kunnen gaan, en dat was niet handig. Daarom is westerntack (werkspul dan wel te verstaan) vrij eenvoudig.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:09

Het is ook zo dat het is om het zo simpel mogelijk te houden en om snel op te kunnen zadelen (als er koeien ontsnapt waren bijvoorbeeld en je had snel een paard nodig )

Je kunt de vraag natuurlijk ook omdraaien: Waarom hebben ze bij het engels rijden een neusriem aan het hoofdstel?

Bij western wordt er overigens wel met neusriem gereden hoor, vooral bij de africhting. Ik heb mijn paard zelf (western) ingereden zonder neusriem, heb nooit een reden gevonden om er eentje aan te hangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:39

Een paard dat zijn mond veelvoudig open doet bij een blijkbaar te sterke teugelhulp van de ruiter wordt door de jury hier op afgerekend (minpunten).
De jury wil ontspanning zien en een paard wat zich willig en tevreden laat rijden. Een open mond is het tegenovergestelde hiervan.
Reden dus waarom hij tijdens een wedstrijd verboden is.

Om dit te bereiken menen sommigen hem tijdens de training wel nodig te hebben, anderen kunnen er blijkbaar prima buiten.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 20:41

Niks zo leuk als een rijtje ontspannen paarden bij de prijsuitreiking, waarvan de helft staat te gapen

Denk dat SM er met haar verhaal aardig in de buurt zit

Over de laatste zin: bij sommige paarden ís het tijdens de training nodig, vooral bij jonge paarden. Later kan het 99 van de 100 keer gewoon zonder. Als het jonge paard wat verder is en paard en ruiter beter op elkaar ingespeeld raken.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:43

Ab Bakker traint ook jonge paarden maar ik heb hem nog nooit een neus riem zien gebruiken.

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:36

Tja, hoe minder je aan een paardenhoofd hoeft te hangen hoe beter ... Het lijkt me bij elk onderdeel van je harnachement handig om je af te vragen of het echt nodig is. Wat ik me meer nog dan bij de neusriem afvraag is waarom zowel western als "engelse" ruiters een keelriem gebruiken. Ik heb altijd geleerd dat dat ding zo los moet dat er een staande vuist tussen kan, en heb hem dan ook nog nooit strak zien staan.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 19:45

Mensen met een 1 of 2 oors hoofdstel hebben niet altijd een keelriem

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:14

De bedoeling van de keelriem is dat mocht je hoofdstel achter een tak oid blijven hangen, of je paard schut eens flink, dat het hoofdstel niet af kan gaan.
De keelriem hoort dus zo strak te zitten dat hij niet over de kaken kan komen.
Ik doe altijd 2 a 3 vingers ruimte onder de keel gemeten.

Ik vind het op een show erg slordig staan als een keelriem te los zit en je ziet hem heen en weer zwaaien.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:16

En de keelriem dient ervoor dat het hoofdstel niet over de oren af kan schuiven. Hoofdstellen met een frontriem hebben eigenlijk altijd een keelriem. 1 of 2 oors hoofdstellen inderdaad niet, terwijl ik hem daar juist wel aan zou willen hebben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:19

Ze zijn er wel hoor, ik heb er wel eens een gehad. Die had helaas een split-ear en dat vond Missy irritant. Dus die is ondertussen al weer exit

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:27

Elles schreef:
Niks zo leuk als een rijtje ontspannen paarden bij de prijsuitreiking, waarvan de helft staat te gapen

Denk dat SM er met haar verhaal aardig in de buurt zit

Over de laatste zin: bij sommige paarden ís het tijdens de training nodig, vooral bij jonge paarden. Later kan het 99 van de 100 keer gewoon zonder. Als het jonge paard wat verder is en paard en ruiter beter op elkaar ingespeeld raken.

Mijn pony heeft inderdaad de drang om bij iedere halthouding uitgebreid te gaan gapen.

Ik heb haar bijna nooit met neusriem gereden, ook omdat ik het mooier vind zonder, maar nu toch maar wel

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:42

Sugarmiss schreef:
De bedoeling van de keelriem is dat mocht je hoofdstel achter een tak oid blijven hangen, of je paard schut eens flink, dat het hoofdstel niet af kan gaan.

Is dat een reeel risico dan? Heb zelf nog nooit meegemaakt dat het hoofdstel over de oren vandaan schoof ...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 20:46

WormBoy schreef:
Sugarmiss schreef:

Is dat een reeel risico dan? Heb zelf nog nooit meegemaakt dat het hoofdstel over de oren vandaan schoof ...

Ik heb dit op een wedstrijd zien gebeuren. Bij het onderdeel pole bending, ging er ook erg wild aan toe moet ik zeggen...

Ik heb een 1-oor-hoofdstel met keelriem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 07:57

Sugarmiss schreef:
WormBoy schreef:
Of het vaak gebeurd weet ik niet, maar de kans is altijd aanwezig en het gebeurt op de meest ongewenste momenten.
Net zoals mensen die zonder hobblestraps aan hun fenders rijden.
Het kan heel lang goed gaan, tot er een keer iets gebeurt waardoor een beugel zich in de fenderstrap kan draaien en misschien je voet klemzet.
Zo zijn er nog wel een aantal zaken die nogal eens over het hoofd gezien worden, tót het mis gaat.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:05

Ach zelfs met een keelriem kan je je hoofdstel wel kwijtraken hoor. Mijn trainer is een keer met het hoofdstel achter de hoorn van een koe blijven hangen en toen was hij hem ook kwijt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:22

crazycactus schreef:
Ach zelfs met een keelriem kan je je hoofdstel wel kwijtraken hoor. Mijn trainer is een keer met het hoofdstel achter de hoorn van een koe blijven hangen en toen was hij hem ook kwijt.

Whahaha, dat is idd typisch iets voor hem, vaak pech!
Zo heb ik hem [jaaaaaaaaaaaaaaren geleden] ook al eens met losse leadrope van een bosal gezien in de reining op 'n WRAN NK.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:24

Wranglerbutt schreef:
Zo heb ik hem [jaaaaaaaaaaaaaaren geleden] ook al eens met losse leadrope van een bosal gezien in de reining op 'n WRAN NK.

Je bedoelt dat het lead-gedeelte over de grond hing terwijl hij met een proef bezig was ???

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:25

Hij heeft altijd van die stomme dingen. Rijd ie geen verkeerd pattern of een spin te veel/weinig, verliest ie zijn hoed en valt vervolgens van zijn paard.......

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:27

Toen hij begon zat leadrope vastgebonden aan de zadelknop, keurig zoals het hoort, maar gedurende de proef raakte hij los... Einde reining proef...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:31

Ja dat is mij buiten ook wel eens gebeurd. Maar dan niet in galop
Slordig als het paard erop stapt (auw neus).

Wel balen natuurlijk.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:34

Welk paard reed hij toen wranglerbutt???? Kan me het niet herinneren of was het voor mijn tijd???

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:35

Amigo heeft het eens voor elkaar gekregen om één van de knipjes waarmee de teugel vastzat aan het bit [shank] los te krijgen... De boef! Zit je ff niet op te letten, heb je plotseling nog maar 1 werkende teugel! Tegenwoordig rij ik alleen nog maar met bosal en tja; die moet je goed vastknopen...
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 25-07-05 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:36

crazycactus schreef:
Welk paard reed hij toen wranglerbutt???? Kan me het niet herinneren of was het voor mijn tijd???

Het was iig een juniorpaard dus... Kan het Lot 'O Badger zijn geweest?
[die naam breng ik in verband met Ab]

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:37

Zou kunnen maar heeft hij die als junior uitgebracht??? Ga het vanavond wel even vragen.....