[WN] westernzadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 09:34

hallo allemaal!

ik ben van plan om voor mn paard een westernzadel te kopen. ik heb chronisch vermoeidheids syndroom, en dus vaak heel moe en veel last van mn spieren en gewrichten. ik heb al een paar keer op een westernzadel gereden, en mijn spieren deden lang niet zo zeer als bij een gewoon zadel. ik zat er veel ontspannener (is dat wel een woord?) in. zijn er hier misschien mensen die om dezelfde reden een westernzadel gekocht hebben?

nou mijn vragen: het is niet de bedoeling om echt western te gaan rijden, ik wil alleen zo'n zadel gebruiken omdat het mijn spieren en gewrichten wat meer spaart. is het nou een goed idee om zelf een te kopen? mijn paard heeft zelf nog nooit zo'n zadel op gehad, krijg ik daar problemen mee? ik heb dus helemaal geen verstand van westernzadels, ik ga me er nu natuurlijk wel in verdiepen, dus vandaar dat ik hier begin.

ten eerste lijkt het me al heel anders om zo'n zadel vast te krijgen, zeg maar. maar dat is te leren. heeft iemand misschien een website ofzo, waar zoiets duidelijk op staat? als ik wel een koop komt er zowiezo iemand om hem te passen (ik denk dat ik een van divoza neem, dat is vlak in de buurt, en die hebben een passervice)

westernzadel, betekend dat ook direct westernhoofdstel en westernbit enzo? niet dat dat een probleem is natuurlijk, maar dit zijn gewoon dingen waar ik tegen aan loop.

is er een model/merk waar jullie wel of geen goede ervaringen mee hebben? waar moet ik op letten? nou jullie merken het wel, ik heb dr geen verstand van, dat komt natuurlijk nog wel, anders koop je niet zo'n zadel. die zadels waar ik op heb gezeten, verschilden nogal, de een had een vrij diepe zit, dat zat het beste, er was ook een die juist helemaal geen diepe zit had, en daar kreeg ik wat meer last van. ik moet goed stevig zitten, zodat ik eigelijk zo min mogelijk spieren hoef te gebruiken. ik weet dat dit raar klinkt en er zijn ook al mensen geweest die zeiden dat ik maar beter kon stoppen met rijden , maar dat wil ik niet, ik weet dat er manieren zijn waarin ik het mezelf makkelijk kan maken en toch kan rijden. en ik denk dat als ik eenmaal weer een tijd in het zadel heb gezeten dat het steeds beter gaat.

vertel mij alles wat ik weten moet!!! in ieder geval alvast bedankt voor het lezen!

PlauGenGuy

Re: westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:56

Hoi,

Je hebt zoveel keus in westernzadel, wat je ook zelf aangeeft.
En je kan ze ook op maat laten maken, is wel wat duurder, maar dan heb je ook wat!! Goede merken van westernzadels zijn Circle Y, Crates, Billy Cook etc etc. Je hebt zadels die hebben gewoon een gesp hebben en andere singels moet je weer knopen, dus ja je kan alle kanten op met zo'n ding. Dus het hangt een beetje van je budget af wat je kan gaan aanschaffen, misschien is het ook interessant om naar wat 2e hands zadels te kijken...Iig veel succes ...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 09:57

Jeetje, wel grof hoor om te zeggen dat je beter kan stoppen. Soms denk ik het wel eens als ik iemands lichamelijke klachten hoor, maar je kan nooit voor een ander oordelen of je het er voor over zou hebben of niet (mij moet je echt dood van een paard afhalen denk ik voordat ik erover nadenk om nooit meer te rijden...).
Het eerste belangrijke punt is natuurlijk dat je zadel goed past op je paard. Bomen verschillen behoorlijk per merk dus is het zaak dat je zoveel mogelijk zadels past.
Daarna komt natuurlijk je eigen voorkeur, diepe pleasurezit of een iets vlakkere reiner, of zoals ik een hele vlakke cutter. Er zijn zoveel verschillende modelen, met verschillende bewerkingen, bloemen, basketwave, of glad. Wel of geen zilver, gewone cantle of cheyenneroll. Keus genoeg.
En of je er een westernhoofdstel bij nodig hebt? Tja ik vind het persoonlijk wel een heel stuk mooier.... Maar ja dat is aan jou.
Zorg dat als je zadels gaat passen dat je echt iemand hebt die weet waar hij/zij het over heeft en laat je geen zm-zadel in de maag splitsen. Een slecht passend zadel is zo vervelend zowel voor je paard als voor jou, en dan kan het zijn dat er van ontspannen rijden geen sprake meer is.

Suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:06

zorro schreef:
ik heb al een paar keer op een westernzadel gereden, en mijn spieren deden lang niet zo zeer als bij een gewoon zadel. ik zat er veel ontspannener (is dat wel een woord?) in. zijn er hier misschien mensen die om dezelfde reden een westernzadel gekocht hebben?

** Ongetwijfeld ook op Bokt, maar er zijn inderdaad wel meer mensen die de overstap naar een westernzadel hebben gemaakt door bv rugklachten.
Persoonlijk echter denk ik dat het (nog) verstandiger is om te kijken naar wat je ONDER je zadel stopt oftewel de gangen van je paard. Als je een westernzadel op een dressuurkanon van 1.80 gooit, dan denk ik dat je nog steeds niet erg relaxed zit... **

...is het nou een goed idee om zelf een te kopen? mijn paard heeft zelf nog nooit zo'n zadel op gehad, krijg ik daar problemen mee? ik heb dus helemaal geen verstand van westernzadels, ik ga me er nu natuurlijk wel in verdiepen, dus vandaar dat ik hier begin.

** Ik denk dat het wel prettig is om een eigen zadel te hebben ja. Tenminste, even naar mezelf kijkend: als ik jou als stalgenoot zou hebben mocht je gerust een aantal keren met m'n zadel rijden om het uit te proberen, maar dat zou geen langdurige business worden want dan zul je zelf wat aan moeten schaffen.
Ik zou niet weten of je paard er problemen mee zou krijgen. Over het algemeen verdeelt een westernzadel de druk (nog) beter dan een Engels zadel, dus ik zie niet in waarom het problemen zou geven. De meeste keren dat het niet goed gaat, zijn stomweg te wijten aan een niet goedliggend zadel. Tja, dat zou ik als paard ook niet pikken. No matter what discipline... **

ten eerste lijkt het me al heel anders om zo'n zadel vast te krijgen, zeg maar. maar dat is te leren.

** Wat wel iets is voor jou om op te letten, is het gewicht van het zadel. Ze zijn doorgaans toch een flink stuk zwaarder dan een Engels zadel.
Aansingelen hoeft geen probleem te zijn. Er zijn singels met een makkelijk rolletje erin waar je weinig kracht voor nodig hebt. Bovendien valt me op dat heel veel ruiters wel verrekte strak singelen; is helemaal niet nodig en zelfs ongewenst te noemen. **

heeft iemand misschien een website ofzo, waar zoiets duidelijk op staat? als ik wel een koop komt er zowiezo iemand om hem te passen (ik denk dat ik een van divoza neem, dat is vlak in de buurt, en die hebben een passervice)

** En DAT zou ik je dus NIET aanbevelen. Divoza heeft geen specifieke westernzadelkennis (dan zouden ze zich nl. wel schamen voor die flutdingen die ze in de winkel hebben liggen) dus wendt je aub tot een GOEDE westernzadelverkoper zoals je ze hier op Bokt uit de Sticky kunt halen. Deze kan je alles vertellen over types, pasvormen, en ook even laten zien hoe je zadelt en singelt. Stelt niets voor hoor, heb je zo onder de knie. **

westernzadel, betekend dat ook direct westernhoofdstel en westernbit enzo? niet dat dat een probleem is natuurlijk, maar dit zijn gewoon dingen waar ik tegen aan loop.

** Denk zelf eens na over deze vraag.... Denk je nou echt dat het jouw paard ook maar ene moer kan schelen WAT voor hoofdstel hij om krijgt? En waarom zou je op een ander bit overstappen als je huidige bit fijn werkt voor jullie? If it ain't broke, don't fix it! **

is er een model/merk waar jullie wel of geen goede ervaringen mee hebben?

** Ja die zijn er maar daar heb jij helemaal niets aan omdat wij jouw beperking niet hebben/kennen/voelen. Het ene zadel (type) heeft een heel andere zit dan het andere. **

SUCCES!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 10:17

al bedankt voor deze reacties!

er komt in ieder geval geen zadelmarkt zadel, er komt een goed zadel, die voor mn paard goed zit en voor mij ook. (belooft! )

ik wist niet dat de divoza zadels niet zo geweldig waren, bedankt dat je het zegt!! toch maar even verder rond kijken dan.

ik heb een kruising tussen een fjord en een welsh, die naar mijn idee best met een westernzadel rond kan lopen, hij heeft lekkere soepele gangen, ik moet idd wel op het gewicht letten, mijn engelse zadel is al een beetje te zwaar voor mij. maar van de andere kant, er zijn genoeg mensen die dat zadel even op zorro zn rug willen leggen.

hahhaa en over dat hoofdstel, nee dat kan mn paard inderdaad geen moer schelen!

ik ben eigelijk al hartstikke blij dat jullie niet zeggen dat ik beter kan stoppen!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:37

zorro schreef:
ik ben eigelijk al hartstikke blij dat jullie niet zeggen dat ik beter kan stoppen!

Waarom zouden we, er zijn zat ruiters hier met een lichaamlijk probleem (of geestelijk....)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:51

Ik las dat je beter zit in een dieper zadel dan in een platte, dan kun je idd beter kijken naar reiningtypes en pleasure/trail types met een hogere opbouw. Maar ook hier heb je veel verschil in die 'het zitten' voor jou net wél of niet aangenaam maken.
Ik weet niet hoe snel je zoiets voelt, maar beding bij elk zadel iig dat je het uitgebreid mag uitproberen.

Qua gewicht heb je waarschijnlijk bij elk zadel een probleem als je engelse zadel al te zwaar is. De simpelste zadels met een kunststof boom zijn toch al snel 10 kg.

Met boom
Bekende lichte zadels zijn de Big Horn van kunststof en andere merken die deel kunststof deels leer hebben zoals Fabtron.
Ook de Wintec western is licht van gewicht, net als de LamiCel.
De Podium is ook een heel goed zadel.

Zonder boom
Natuurlijk kun je ook naar boomloos gaan kijken. In gewicht een stuk lichter, maar of de zit je bevalt is natuurlijk de vraag.
Ik heb zelf een Bob Marshall die je mag komen uitproberen en bij Pmarena kun je een week een gratis BareFoot testzadel aanvragen.
Buitenzinnig heeft de Torsion.
Dus ook hierin keus genoeg

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 10:54

Ik heb misschien ook nog een tip voor je, omdat je schrijft vlug moe te zijn en problemen hebt met je spieren en gewrichten. Er zijn zadels, vaak helaas wel de iets duurdere, waarbij de stijgbeugels al 'voorgebogen' zijn. Dit wordt een lastige om te beschrijven bedenk ik me nu maar ik ga het toch proberen aan de hand van plaatjes van Pullman zadels Normaal hangt bij een (nieuw)zadel de stijgbeugels recht naar beneden langs het zadel:
Afbeelding
Je moet dus de stijgbeugel eerst draaien voordat je je voet erin kunt zetten. Bij nieuwe zadels werkt dat vrij stug en geeft toch een zekere belasting op je knieen en enkels. Het heeft tijd nodig voor die stijgbeugel van zelf beter blijft hangen zodat je je voet er meteen in kunt zetten.
Wat ik zou adviseren is een zadel met 'voorgevormde' stijgbeugels te nemen zoals bij dit zadel:
Afbeelding
Hier kun je zoals je ziet direct makkelijk met je voet in zonder dat je kracht hoeft te zetten.
Ik heb voor Pullman voorbeeldjes gekozen omdat ik die zelf een heb, en er super tevreden over ben. Ze zitten als een huis, echt geweldig!

Heel veel succes in elk geval!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 11:40

bedankt allemaal! jolande ik begrijp wat je bedoelt hoor, ik dacht al dat ik zoiets eens gezien had. dat is inderdaad een goed idee.

dat westernzadels zwaar zijn wist ik al, maar goed, het zal me uiteindelijk best lukken. en verder is mn vader ook niet te beroerd om dat zadel even op zorro's rug te gooien. hij hielp me ook wel eens met mn engelse zadel als ik die niet tillen kon dus dat zal hij nu ook wel doen.

ik merk al wel dat prijzige zadels beter zijn, maar dat is niet zo'n probleem, ik heb zelf heel wat gespaard, en mn ouders zijn ook bereidt om mee te betalen, en mn vriend ook. iedereen is allang blij dat dit waarschijnlijk de oplossing is en dat ik weer kan rijden. ik heb al heel lang niet kunnen rijden dankzij deze klachten, ik mis het echt vreselijk.

een 2e hands zadel heb ik trouwens ook geen probleem mee, als het maar goed ligt op mn paard en als het voor mij maar goed zit. maar ik durf het zelf niet aan om bij een westernzadel te kijken of het goed ligt, want daar heb ik totaal geen verstand van. engelse zadels lukt wel, maar bij western is het toch heel anders? of zou het lukken om dat zelf te bekijken? want als ik nou een 2e handse doe, is er niemand die kan kijken of het past. en ik ken ook niemand die dat weet van westernzadels. ik neem aan dat ze bij veel winkels wel een passervice hebben.

jammer dat die divoza zadels niet zo super zijn, want die kunnen bij je thuis komen te passen. ik heb namelijk geen trailer, en mn paard is ook doodsbang voor trailers.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 11:51

Ik heb mijn zadel bij Arthurs Westernstore (http://www.westernstore.nl) gekocht. Hij weet precies hoe zo'n zadel moet liggen en je kunt er met je paard naar toe zodat het goed bekeken kan worden en je zelf het ook uit kunt proberen.
Dit geldt denk ik voor bijna alle westernstores, of anders kunnen die wellicht ook aan huis komen passen. Bovenaan dit forum staat een sticky met diverse winkels.
Ik zou zelf niet snel bij een particulier een zadel kopen, want dan zit je toch altijd te kijken met of het werkelijk goed ligt of niet. Bovendien kunnen de deskundigen ook de situatie van je paard inschatten naar de toekomst toe (bv. een jong paard zal nog verder uitbouwen en daar kun je nu al rekening mee houden).

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:24

Arthur komt ook naar je toe net als een hoop anderen (hij komt maandag nl. naar mij ), door heel NL volgens mij. Kijk inderdaad maar bij de sticky.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 12:54

Jij woont in Zevenhuizen. De dichtsbijzijnde westernzaak (voor zover ik weet) bij jou in de buurt is in Den Haag:
http://www.westernimportcompany.nl/
Hebben een brede collectie goede zadels; zeker interessant om eens langs te gaan en ze komen langs om te passen.

Ze importeren ook zadels van Australian Stocksaddle Company. Mss is dat iets voor je. Hebben ook een diepe zit en veel steun.

Succes

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:27

ligt er aan in welke zevenhuizen ze woon.. kan ook in groningen zijn omdat ze zegt dat de divoza dicht bij is.. er zit er nl 1 in marum en das dicht bij zevenhuizen.

kijk gewoon goed om je heen, ga verschilllende passervices na en kijk en vergelijk. de eerste hoeft niet gelijk de beste te zijn.

succes !

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 14:44

Zoetermeer heeft ook een divoza....... En in groningen zit de divoza in Leek.
www.euro-horse.nl komt ook thuis passen, en heeft goede kennis van zaken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 20:03

ik woon in groningen, waar in marum zit een dan?? nooit geweten. ik ga ten eerste alle website's even bij langs, me goed orienteren op dit gebied, en verder zo veel mogelijk zadels uit zien te proberen. ik koop niet zomaar wat, ik wil eerst goed voorgelicht zijn, en zeker weten dat ik iets koop wat goed is. in ieder geval heel erg bedankt!!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:41

Willem Pieters zit in Marum, die hebben ook een shopje.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 20:45

ohw wist ikniet, ga ik daar ook kijken!!!

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 21:01

Ik heb je pb'tje gezonden.

MVG Louis

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:18

Jolande schreef:
Ik heb misschien ook nog een tip voor je, omdat je schrijft vlug moe te zijn en problemen hebt met je spieren en gewrichten. Er zijn zadels, vaak helaas wel de iets duurdere, waarbij de stijgbeugels al 'voorgebogen' zijn. Dit wordt een lastige om te beschrijven bedenk ik me nu maar ik ga het toch proberen aan de hand van plaatjes van Pullman zadels Normaal hangt bij een (nieuw)zadel de stijgbeugels recht naar beneden langs het zadel:

Je moet dus de stijgbeugel eerst draaien voordat je je voet erin kunt zetten. Bij nieuwe zadels werkt dat vrij stug en geeft toch een zekere belasting op je knieen en enkels. Het heeft tijd nodig voor die stijgbeugel van zelf beter blijft hangen zodat je je voet er meteen in kunt zetten.
Wat ik zou adviseren is een zadel met 'voorgevormde' stijgbeugels te nemen zoals bij dit zadel:

Hier kun je zoals je ziet direct makkelijk met je voet in zonder dat je kracht hoeft te zetten.
Ik heb voor Pullman voorbeeldjes gekozen omdat ik die zelf een heb, en er super tevreden over ben. Ze zitten als een huis, echt geweldig!

Heel veel succes in elk geval!

Beetje offtopic;
Je kan ook bij niet voorgebogen fenders even deze fenders met een spons nat maken en vervolgens een bezemsteel door de beugels doen (zodat ze 90 graden gedraaid zijn). Als je dit een nachtje laat staan en evt deze procedure een paar keer herhaalt dan blijven ze ook al de juiste positie hangen.

@ Zorro:

Als ik jouw was zou ik ook zeker een boomloos (western) zadel proberen. Ik heb er ook een keer op gereden en ik vond het heerlijk zacht rijden. Als er iets weinig belastend is voor het lichaam dan is het denk ik wel een boomloos zadel. Ik vind het zowiezo wel grappig dat juist een westernzadel voor jouw zacht zit, ik heb zelf een westernzadel en dat ding is kei en kei hard. Ik vind het zeker ook lekker zitten, maar als ik m'n rug niet goed ontspan dan kan ik soms toch wel best op m'n zadel ketsen (vooral omdat m'n dravertje haar rug ook niet erg ontspant).
Kijk even op deze site:
http://www.boomloosrijden.nl/
Je kan zo'n zadel ook en week proberen en dat kan ik je echt aanraden.

Voor de rest veel succes en erg moedig van je dat je niet door een tegenvaller uit het veld laat slaan.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:34

lvanbattum schreef:
Je kan ook bij niet voorgebogen fenders even deze fenders met een spons nat maken en vervolgens een bezemsteel door de beugels doen (zodat ze 90 graden gedraaid zijn). Als je dit een nachtje laat staan en evt deze procedure een paar keer herhaalt dan blijven ze ook al de juiste positie hangen.

Weet ik, dat heb ik bij mijn vorige zadels ook altijd gedaan, maar je bent toch echt wel een halfjaartje verder voor je echt geen problemen meer hebt en de stijgbeugels dwars blijven hangen. Als je verder lichamelijk geen problemen hebt is dat niet erg, maar als je al niet zo goed vooruit kunt, kan dat wel lastig zijn.

Wat zacht zitten betreft kan ik de Pullmanzadels echt aanraden, heerlijk!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 10:36

mmm ik heb even op die site van boomloos gekeken, zo'n boomloos westernzadel lijkt me ook wel wat! ook uitproberen dus mooi dat je een een week op proef mag nemen. ik krijg het nog druk de komende tijd!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:54

Ik heb verder zelf geen ervaring met een boomloos zadel. Ik heb dus even gekeken naar die site die hierboven gemeld staat. Op eerste zicht vind ik het meer dressuurzadels dan westernzadels, maar goed, dat hoeft geen probleem te zijn. Ik zag na wat zoeken wel een versie die meer op een westernzadel leek. Een ding dat me direct opviel was de stijgbeugels. Ik kan er natuurlijk niet onder kijken, maar hoe zijn die bevestigd aan het zadel? Als dat met van die nagels is, dan zou ik het afraden. De kans op afbreken is dan erg groot. Dus daar moet je even op letten Verder lijkt het dekje wat er op de foto onder ligt wel aan de dunne kant, maar dat kan natuurlijk voor de foto gedaan zijn. Een westernzadel heeft immers geen 'kussens' aan de onderkant dus er moet een goede pad onder liggen. Anders doe je je paard echt geen plezier. Ik weet niet, ik heb er geen goed gevoel bij, vind ze ook wat 'voddig' overkomen, maar dat is persoonlijk.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:15

Jolande schreef:
Ik heb verder zelf geen ervaring met een boomloos zadel. Ik heb dus even gekeken naar die site die hierboven gemeld staat. Op eerste zicht vind ik het meer dressuurzadels dan westernzadels, maar goed, dat hoeft geen probleem te zijn. Ik zag na wat zoeken wel een versie die meer op een westernzadel leek. Een ding dat me direct opviel was de stijgbeugels. Ik kan er natuurlijk niet onder kijken, maar hoe zijn die bevestigd aan het zadel? Als dat met van die nagels is, dan zou ik het afraden. De kans op afbreken is dan erg groot. Dus daar moet je even op letten Verder lijkt het dekje wat er op de foto onder ligt wel aan de dunne kant, maar dat kan natuurlijk voor de foto gedaan zijn. Een westernzadel heeft immers geen 'kussens' aan de onderkant dus er moet een goede pad onder liggen. Anders doe je je paard echt geen plezier. Ik weet niet, ik heb er geen goed gevoel bij, vind ze ook wat 'voddig' overkomen, maar dat is persoonlijk.

De boomloze zadels zijn niet van de uiterst stevige qualiteit van die van de (goede) westernzadels. Het leer heeft meer weg van het leer van dresuurzadels. Het booloos westernzadel lijkt enigszins op een westernzadel maar het heeft verder niets met western te maken. Aangezien de Ts eigenlijk (jammer genoeg) niet van plan is om western te gaan rijden kan hij/zij ook het dressuurmodel proberen.

@ Zorro,
Ga western rijden! Leen een western hoodstel van iemend en neem eens een lesje ofzo. Het ontspannen karakter van het western rijden zal zeker niet slecht voor jouw gezondheid zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 11:31

Jolande schreef:
Boomloos: Een ding dat me direct opviel was de stijgbeugels. Ik kan er natuurlijk niet onder kijken, maar hoe zijn die bevestigd aan het zadel? Als dat met van die nagels is, dan zou ik het afraden. De kans op afbreken is dan erg groot. Dus daar moet je even op letten

De stijgbeugels zitten vast aan D-ringen net als bij een 'normaal' westernzadel. De D-ringen zitten middel brede nylonbanden vastgenaaid aan het zadel. Afhankelijk van het merk zadel is dat verschillend. Bij de Bob marshall zitten ze vast aan de fork. Bij andere merken zitten ze vast in de seat of lppen over de rug heen.

Citaat:
Verder lijkt het dekje wat er op de foto onder ligt wel aan de dunne kant, maar dat kan natuurlijk voor de foto gedaan zijn. Een westernzadel heeft immers geen 'kussens' aan de onderkant dus er moet een goede pad onder liggen. Anders doe je je paard echt geen plezier.

Omdat er geen boom zit onder het zadel heb je dus ook geen harde stukken op de rug. Wat wel belangrijk is dat je middels het dek zorgt voor ruggegraatvrijheid. Dit krijg je door losse inlages die alleen daar liggen waar je ze nodig hebt. Wat er dus van een dek onderuitsteekt hoeft dus niet dik te zijn.
Citaat:
Ik weet niet, ik heb er geen goed gevoel bij, vind ze ook wat 'voddig' overkomen, maar dat is persoonlijk.
Kijk eens naar de verschillende merken boomloos die er zijn. Ook hierin zit veel prijsverschil en dus ook kwaliteitsverschil.
Afhankelijk van de mate van gebruik zal de ene boomloze langer meegaan dan de andere, maar dat is met 'boom'-zadels ook zo.
Voordeel van de goedkopere boomloze zadels is wel dat ze iig op 99% van de paarden wél passen in tegenstelling tot goedkope 'boom'-zadels.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 11:43

ik vond ze zelf eerst ook wat apart over komen, en idd meer op dressurzadels lijken dan op western. tot ik ook die western'variant' zag. wat me direct op viel was dat er niet een super diepe zit in/op zit. iets wat ik wel graag wil. een voordeel lijkt me dat het sneller op een paard past dan zadels met boom. niet dat mn paard nou zo'n aparte bouw heeft, maar meer dat als hij veranderd in bouw, het zadel blijft passen. er was een reden voor die dunne pad, wat mij ook al op was gevallen... ik heb de site nog een keer door gespit maar kan het niet vinden.

er staat bij dat je ook je eigen beugels er aan kan doen, dus ik neem aan dat het gewoon met zo'n uhm... haakje zit?

het zadel weegt kaal 5 kilo, dat moet lukken. maar goed ik neem hem denk ik gewoon een keer op proef, en zie wel hoe het zit en ligt!

en ja ik neem zeker binnenkort een lesje western! ik probeer gewoon alles uit, van boomloos tot western, en zie wel wat het beste voor mij is.