[WN] Wedstrijd zenuwen: hoe hou je ze onder bedwang??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Wedstrijd zenuwen: hoe hou je ze onder bedwang??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 13:42

Ja de vraag zegt het al. Hoe houden jullie de wedstrijdzenuwen onder bedwang.
Ik ben ondanks alles nog steeds nerveus en zit vaak met een trillend hand op mijn paard. Nou is dat met Jae niet zo'n heel groot probleem maar bij Tina wel want die wint zich behoorlijk op. (Jae mag zich soms wel wat drukker maken, dan is hij wat vlotter....)

Dus graag tips over hoe ik zonder trillende handjes zondag mijn trailparcoursjes af kan leggen. En dat mag van alles zijn want ik sta overal voor open. (Behalve drank want daar kan ik niet al te best tegen, dan zit ik giegelend op mijn paard.........)

Anoniem

Re: Wedstrijd zenuwen: hoe hou je ze onder bedwang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:49

Tja, eigenlijk is mijn antwoord heel kort: door vooral de LOL ervan in te zien.
Een wedstrijd is een dagje uit, gezellig m'n westernvriendjes en -vriendinnetjes weer zien, checken hoe het met m'n training gaat, inspiratie opdoen, van de jury bevestiging krijgen dat het goed gaat en/of aandachtspunten waar ik nog harder aan moet werken etc.

Dus waarom zou je daar zenuwachtig voor zijn? Wedstrijdrijden is juist hartstikke leuk en ontspannend!

Misschien zou je eens Rescuedruppels van Bach kunnen proberen? Ik had ze voor onze kat en voor Leonardo gekocht toen we gingen verhuizen. Alleen heb ik zelf steeds aan dat flesje liggen lurken want ik maakte mezelf helemaal gek. Je wordt er rustiger van zonder dat het versuft.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:29

Eet een uur voordat je de ring in moet 2 bananen en spoel dit weg met een glas melk......werkt echt! En net zoals Sonja zegt, zie de lol ervan in! Je rijdt wedstrijden voor je hobby, niet omdat je leven ervan afhangt (hoop ik, )

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 15:38

Nee mijn leven hangt er niet van af, maar mijn wil om te winnen is om de een of andere rede zo groot dat ik heel veel druk op mezelf leg. Ik moet het goed doen van mezelf, en daarmee zit ik mezelf dus in de weg. Ben ik nog maar net achter.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 15:53

Die drang om te winnen is wel handig om je te pushen om te blijven trainen, een gezonde dosis adrenaline op zo'n moment wel handig, maar teveel kan je aardig in de weg zitten, en dat doet het bij jou ook.

En dan kan ik alleen maar zeggen: doe je best, maar streef er niet naar de beste te zijn. Als je niets verwacht, kan het alleen maar meevallen.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:41

Ik ken het wel, maar ben gelukkig zover gevorderd dat ik me van tevoren druk maak , soms nog in de inrijbak en op het moment dat het moet gebeuren denk ik: here goes nothing, haal diep adem en begin met in m'n achterhoofd de dingen die Sonja opnoemde.

=^.,.^=

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:56

rescueremedie van bach
ik begin al een weekn van te voren met 2 maal daags druppelen, ja ik ben erg

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:58

Mag het écht alles zijn ?

Ik had er ook last van en ben toen dressuur gaan rijden. De planning was om dit een jaar te gaan doen en dan vaak starten. Gewoon om met zenuwen om te kunnen gaan. En pff, die dressuur kon mij niks schelen dus de punten interesseerden me ook niet. Het heeft zeker geholpen. Maar ja, 'helaas' ben ik in de dressuur blijven hangen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 17:07

cornelie schreef:
Mag het écht alles zijn ?

Ik had er ook last van en ben toen dressuur gaan rijden. De planning was om dit een jaar te gaan doen en dan vaak starten. Gewoon om met zenuwen om te kunnen gaan. En pff, die dressuur kon mij niks schelen dus de punten interesseerden me ook niet. Het heeft zeker geholpen. Maar ja, 'helaas' ben ik in de dressuur blijven hangen

Doe ik maar niet....... krijg ik gelijk weer commentaar van Ab dat ik weer engels zit....

Bach wil ik gaan proberen, ben ik eigenlijk een beetje te laat me nu. Maar ja..

Gek is dat he, je print jezelf in, je hebt toch niets te verliezen, wat maakt het uit als je alles fout doet, al dat soort peptalk, en toch word ik nerveus. Tis spygisch....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:07

In het begin deed ik ook nog wel die rescue remedy gebruiken. Soms nog als ik voel dat ik zenuwachtig ben (dan krijg ik het altijd koud ). Maar de laatste tijd heb ik weinig meer nodig eigenlijk. Heb wel vertrouwen in de paarden die ik rijd. Niet zozeer dat ik weet dat ze winnen oid (ze kunnen het wel, maar hangt niet alleen van het paard af natuurlijk ), maar dat ze me niet voor paal zetten in de wedstrijdbak. Ik heb wat nare ervaringen gehad en GB en mijn eigen Stipje hebben me het vertrouwen weer enigszins teruggegeven

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:22

Ik heb mijn zenuwen overwonnen door gewoon veel wedstrijden te rijden en idd steeds meer vertrouwen in het paard te krijgen wat ik rij... Ik heb nog steeds wel een beetje zenuwen, maar dat hou ik meer op gezonde spanning (Behalve voor het NK....)

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:55

XoNo schreef:
In het begin deed ik ook nog wel die rescue remedy gebruiken. Soms nog als ik voel dat ik zenuwachtig ben (dan krijg ik het altijd koud

nou ik heb het (bijna) altijd warm echt irritant

ik ben wel zenuwachtig voor een wedstrijd (ik denk iedereen wel wat) maar niet heel erg

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:20

Ik ken dat gevoel van zenuwen hebben....in de inrijbak is er niets aan de hand, in de line-up (bv. bij horsemanship) ook nog niet maar van zodra de judge naar me knikt en ik moet starten....oh jaaa, dàn tril ik ook en bonkt mijn hart! Wedstrijden moeten inderdaad plezant zijn maar toch ben ik zo nerveus omwille van het feit dat ik het goed wil doen (ik kan me dus heel goed in jou gevoel vinden!), dat ik kan laten zien dat we het zo goed als thuis kunnen. Helaas willen mijn zenuwen wel eens overslaan op het paard....helaas pindakaas is het dan voor mij.

En die druppels Rescue van Bacht helpen mij niet....een week op voorhand heb ik nooit geprobeerd (goede tip ) Ik nam ze van 's ochtens op de wedstrijd, soms 5x! Maar ik voelde niets tot nog toe.
Bananen heb ik ook al geprobeerd maar ook geen effect. (het glas melk erbij nog niet!)
Ik heb zelfs al eens echte anti-stress pilletjes van de huisarts geprobeerd, dubbele dosis: geen effect...
De adrenaline is dan zo hoog dat niets lijkt te helpen. Misschien toch eens een borrel uittesten alhoewel ik ook niet drink...Zullen we eens samen uitproberen? Hebben op de wedstrijd in Arendonk toch ook al samen gereden! Giechelen en hikken we tijdens de proef toch gezellig met zijn 2!;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:27

Hmm... wedstrijdzenuwen. Die heb ik niet. Klinkt gek, maar echt waar. Heb ook nooit examenvrees gehad. Werkt ongeveer als volgt: ik weet of ik me wel of niet voorbereid heb. Heb ik dat niet gedaan, dan verwacht ik niets. Heb ik me wel goed voorbereid, dan verwacht ik dat het normaal gesproken gewoon goed loopt. Is heel rustgevend. Dan ga je gewoon voor de Lol.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:34

Ja maar soms is het zo frustrerend als het thuis super gaat en dan op wedstrijd niet...Ik wou dat ik zo rustig was....maar ja, ik heb dan ook altijd examenstress gehad!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 18:52

Examenstress heb ik gek genoeg ook nooit gehad....... maar ja ik heb dan ook bijna niet hoeven leren voor mijn examens. Misschien is dat het verschil.
@smoske: ik heb nooit in arendonck gestart .....maar als we ooit tegen elkaar starten drinken we eerst een borrel.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:01

wedstrijd zenuwen praat me er niet over
ik heb er altijd veel last van
wat raar is dat ik het alleen bij de reining heb alle andere onderdelen zoals trail pleasure enz. heb ik er geen last van

gezonde zenuwen zijn niet erg maar wel hyperventelatie
ik kan me niet meer concentreren en huil dan waar ik niks aan kan doen komt door de hyper.

mijn probleem is dat ik wil presteren laten zien wat ik heb getraint.
en doordat ik het goed wou doen ging het vaak helemaal niet goed.

ik ga volgend jaar proberen te starten met quinchy
en dan kijk ik of het beter gaat (ze zegen namelijk dat ik gewoon vaak moet starten en dat het dan over gaat) en ja ik moet de lat ook wat lager leggen
als het niet beter gaat , stop ik met wedstrijden
het moet leuk zijn en geen groote stress.
ik blijf dan wel trainen maar laat me paard door iemand anders showen.

ik heb me laatste wedstrijd pilletjes van de dokter gehad wat normaal voor autorijexamen is.
die werken goed maar ja wil natuurlijk gewoon een wedstrijd kunnen rijden zonder al die middeltjes.
bach werkt ook goed maar dat moet je 3 weken van te voren gebruiken en elke dag (teminste wat ik had dan) en ja ik vergeet het steeds dus dat werkt niet voor mij.

dus op de vraag hoe ik me wedstrijd zenuwen in bedang hou, kan ik niet op antwoorden want dat kan ik dus niet

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:06

Ik denk juist als je er teveel op let en tegen wilt houden dat je dan nog nerveuzer word. Ik heb een keer een artikel gelezen (volgens mij in America's Barrel Racing magazine) over nerveus zijn voor een wedstrijd en dit juist positief gebruiken; je kunt je dan oa beter concentreren. Ik zal dat artikel eens op zoeken en dan mail ik het wel. Best interessant !

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 19:51

Ik zocht info over bovenstaand onderwerp en dacht, laat ik ook eens hier reageren.

Ik weet, uit betrouwbare bron , dat Valdispert ook heel best werkt. twee dagen van te voren beginnen en de dosis is even uitproberen

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:00

valdispert is toch voor een goeie nachtrust
dat werkt toch niet echt tegen zenuwen?
ja oke je bent wel goed uitgerust

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:33

Je hebt verschillende soorten, waaronder Balans. Die werkt voor stress en zenuwen. Er is idd ook een soort voor nachtrust (Nacht heet dat) en nog een soort voor 'depressieve' stemmingen.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:23

ohw oke weer wat geleerd

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:34

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit echt zenuwachtig ben voor een wedstrijd.

Maar ik rook dan af en toe een sigaretje misschien dat dat het is

Ook ben ik vrij ontspannen als ik de ring in moet gaan. Alleen met reining krijg ik een scheut aderaline. Maat als je een goede proef af legt is dat echt kicken.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:43

Ik heb zelf niet echt last van wedstrijd zenuw...

Het enige wat ik kan bedenken is de dag van te voren alles klaar hebben wat mee moet naar de wedstrijd. Een kwartier eerder bij je paard zijn dan je eigenlijk wilt (als je paard dan vies is kan je het in alle rust schoon maken, waardoor je je daar niet over gaat stressen) En goed optijd op de wedstrijd aankomen zodat je niet in de knel komt met je tijd kwa losrijden en opzadelen enz...

Verder zal ik zelf nooit anti stres druppels of wat dan ook gebruiken omdat ik het daar niet zo op heb...

Verder kan ik eigenlijk weinig bedenken omdat ik zelf eigenlijk geen last heb van stress op wedstrijden...

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:13

Oeps! Ik heb je inderdaad verwisseld met iemand anders!!! Sorry, ik heb tegen Cowboyinnke eens gereden dan! Daar kwamen we op bokt ook pas achter. Wel grappig. Even de namen door elkaar gehaald.
Maar das afgesproken: als we ooit samen starten, gaan we samen eerst nerveus zijn en dan met een borrelke de zenuwen weg drinken!