[WN] Welk pad is het allerbeste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Welk pad is het allerbeste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 21:40

Ik ben benieuwd welke westernpad het aller, aller beste is voor de paardenrug. Welke pad gebruiken jullie en waarom?

Ik heb het dus over speciale pads die juist goed voor de rug zijn zoals die air dingen enzo (jeddah heeft totaal geen verstand van pads... Bloos ).

missgoldy

Re: Welk pad is het allerbeste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 23:19

Ik heb gisteren uitgebreide uitleg gehad over een air ride pad en dan met zo'n orthopedisch stukje net achter de schouderbladen.
Denk er sterk over om er een te bestellen. Heb dus nog niet echt ervaring maar het verhaal klonk goed voor mijn paard. ben ook wel benieuwd naar mensen die er al langer mee gereden hebben.

Groetjes marjan

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 05:45

Tell me more Marjan!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:34

@missgoldy: ik zou ook graag meer over die uitleg willen weten. Ik heb die pads nl wel eens gezien en ik heb juist zo mijn bedenkingen over de werking van dat specifieke dikkere stukje.

Verder weet ik niet of DE pad bestaat. Allemaal hebben ze wel iets waarvoor je ze speciaal kunt aanschaffen, maar of er 1 is die alles heeft ???
De één kiest voor zweet afvoeren en de ander voor zweet opnemen. Die 2 kunnen nooit samen in 1 pad.
Dus afhankelijk van de situatie moet je een keus maken.

Een goed passend zadel is nog steeds de beste oplossing, dan heb je geen superdure pad nodig ook Knipoog

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:06

Ik heb goede ervaring met de airride pad. Wil nu een Charmayne James round barrel air ride pad bestellen. Maar heb ook goede dingen gehoord over de nieuwe gel pads Lachen

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:29

Wij hebben de afgelopen jaren nog wat pads geprobeerd in de prijsklasse van € 50 - € 250 (?!?). Ook de uitvoeringen waren zeer verschillend; van "normale" vulling t/m neopreen, air-flow, sandwich (neopreen+filt+top).

En weet je wat:
We zijn weer terug bij Tuffy (van Big Horn). Voor +/- € 60 gewoon de beste.....

MVG Louis

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:44

Beste in wat? Wat zijn de punten geweest waar jullie op hebben gelet?
Ik heb regelmatig air ride pads in handen. Oke, ze zien er gelikt en goed afgewerkt uit, voelen ook goed. Maar ik blijf het erg veel geld vinden voor een pad met wat standaard materiaal. En een goed passend zadel is imo het belangrijkste.

stukje over de ortho pad van PC
http://www.profchoice.com/htmldocs/prd/ ... /axwd.html

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:46

Ik heb Toklat pads van Monique, lekkere dikke pads. Ze gaan heel lang mee, de oudste die ik heb is zeker al weer 8 jaar oud, en zelfs na intensief gebruik is hij nog hartstikke mooi. Schoonmaken met de hogedrukreiniger, en ze zijn weer als nieuw.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 09:13

Hmm, dat dikke stukje is zoals ik het lees voor oudere paarden, paarden met een hoge schoft, dat is bij mij niet het geval, dus of het dan slim is zo'n pad te gebruiken?

@Sablou, heb je een foto van een Tuffy? Wat is daar juist voor jou het fijne van?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:52

Ik heb altijd met een vilt/neopreen/vilt gereden en die beviel wel.
Alleen lastiger schoonmaken voor de viltlaag die op de rug zit en Digger zweet er echt enorm onder.
Dus nu heb ik een Equipad besteld bij Cornelie omdat daar de berichten zo goed over zijn.
Ik moet het dus gaan uitproberen.

Verder vind ik de PC Airride pad enorm duur voor iets waarvan de kleuren uitlopen als je het meot wassen (wat eigenlijk niet kan) en dat PC ook eigenlijk een onderpad aanbeveelt om je pad schoon te houden.
Je koopt dus eigenlijk iets wat je niet kunt schoonmaken....

Het blijft allemaal een gok en ik denk dat het ook heel persoonlijk is wat je prettig vindt. Maar inderdaad is het moeilijk beslissen...
Ik ben er ook al maanden over aan het dubben en heb nu pas iets besteld Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:55

Je hebt overigens ook air ride pads met een neopreen onderlaag/bovenlaag dus dan heb je geen last van doorlopende kleuren. Maar dat terzijde.

Een tuffy pad is gewoon een standaard vilten pad met een stofje er omheen.

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:55

Dat dikke stukje kan ook juist ter overbrugging voor een jong paard zijn.
De mijne is nog net iets te smal in de schouders zeg maar en daardoor kantelt mijn zadel iets naar voren als ik het aansingel. Mijn paard kreeg daar last van.
Ik heb eergisteren bij Monique zo'n air ride geprobeerd en ben van nature nogal wantrouwig en sceptisch over bepaalde zaken maar dit ging echt goed.
Door de luchtkamers heb je een betere drukverdeling en het extra stukje vult net dat gedeelte op dat mijn paard nodig heeft. Ze is nu net vier en lang "baby"geweest dus ze zal het komende jaar denk ik nog groeien in haar spieren.
Ook vond ik dat de pad lekker "stil"lag, mooi gevormd om het paard heen.
Door de stukjes vooraan en een streppeltje in het midden van de pad waar geen vulling onder zit , ligt de ruggegraat ook nog meer vrij. De gewone pads zijn vaak overal even dik en deze mist de vulling over het midden.
Moeilijk uitleggen hoor! Ik werk zelf in een verpleeghuis en het deed mij denken aan de anti-decubitus middelen die we daar gebruiken. Daarvan heb ik in ieder geval de ervaring dat het werkt, dus waarom bij een paard dan niet?
Ik ga het proberen.

Groetjes marjan

Snozzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:10

Voor mij is de beste pad de Toklat Coolback.
Waarom?
Omdat ze goed zweet opnemen,
Omdat ze makkelijk te wassen zijn (zo in de machine!),
Omdat ze lekker flexibel zijn,
Omdat het barrel model mooi klein is en dus weinig huid verder dan het zadel bedekt.

Ik gebruik ze voor endurance en deze pad heeft alles wat ik zoek in een goede 'endurance' pad!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:33

Snozzie schreef:
Voor mij is de beste pad de Toklat Coolback.
Waarom?
Omdat ze goed zweet opnemen,
Omdat ze makkelijk te wassen zijn (zo in de machine!),
Omdat ze lekker flexibel zijn,
Omdat het barrel model mooi klein is en dus weinig huid verder dan het zadel bedekt.

Ik gebruik ze voor endurance en deze pad heeft alles wat ik zoek in een goede 'endurance' pad!

En dat ben ik helemaal met je eens! Ik gebruik m ook daarvoor en hij bevalt super!

Wij hebben ook PC airrides en op zich bevallen die wel goed. Ik heb de mijne gekocht omdat het me inderdaad een goed idee leek, met die bubbeltjes folie, en ik ze gewoon mooi vind.
Nadeel van die krengen is alleen dat ze zo duur zijn en loodzwaar worden als ze nat worden. Dat én het feit dat ze redelijk groot zijn en dus veel paard bedekken is de reden dat ik m voor de endurance niet meer gebruik. We hebben m een paar keer in het bad gewassen met biotex en ik vind het uitlopen van de kleuren wel meevallen.
Maar toch zou ik niet zo snel nog zo eentje erbij kopen. Vooral vanwege de prijs maar ook omdat ik denk dat een pad niet zoveel invloed heeft. De luchtkussentjes is een leuk idee en misschien ook wel goed maar ik zie niet zoveel voordeel ten opzichte van andere (goede) pads. Voor 50 euro kun je inderdaad ook wel een goeie pad kopen.

Als je wilt mag je mijn airride trouwens wel een keertje testen, Corine!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:39

sflj schreef:
Wij hebben ook PC airrides en op zich bevallen die wel goed. Ik heb de mijne gekocht omdat het me inderdaad een goed idee leek, met die bubbeltjes folie, en ik ze gewoon mooi vind.
Nadeel van die krengen is alleen dat ze zo duur zijn en loodzwaar worden als ze nat worden. Dat én het feit dat ze redelijk groot zijn en dus veel paard bedekken !

Dit geldt niet voor alle air ride pads. Er zijn ook neopreen varianten en kleinere pads.

Het systeem spreekt mij wel aan, althans lucht spreekt mij wel aan.

Nu nog een pad die goed is voor de portemonnee Cool

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:47

Het is nog net geen "gebakken lucht" Haha!
Op zich vind ik het idee ook wel goed hoor maar niet zo verschrikkelijk veel beter (dan andere) dat ik er nog een keer zoveel meer geld voor over heb.

Neopreen als pad vind ik persoonlijk niet zo.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:51

Toch best knap eigenlijk, lucht kunnen verkopen Haha!
Neopreen ben ik ook geen fan van. Ik ben meer van de natuurlijke materialen zoals katoen en wol. (en dan krijg ik tenminste ook geen schok als ik mijn paard eens aanraak Lachen )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:53

@Cornelie: Die link geeft de 'gewone' vierkante pad aan mét opdikking bij de schouders. Verder is daar niets bijzonders aan.

Die MissGoldy gebruikt heeft is waarschijnlijk deze:
Afbeelding
Op zich vind ik dat ook een mooie pad; cutback en contoured mét ruggegraatvrijheid (ik neem aan dat je dat met 'streppeltje' bedoeld Lachen )
Citaat:
the OrthoSport® has a second layer of shock absorbing material
strategically located in the dished out area behind the shoulders

, creating an even saddle fit from front to back

Maar mijn vraagtekens staan dus bij de manier waarop deze opdikkingen geplaatst zijn. De stukken lopen van boven naar benedenvoren, terwijl in mijn idee een paard met een holling achter zijn schouders dit loopt van boven naar benedenachter.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg Bloos

Ik zou weleens willen weten hoe een AirRide er na jaren van binnen uitziet: is het luchtbubbelfolie nog goed óf zijn de bubbel inmiddels plat en is de werking er dus niet meer ??

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:56

Ik had ook eigenlijk zomaar even een plaatje genomen.

Dit is overigens nog een gewone air ride pad maar dan met neopreen en gecontourd: Afbeelding

Maar dat is inderdaad wel interessant, hoe ziet het er na een paar jaar uit. Ik zal eens op internet gaan zoeken of daar iets over bekend is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:02

Len Brown (ex-Ortho-Flex) heeft er nl eens een hele handeling over geschreven. Hij heeft toen op internet een stuk geplaatst waarin hij zelf een AirRide pad heeft gemaakt van vilt-lijm-bubbelfolie.

Verder wist hij te vertellen dat er een bepaalde sterkte in dat folie is, te hoge druk en de bubbels klappen.
Als je nu een PC-AirRide zou gebruiken onder een niet goed passend zadel (piekbelasting/drukpunt) zouden daar dus de luchtbubbels kapot gaan en schiet je hele dure pad zijn doel dus voorbij. (Mits die al is dat je met een pad een slechtpassend zadel 'goed' kunt laten passen).

Zijn experiment was een momentopname en over de lange duur is dus niets bekend. Mensen die de pad nog steeds gebruiken zullen hem ook niet openmaken om te kijken of de bubbels nog wel heel zijn Clown

Heeft iemand nog iedeëen over de vorm van die (lucht)opvulstukjes in de OrthoPad van PC ??

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:05

Naar mijn idee is de vorm ook precies andersom. Maar ik zal straks mijn paard eens onderzoeken om te kijken hoe dat loopt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:17

Als je naar deze foto van Missy kijkt zie je duidelijk dat de 'deuk' achter haar schouders naar achteren toe loopt:
Afbeelding
Nu is dit een erg overtekende foto want haar benen staan een beetje raar op dat moment Clown , maar de deuk is zo wel erg duidelijk te zien.

Ik ben niet zo handig met Paint oid om op de juiste plaats een ovaaltje te tekenen, waardoor mijn 'point' visueler zou zijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:24

Dit is altijd heel lastig, de cuttingmerrie van mijn buurvrouw heeft dat ook, en dan ook nog een beetje holle rug. Na 11 jaar heeft ze nog geen zadel gevonden wat echt goed past.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:50

Ik rij Missy met een Swayback pad en een boomloze Bob Marshall. Werkt perfect OK dan!
Als je buurvrouw wil komen passen is ze welkom Lachen

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:15

cornelie schreef:
Beste in wat? Wat zijn de punten geweest waar jullie op hebben gelet?

Sorry.
We hebben gelet op de volgende zaken:

- Ligging.
We hebben bijvoorbeeld bij het duurste pad ("ClassicEquine") na gebruik van enkele maanden, vastgesteld dat deze "druk plek symptomen" gaf. Lichte haren op schoft en op de flanken. We hebben daarop het zadel (boom) nogmaals gecontroleerd en vastgesteld dat het niet aan het zadel/boom kon leggen. Tuffy pad erop en na een paar weken waren de witte haartjes weer weg (we waren net op tijd).
Hierbij wel de kanttekening, dat een normaal Tuffy pad (je hebt ze ook voorgevormd) als ze nieuw zijn, de eerste weken in het geheel niet goed blijven liggen. Ze zijn dan nog stug en moeten echt in vorm gebogen worden. Maar als je daar doorheen bent: prima.

- Zweetopname.
Met alle respect voor alles wat iets met neopreen of “air – bubbles” heeft; bij ons zweten de paarden er verschrikkelijk sterk onder. Kan ook niet anders: van neopreen worden ook (waterdichte) duikerspakken gemaakt en de “air bubbles” zitten in een luchtdichte (dus ook waterdichte) behuizing. Materialen die vocht opnemen zijn (denk ik) per definitie poreus en sterk lucht doorlatend. De meeste synthetische materialen zijn dat niet.

- Levensduur.
We hebben al jaren Tuffy pads. En we mogen stellen, dat, hoe langer je ze hebt hoe “lekkerder” ze op je paard liggen. Afname van “veerkracht / vulling” is weinig. En daar hebben we bij veel andere soorten toch wel andere ervaring mee.

- Prijs.
Belachelijk wat sommige pads kosten. Air-ride pads met een verkoopprijsje van meer dan € 250, en sommigen nog durrder !!!. Het is dat we via via wat konden regelen (“zadelmakers test” zullen we maar zeggen), want anders hadden we dit soort pads al niet gekocht vanwege hun prijs. Ik vraag me ook werkelijk af waar die prijs vandaan komt. Als je als ruiter meent dat zo’n duur pad de oplossing is (ik geloof in enkele gevallen dat dit zeer zeker het geval is), dan is het bedrag werkelijk om koud van te worden. We praten hier wel over bijna 600 gulden.

Goed we hebben gelukkig geen aandelen in pad XYZ of welk andere dan ook, dus we adviseren onze klanten om een Tuffy (Big Horn) te kopen.

MVG Louis