[WN] Western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 14:20

Okay, ik heb sinds een anderhalve week een paardje, een e pony. Ze is een kruizing connemara x lets warmbloed paard, voor fotos zie onderschrift.

Nou is ze nog niet ingereden (ze is 3,5) maar ik heb eigenlijk nog niet besloten 'hoe' ik haar wil rijden. Western rijden heeft mij altijd al heel erg aangesproken, maar ik heb er nooit echt iets mee kunnen doen omdat in Almere daar niet echt iets voor is.

En nu vraag ik mij dus af, wat wil ik eigenlijk met haar gaan doen, en waar en hoe dan.
Nou zijn er natuurlijk verschillende takkenin de western, maar de reining valt voor mij af als ze daarvoor sliding ijzers moet. Maar wat voor n wedstrijd tak zouden jullie 'aanraden'?

Ik dacht zelf eigenlijk aan trail, dat heeft me zoiezo altijd al het meeste aangesproken. Volgens mij zat er in lelystad een western manege, kan ik daar lessen nemen, of weten jullie iets anders in de buurt? En ik weet helemaal niets eigenlijk van western wedstrijden. Mocht ik dat willenrijden, waar moet ik me dan inschrijven? zijn er misschien sites met agendas ofzo?

En is western te combineren met amateur spring/sgw?

silleke

Re: Western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:10

ik zou eerst eens enkele lessen gaan nemen en kijken of het je zelf bevalt alvorens een tak te kiezen.
Zelf rij ik trail, pleasure en soms wel wat reining (die van mij heeft ook geen ijzers hoor) en dat bevalt me heel goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:38

Laat je de discipline van de ijzers afhangen Verward

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 15:45

Sonja schreef:

ja in zoverre dat ik niet wil dat ze ijzers om moet, dus als die echt nodig zijn houd dat voor mij op.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:47

Sonja schreef:

Toydoll schreef:
En is western te combineren met amateur spring/sgw?

Ik kan je vertellen dat sliders in de sgw/springen geen succes zijn Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 15:48

Ehmm geen ijzers?

Dan kun je sgw/springen ook beter uit je hoofd laten.

Tot op zekere hoogte kan het natuurlijk wel Knipoog

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 16:05

stond toch ook amateur springen Tong uitsteken

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 16:09

trouwens, er zijn ook ruiters die aardig springen zonder ijzers, dus zie ook niet in waarom ze daarvoor nodig zijn. Maar daar ging het nu niet over, ik vroeg me af waar en hoe ik met western kon beginnen en welke tak geschikt is voor mn paardje Tong uitsteken

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 18:57

Ik zou eerst beginnen met de basis voor je een tak gaat kiezen. Dan merk je ook vanzelf waar je paardje goed in is en wat ze leuk vind. Je moet sowiezo eerst de basis erin rijden, omdat ze nog niet ingereden is. Overigens maakt dat volgens mij niet zo heel veel uit of je dat engels of western doet. Ik heb zelf een 3 jarige en ik heb 3 lessen western gehad op andere paarden. Ik rij hem eerst zelf in, wel met westernzadel en hoofdstel Knipoog maar een beetje op mn eigen manier. Dus gewoon rem, gas en stuur erop en wat rondjes kunnen draven en stappen. Als dat er goed in zit ga ik lessen met hem (prive les, westerninstructice komt aan huis *LOL* Die instructice helpt ook niet met het inrijden van paarden, je moet ze dus wel al rond kunnen sturen voor je aan de lessen begint.

Ga gewoon veel kijken, bij clinics, wedstrijden. Zoek een westernmanege op bij je in de buurt (kijk eens in de sticky bij western) en ga daar eens kijken en neem een paar lessen. Ik sta wel op een stal waar bijna iedereen western rijdt en ik krijg dus ook veel tips en begeleiding bij het beleren, gezien vanuit een 'western standpunt' en dat is wel een voordeel. Veel succes en plezier met je paardje!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-05 19:27

Brendageene schreef:
Ik zou eerst beginnen met de basis voor je een tak gaat kiezen. Dan merk je ook vanzelf waar je paardje goed in is en wat ze leuk vind. Je moet sowiezo eerst de basis erin rijden, omdat ze nog niet ingereden is. Overigens maakt dat volgens mij niet zo heel veel uit of je dat engels of western doet. Ik heb zelf een 3 jarige en ik heb 3 lessen western gehad op andere paarden. Ik rij hem eerst zelf in, wel met westernzadel en hoofdstel Knipoog maar een beetje op mn eigen manier. Dus gewoon rem, gas en stuur erop en wat rondjes kunnen draven en stappen. Als dat er goed in zit ga ik lessen met hem (prive les, westerninstructice komt aan huis *LOL* Die instructice helpt ook niet met het inrijden van paarden, je moet ze dus wel al rond kunnen sturen voor je aan de lessen begint.

Ga gewoon veel kijken, bij clinics, wedstrijden. Zoek een westernmanege op bij je in de buurt (kijk eens in de sticky bij western) en ga daar eens kijken en neem een paar lessen. Ik sta wel op een stal waar bijna iedereen western rijdt en ik krijg dus ook veel tips en begeleiding bij het beleren, gezien vanuit een 'western standpunt' en dat is wel een voordeel. Veel succes en plezier met je paardje!

Thanx!
Maar de basis is dus wel hetzelfde? Ik vroeg me dat namelijk af, niet dat ik zo een keuze maak hoe ik haar inrijdt en dan later blijkt dat ik het beter anders had kunnen doen. Ik ga idd opzoek naar een manege o.i.d.
thanx voor je berichtje iig

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 21:34

Nou ja wat ik dus onder basis versta: vooruit, stoppen en sturen. Dat is vrijwel hetzelfde. Vooruit is been geven met stemcommando en later alleen been, reageert hij niet wordt je harder met je been. Bij het stoppen gebruik ik wel al het woord whoa en ga ik gewoon diep zitten en reageert hij niet lichte teugeldruk tot hij stopt en zodra hij stopt loslaten en weer normaal gaan zitten. Bij engels rijden zeg je dan geen whoa maar de hulpen zijn nagenoeg hetzelfde. Voor het sturen is het misschien wel handig een paar lessen te nemen, heb bij western rijden toch het gevoel dat het meer met je gewicht sturenis. nou rij ik al jaren nauwelijks meer en het laatste jaar alleen maar western gekeken/gelezen en een paar lesjes dus die engelse regeltjes zijn er bij mij al lang uit Clown Verder ben ik ook nog een beginner op western gebied, maar ben ook vooral recreatief ruiter en ben ook niet van plan om mijn paard binnen een jaar uit te brengen op een wedstrijd. De verfijning van de hulpen komen bij mij wel in de lessen, het hoeft van mij niet in 1 keer perfect te gaan, zolang het paard maar snapt wat ik wil en welke kant ik op wil Tong uitsteken

Pigino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 22:44

mocht je eens willen westernrijden op goede paarden kijk dan even op mijn website
misschien wordt het dan duidelijker voor jou wat je wilt Haha! Haha!

[edit Romkabouter]commerciële link verwijdert[/edit]
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 04-05-05 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:28

Hoi,
Ik zat in dezelfde situatie als jij nu zit. Begin maart heb ik uiteindelijk besloten Soraya, NRPS merrie voor verdere training te stallen bij Western riding Achterhoek. Ik rijd haar met westernzadel maar wel grotendeels op de engelse manier. De basis is hetzelfde en ik heb veel geleerd van de western manier van rijden, dus ik kan het je van harte aanbevelen! Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik engels verder wil of western maar ik kan nog alle kanten uit, dat komt wel. Sucses!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 23:33

Ik rij ook western en heb geen slidings bij mijn oudere merrie. Ik neem de meeste oefeningen mee in de reining, maar het stoppen laat ik achterwege. Gymnasticeren kan ook vanuit een westernzadel, en de oefeningen in de reining lenen zich daar echt uitermate goed voor. Het gaat erom om een paard lenig en soepel te maken, en dat kan ook heel goed zonder ijzers en zonder die sliding plates.

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 07:22

ik weet niet of je manege horse Power kent in Zeewolde??
Ik sta daar met star. Ik rij western met haar. En eerders wordt er op die manege western les gegeven. Misschien is het wat voor je.
IK heb star zelf in gereden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 07:46

Toydoll schreef:
Maar de basis is dus wel hetzelfde? Ik vroeg me dat namelijk af, niet dat ik zo een keuze maak hoe ik haar inrijdt en dan later blijkt dat ik het beter anders had kunnen doen.

Western rijden en dressuur rijden ontloopt elkaar echt niet zoveel. De oefeningen zijn anders, en bij de dressuur willen ze een paard zien met constante aanleuning, bij de western vragen ze een paard dat verzameld loopt aan een los teugeltje. Je bouwt in mijn ogen toch minder spanning op. Zadel zit lekkerder, en het is allemaal wat losser, niet zo stijf.

Om de onzekerheid weg te nemen zou je idd het beste kunnen kijken naar een stal die je kan begeleiden. En dan zou ik zelf eerder kiezen voor goede dressuurbegeleiding, dan slecht western. Als de basis er eenmaal inzit, kun je later altijd omscholen...(hoewel er mensen zijn die zeggen dat het makkelijker omscholen is vanuit de dressuur naar de western dan omgekeerd)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-05 08:48

Ja ik ga even langs op die manege in lelystad,die is opzich niet eens zo ver weg, is misschien zelfs nog te rijden vanaf de stal... Ik ga gewoon is kijken hoe die lessen zijn en horse power kan ik ook wel langs gaan maar die volgens mij wel iets verder, dat zou ik dan wel met trailer moeten doen.

Ik had trouwens idd ook gehoord dat van engels naar western makkelijker is dan andersom. Maar ik ben absoluut niet van plan dressuur wedstrijden te gaan rijden, ik vindt dat helemaal niets, maar ik wil wel graag gaan springen omdat ik dat ten eerste leuk vindt (maar ben wel nog beginner daarin, spring alleen met manege paarden en dan parcoursen niet hoger dan 90 cm), en mn paardje vindt springen erg leuk en zit ook wel in haar bloed.

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:21

Romkabouter schreef:
Ehmm geen ijzers?

sorry beetje laat maar ik wilde ff wat kwijt over springen zonder ijzers.....ik weet het niet hoor maar volgens mij hebben paarden in de wilde natuur ook geen ijzers.

het slaat ook nergers op om ze ook te nemen want waarom hebben ze ze nodig de hoeven gaan er tog alleen maar op achteruit ......

www.hoefnatuurlijk.nl

groetjes nathalie

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 23:28

amigo1310 schreef:
Romkabouter schreef:
Ehmm geen ijzers?

sorry beetje laat maar ik wilde ff wat kwijt over springen zonder ijzers.....ik weet het niet hoor maar volgens mij hebben paarden in de wilde natuur ook geen ijzers.

het slaat ook nergers op om ze ook te nemen want waarom hebben ze ze nodig de hoeven gaan er tog alleen maar op achteruit ......

www.hoefnatuurlijk.nl

groetjes nathalie

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij springen paarden in de natuur geen parcours op nat gras. Lips are sealed
Bij sommige disciplines is niet aan een ijzer te ontkomen. Ik vind het daarom nergens op slaan dat je een dergelijke reactie in dit topic denkt te moeten zetten. Mag ik je wijzen op een topic voor Natuurlijke bekappers in de Huiskamer, waar je helemaal je gang kunt gaan?

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 07:01

Waar in Almere woon je??? Ik woon in Haven en Lelystad is verder dan Horse Power. Je rijdt de dijk over langs de eemhof en je bent er. Maar je moet er maar eens langs gaan. Ik was eerst de eenige westernruiter maar er zijn er nu 3 bij gekomen. Succes verder.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 08:27

Cassidy schreef:
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij springen paarden in de natuur geen parcours op nat gras. Lips are sealed

En ook niet over 120 Haha!

Tenminste niet zoals in een parcours Knipoog

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 11:46

shirley23 schreef:
Waar in Almere woon je??? Ik woon in Haven en Lelystad is verder dan Horse Power. Je rijdt de dijk over langs de eemhof en je bent er. Maar je moet er maar eens langs gaan. Ik was eerst de eenige westernruiter maar er zijn er nu 3 bij gekomen. Succes verder.

Ja ik mag dan wel in Almere wonen, maar mn paardje staat in Zeewolde bij de gemeente grens met Lelystad... Tong uitsteken

Maar Manege Horse Power he, die ligt dus bij de Eemhof? Ken jij dan miss ook die manege die bij t dorp zeewolde ligt? Of is dat Horse Power?

Iig staat mijn paardje dus aan de andere kant van de gemeente zeewolde:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:05

Cassidy schreef:
Bij sommige disciplines is niet aan een ijzer te ontkomen. Ik vind het daarom nergens op slaan dat je een dergelijke reactie in dit topic denkt te moeten zetten. Mag ik je wijzen op een topic voor Natuurlijke bekappers in de Huiskamer, waar je helemaal je gang kunt gaan?

Maar ze had het verkeerd begrepen! Ja Jahaaa, ik kan gedachten gedachten lezen! Nee hoor, ze zit nu naast me, nathalie is een klasgenoot Tong uitsteken En gloednieuw op bokt Haha! (ik heb haar aangestoken denk ik Tong uitsteken) Ze wist niet dat jullie het over hoge hindernissen hadden. Nat gras zonder ijzers is idd een groot risico maar gewoon in de bak een kruisje of een lage stijlsprong maakt niet echt uit zonder ijzers.

Groetjes [***]
[/quote]
[/quote]

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:53

Mijn eerste gedachte was met een connemara x iers warmbloed zou ik geen western gaan rijden maar gaan crossen en jagen Knipoog

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-05 14:04

haar moeder is een lets warmbloed paard, uit letland Knipoog

Maar crossen willen we ook wel gaan doen op amateur nivo, en ze is behoorlijk breed gebouwd dus ver komen we daar toch niet mee, maar trail kan ze volgens mij weer wel goed... ze is heel geduldig en rustig, ook een tikkie lui...