[WN] Vraag over rijden zowel met western als engels zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vraag over rijden zowel met western als engels zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:25

Titel is niet zo heel duidelijk, maar ik vroeg me af, naar aanleiding van mijn probleem, of anderen dit ook bekend voorkomt, of er "last" van hebben. Of dat ik het als enige heb Knipoog

Ik heb nu sinds een jaar een westernzadel voor mijn Haflinger waar ik dus sindsdien veel mee ben gaan rijden. Destijds aangekocht omdat mijn engelse zadel niet goed pastte, en ik hier tegenaan liep. Daarvoor heb ik 4-5 jaar met dat engelse zadel erop gereden, en ik zat gewoon fijn en lekker. Nu heb ik er een Tinker bij, en nog steeds beide zadels in mijn bezit. Momenteel ligt het westernzadel op die tinker, dat past daar ook mooi op. Nu wilde ik echter, zodra ze geveulend heeft, mijn Wintec aan haar aanpassen. Zodat elk paard zijn eigen zadel heeft, en ik niet zeker weet of dat westernzadel na de bevalling nog wel gaat passen.

Daarom ben ik dus af en toe weer met mijn Wintec op de Haflinger aan het rijden (andere boom en opgevuld, dus past weer goed). En ik kan er niet goed aan wennen. Ik rijd wel, maar ik zit op de een of andere manier niet lekker. Ik heb het idee dat het zadel wat onstabieler ligt, en mis de vrijheid van mijn westernzadel zit. Het is naar mijn idee allemaal wat beweeglijker. Terwijl het westernzadel dus als een huis ligt. Toch heb ik nog anderen op die Haflinger met Wintec laten rijden, en die zeiden stuk voor stuk dat het zadel mooi stil lag, en vonden het niet beweeglijk oid.

Lang verhaal, maar de vraag is: Hebben jullie moeite van de wisseling tussen deze twee typen zadels, of geen enkel probleem?

Ik rijd btw geen engels, of western, maar een soort vage mengsel. Ben recreatieve ruiter Knipoog

Anoniem

Re: Vraag over rijden zowel met western als engels zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:52

Haha!
Klinkt erg bekend.
Ik heb 26 jaar dressuur gereden, en toen laatst m'n westernzadel in onderhoud was en ik het een weekje moest missen, heb ik gewoon m'n dressuurzadel erop gegooid.
Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb nog nooit ZO instabiel gezeten..... Terwijl het zadel perfect past, en mijn bijrijdster er gewoon elke week mee op datzelfde paardje rijdt.... Haha!

(Ik heb de rest van de week zonder zadel gereden Bloos )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:56

Tja, als je eenmaal in een Rolls Roys hebt gereden is het moeilijk weer aan een Panda te wennen...
't Is natuurlijk ieder z'n eigen voorkeur, maar als je een westernzadel fijn vind zitten en er aan gewend bent, is een 'engels' zadel wel wat anders.
Na jaren westernrijden moest ik voor het starten in een hunterklasse echt ruim een week oefenen met het engelse zadel om daar weer een beetje 'zeker' in te zitten. En hoewel ik meer dan 15 jaar engels had gereden, was ik blij dat ik daarna m'n westernzadel weer kon opleggen. Maar er zijn genoeg mensen die regelmatig afwisselen zonder problemen of juist het engelse zadel prefereren... ieder z'n meug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:09

Gelukkig... toch al twee mensen die het bekend voorkomt Haha! Op het moment heb ik zoiets van, ik hoop dat m'n westernzadel na de bevalling nog goed past op de Tinker, en dan mogen gasten lekker met de Wintec rijden als ze dat willen, want ik kan toch maar zelf op 1 paard tegelijk rijden Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:27

Gedeelde smart is dubbele vreugd Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:34

Ook ik ken dat probleem. Na 9 jaar engels gereden te hebben dacht ik toch dat ik behoorlijk kon zitten. Maar na 13 jaar western kan ik niet meer in een engels zadel blijven zitten. Rustig rijden gaat nog wel maar ze moeten toch echt niet gaan bokken want ik lig er geheid naast.
Is maar een remedie, Wintec eruit..... Haha!

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:45

Ik heb ook 2 zadels voor mijn pony. Ik ben met een westernzadel op haar begonnen en heb voor de dressuur eerst een Wintec gekocht. Toen was ik altijd blij dat ik weer op mijn westernzadel in de bak kon hobbelen. Nu heb ik sinds kort een Prestige dressuurzadel en nu moet ik "helaas" zeggen dat ik dat zadel veel lekkerder vind zitten dan mijn westernzadel. Ik pak voor de buitenritten altijd wel mijn westenzadel, dat zit lekker vrij, maar als ik in de bak aan het werk ben dan ga ik toch voor mijn dressuurzadel Bloos .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:40

Ik heb een goed westernzadel en een goed dressuurzadel. Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik mijn dressuurzadel onder een grote laag stof weg moest halen toen ik onlangs een dressuurwedstrijdje starten. Het zat NIET lekker. Ik dacht dat het aan mij lag, maar als ik de reacties zo lees hier.....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:55

Ik heb toevallig gisteren weer even op een hunterzadel gezeten. Was weer even wennen, omdat ik veel meer mijn knieën aan moest knijpen om niet van voor naar achter te tuimelen. Ik voelde me net zo'n tuimelaartje Haha! Maargoed, ja, het zit anders, minder veilig (die knop geeft zo'n veilig gevoel altijd Tong uitsteken), maar opzich wel goed te doen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:21

Als ik een enkele keer op een vzh zadel rijdt, heb ik het geheid daarna in mijn rug.
Ik stuiter van voor naar achter en heb ook het gevoel dat ik afval.
Gewoon een geval van totaal verwend zijn..... Sigaar

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:05

Als ik niet lekker zit op een zadel heeft dat toch vaak vooral met de pasvorm te maken. Als een zadel niet goed past op een paard zit je zelf ook niet in evenwicht. Bij een goed passend zadel hoef je al bijna geen moeite meer te doen om rechtop te blijven zitten dus krijg je ook geen rugpijn etc. Maar een zadel kan voor de ruiter ook te groot/klein zijn. Ik zit eigenlijk overal wel prima op, zolang het past.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:03

Ik denk dat het er ook aan ligt of je vaak wisseld of helemaal niet. Ik zit soms jaren niet in een engels zadel, en dan moet je echt wel heel erg wennen hoor. Begin dit jaar heb ik weer eens op een engels zadel gezeten. Het zadel zat wel lekker, maar die beugelriemen.....Met een spijkerbroek zucht. Gelukkig heb ik wel hele hoge westernlaarzen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:16

Nee de pasvorm was nog prima Cornelie.
Het zat gewoon anders. Vraagt een net andere houding.
En das weer wennen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:17

Haha blijkbaar hebben er dus meer mensen dat probleem Haha!

Ik heb altijd engels gereden. Maar een half jaar geleden kocht ik mijn barefoot. Nooit meer mijn engelse zadel gebruikt erna. En nu pas geleden wel weer eens. Echt veelste glad en hard! Ik kon er gewoon niet ontspannen op zitten!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:16

Hier nog zo iemand.

Ik reed western met mijn haflinger maar omdat ik geen degelijke instructie kon vinden ging ik maar weer terug naar de dressuur toen ik mijn fjord ging inrijden.

De kieffer paste prima op het paard maar ik kon niet blijven zitten, ik zat heel gespannen omdat ik bang was eraf te kiepen.
Na 3 maanden was hij er al uitegroeid en heb ik hem ingeruild voor het beleren van mijn fjord.

Nu heb ik een barefoot...zit ook prima. Maar een westernzadel zal er ook zeker weer komen Tong uitsteken

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:20

Maya schreef:
Hebben jullie moeite van de wisseling tussen deze twee typen zadels, of geen enkel probleem?

Geen probleem, ik wissel meerdere keren per week Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:34

Als ik dit topic zo doorlees kom ik tot een schokkende conclusie:

Van een westernzadel gaat je onafhankelijke zit achteruit Rolleyes

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:40

Romkabouter schreef:
Als ik dit topic zo doorlees kom ik tot een schokkende conclusie:

Van een westernzadel gaat je onafhankelijke zit achteruit Rolleyes

Nee, dat was niet zozeer mijn probleem, ik zat prima (kreeg zelfs erg veel verbaasde/bewonderende opmerkingen over mijn mooie rechte en stille zit en beenhouding). 't Was meer het 'gevoel' wat ik had...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:31

Dat heb ik ook wat Francis beschrijft. Ik krijg juist complimenten dat mijn zit en benen zo vooruit zijn gegaan qua houding. Het is alleen het gevoel.

Wat ik zelf ook nog deels denk, is dat het gevoel van de gangen onder een westernzadel anders aanvoelen dan onder een engels zadel. Als ik namelijk op een ander paard stap met een engels zadel, dan heb ik er minder problemen mee. Ik vind het nog steeds niet fijn, maar ik voel me er niet zo raar in zeg maar.

Het is idd puur het gevoel van mij, van het idee op een beweeglijker zadel ofzo te zitten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:42

En nog een... mijn dressuurcijfertjes voor houding en zit gaan omhoog, mijn gevoel voor lekker zitten loopt daarmee niet in de pas. Dus das niet de goede conclusie Rom Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:44

Hmm, dan betekend het vast dat mijn zit niet voldoende vooruit gaat Verdrietig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:59

Jij springt toch vooral?
Of je hebt al een 9 voor je H&Z Lachen

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:00

Ik wissel nog wel eens met de veelzijdigheidszadel en westernzadel. Voor lange buitenritten gebruik ik liever mn westernzadel en voor dressuur werk mn andere zadel.

joquarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:55

Ook ik heb mijn westernzadeltje wel weer is een weekje laten liggen om weer is met een dressuurzadel te rijden, op zich geen probleem alleen om mijn benen nou weer op de goeie plek te krijgen ,dat kostte wel weer een paar uurtjes . Maar om nou te zeggen dat ik liever op dat dressuurzadel zit nou nee.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:46

Anya schreef:
Jij springt toch vooral?
Of je hebt al een 9 voor je H&Z Lachen

Daar vergis je je in Haha!
Ik doe alles ongeveer evenveel Knipoog