[WN] Western wedstrijd vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

Western wedstrijd vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 20:58

Wat vinden jullie nu van het aantal westernwedstrijden in Nederland.
Zijn het er genoeg, te veel, te weinig? (alle westernwedstrijden bij elkaar gerekend, dus niet alleen WRAN)

Zijn het allemaal leuke wedstrijden of zijn er wedstrijden die je verkiest boven een ander en dan vooral waarom.

Waar moet een goede, leuke wedstrijd aan voldoen volgens jou? Oftewel, hoe zou jou ideale wedstrijd eruit zien? (dan heb ik het natuurlijk over de organisatie en niet over het aantal mee naar huis te nemen blauwe lintjes)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:20

ik ben afhankelijk van de wedstrijden van de Wran. Over het aantal andere wedstrijden heb ik dus niet zo'n mening. Omdat ik daar toch niet mag starten hou ik dat niet in de gaten.

Zelf vind ik dat er te weinig wedstrijden zijn en de spreiding niet echt goed is. Maar ik moet er gelijk bijzeggen dat ik niet bereid ben om verder dan pakweg een ruim uur te rijden met de trailer. Dat ligt voor iedereen verschillend natuurlijk.

Eenmaal op de wedstrijd zoek ik:
- gezelligheid
- goede organisatie (dus je trailer kwijt kunnen, redelijk op tijd starten, dat soort dingen).
- fatsoenlijke koffie en ik zou heel blij zijn met iets anders te eten dan patat en dat kleffe broodje kaas/ham dat je bij iedere manege in Nederland voorgeschoteld krijgt.
Voor het overige vind ik het eigenlijk wel goed geregeld allemaal Lachen
(dat wil zeggen waar ik start dus).

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:26

Voor mijn zijn er genoeg wedstrijden alleen niet genoeg deelnemers. ( DPHC)

Ik vind het wel mooi verdeeld de aantal wedstrijden ( Minstens 50 minuten rijden naar de dichtst bijzijnde wedstrijd.
Ik denk dat er voor elke fanatieke en recreatie wedstrijdruiter wel genoeg te doen is

Mijn meest perfecte wedstrijd is:

*Genoeg ruimte om je auto en trailer DROOG te kunnen parkeren (Dus niet in een zandbak en dan er met een trekker uitgetrokken moeten worden)
*Genoeg ruimte om je paard op te zadelen ( Dus geen parkeerterrein waar je met zijn allen zo dicht op elkaar staat dat de deuren niet meer open kunnen)
* Als er boxen zijn dan dit allemaal onder 1 dak (Zoals bij Manege Bartels Mariënheem)
* Het programma niet uit loopt dus vijf uur is vijf uur.
* Voldoende eten en drinken is. Ook als je als laatste van je paard komt om acht uur savonds dan moet je even goed nog kunnen eten vind ik.
Plinguidelijkheid qua startlijsten, parcoursen en dergelijke
*Fatsoenlijk eten. Dus niet alleen maar een patatje.
* Het liefste nog een western stand. Aangezien er altijd wel wat aan materiaal stuk kan gaan of vergeten kan worden.
* en de routebeschrijving duidelijk is

Clown

Sandra_H

Re: Western wedstrijd vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:35

Ook ik kan alleen maar bij de WRAN rijden, wij hebben ons voor dit jaar een bovengrens (qua reizen) van 200 km gesteld en kunnen nu in principe genoeg starten. Het zou natuurlijk ideaal zijn als er zoveel wedstrijden zouden zijn dat je bij wijze van spreke elke week/2 weken in de buurt zou kunnen starten, dan is het allemaal nog net iets mooier te verdelen, maar da's een utopie geloof ik (of ik moet engels gaan rijden;)) zeker als ik net lees dat een mooie show wordt afgelast wegens te weinig inschrijvingen...

Het beschikbaar zijn van boxen is een pre, en bij langer dan een uur rijden voor ons zelfs een must.
Het is erg fijn als alles een beetje op tijd loopt zodat je niet voor rare verrassingen komt te staan en je weet waar je aan toe bent.
Gezelligheid en sfeer is vooral afhankelijk van de aanwezigen (ruiters/tribuneridders) en dus ook van jezelf.

Een goede ruime parkeerplaats is uiteraard ook heel fijn.

Ach ik geloof niet dat we wat dat betreft erg veeleisend zijn, ik vermaak me wel zolang m'n paard er lekker bij kan staan tussendoor ben ik blij, ook omdat we dan gewoon de hele dag aanwezig kunnen zijn en dus ook veel kunnen zien. Eten en drinken vind ik op zich niet eens zo belangrijk: als ik start merk ik pas aan het eind v/d dag dat ik nog niet echt gegeten heb, en als ik dan honger krijg is alles lekker Vork

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 06:33

Ik zou al heel gelukkig zijn als er een dag voor de wedstrijd een tijdschema afgegeven zou worden. Ik heb al een paar keer geprobeerd door op te bellen er achter te komen hoe laat ik ergens moet zijn. Het enige wat je te horen krijgt is: "nee, we geven geen tijden af". Dat snap ik best, maar als ik dan vervolgens vraag hoeveel inschrijvingen er zijn (gaat meestal om de eerste 2 of 3 onderdelen, dus echt niet van de hele dag) is dat blijkbaar ook al een te moeilijke vraag en ook dat kan men dus niet leveren. Dan sta ik dus voor de zoveelste keer weer veel te vroeg op een wedstrijd en moet mijn paard noodgedwongen weer veel te lang naar mijn zin op de trailer blijven staan.

Verder vind ik dat er de laatste jaren lekker veel wedstrijden zijn. Ik kan zowel NRHA, AQHA als WRAN rijden, dus als ik zou willen kan ik bijna ieder weekend wel ergens terecht. Een goede parkeerplaats vind ik ook wel erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 06:45

Ik ben aangewezen op de WRAN en DAWRA om te starten ivm Fjord en Arabier.
DAWRA heb ik nog geen ervaring mee, want de driejarige speelt nog ipv te werken Haha!
Qua WRAN vind ik de wedstrijden zo raar verdeeld de laatste tijd. Ineens kan ik zo'n beetje 2x per maand starten binnen anderhalf uur enkele reis, en later in het jaar vallen er ineens weer gaten in. Lastig qua verdeling voor het paardje en het budget, maar ik ben dan ook wel een (fanatieke maar toch) hobbyruiter.
Maar dat is een luxeprobleem dus niet iets om te klagen. Toch is het jammer want je ziet het volgens mij meteen aan het aantal inschrijvingen. Kijk maar eens naar de wedstrijd in Zuidwolde; van 2 dagen naar 1 en dan nog heel weinig deelnemers. Den Ham was ook erg rustig dit jaar. Oftewel: kleine klasses, dus weinig punten te verdienen, maar wel de volle mep uit je budget...

Qua organisatie mag je wat mij betreft Den Ham als voorbeeldwedstrijd nemen. Uitstekend tijdsschema, voldoende parkeergelegenheid, ruimte zat voor opzadelen/drinken etc voor het paardje, winkeltje, uitslagen worden goed toegankelijk opgehangen, vriendelijke organisatie/secretariaat, goede kantine.
Wat wil je nog meer? (meer deelnemers en een goede bodem die niet zo plakt Haha! )

WWranglers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 07:05

Het aantal wedstrijden zijn er wat mij betreft voldoende, (start wel alleen bij de Wran), maar ik reis dan ook heel bewust naar een bepaalde wedstrijd, of dat nou Den Ham is, Eersel maakt voor mij niet uit, als ik daar de vorige keer een positief gevoel over had gaan we zeker weer.

De keuze van welke wedstrijd ik mee pak hangt van een aantal zaken af:

- Welke jury;
- Hoe was de sfeer/organisatie de vorige keer;
- Wat voor bak is er, als ik moet kiezen tussen een donkere bak met
een ongelijke bodem, reistijd 45 min of een ruime, lichte bak met een
goede bodem, reisttijd 2 uur dan kies ik voor het laatste;
- Toen ik nog bij de beginners reed ben ik bewust naar Eersel gereden
omdat het nivo van de deelnemers in mijn ogen beter was.

Waar moet voor mij een wedstrijd aan voldoen:
Hmmmmm, even denken Ja

· Goede ruime parkeergelegenheid, en niet in de modder hoeft
te staan (heb je net je laarzen mooi gepoetst Huilen .
· Vriendelijk, ontspannen secretariaat Knipoog ; met altijd tijd voor
een vriendelijk woord;
· De proefjes van bijv. trail, horsemanship op een A4-tje,
zodat je deze tijdens het inrijden bij je kunt steken en je
niet steeds aan de bakwand hoeft te kijken;
· Een programmaboekje met daarin startlijsten, tijden en de
proefjes is helemaal ideaal maar hoeft niet;
· Een ruime inrijbak met toezicht, om e.e.a. in de gaten te
houden;
· Een fijne bakbodem, niet te zwaar geen stenen etc., liefst
een ruime, lichte binnenbak.
· Gelegenheid om trailparcourtje te lopen;
· Een jury die de tijd neemt om na de proef e.e.a. nog toe te
lichten.
· Een plek waar de scoresheet wordt opgehangen, zodat je je
punten nog kunt bekijken.
· En …..
· En….
· En…

Tja verder zoek ik natuurlijk sportiviteit, voor zowel paard als ruiters, een goede sfeer maar vooral ook meer deelnemers. Een deelnemersveld van 5 ruiters in de am. Horsemanship is echt jammer….

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 07:08

Ik ga met Sonja mee: Den Ham is altijd prima georganiseerd.
Als ik mijn sporenprobleem heb opgelost start ik wel weer hoor Sonja.

Maar inderdaad wat Sonja zegt heb ik ook wel een beetje. Zo zijn er drie wedstrijden in een maand en dan weer maanden niks. Komt ook wel omdat Saasveld er in deze regio tussenuit gevallen is. Sonja woont ook wat centraler dan Jip en ik: Dus Drente en Friesland en het midden van he land vallen voor ons af. Den Ham is al dik een uur met de trailer nl. Zuidwolde is voor ons dan echt te ver.

Ik dacht dat Bunschoten goed te doen was, maar ook dat blijkt volgens de routeplanner op twee uur te zitten.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:00

Ik denk dat er in totaal momenteel te veel wedstrijden zijn. zie ook de afgelasting van bunschoten.

Een wedstrijd is leuk als er een barrelrace wordt uitgeschreven Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:01

Er zitten er gewoon heel veel dicht op elkaar
Hoe wordt dat eigenlijk geregeld met de onderlinge afstemming?

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:37

Kornelius schreef:
Ik denk dat er in totaal momenteel te veel wedstrijden zijn. zie ook de afgelasting van bunschoten.

Dat denk ik ook. Althans, zoals Anya zegt, te dicht op elkaar.

Met mijn engels rijden proebeer ik 1x in de twee weken te rijden. Met Stan ook, maar als er dan een rijtje van vijf achter elkaar is gaan er een aantal iet gereden worden. Op zaterdag is ook een probleem, omdat veel concoursen ook op zaterdag zijn Verdrietig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:48

Rom inderdaad daar zeg je wat. Zaterdagen zijn gewoon veel moeilijker te regelen voor mij dan zondagen. Zaterdagen heb ik les, moet het huis gedaan, moet ik boodschappen doen. Kan allemaal geregeld, maar niet te vaak, want dan slaat het thuisfront terecht op tilt Lachen Zondagen zijn veel handiger Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:55

Mijn collega's vinden het niet leuk als ik op zaterdag moet starten, want dan neem ik altijd op vrijdag vrij Haha! Lekker wassen, scheren,vlechtjes maken, knippen, tuig poetsen,veewagen inpakken etc Tong uitsteken

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:08

Anya schreef:
Rom inderdaad daar zeg je wat. Zaterdagen zijn gewoon veel moeilijker te regelen voor mij dan zondagen. Zaterdagen heb ik les, moet het huis gedaan, moet ik boodschappen doen. Kan allemaal geregeld, maar niet te vaak, want dan slaat het thuisfront terecht op tilt Lachen Zondagen zijn veel handiger Lachen

Voor mij geldt het juist andersom. Op zondag loopt Jae altijd mee in de les bij mijn trainer, dus dan moet hij zijn schema voor mij omgooien. Het thuisfront redt zich wel, doe ik de boodschappen een keer op vrijdagavond.
Mijn criteria om een wedstrijd te starten zijn eigenlijk alleen maar dat het in ongeveer een uur te rijden is. Wie er jureerd maakt me niet zo veel uit. Tuurlijk is het prettig als de accomodatie mooi is. Ik ben 1 keer op een wedstrijd geweest waar we in moesten rijden in een omgeploegd landje... en dat met mijn mooi schoon gewassen cremello.
Ik vind de stalhuur tegenwoordig op sommige wedstrijden wel de spuigaten uitlopen. 65 euro is voor 1 dag toch wel een beetje overdreven. Een pak stro kost ong. 1,15, en ik snap wel dat er iemand wel eerst de stal leeg heeft moeten trekken, maar zo zijn mensen toch sneller geneigd om het paard dan maar aan de trailer te binden.Persoonlijk neem ik nooit een stal, ik heb een ruime tweepaards trailer, en meestal maar 1 paard, dus als het heel slecht weer is haal ik gewoon het schot eruit.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:15

Toch snap ik het niet helemaal Blond Eerst waren er te weinig wedstrijden en nu ineens teveel??
Ok, ik heb er nu ook een paar redelijk op een kluitje gepland zitten en dan weer een tijdje niks maar het zij zo....aan de ene kant niet optimaal aan de andere kant zijn die "pauzes" ook weer niet verkeerd.

Maar dan ben ik eigenlijk wel benieuwd hoevaak men zo'n beetje zou willen (kunnen) starten, stel dat er bij wijze van elk weekend (ok of eens per 2 weken) de mogelijkheid daartoe is op redelijke afstand?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:29

Het enige wat ik altijd erg vervelend vond, was het vreselijke mysterie van de starttijden....
Als dat nou een beetje beter geregeld kan worden, zou ik er zelfs langer voor willen rijden. Maar hoe vaak de reining niet uitloopt en je dus nog om 21.00 uur op je paard zat ipv de geplande 17.00 uur, dat vond ik altijd erg vervelend.
Maar misschien is dat zeldzaam en vinden andere mensen dat absoluut geen probleem?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:37

Volgens mij is het niet zozeer dat er te weinig wedstijden zijn, maar de planning is niet op elkaar afgestemd en de spreiding over het land kan een stuk beter.

En inderdaad Cer... Je kunt toch gewoon uitrekenen hoelang een proef duurt? Dat kan bij de dressuur ook: je starttijd tot op de minuut nauwkeurig. Aan de andere kant kun je daar niet meer bijschrijven, dat kan bij western weer wel. Maakt het wel moeilijk om die tijden te plannen.

En oh ja.. aanvulling. Wedstrijden op feestdagen.... die start ik dus nooit. Dan krijg ik echt ruzie thuis want dat soort vrije dagen zijn voor de familie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:49

Sandra_H schreef:
Toch snap ik het niet helemaal Blond Eerst waren er te weinig wedstrijden en nu ineens teveel??

Is hartstikke lekker om te kunnen kiezen en wat vaker te kunnen starten. MAAR kijk eens naar de laatste wedstrijden, wat een droevig aantal inschrijvingen er maar was... Volgens mij is er een oorzakelijk verband.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:51

op de laatste wedstrijden viel mij op dat een aantal "vaste" deelnemers er niet was, nu begreep ik dat dat ook te maken had met een aantal (hoog)drachtige paarden. dus het seizoen en het aantal wedstrijden dat nu vrij kort achter elkaar zit zorgen vor weinig inschrijvingen denk ik!

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:03

Ik krijg ook een punthoofd van organisaties die geen starttijden kunnen geven. Zelfs op de dag van de wedstrijd is er vaak nog maar weinig duidelijk wat de starttijden aangaat.

Ook vind ik het heel vervelend (als allroundruiter) wanneer er bij een 2-daagse wedstrijd de klassen (naar mijn mening) nogal rot verdeeld zijn zodat je min of meer "verplicht" bent 2 dagen te blijven. Op de wedstrijd bij Wennekers word al twee jaar de open trail op de ene dag gereden en de rest van de open onderdelen op zondag. Resultaat is weinig deelnemers in de trail en ik ben min of meer "verplicht" om een te dure box te huren of 2x op en neer te rijden. Ik heb dit al eens aangegeven en ze zouden het in de groep gooien....

Wat ik ook belangrijk vind is een goede bodem in zowel de inrij- als de wedstrijdbak, dat wil er ook nog weleens aan schorten. Ik ben dan wel geen reiner maar ik wil voor mijn paard ook een egale bodem zonder berglandschappen.

Wat meer toezicht, die ook werkelijk ingrijpt (!!!) als een ruiter zich misdraagt tegenover zijn paard of mederuiter, in de inrijbak zou ook geen overbodige luxe zijn.

Ik vind de wedstrijden bv. in Middenmeer en Eersel altijd gezellig en goed georganiseerd.

Dat er een groter aanbod aan westrijden is vind ik alleen maar een voordeel, je kan selectiever zijn in de wedstrijden die je wel en niet wilt rijden. En natuurlijk is het jammer als er maar weinig deelnemers zijn, maar dat zal hier ook mee te maken hebben. Ik denk dat je een verschuiving op een gegeven moment krijgt naar de "betere" wedstrijden.

Groetjes,

Bianca

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:14

Sandra_H schreef:
Eerst waren er te weinig wedstrijden en nu ineens teveel??

Nou, eigenlijk zijn er nog steeds veel te weinig Haha!

Maar gezien het aantal wedstrijd rijdende ruiters zijn het er misschien wat teveel, te dicht op elkaar.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:44

Ik denk dat er ook iets teveel WRAN wedstrijd uit worden geschreven. Stel er is er maar 1 in de maand in het noorden (laat ik dat even met het zuiden onderscheiden). Dan zijn mensen veel sneller geneigd om met zijn allen naar die show te gaan. Als er elke week een wedstrijd wordt georganiseerd, kijkt iedereen wat het beste past (eventueel in vergelijking tot andere wedstrijden (rassenshows)). Dan wordt die opkomst te klein. 3 of 4 ruiters per onderdeel is te weinig, zeker als het om een puntenshow gaat. Mensen willen toch ook een puntje kunnen verdienen.

Ikzelf rijd het liefst 1 of 2 wedstrijden in de maand. Meer vind ik toch lastig worden, zeker omdat het een hoop geregel betreft: het trainen opzich, het wassen, je spullen in gereedheid brengen (kleding, tack, groomspullen), allemaal inladen en met je paard die kant op. Dat brengt een hoop stress met zich mee (bij een mens zoals ik Tong uitsteken), dus meer wedstrijden dan 2 per maand hoeft voor mij niet.

Bovendien is het wedstrijdrijden niet goedkoop. Ik begrijp natuurlijk wel dat het geld kost en ik vind het ook niet meteen TE duur, maar het blijft een hoop geld en om dat elke week op te hoesten (ook al heb ik een hele lieve sponsor: mijn oudertjes Haha!) is toch aardig wat. Zeker als je er meer dan 1 wil starten.

alpenquarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:13

Hier in't noorden mogen we op het moment niet klagen over te weinig shows, dacht ik zo. elk weekend kun je wel rijden. het probleem is dan wel dat en aantal mensen (ook ik) er wedstrijden uit gaan pikken die meer hun aandacht trekken dan de andere shows. Dan krijg je dus elke week een wedstrijd met maar de helft van het normale aantal ruiters. Jammer, maar waar. kost ook heel wat zo'n dagje, zeker als je een all-rounder bent.
Trouwens ik vind het inschrijfgeld per rubriek wel veel als je nagaat dat het minimum bedrag dat voorgeschreven staat per rubriek 5 euries is.
Begrijp wel dat een jury ook niet voor niets komt en dat de accomodatie ook gehuurd moet worden, maar waarom kan het in Middenmeer voor 7,50 terwijl je bij andere adresjes 10 eurie moet neertellen per rubriek. Dan kun je nog es een extra ondereeltje erbij pakken, als je dat wilt. Pling

ik vind het ook wel belangrijk dat de boel goed georganiseerd is, strakke planning, lekker op tijd en geen lange wachttijden die mischien niet nodig zijn.

Goeie ruimte om je paard los te rijden is ook wel lekker. Vingers aflikken

maar bovenal vind ik de sfeer errrug belangrijk. Maar dit ligt ook vaak aan je eigen insteling trouwens. Knipoog

Welke jury er komt, maakt me niet uit, de een ziet dit liever en de ander dat, maar als je netjes rijdt ziet elke jury dat wel.

als de show niet verder is dan twee uur rijden in de auto, kan dat nog, dan kom je ook weer es andere mensen tegen Cool

maar ik moet alle shows voorlopig voorbij laten gaan Huilen , ik zit nog steeds met smart te wachten op Wynanda's eerste veulentje (al 11 dagen te laat Slapen Slapen Slapen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:59

alpenquarter schreef:
ik zit nog steeds met smart te wachten op Wynanda's eerste veulentje (al 11 dagen te laat Slapen Slapen Slapen )

Wij ook, want we missen je op de wedstrijden met je knappe knollies! Kunnen we Wynanda niet wat peper in de neus strooien zodat ze het veulen uitniest? Hihi! *LOL*

Groetjes,

Sonja & Milena

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:57

ik zat afgelopen weekend idd al te kijken liesbeth maar zag nog niets kleins huppelen....