[WN] bouw westernpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

bouw westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 16:51

Wat ziet men nou graag in de bouw van een westernpaard? Of is dit een te algemene vraag en is dit per discipline weer verschillend? Zijn er wat algemene zaken te noemen waar je op moet letten?

Deze vragen schoten me ineens te binnen nadat ik vanmiddag een KWPN dressuurpaard en een paint horse tegelijkertijd in actie zag bij ons in de bak. Twee compleet verschillende types.

Ik zie ook regelmatig foto's van quarters die overbouwd zijn. Nu heb ik zelf een licht overbouwde pony en het is 10 keer moeilijker om zo'n dier te verzamelen dan een paard wat niet overbouwd is. Maar in westernrijden wordt toch ook een bepaalde mate van verzameling gevraagd? Hoe zit dit dan? Of is overbouwd zijn bij westernpaarden ook ongewenst?

coulash

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:01

Een bepaalde MATE van verzameling?
Een paard is van nature niet gebouwd om mensen te dragen op zijn rug en daarom zou ELK paard moeten leren hoe hij/zij het best met deze last kan omgaan: door ons mensen ook wel 'verzamelen'genoemd......

Zelfs als je 'alleen maar' buiten rijdt op een recreatieve manier moet de welzijn van je paard bovenaan staan en hoor jij als ruiter je paardje te vertellen hoe hij het het best kan doen!!

JUIST in de western sport, is dit een belangrijk onderdeel van de training van zowel ruiter als paard!

Clown

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 18:30

Mate van verzameling idd. Als je buiten rijdt is een horizontaal evenwicht voldoende. Als je klassieke dressuur rijdt verschuift dat evenwicht naar achteren, een paard moet dan echt gaan zitten. Ik weet niet wat voor mate van verzameling bij westernrijden wordt gevraagd.

Ik rij engels, vind western heel interessant en stel een vraag. Is het dan altijd nodig om dit soort off-topic antwoorden te geven? Als je vindt dat ik iets verkeerd zeg Pb me dan voortaan even.

Marl1tje

Re: bouw westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:37

Saar4 schreef:
Wat ziet men nou graag in de bouw van een westernpaard? Of is dit een te algemene vraag en is dit per discipline weer verschillend?

Jaaaaah... Knipoog Een westernpaard waarmee hunter gereden wordt is bijvoorbeeld qua bouw niet te vergelijken met een westernpaard waarmee geshowd wordt in de halter...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:28

In tegenstelling tot bijv. een (K)WPN die allemaal redelijk dezelfde bouw hebben, kan een Quarter zeer verschillende gebouwd zijn.

Dit heeft te maken met de verschillende wedstrijd-onderdelen die er bestaan in het westernrijden.
-Halter (soort van keuring aan een halster): zeer brede paarden op vaak te dunne beentjes, liefst meervoudig lijn-gefokt(5 tot 8 x is geen uitzondering) een genetische afwijking waarbij ze ineens dood kunnen neervallen is geen bezwaar Cool
Gelukkig komen deze Amerikaanse toestanden niet in die mate in Nederland voor.
-Hunter(rij-onderdeel waarin een engelse outfit wordt gereden): grote slanke paarden met een duidelijk hogere schoftmaat dan 'normaal' bij Quarters.
Voor de andere onderdelen zoals Pleasure. Reining etc. zullen de verschillen niet zo groot zijn en dichter bij het normale beeld van een Quarter liggen.

Wat de meeste mensen graag zien in een Quarter:
-klein hoofd
-kleine oortjes
-breed voorhoofd
-grote sprekende ogen
-brede kaken
-hals met lage aanzet
-dikke spieren op de bovenbenen
-stevige gespierde kont
-duidelijk zichtbare broekspier

In tegenstelling tot wat je vaak hoort vind ik dat een Quarter NIET overbouwd hoort te zijn. Natuurlijk mag een jong beestje wat in onbalans zijn, maar een volwassen paard hoort op schoft en heupgewricht even hoog te zijn. Is dit niet zo dan zal de kans op oneven slijtage duidelijk verhoogd aanwezig zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:35

eh SM... gelukkig heb je meer verstand van quarters.. Want KWPN-ers hebben niet wat je noemt allemaal dezelfde bouw. Een springgefokte kwpn-er ziet er echt anders uit dan een dressuurgefokte kwpn-er. De gelderse paarden (waar Lanna er een van is) zijn KWPN-ers maar meestal wat zwaarder dan de paarden met veel meer bloed. En niet te vergeten tuigers zijn ook KWPN-ers. Om maar een paar dwarsstraten te noemen Lachen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 20:20

Anya schreef:
eh SM... gelukkig heb je meer verstand van quarters..
Zou het Knipoog

Ik denk dat het grote verschil zit in het feit dat de Quarter een ras zegt te zijn met al dan niet wat volbloed en dat het Wpn een verzameling is van diverse rassen met als gezamenlijke noemer 'Warmbloed'. Verder kijk ik niet zo heel goed naar de verschillen, ze zijn mij gewoon te groot Clown

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:35

Wat ik graag zie in een Quarter is Lachen (ik ben een pleasuretype Tong uitsteken)

- aardig groot (rond de 1.60m)
- hoog op de benen
- niet te lang in de rug (vierkant model)
- mooie lange hals
- lage hals inzet-
- mooie schuine schouder
- mooi aflopend kruis
- lange heup

Maargoed, ik denk dat veel mensen op de hoogte en de lange benen na wel wil zien Lachen Voor de pleasure worden liever lichtvoetige, slowlegged (langzame beweging) en flatneed (zo min mogelijk knieactie) gezien. In de reining maakt dat minder uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:07

Ga met XoNo mee, en idd, voor mij mogen ze kleiner dan 1.60m. Vind 1.45m al zat!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:23

*LOL* Je bent zelf ook niet zo groot Cassidy Haha!

Je moet mij eens op een paardje van 1.48m zien zitten...geen porem!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:45

Wat mij opvalt als groot verschil met met name dressuurgefokte KWPN-ers (daarvan staan er op de pensionstal hierachter nogal wat) is dat Quarters (of in mijn geval Paints) veel horizontaler gebouwd zijn. KWPN-ers dragen hun hoofd van nature hoger en hebben een verticaler front. Lijkt me logisch als je kijkt naar wat er uiteindelijk van ze gevraagd wordt Haha! . Qua beweging is het al helemaal niet met elkaar te vergelijken! De KWPN-ers swingen met grote passen en opgeheven hoofd door de paddock; die van mij schuifelen met hun hoofd laag langs de railing (tenzij ons nieuwe buurjongetje met zijn speelgoedauto door de tuin aan het racen is Clown )

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:46

Die van mij schuifelt niet eens, die staat de hele dag stil in zijn paddock *LOL* Lui ding Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:50

XoNo schreef:
Die van mij schuifelt niet eens, die staat de hele dag stil in zijn paddock *LOL* Lui ding Haha!

Hihi. Dat hoort vast ook bij het ras. Die van mij kunnen ook uuuuuuren als een stelletje standbeelden in de paddock staan. Hier achter wordt alleen debiel gedaan. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat die paarden niet zo gek veel buiten komen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:51

Misschien dat de hoeveelheid aan uren buiten ook een rol speelt inderdaad Haha! Bij ons komen de paarden van 's morgens tot eind van de middag buiten...zou het ze gaan vervelen? Verwende mormeltjes *LOL*

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:41

Citaat:
maar een volwassen paard hoort op schoft en heupgewricht even hoog te zijn. Is dit niet zo dan zal de kans op oneven slijtage duidelijk verhoogd aanwezig zijn.

Even een verbetering Knipoog deze aanname is een veel gemaakte vergissing.

Niet de schof en de heup maar het einde van het schouder gewricht en de heup moeten even hoog zijn. De schoft is nl een deel van de rugewervels en die groeien bij het ene paard nou eenmaal hoger uit dan bij het andere Haha!

Dat lijkt een detail maar sommige paarden krijgen maar weinig of geen schoft en zijn toch als je echt naar de top van de heup en de top van de schouder gaat kijken wel in balans.
Andere paarden zoals bv WPN er krijgen vaak een echt hoge schoft zodat het lijkt als of ze juist achter te laag zijn. Maar kijk dan naar de schouder en heup gewrichten en dan zul je zien dat dat vaak ook alleen schijn is Knipoog

Deze vergissing is ook een rede waarom men vaak zegt dat quarters overbouwd zijn. Ze hebben vaak een behoorlijke massa op de achterhand en een lage schoft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:57

Zou je op dit plaatje aan kunnen geven welk punt jij precies bedoelt??

Afbeelding

Als ik kijk naar het hoogste punt van het schouderblad, dan ligt dit nog veel lager dan de schoft. Als dit het uitgangspunt is dan zou de 'overbouwing' juist nog veel erger zijn dan in 'mijn' geval.
Overigens is dit punt met het blote oog moeilijker zichtbaar omdat het is ingebed in het weefstel op de nek.

En je spreekt van een grotere massa bij Quarters. Natuurlijk hebben ze meer spieren, maar boven op de heupbeenderen zit geen spier (hooguit vet Knipoog ).

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:00

XoNo schreef:
Misschien dat de hoeveelheid aan uren buiten ook een rol speelt inderdaad Haha! Bij ons komen de paarden van 's morgens tot eind van de middag buiten...zou het ze gaan vervelen? Verwende mormeltjes *LOL*

Beetje off-topic maar ja...
Paarden kunnen niet genoeg buiten staan. Een paard staat veel liever in de kudde buiten dan in zijn eentje in een box. Daar gaan ze zich juist veel sneller vervelen. Mijn paarden gaan 's morgens om een uur of 9 naar buiten (nadat ik zoonlief naar school gebracht heb en zij hun ontbijt achter de kiezen hebben) en ze komen zo rond een uur of tien 's avonds pas weer eens naar binnen. En als straks de temperaturen weer wat hoger zijn gaan ze na hun avondeten ook weer naar buiten. Daar kunnen ze de hele dag hooi eten, en straks overdag op de wei en 's avonds in de paddock (met schuilhok).
Ik heb juist medelijden met de paarden die 23 uur per dag op stal staan en er hooguit een uurtje uitkomen als er iemand komt rijden. Op de manege's waar ik vroeger kwam waren paarden die soms een week niet uit hun stal kwamen. En dan vond de eigenaar/riuter het gek dat het paard uit z'n panty ging als het arme dier er eindelijk eens uit mocht.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:25

Wow dat wordt een hele toer om daar pijltjes in te krijgen.
Het punt wat ik bedoel ligt in jou plaatje net voor de schoft.

Afbeelding

De top van het schouder gewricht bedoel ik dus. Bij dit plaatje kun je goed zien dat de schoft een deel is van de wervels met hoge "punten"

Die hoge punten bepalen de hoogte van de schoft maar zeggen niet echt iets over de hoogte van de schouder. Als je goed naar je plaatje kijkt zul je zien dat dit een volgens jou "kijk" zeg maar een "onderbouwd" paard zou zijn. De top van de heup is lager dan de schoft nl. Kijk je naar de top van de schouder dan is dit paard gewoon netjes in balans.

Ik ga proberen het in je tekening te krijgen. Maar dat kan even duren. Ik zit namelijk thuis met een sleutelbeen breuk die is geopereerd en alles gaat nu minder snel en makkelijk Knipoog Dus hou het even van me tegoed Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:47

Bedankt voor je antwoord en haast je niet. Beterschap met je sleutelbeen iig.
Wat ik nu graag eens zou zien zijn 2 geraamte-plaatjes naast elkaar: 1 van een Quarter (met lage schoft) en 1 van een WPN-achtig paard (zoals dit waarschijnlijk is).
Dat zou een mooi vergelijkingsbeeld op kunnen leveren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:56

Ik heb zelf even iets gefröbeld. Waarbij A het hoogste punt van het schouderblad zou moeten zijn en B het hoogste punt van het heupbeen.

Afbeelding

Dit plaatje lijkt overigens ook al minder 'schoft' te hebben dan het vorige geraamte.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:57

Het viel mee gelukkig Haha!

Afbeelding

Hee je zou me toch de tijd geven Knipoog Knipoog Knipoog

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:07

geweldig al die plaatjes... vond het zo lief dat je die pijltjes voor elkaar hebt gekregen en niet te vergeten die opmerkingen...

maar wat ik nog wou toevoegen... van een westernpaard verwacht je dat hij koel in zijn hoofd is. veel kracht en energie, maar deze netjes verspreid over zijn werk en een uitbarsting heeft wanneer jij erom vraagt. Je hem met losse teugel kunt rijden en hij heel snel reageerd op bewegingen van jou. Eentje die je geen seconde in twijfel trekt. En dan voor bijvoorbeeld Cutting wil je dat hij Cowsence heeft... Dit heeft hij of heeft hij niet...
Maar de term westernpaard is wel erg breed, want er zijn verschikkelijk veel types die hieronder vallen... en elk type ziet er totaal anders uit ( vergelijk bijvoorbeeld maar eens de appaloosa met de quarter horse...)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:12

Bedankt voor het duidelijk voorbeeld. Je bent duidelijk handiger met Paint als ik Lachen
Maar blijft een feit dat je bij een 'aangekleed' paard (met vel bedoel ik) dus moeilijker kan zien aan de buitenkant waar het punt van de schouder zit om de horizontale lijn te vinden.

@LecyTinker: het beeld wat jij voor ogen hebt is een beeld zoals we allemaal graag zouden willen dat alle Quarters waren Knipoog

En ondanks dat ze er ongetwijfeld zijn, zijn er ook zat die niet aan dit beeld voldoen (door wat voor reden dan ook).

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:59

Even een geheimpje verklappen Knipoog Dit is niet met paint gedaan maar gewoon in Power Point Haha!

Je kunt het inderdaad moeilijker zien als je naar een paard van vlees en bloed kijkt. Maar ik wou er alleen mee zeggen dat Quarters en Paints in tegenstelling tot wat er vaan gedacht wordt, en puur af gaand op de schoft hoogte, voor overbouwd worden versleten terwijl ze dat eigenlijk niet zijn Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:02

Maar hoeveel centimeter mag een paard dan achter hoger staan dan voor, voor je van overbouwd kunt spreken.
Want als ik sommige paarden 5+ cm hoger zie staan (en niet meer de jongste) dan kan ik me niet onttrekken aan de gedachte dat die toch echt overbouwd zijn.