[WN] Leren rijden, hoe beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Leren rijden, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 11:48

De titel dekt niet helemaal de lading, maar misschien wordt t duideiljk na onderstaand verhaal:

Wat is er aan de hand?
Er komt iemand rijden op de stal waar mijn paard ook staat. Ik heb bij de les staan kijken (altijd leuk). Deze persoon leste al een aantal jaar bij een bekende instructeur, maar door verhuizing kan diegene daar niet meer lessen. Dus op zoek naar iemand anders. Zodoende aangekomen bij de instructeur van onze stal. Deze lesklant komt nogal eigenwijs over. Naar het blijkt heeft hij vanaf het begin les gehad op senior paarden, waarschijnlijk wedstrijdpaarden. Dus ook op een shank en op 1 hand. Nu moest hij echter op een ‘normaal’ lespaard rijden, dus trens en twee handen. Dat ging van geen kanten. Volgens de klant omdat hij niet gewend was met zo’n ‘ding’ te rijden. Bij zijn vorige instructeur ging het allemaal veel beter en de paarden waren veel braver. Er werd toen uitgelegd dat je altijd bij het begin moet beginnen, dus op twee handen en een trens. Het aanrijden van een paard neemt een perioden in beslag en hij is ergens aan het eindje begonnen. Aangezien hij van plan is om een jong paard te kopen werd ook uitgelegd dat je die niet gelijk met 1 hand rijdt. Toen meldde hij dat hij bij zijn instructeur wel eens op een vierjarige gereden had. Ook jong dus, en wel degelijk op een shank en niet op een trens. En dat ging ook harstikke goed.
Uiteindelijk werd gezegd ‘nou goed, ga maar op 1 hand rijden’(want dan zou hij beter zitten en zou het allemaal veel beter gaan). Zo gezegd zo gedaan. Toen bleek dat deze persoon met z’n lijf helemaal scheef zat. Hij reed dus met zijn rechterhand, en zat met zn rechterschouder een heel stuk voor zn linkerschouder. Plus dat hij zijn benen niet af kon houden (zat erg te prikken waardoor het paard harder ging lopen, en hij geen controle meer had, wat geweten werd aan dat rare bit). Wat ook erg opviel was dat hij zn hakken niet van het paard af kon draaien. Dus echt als donald duck te paard zat. Dat MOET bij de vorige instructeur ook het geval geweest zijn, maar daar is nooit wat van gezegd. Sterker nog, er is steeds verteld hoe netjes hij reed, en bij een wedstrijdje dat hij eens meegedaan heeft, kreeg hij ook complimenten.
Voor deze persoon was het heel frustrerend om op een wat minder makkelijk (maar wel goed te rijden) paard te rijden, op een trens. Hij dacht blijkbaar dat hij heel goed kon rijden, maar dit paard kon hij niet eens rondsturen.

Nu vraag ik me af, gezien eerdere discussies over de moeilijkheidsgraad van western. Moet een kundig (laten we aannemen dan) instructeur beginners al op een kant en klaar paard zetten en met een shank laten rijden. Leren die mensen nu rijden of leren ze meeliften? Het gaat een keer erg tegenvallen als ze ‘echt’ moeten gaan rijden op een paard. Deze instructeur is geen onbekende in de sport. Ik stond er eerlijk gezegd een beetje van te kijken. Mij is altijd geleerd dat je met een trens begint, en later de ‘kunstjes’ een keer leert. Als je ook daadwerkelijk kan rijden. Wat heeft deze persoon nu eigenlijk geleerd? Dat westernrijden heel makkelijk is? Ja, op een kant en klaar paard wel ja. En dat je een jong paard ook al op een shank rijdt? Hij verwacht ook geen enkel probleem met zn eigen jonge dier. Is dit wel realistisch? Heb ik het nu zo ingewikkeld geleerd of wordt het deze persoon te makkelijk gebracht?

Wat is jullie mening hierover?
Het is niet de bedoeling om iemand af te kraken!

Cassidy

Re: Leren rijden, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 11:59

Het wordt op die manier wel heel makkelijk gebracht ja. Stap maar op een seniorpaard dat de truukjes kent, geef hem een handleiding hoe die knopjes werken, en gaan met die banaan. Als ik de verhalen zo hoor moet dat in Amerika (en tegenwoordig ook in Europa) de normaalste zaak van de wereld zijn. Trainer rijdt paard, ook op de wedstrijd, ruiter wordt er 5 Minuten van tevoren opgeplant, paard heeft geen tijd om te realiseren dat er een ander op zit, rijdt zijn rondje en wordt eerste.

Geef de instructeur eens ongelijk. Als de lesklant bij hem ook zo eigenwijs is overgekomen als hij dat bij jullie deed: zal hij wel gedacht hebben: hou de klant tevreden, vertel hem wat hij horen wil, mijn portemonnee vult hij wel. Is dat eerlijk tegenover de klant? Nee, niet echt. Maar je verteld hier ook dat het bij deze les ook zo ging. "Nou goed vooruit, ga maar met een hand rijden." Als een klant zo loopt te pushen, dan geef je hem zijn zin toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:01

De persoon in kwestie wordt dus met zichzelf en zijn achtergrond geconfronteerd Cool
Kwestie van karater hoe daar mee om te gaan (inzien en veranderen, of niet)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:03

Ik denk dat hij wel zal moeten inzien en veranderen, als hij met zijn eigen paard aan de gang gaat. Of hij hangt zijn sporen aan de wilgen en stapt er nooit meer op.
Paardensport is een sport die je leert nederig te zijn. Hoogmoed komt voor de val. En soms val je van heel erg hoog. }>

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 12:11

Zijn eigen paard gaat hij dus bij eerstgenoemde instructeur in laten rijden. Ik hoop maar dat het dan ook zo soepel verloopt allemaal, maar volgens mij gaat het echt tegenvallen?

@Cassidy: Je hebt gelijk, je geeft iemand zn zin. Maar wij (ik ook Haha!) wilde wel es zien of hij daadwerkelijk zoveel beter kon rijden op 1 hand. Dan zat hij namelijk veel beter, volgens eigen zeggen, want zo had hij het geleerd.
Wat schetst onze verbazing dat het toen eigenlijk helemaal nergens meer op leek.... Dan ben je toch gewoon voorgelogen?? Voor je dure centen...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:13

Cer schreef:
Nu vraag ik me af, gezien eerdere discussies over de moeilijkheidsgraad van western. Moet een kundig (laten we aannemen dan) instructeur beginners al op een kant en klaar paard zetten en met een shank laten rijden. Leren die mensen nu rijden of leren ze meeliften? Het gaat een keer erg tegenvallen als ze ‘echt’ moeten gaan rijden op een paard. Deze instructeur is geen onbekende in de sport. Ik stond er eerlijk gezegd een beetje van te kijken. Mij is altijd geleerd dat je met een trens begint, en later de ‘kunstjes’ een keer leert. Als je ook daadwerkelijk kan rijden. Wat heeft deze persoon nu eigenlijk geleerd? Dat westernrijden heel makkelijk is? Ja, op een kant en klaar paard wel ja. En dat je een jong paard ook al op een shank rijdt? Hij verwacht ook geen enkel probleem met zn eigen jonge dier. Is dit wel realistisch? Heb ik het nu zo ingewikkeld geleerd of wordt het deze persoon te makkelijk gebracht?

Wat is jullie mening hierover?
Het is niet de bedoeling om iemand af te kraken!

Ik ga helemaal met je meer Cer, ik vind het een "fout" van de vorige instrukteur dat de ruiter nu het idee heeft dat het allemaal zo makkelijk is en duidelijk problemen met zijn zit heeft.
IMO is het goed dat een instrukteur complimenten geeft en de ruiter het gevoel geeft dat het vooruit gaat, maar dat wil niet zeggen dat de instrukteur alles maar door de vingers moet zien en de ruiter er niet op moet wijzen dat er nog veel meer geleerd moet worden en dat er nog het een en ander is waar aan gewerkt moet worden.

Ook vind ik zeker dat beginners op 2 handen moeten leren rijden en eerst een goede onafhankelijke zit moeten hebben voordat ze "verder" kunnen gaan, met 1 hand of moeilijkere oefeningen.

Eigenlijk vind ik het sneu voor die persoon. Die dacht dat ie al heel ver was, dat paardrijden makkelijk was en die moet nu leren dat hij lang niet zo ver is als hij dacht.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:18

Persoonlijk denk ik dat je leert rijden door eerst en vooral kilometers te maken. Wel goede les erbij en iemand die oplet dat je geen rare dingen gaat doen, maar dan toch vooral veel rijden. Daar hoeft wat mij betreft niet altijd een instructeur bij te zijn. Iemand die bij je in de bak rijdt en je op de ergste fouten wijst helpt al erg. Er is altijd je reguliere instructie om ingeslopen fouten weer aan te pakken.

En op twee handen eerst. Liever nog eerst met een halster als dat mogelijk is.

Maar eerlijkheid gebiedt me om toe te geven dat ik ook redelijk snel naar één hand ben overgegaan. Vanwege mijn handicap voornamelijk. Aan de andere kant test ik wel geregeld of Lanna of een gewoon bitje zonder shanks op twee handen ook nog goed loopt. En krijg ik ook wel eens te horen dat ik juist terug moet naar zo'n bitje voor een moeilijker oefening. Dat lijkt mij zeker een voorwaarde voor goede instructie.

Mijn lijkt deze persoon dus min of meer voorgelogen.
Aan de andere kant... hoe goed moet dat paard hebben gelopen op één hand. De eerste keer dat ik op een paard van Constans op één hand mocht rijden overstuurde ik alles (en zoveel cm scheelde het niet tussen wel of niet sturen). Ik ging als een reuze-slalom door de baan. Dat hem dat niet gebeurde geeft ook weer te denken...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 12:22

jeddah schreef:
Eigenlijk vind ik het sneu voor die persoon. Die dacht dat ie al heel ver was, dat paardrijden makkelijk was en die moet nu leren dat hij lang niet zo ver is als hij dacht.

Nou, dat gaat denk ik niet gebeuren. Hij legde nl het probleem bij die andere instructeur neer. Zo van 'ja, ik kreeg van die ander beter les, op betere paarden, toen lukte het wel'. Daarom vroeg ik het hier ook een beetje. Een instructeur die dus wel bij de basis begint wordt bijna als zijnde 'slecht' afgeschildert...

anya schreef:
Aan de andere kant... hoe goed moet dat paard hebben gelopen op één hand. De eerste keer dat ik op een paard van Constans op één hand mocht rijden overstuurde ik alles (en zoveel cm scheelde het niet tussen wel of niet sturen). Ik ging als een reuze-slalom door de baan. Dat hem dat niet gebeurde geeft ook weer te denken...

Daar heeft hij wel drie jaar over gedaan... hij heeft drie jaar (ong.) bij die vorige instructeur gelest. Imo drie jaar voor niks.....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:24

Cer schreef:

Nou, dat gaat denk ik niet gebeuren. Hij legde nl het probleem bij die andere instructeur neer. Zo van 'ja, ik kreeg van die ander beter les, op betere paarden, toen lukte het wel'. Daarom vroeg ik het hier ook een beetje. Een instructeur die dus wel bij de basis begint wordt bijna als zijnde 'slecht' afgeschildert...

Tja, dan zou ik zeggen trek je handen er vanaf en laat het hem er zelf achterkomen.... Haha! Meer kan je niet doen als hij er zelf niet voor open staat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 12:27

jeddah schreef:
Tja, dan zou ik zeggen trek je handen er vanaf en laat het hem er zelf achterkomen.... Haha! Meer kan je niet doen als hij er zelf niet voor open staat.

Heb je helemaal gelijk in!! Haha! Gelukkig is het mijn pakkie an niet. Maar ik was wel nieuwsgierig naar de meningen hier... Ja
Je gaat toch bijna aan je eigen leservaring twijfelen zeg...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:29

Mijn begin was behoorlijk het zelfde moet ik helaas zeggen...
Hoewel de ranch waar ik begon echt hartstikke leuk was, en er op zich best goed les gegeven werd (paardvriendelijk, absolúút geen geruk en geprik enzo), ben ik daar ook min of meer 'achterstevoren' begonnen.
Niet op 1 hand gelukkig, wel gewoon trensje en twee handen, maar na m'n eerste les had ik gespind (langzaam, maar toch...) achterwaards, zijwaards en nog wat van dat soort truukjes... Het eerste half jaar tot een jaar was ik alleen maar bezig met dat soort dingetjes, gewoon leuk door de bak sturen aan een lang teugeltje. En dat ging hartstikke goed, dus toen ik verhuisde en bij een andere trainer kwam en dácht dat ik al heel wat kon.... bleek dat dus niet zo te zijn. Want, raar maar waar... ook een westernpaard moet vanuit de achterhand, nageven enz.... en daar was ik dus nog niet mee bezig geweest. Verschil met de ruiter uit het verhaal is dat ik dat dus direct erkende... ('t is natuurlijk wel zuur te moeten inzien dat je jaren geld hebt 'weggegooid' en achteraf eigenlijk nog niets kunt...)
Achteraf gezien heb ik op het eerste adres nog best één en ander meegepikt waar ik later weer profijt van had en op het tweede adres heb ik ook dingen geleerd die ik nu nooit meer zou doen. Zo pik je overal wel positieve en negatieve dingen op... Maar inderdaad, ik vind dat je dus ook als ruiter bij de basis beginnen moet. Dat kan best op een senior paard, vaak zijn dat juist goede leermeesters (doe je't niet goed dan doet'ie het ook meestal niet), maar wel gewoon van voor af aan.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:32

Wat dat betreft ben ik blij dat ik eerst dressuur les gehad heb (zo'n 12 jaar) van een ouderwetse Deurne Instrukteur. Goh, wat kon ik die man soms zijn nek omdraaien en wat ben ik vaak huilend van paard gestapt! Maar nu ben ik hem ontzettend dankbaar voor alles wat hij mij geleerd heeft!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:40

kan weinig met dit topic.Neigt zeer zeker naar het afkraken van een *eigenwijze* lesklant en *die andere* instructeur die het hem/haar zo slecht geleert heeft.
Gaande weg het topic komen toch de vragen wie is die instructeur of meld de *slecht rijdende* zich zelf om zich enigsinds te verdedigen.

Waarom kan het niet zijn dat hij nu op een slecht aangereden paard lest en tegenstrijdige (misschien wel verkeerde) aanwijzingen krijgt van de huidige instructeur.

je kunt wel vragen hoe je moet leren rijden,maar als er geen instructeurs aan worden verbonden krijg je weer dat oeverloze gezwam over hoe het zou moeten en ervaringen van ruiters die eerst ook de mist in zijn gegaan,en vervolgens de nieuwkomers die zelfde fout laten maken omdat wij niet bereid zijn namen bij ervaringen te noemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:49

Blaze schreef:
je kunt wel vragen hoe je moet leren rijden,maar als er geen instructeurs aan worden verbonden krijg je weer dat oeverloze gezwam over hoe het zou moeten en ervaringen van ruiters die eerst ook de mist in zijn gegaan,en vervolgens de nieuwkomers die zelfde fout laten maken omdat wij niet bereid zijn namen bij ervaringen te noemen.

Waarom moeten er meteen namen komen? Als de lesklant zich wat bescheidener had opgesteld, en had laten ZIEN wat hij kon, dan was het hele topic niet begonnen. Paardrijden doe je niet met je mond. Als ik ergens voor het eerst kom rijden stel ik me bescheiden op, en kijk eerst de kat uit de boom. Misschien iets wat een/die ander ook zou moeten doen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 12:52

Ik ga geen namen noemen omdat ik niet wil dat mensen modder gaan smijten. En helaas draait het daar wel vaak op uit.

Waar het hier om gaat, en die reacties heb ik echt wel gelezen, is of je beginners gaat leren rijden op een shank met 1 hand. Dat vroeg ik me af. Niks meer niks minder.

Iedereen die hier nu wat geplaatst heeft is blijkbaar voor het beginnen bij het begin. Klaar. Daar hoeft niemand zich voor te verdedigen.
Wat de omstandigheden zijn, en of het echt een slecht paard was oid laat ik in het midden. Ik stond erbij, ken het paard, ken de instructeur, ken de vorige instructeur, heb de les gezien en heb het zo realistisch mogelijk opgeschreven. Met de reacties kan ik dus wel wat.

Het is maar de vraag of nieuwkomers dezelfde fout maken. Als ze dit lezen kunnen ze allicht denken 'hey, ik krijg les op 1 hand, maarrr ik heb ergens op een raar forum gelezen dat dat misschien niet heel handig is'. Zie het als een soort casus dan, als je wilt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:55

Cassidy schreef:

Waarom moeten er meteen namen komen? Als de lesklant zich wat bescheidener had opgesteld, en had laten ZIEN wat hij kon, dan was het hele topic niet begonnen. Paardrijden doe je niet met je mond. Als ik ergens voor het eerst kom rijden stel ik me bescheiden op, en kijk eerst de kat uit de boom. Misschien iets wat een/die ander ook zou moeten doen.

Nee dat zeg ik niet,er hoeven geen namen te komen.Dat mag niet en niemand doet dat.
Ben jij bij die les geweest?? kun jij met zekerheid zeggen dat die lesklant niet bescheiden was of gelijk had??
inderdaad paardrijden doe je niet met je mond Cool
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 21-02-05 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:55

Ach ik geloof niet dat namen er nu zo toe doen in dit soort situaties.
Wel denk ik dat het misschien best handig zou zijn als trainers een soort protocol zouden afspreken, met name bij startende ruiters.

Vergelijk met de engelse sport maar weer:
Het maakt uit of je bij je rijles ook het paard mag/moet verzorgen of gewoon op een gezadeld dier stapt. Het maakt uit over je steeds een ander paard krijgt of niet. Het maakt uit of ze je ook iets leren over hoe paarden in elkaar zitten als diersoort of niet. Of hoe netjes je bepaalde techniek aan een beginner overbrengt of niet.

Het is niet voor niets dat sommige maneges ruiters afleveren die paarden aan de binnenteugel rondtrekken en bij beengeven onmiddellijk een enorme schop uitdelen. Niet om nu direct dat vergelijk te trekken, maar er moet toch een soort algemene noemer te vinden zijn m.b.t. de omgang met startende ruiters?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 12:58

Het rijden op één hand word helaas nog steeds als het ultieme western rijden gezien. Ze zien helaas niet wat er achter het westernrijden zit. Hoe vaak zie je - ook hier op bokt - niet de verhalen dat ze met een zadeltje van de zadelmarkt en een one - ear hoofdstel met shank op een hand rondhobbelen, want dat is "western"? Ik denk dat je dat met dit topic echt de wereld niet uit gaat helpen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:02

Mijn eerste les was ook op een hand.Toen ik vroeg of ik op 2 handen mocht kreeg ik te horen dat dat niet hoort.
Was mijn eerste en laatste les daar.En waarom omdat ik niet s'morgens wakker werd en dacht *ik ga western rijden*nee je ziet mensen die sport beoefenen en je gaat vragen stellen,je gaat eens naar een wedstrijd en ziet dat er paarden met 2 handen en met een hand worden gereden.Ik wilde graag de rede weten en verbond daar meteen aan dat als ik western ga rijden ik nog lang niet toe ben aan het rijden met een hand.

Van de ene kant gun ik elke beginner een goeie instructeur maar eerder nog een beetje gezond verstand Cool

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:06

Ik vind het nog het meest jammer dat de ruiter meteen het bit de schuld geeft of zelfs het paard. Ga de fout eerst bij jezelf zoeken. Tuurlijk is het jammer voor die lesklant dat hij jaren voor de gek is gehouden door hem voor te houden dat hij super kan rijden en de kneepjes van het vak kent, terwijl hij op een jonger paard (of misschien niet eens), dan wel een ander paard, het paard niet eens rond kan sturen. Hij moet de fout dus ten eerste bij zijn vorige instructie zoeken.

Wanneer je begint met rijden weet je nooit 100% zeker bij wie je dat moet gaan doen. Je gaat bij iemand lessen en je moet diegene maar op zijn of haar woord vertrouwen dat ze de waarheid spreken en je op een goede en nette manier leren rijden. Pas wanneer je een lesje volgt bij een andere instructeur of instructrice, kun je manieren van les geven gaan vergelijken en kijken wat het beste bij je past. Ik heb nu ook meerdere trainers gehad en ben nu eindelijk ergens beland met wie ik het eens ben en met wier traininsmanier ik het eens ben. Helaas is dat bij mij door schade en schande en ten koste van mijn paard gegaan. Erg jammer en van sommige dingen heb ik spijt tov mijn paard, maar aan de andere kant ben ik blij dat ik ook die trainers heb meegemaakt, omdat je daar ook weer dingen van leert. Ook leer je vaak hoe het NIET moet, of nja, hoe je het zelf liever niet doet is misschien beter om te zeggen.

Blaze, toen jij je eerste les op 1 hand reed en liever op 2 handen wilde rijden, toen wist jij waarschijnlijk al meer van het westernrijden dan menig ander mens. Die gaat er gewoon in mee en vindt het fantastisch om op 1 hand te rijden...zoals de cowboys op de prairie dat ook doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:12

Ik heb, dat ik op manegepaarden leerde rijden, ook op twee handen leren rijden. Dat ik toen mijn eigen paard kocht, was het ook een wereld van verschil: het was een jong dier, nog niet helemaal doorgereden, oefeningen die wij doen kende ze niet. Op dat moment had ik ook echt de indruk dat ik niet kon en compleet opnieuw moest beginnen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:17

Dat is wat ik niet begrijp,er gewoon in meegaan.Als je aan een sport zoals western rijden begint informeer je je toch eerst naar wat het inhoud !!
Dat je gaande weg bepaalde aanpassingen en keuzes maakt dat lijkt mij logisch.
Ik heb een redelijk harde manier van rijden geleert en vond dat tot een 3 tal jaar geleden prima.Toen leerde ik iemand kennen Cool die daar niet van was gecharmeerd en gaande weg heeft ze mij overtuigt van het feit dat het ook anders kan.
Dit was geen instructeur,dus ook ruiters onder elkaar kunnen een bepaalde invloed hebben op de manier van rijden van iemand.

maar wat ik erg belangrijk vind is dat je moet weten dat het ten allertijde een keuze van jezelf is.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:20

Cassidy schreef:
Ik heb, dat ik op manegepaarden leerde rijden, ook op twee handen leren rijden. Dat ik toen mijn eigen paard kocht, was het ook een wereld van verschil: het was een jong dier, nog niet helemaal doorgereden, oefeningen die wij doen kende ze niet. Op dat moment had ik ook echt de indruk dat ik niet kon en compleet opnieuw moest beginnen.

Ik heb ook op manegepaarden leren rijden. In eerste instantie op wat paarden die de hulpen al konden en dus qua rijden wel een wedstrijdje konden lopen. Zo kon ik voelen hoe de hulpen werken en wat voor invloed ze hadden en natuurlijk, heel belangrijk, het leren doseren van bepaalde hulpen. Op een gegeven moment ben ik naar paarden gegaan die wat jonger waren en waar bij nog niet alles bevestigd was en heb ik geleerd hoe je het paarden moest leren. Inmiddels heb ik aardig wat paarden gereden en ook veel jonge paarden, daar leer je tenslotte toch het meest van. Of het allemaal op een goede manier is gebeurd, dat is de vraag. Ik kom in de loop der jaren nog wel achter of de manieren die mij geleerd zijn ook de manier is die ik zelf het meest effectief vind. Je moet toch overal wat oppikken en daarvan meenemen en opnemen wat je belangrijk vindt om zo je eigen rijstijl en manier van trainen te ontwikkelen.

Blaze, tuurlijk vind ik het ook onbegrijpelijk dat mensen overal in meegaan. Aan de andere kant begrijp ik het ook wel. Theoretisch kun je alles wel weten, maar in de praktijk werkt het allemaal heel anders. Je leert dus pas rijden door het te doen en tijdens het leren van rijden moet je je trainer of instructie vertrouwen, anders ben je niet op het goede adres. Pas later als je dingen kunt gaan vergelijken, kun je kijken wat JIJ vindt dat het beste is, voor zowel jou als het paard dat je rijdt.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:25

ik wil er ook wel iets over proberen te zeggen, hoewel ik het wel moeilijk vind.

ik geef inmiddels al zo'n 25 jaar les. eerst aan kinderen en later aan volwassen waarvan de laatste jaren western les.

ik merk dat je verschillende soorten lessers hebt, en elk daarvan wil je iets leren.
bv,
-de lesser met het eigen paard.
paard kan iets en de ruiter kan iets, en samen moeten ze verder.
je geeft ze aanwijzijngen in de les en thuis kinnen ze dat nog eens lekker oefenen.

- de lesser zonder eigen paard.
die je weer kan onderverdelen in beginners en gevorderden, dressuur ruiters die over willen naar western.
ook daarin heb je weer verschillen, mensen die lekker 1 keer in de week op een paard willen rijden, en mensen die dat willen , maar iets meer willen leren.
en zo zijn er nog veel meer soorten lessers.

de enige overeenkomst die ze hebben is , dat ze willen paardrijden.

tsja ..........en dan kom je bij de lesgever en het les paard.

in het stukje hieronder schrijf ik over een lesser op een lespaard, dus geen eigen paard.

het fijnst vind ik het om les te geven met een lespaard dat alles kan.
dat is fijn voor de lesser en fijn voor de lesgever.
het is in mijn ogen niet te doen en ook niet eerlijk om een lesser die 1 keer per week komt rijden op een niet goed getraind paard te zitten.
het paard hoeft niet perfect te zijn , maar wel licht te rijden. en makkelijk te sturen.
dus ze moeten geen rijtechnische problemen hoeven op te lossen.

ze moeten wel leren , hoe je die kan oplossen.
maar dat zijn eigenlijk gewone basis oefeningen.
en het is prettig voor een lesser , dat als er een zijgang gevraagd wordt , het paard dat ook kan, en dat als de ruiter het goed doet , het paard het ook doet.

als een lesser wil spinnen , kan je de hulpen uitleggen om dat te doen.
e n dat is vaak al moelijk genoeg.
maar om les na les alle voorbereidingen(voor het paard) voor de spin te gaan leren is niet prettig voor ze.
je kan wel weer in de les uitleggen hoe je voorbereiding voor die spin is geweest.

maar om ze nou de spin niet te laten doen, omdat ze maar 1 keer per week rijden, vind ik ook niet nodig.
van de 52 weken blijft er met de vakantie , ziekte enz... vaak maar 40 rij-uren per jaar over.
dat rijdt iemand met een eigen paard in 5 weken.

tegen de tijd dat ze het allemaal heel goed kunnen , zet je ze een keer op een paard dat het allemaal nog niet zo goed kan, en dan voelen ze het verschil.

bij ons rijden ze ook met een bosal en met een shank, en natuurlijk met een snaffle. want dat zijn allemaal dingen die bij het westernrijden horen. en daar wil je ze toch wat van meegeven.

verder denk ik dat het ook aan de persoon zelf ligt , of die zich geweldig voelt.

onze lespaardjes rijden we zelf op wedstrijden (Spooky, Solanos). niet op heel hoog nivo , maar ze doen het wel. Lovers

ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo Bloos

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 13:26

XoNo schreef:

Blaze, tuurlijk vind ik het ook onbegrijpelijk dat mensen overal in meegaan. Aan de andere kant begrijp ik het ook wel. Theoretisch kun je alles wel weten, maar in de praktijk werkt het allemaal heel anders. Je leert dus pas rijden door het te doen en tijdens het leren van rijden moet je je trainer of instructie vertrouwen, anders ben je niet op het goede adres. Pas later als je dingen kunt gaan vergelijken, kun je kijken wat JIJ vindt dat het beste is, voor zowel jou als het paard dat je rijdt.

ik kan me zo moeilijk voorstellen dat het leerproces zo verschillend kan zijn.

Je gaat lessen bij iemand.
je gaat naar wedstrijden en ziet wat er gebeurt(vooral in de inrijbak)
je slaat op wat je ziet en gaat dat vergelijken met wat je leert.
je rijd met vrienden en bekenden die allemaal ergens anders lessen en ziet de verschillen en bespreekt deze.
dan lijkt het mij onmogelijk dat je langer dan een half jaar bij een verkeerde instructeur blijft hangen.