[WN] wie neemt de uitdaging aan: een nieuwe 'eigen paard regel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

wie neemt de uitdaging aan: een nieuwe 'eigen paard regel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 23:39

In de poll over de "eigen paard regel" schrijft spotless de hieronder volgende tekst. Ik stel voor dat we de uitdaging aannemen Haha! Dus wie durft te beginnen met een voorzetje?

spotless schreef:
Ik vind de manier waarop de opties 1 en 4 van deze poll zijn opgesteld om te Misselijk zo negatief! Ondanks dat ik het positief zou vinden als een bijrijder de mogelijkheid zou krijgen om op zijn/haar verzorgpaard te kunnen starten, heb ik dus niet gestemd. De haken en ogen die Peppysan genoemd heeft bestaan wel degelijk en dat kan niet de bedoeling zijn. Als jullie hier een goede oplossing voor weten te verzinnen zal de ALV van de WRAN volgende maand dit vast graag willen horen. Dus kom maar eens echt met een positief iets i.p.v. dit negatieve geneuzel. Regels afkraken is niet zo moeilijk, nieuwe werkbare regels verzinnen die minder nadelen hebben dan de bestaande regels…ga daar maa eens aan staan!
En mensen die geen lid willen zijn van de WRAN (daar gaan we weer) zullen lid moeten worden als ze ergens over mee willen praten. Dat geldt voor alle verenigingen in NL.

Redpepples en Xono: jullie moeten dit niet persoonlijk opvatten, jullie maken volledig legaal gebruik (dus geen misbruik) van de regels zoals die nu zijn.
En Xono, amateur paarden bestaan niet, alleen amateur ruiters.

Gr. Marion

spotless

Re: wie neemt de uitdaging aan: een nieuwe 'eigen paard rege

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:50

Kijk dit vind ik OK dan!

(En ik ben zelf niet eens lid.......... Bloos Clown Haha! )

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:52

Ik ben geen wran lid, en dan gaat dit misschien te ver om als niet lid zijnde mij ermee te gaan bemoeien. Bloos

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 00:02

cornelie schreef:
Ik ben geen wran lid, en dan gaat dit misschien te ver om als niet lid zijnde mij ermee te gaan bemoeien.

Misschien kun je iets nuttigs bijdragen waar de mensen die wel lid zijn iets aan hebben... Je doet dat dan niet voor de WRAN, waar je blijkbaar niets in ziet, maar voor die mensen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 00:11

Ho nou, ik zeg niet dat ik niets zie in de WRAN. Maar ik was op een gegeven moment aan zoveel bladen, verenigingen en instanties contributies aan het betalen dat het eigenlijk wat teveel werd. Daarom ben ik geen lid meer van de WRAN, heb ik weer wat geld over om lessen te betalen Knipoog
Dus vind ik dat ik mij er nu niet meer mee moet gaan bemoeien.
Maar iets eenvoudiger zou soms wel handig zijn.
Ik rijd bv een nl appaloosa 2 x in de week en dat gaat leuk. Dus, gewoon een startkaart aangevraagd voor de dressuur. Een ander meisje heeft er ook een startkaart voor en rijd bij de pony's. Maar dat gaat gewoon lekker makkelijk allemaal. Gewoon een startkaart aanvragen en rijden, niks geen lease contracten of wat dan ook.
Er staan ook een paar am. appies op stal, daar zou ik mee mogen starten als ik zou willen. Maar dat geregel houdt mij gewoon wat tegen.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:24

amateur paarden bestaan wel , vind ik dan Haha!
tuurlijk ligt het vaak aan de ruiter , maar ook een paard heeft zijn beperkingen.

ik was wel lid van de wran maar nu hebben ze me alleen een nieuwe aceptgiro gestuurd met jeugd lid Haha! en dat klopt niet helemaal Haha!
dus moet weer bellen en doen maar word uit eindelijk wel weer lid hoor Knipoog dus mag ik ook wat zegen ??? Tong uitsteken

zoals ze het bij de dressuur doen vind ik een goed systeem Ja
dus dat lijkt me op zich ook wel een goed idee voor de wran (als het mogenlijk is)
vind ook dat diegene die een startkaart dan heeft aangevraagt gewoon bij het begin mag beginnen, als je helemaal nieuw bent dan he.
als je amateur op paard A hebt gestart en je vraag een kaart aan voor paard B vind ik dat je dan wel in de amateur moet starten.

snappen jullie het nog ? haha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:28

[quote="cornelie"]Ik ben geen wran lid, en dan gaat dit misschien te ver om als niet lid zijnde mij ermee te gaan bemoeien. Bloos[/quote

Misschien zou de verandering van die regel het wel weer aantrekkelijker maken voor mensen om lid te worden?

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:30

denk het wel Ja
weet wel bijna zeker Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:32

Daar had ik nog niet eens aan gedacht Bloos
Maar het zou denk ik wel de drempel weer wat verlagen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:00

Misschien moet men de lease regel laten vallen en in plaats daarvan een *bijrijder* regel invoeren Cool

In die regel staat de defenitie van een *bijrijder*

De rede om een bijrijder te hebben kan heel divers zijn maar ik denk dat de 2 belangrijkste zijn kosten en tijd.

Paardrijden is geen elite sport meer maar kost wel veel geld en niet iedereen kan in zijn eentje een paard onderhouden en dan ook nog eens wedstrijden rijden.

Om een paard te houden heb je tijd nodig ook dit (in de huidige economische situatie) is best moeilijk omdat mensen veel werken en soms moeilijk hun tijd kunnen verdelen over paard en werk,ook hier geeft een bijrijder uitkomst.

Aan wat zou een bijrijder moeten voldoen om te mogen starten.

uhhhh Sigaar

Niet in het bezit zijn van een eigen paard (te controleren aan de hand van een start nummer en bij andere rij verenigingen is de controle ook niet moeilijk)

Geen prof.niet werkzaam op een trainings of handels stal etc.

De wran bepaald aan de hand van een aanvraag of je de status bijrijder mag dragen.
Deze status is verbonden aan een start nummer op naam en is voor een langere periode (bv 2 jaar)
In die 2 jaar heb je je verplicht om het paard alleen te laten starten door de 2 toegekende startnummers op naam.

zoiets bv Muziek! Cool

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:40

Hallo!

Ik kies voor optie 1, maar als er de juiste ideen geoperd worden wil ik dat nog wel herzien bijvoorbeeld:

Ik kan me nog het meest vinden in jou idee om een extra startkaart te maken voor bijrijders, mits ze aan een aantal voorwaarden voldoen.
Als je inderdaad de kenmerken van een bijrijder duidelijk formuleerd moet hier een mouw aan te passen zijn.

Maar hoe moet het dan als je een eigenpaard hebt en je rijd er dan nog eentje bij?

En in hoeverre is het eerlijk om een paard dat in de open wordt gestart door een beginner uit te laten brengen in de beginners???

Het merendeel bij de WRAN rijdt op een Q/P/A die moeten bij hun rassen wedstrijden toch ook gewoon OPen starten behalve als ze de papieren op hun naam zetten dan kunnen ze weer amateur starten.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:48

Alice01 schreef:
Hallo!

Ik kan me nog het meest vinden in jou idee om een extra startkaart te maken voor bijrijders, mits ze aan een aantal voorwaarden voldoen.
Als je inderdaad de kenmerken van een bijrijder duidelijk formuleerd moet hier een mouw aan te passen zijn.

Maar hoe moet het dan als je een eigenpaard hebt en je rijd er dan nog eentje bij?

Dan ben je geen bijrijder Cool zou me kunnen voorstellen dat men een uitzondering maakt voor een bij rijder die een paardje uitbrengt in de H-classes.Maar op het moment dat er P-classes gaan verreden worden met dat paard de *bijrijder regel ophoud.

En in hoeverre is het eerlijk om een paard dat in de open wordt gestart door een beginner uit te laten brengen in de beginners???

Een bijrijder zou verplicht kunnen worden te starten in dezelfde klasse of als de eigenaar alleen amateur start zou je de bijrijder 1 klasse lager kunnen laten starten.

Het merendeel bij de WRAN rijdt op een Q/P/A die moeten bij hun rassen wedstrijden toch ook gewoon OPen starten behalve als ze de papieren op hun naam zetten dan kunnen ze weer amateur starten.

Deze snap ik niet helemaal,maar als je bedoeld hoe dat zit met een bijrijder in bv de aqha is het antwoord simpel.De aqha kent geen lease of bijrijder regel derhalve zou een bijrijder altijd open moeten starten bij de aqha.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 11:10

Alice 01 schreef:
Citaat:

Blaze schreef:
Citaat:
Deze snap ik niet helemaal,maar als je bedoeld hoe dat zit met een bijrijder in bv de aqha is het antwoord simpel.De aqha kent geen lease of bijrijder regel derhalve zou een bijrijder altijd open moeten starten bij de aqha.

Maar als deze ruiter bij de AQHA open moet starten en hij heeft een bijrijder kaart bij de WRAN dan zou deze persoon bij de WRAn weer beginners kunnen starten?

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:43

[quote="BlazeDeze snap ik niet helemaal,maar als je bedoeld hoe dat zit met een bijrijder in bv de aqha is het antwoord simpel.De aqha kent geen lease of bijrijder regel derhalve zou een bijrijder altijd open moeten starten bij de aqha.
[/quote]

Volgens mij kent de AQHA wel een lease regel. Als ik het goed heb is dit regel 225 uit het rule book.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 14:03

@Alice01: is dat erg dan? deze persoon kan zowel bij de aqha als bij de wran beginners starten zodra hij/zij de beschikking over een eigen paard heeft. Dat is niet anders dan nu. Deze persoon is geen prof die in de open moet starten, het is een beginner/amateur die geen eigen paard heeft en daarom geen beginner/amateurstatus mag voeren en daarom open moet starten als hij/zij uberhaupt zou willen starten.

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 14:37

Anya schreef:
@Alice01: is dat erg dan? deze persoon kan zowel bij de aqha als bij de wran beginners starten zodra hij/zij de beschikking over een eigen paard heeft. Dat is niet anders dan nu. Deze persoon is geen prof die in de open moet starten, het is een beginner/amateur die geen eigen paard heeft en daarom geen beginner/amateurstatus mag voeren en daarom open moet starten als hij/zij uberhaupt zou willen starten.

Een beginner mag niet in de open starten:

BEGINNERS "B"
310. Ruiters ingedeeld in deze categorie zijn uitsluitend startgerechtigd in de onderelen 101 t/m 139

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 15:20

Maar een bijrijder die zou willen starten op het paard van een amateur die punten heeft gehaald, mag helemaal geen beginner worden. Die MOET open starten.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:07

Funnygirl schreef:

Volgens mij kent de AQHA wel een lease regel. Als ik het goed heb is dit regel 225 uit het rule book.

Nogmaals we hebben het niet over de aqha,maar ok Sigaar

lees 402/d dan ook ff Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:08

Anya schreef:
Maar een bijrijder die zou willen starten op het paard van een amateur die punten heeft gehaald, mag helemaal geen beginner worden. Die MOET open starten.

Nu ga je uit van de de eigen paard regel terwijl het de bedoeling is dat er een *bijrijder* regel komt die los staat van de eigen paard regel.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:16

Ja je kan het wel over de WRAN regels hebben maar als het merendeel bij de WRAN start op een Q/P/A kan dat voor wel conseqenties hebben als men wil starten bij de rassen shows en ik denk dat hier wel rekening mee moet gehouden worden!

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:18

Anja schreef:
Citaat:

Ze hebben geen beginners bij de AQHA (heel soms novice amateur).
Dus moet je amateur starten.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:26

Alice01 schreef:
Ja je kan het wel over de WRAN regels hebben maar als het merendeel bij de WRAN start op een Q/P/A kan dat voor wel conseqenties hebben als men wil starten bij de rassen shows en ik denk dat hier wel rekening mee moet gehouden worden!

Dat is een keuze die de quarter eigenaar zelf moet maken.Het kan niet zo zijn dat de wran rekening moet gaan houden met regels zodat qpa eigenaren niet in de problemen komen met de stamboek verenigingen.

De wran is er voor elk ras en daar wordt een beetje aan voor bij gegaan.

Neem nou (alweer) het voorbeeld van Xono,zou zijn eigen paard een quarter zijn dan mag hij bij de aqha geen amateur meer starten als hij via een lease bij de wran een paard start dat niet van hem is.

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:54

Anya schreef:

En dan is die bijrijder dus meteen beginner af, en heeft hij/zij tzt een eigen paard dan mag hij/zij dan ook geen beginners meer starten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 17:59

Wat het voor effect heeft bij de rassenshows is voor iedere ruiter zelf om uit te maken. Er zijn er ook zat met een niet qpa, die met de andere verenigingen niets te maken hebben. Maar als ik lid van twee verenigingen dan kan het niet zo zijn dat vereniging a maar even de regels afstemt op vereniging b omdat een deel van de leden dan in de problemen komt. Daarmee een deel van de andere leden uitsluitend. Maar er is een ander topic over de inhoud van de regels en de effecten daarvan. Willicht kunnen we de discussie daar voortzetten. Dit topic is bedoeld voor een eventueel tekst voorstel voor een nieuwe eigen paard regel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 18:05

Blaze ik vind jouw idee van een startkaart wel een goed idee.

Eigenlijk zou je de regel heel makkelijk kunnen maken: het is iedere amateur of beginner toegestaan een startkaart aan te vragen voor 1 niet-eigen-paard.

(zo kan iemand die bijvoorbeeld samenwoont met iemand, maar dus niet onder de familieregel valt) ook nog het min of meer eigen paard uitbrengen. Of kunnen mensen die samen eigenaar zijn van een paard, het paard ook nog uitbrengen.)

Je kunt dan kiezenL of je paarden van profs hiervan uitsluit (van mij hoeft het niet, maar ik lees mensen die hier bezwaren tegen zouden hebben). Tenzij natuurlijk weer die exclusieve lease. Nadeel is dat je dan dat leasecontract erin blijft houden voor prof paarden.