[WN] Poll: mbt regelaanpassing 'eigen-paard' regel WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de 'eigen-paard' regel vd WRAN worden aangepast??

Poll eindigt op

De eigen paard regel is prima: ik heb een eigen paard en nergens last van. Mensen die willen starten zonder eigen paard of leasecontract moeten gewoon open starten.
6 (10%)
De eigen paard regel is achterhaald: de regel moet aangepast worden zodat bijvoorbeeld bijrijders kunnen starten(zonder meteen in de 'open' te moeten starten).
43 (78%)
De eigen paard regel is achterhaald en moet afgeschaft worden.
6 (10%)
De eigen paard regel is achterhaald maar moet blijven want we moeten in de pas blijven lopen met de Duitse Ewu. Er starten immers veel Wranleden bij de EWU.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 55

DubbelFun

Poll: mbt regelaanpassing 'eigen-paard' regel WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 19:35

Omdat het wel duidelijk is dat er veel mensen zijn die zich niet kunnen vinden in de huidige regels. Omdat niet iedereen WRAN-lid is c.q. dit niet wil worden en zich dus niet via de ledenvergadering kan uitten, is het misschien handig om eens te zien hoe dit vraagstuk onder de Bokkers 'leeft'.

DubbelFun

Re: Poll: mbt regelaanpassing 'eigen-paard' regel WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 19:36

Kijken of deze beter lukt Clown

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:37

dus weer optie twee gestemd Knipoog

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:41

Ik heb ook voor optie 2 gekozen...

Ik vind het gewoon een rare regel.
Stel dat je, om welke redenen ook, geen eigen paard kunt hebben,
en nergens in de buurt is de mogelijkheid om een leuk paardje te kunnen leasen... Dan kun je geen wedstrijden rijden.

Heb je nooit eerder wedstrijden gereden, en je hebt wel een leasepaardje, dan moet je ineens in de open.
Ik vind dat die mensen ook gewoon in beginners moeten kunnen starten. Lachen

Sorry, beetje vaag uitgelegd, maar ik neem aan dat jullie er wel uit komen... Heb haast Lachen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 19:42

Ik heb ook op optie 2 gestemd, maar het moet niet zo wezen dat elke amateur elk ander paard mag uitbrengen. Het leasecontract zou eventueel gewijzigd kunnen worden waardoor zowel eigenaar als bijrijder in de amateur kunnen starten, evenals bijvoorbeeld de man of vrouw van de eigenaar van het paard. Mijn punt is dat er dus maar één bijrijder op mag starten in de amateur.

Dat amateurpaarden weer terug in de beginners worden gestart vind ik ook weer wat overdreven, amateurpaarden zijn niet voor niets amateurpaarden en moeten dat ook blijven. Dus wil bijrijder starten op een amateurpaard, dan moet deze amateur starten...vind ik Lachen

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:10

Ook ik heb op optie 2 gekozen. Ik heb samen met iemand een paard. (we staan ook samen als eigenaar ingeschreven). Het zou dus raar zijn als 1 van ons tweeen maar mag starten.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:21

Haha! optie 2

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:23

Ik heb gestemd voor afschaffen, maar ik kan leven met optie 2 Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 20:37

Ik heb gestemd voor afschaffen. Lekker eenvoudig voor iedereen en kan imo ook prima werken.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:25

cornelie schreef:
Ik heb gestemd voor afschaffen. Lekker eenvoudig voor iedereen en kan imo ook prima werken.

Dus dan mag elke amateur het paard van een prof pakken en in de amateurklasse de prijzen weghalen.
Of een amateurruiter die een hengst van een prof (die zelf in de open rijd) in de amateur gaat uitbrengen zodat die hengst lekker in de kijkert loopt.

Ik denk dat je de echte amateurs onrecht aandoet als je de eigen paard regel afschaft.
Helaas zullen de bijrijders dan op zoek moeten gaan naar een paard die geen punten heeft, of een poging moeten wagen bij de open klasse.

Ik heb niet gestemd, omdat er geen stelling bij staat waar ik mij 100% in kan vinden. Ik vind het kort door de bocht om te zeggen ik heb een eigen paard dus ik heb nergens last van.
Ik denk dat de aanpassing van de regel veel ongewenste neven effecten heeft

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:39

Peppysan: kies je met jouw toelichting niet eigenlijk gewoon voor optie 1?

Want er is ook nog optie 2, en die gaat niet persé uit van starten op het paard van een prof.

Of heb jij nog een optie in gedachten die er niet bij staat?

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:04

Ik vind dat ze de regel af moeten schaffen. Als een beginner met een open paard in de beginnersklasses wil starten, moet hij/zij dat gewoon doen. Waarschijnlijk heeft hij/zij met 1 of 2 wedstrijden zijn/haar punten bij elkaar en is dan verplicht om het volgende jaar een klasse hoger te starten.

Een B ruiter die een Z2 dressuurpaard start, start ook gewoon in de B en zal snel zijn/haar punten bij elkaar rijden zodat hij/zij wel moet promoveren. Ik vind dat dit in de westernsport ook moet kunnen.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 22:05

Ik heb ook optie 2 gekozen, maar ben het ook eens met wat Xono verder zegt.

Verder weet ik hoe het is als je wedstrijden rijdt terwijl je geen eigen paard hebt.. heb me tot nu altijd goed kunnen rijden, omdat de wran nog met leasecontracten werkt, maar bijv. de aqha wedstrijden kan ik niet amateur starten, omdat ik geen eigen paard heb.. maar ik ben ook geen trainer.. dat is wel jammer.. maar ja dit gaat over de wran.. ik dwaal af Clown

redpebbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:02

Peppysan, ik vind je erg kort door de bocht en persoonlijk worden met jouw opmerking over een hengst starten om in de picture te rijden in de amateur klasse. GB heeft in de Open nog maar 2 wedstrijden gewonnen. Hij moet zich ook op wedstrijden nog bewijzen. Het gaat niet alleen om een Open paard, maar de combinatie moet ook klikken. Als het een ruin of merrie was geweest werd er niet zo'n punt van gemaakt, maar alleen een discusie over de regels. Wij hebben niets onregelementairs gedaan. Alleen dat gedaan wat wij goed denken dat goed is voor ons paard. Ook ik had hem ruim een jaar geleden nog in de Amateur uit kunnen brengen, niemand had dat vreemd gevonden. Liep hij ook in de picture als dekhengst(als het goed ging natuurlijk) Nu Colin, als echte Amateur ruiter (voor het eerst op 1 hand rijdt) hem start, wordt er kinderachtig gereageert.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:10

Ik heb ook op de 2e optie gestemd, ben het ook met Yvonne eens!

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:34

Ik vind de manier waarop de opties 1 en 4 van deze poll zijn opgesteld om te Misselijk zo negatief! Ondanks dat ik het positief zou vinden als een bijrijder de mogelijkheid zou krijgen om op zijn/haar verzorgpaard te kunnen starten, heb ik dus niet gestemd. De haken en ogen die Peppysan genoemd heeft bestaan wel degelijk en dat kan niet de bedoeling zijn. Als jullie hier een goede oplossing voor weten te verzinnen zal de ALV van de WRAN volgende maand dit vast graag willen horen. Dus kom maar eens echt met een positief iets i.p.v. dit negatieve geneuzel. Regels afkraken is niet zo moeilijk, nieuwe werkbare regels verzinnen die minder nadelen hebben dan de bestaande regels…ga daar maa eens aan staan!
En mensen die geen lid willen zijn van de WRAN (daar gaan we weer) zullen lid moeten worden als ze ergens over mee willen praten. Dat geldt voor alle verenigingen in NL.

Redpepples en Xono: jullie moeten dit niet persoonlijk opvatten, jullie maken volledig legaal gebruik (dus geen misbruik) van de regels zoals die nu zijn.
En Xono, amateur paarden bestaan niet, alleen amateur ruiters.

Gr. Marion

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:42

Nou spotless je hebt wel gelijk dat je het negatief kunt lezen. Maar als ik mij goed herinner zijn dit argumenten die zo af en toe langskomen waar het de eigen paard regel betreft. Het in de pas lopen met de EWU is een argument dat in het laatste topic nog is genoemd zelfs.

Maar je hebt gelijk: wat roepen is altijd makkelijker dan zelf nadenken. Daarom heb ik maar een voorzetje gedaan om aan je oproep gehoor te geven en onderstaand topic geopend.

Ik wil zelf ook best nadenken over een goede regel, maar dat moet even wachten. Ik ben druk met andere dingen nu Lachen

Maar goed: ideeën, voorzetjes, halve zinnen... ze kunnen allemaal in dit topic Lachen

viewtopic.php?f=4&t=371702&start=0&st=0&sk=t&sd=a

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:54

PeppySan schreef:
cornelie schreef:

Dus dan mag elke amateur het paard van een prof pakken en in de amateurklasse de prijzen weghalen.

Ja, een paard is nog altijd zo goed als de ruiter die erop zit. Ik heb daar persoonlijk geen enkele moeite mee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 00:14

Ik ga met Cornelie mee. Ik heb daar geen moeite mee. Om te beginnen vraag ik me af hoeveel profs hun paard met regelmaat aan een amateur of beginner willen uitlenen. En verder zie ik niet veel verschil met een amateur die start op het paard van een prof of een amateur die voor veel geld een zeer goed getraind paard van een prof koopt en daarmee amateur of beginners start Lachen

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 08:15

Ik heb voor optie 2 gestemd, maar als de regel helemaal afgeschaft wordt vind ik het ook best.

Ik ben het eens met de stelling dat een paard zo goed is als de ruiter die erop zit. Een profpaard kan met en amateur ruiter dus wel eens helemaal niet uit de verf komen.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:06

redpebbles schreef:
Peppysan, ik vind je erg kort door de bocht en persoonlijk worden met jouw opmerking over een hengst starten om in de picture te rijden in de amateur klasse. GB heeft in de Open nog maar 2 wedstrijden gewonnen. Hij moet zich ook op wedstrijden nog bewijzen. Het gaat niet alleen om een Open paard, maar de combinatie moet ook klikken. Als het een ruin of merrie was geweest werd er niet zo'n punt van gemaakt, maar alleen een discusie over de regels. Wij hebben niets onregelementairs gedaan. Alleen dat gedaan wat wij goed denken dat goed is voor ons paard. Ook ik had hem ruim een jaar geleden nog in de Amateur uit kunnen brengen, niemand had dat vreemd gevonden. Liep hij ook in de picture als dekhengst(als het goed ging natuurlijk) Nu Colin, als echte Amateur ruiter (voor het eerst op 1 hand rijdt) hem start, wordt er kinderachtig gereageert.

Dit is nu precies de reden waarom ik niet vaak in dit soort topics schrijf.
Mijn opmerkingen zijn NIET PESOONLIJK! maar worden wel vaak uit het verband gehaald.
Ik heb Xono trouwens via pb laten weten dat ik het tof vind dat hij GB mag uitbrengen hoor!
Maar als meerdere hengsteneigenaren het op deze manier zouden doen? dan wordt de amateurcompetitie aardig moeilijk voor de echte amateurs. (die met hun eigen paardje, die ze zelf getraind hebben en geen dure topper is)

@sugarmiss, Ik zou idd op stelling 1 stemmen, maar ik wil niet zeggen ik heb een eigen paard, dus het maak mij niks uit.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 10:17

toch zie ik daar nog steeds geen probleem in oid.
Je kan wel een dure topper hebben die flink getraind is maar een ruiter die de juist knoppen niet vind ( of juist van alles indrukt Knipoog ) zal daar ook geen wereldproef mee kunnen rijden. En hoe vaak zou zoiets nou voorkomen?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 13:38

maar er zijn toch ook amateur ruiters die hun paard laten trainen, door een prof ruiter.
dat zijn toch ook amateurs., en dat maakt toch ook niet uit

wat voor paarden zouden anders de trainers moeten gaan trainen.
de paarden van elkaar ??? Clown

dus wat is nou een prof paard en een amateur paard. Verward

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 17:22

De eigen paard regel is prima,maar het lease gedeelte moet aangepast worden door middel van een *bijrijders *regel.

die optie zie ik niet???

Jos voor mij is het volgende het verschil.

open paard= niet te rijden door de gemiddelde amateur.

amateur paard= goed te rijden door gemiddelde amateur niet te rijden door gemiddelde beginner.

beginners paard= te rijden paard door iedereen.

redpebbles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 01:25

Peppysan, je wordt wel persoonlijk, als je het over een hengst hebt, iedereen weet onderhand dat je het over GB hebt. IK rij GB nooit! Niemand anders ook niet, Colin rijdt hem 5 dagen per week. Mag hij hem dan leasen en als zijn eigen paard zien???????? Samen moeten ze het zien te rooien. We trainen wel samen, ik op Magic of Pebbles.
Laat het een algemeen topic worden over merrrie, hengst of ruin.