[WN] western en ijslanders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Auks

western en ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 23:11

Zijn er hier ook mensen die western rijden op een ijslander?
Ben wel benieuwd naar hoe dat gaat en dus ook de ervaringen daarvan.
Ok vraag ik me af wat voor westernzadel je dan hebt...
Past dat een beetje?

Auks

Anya

Re: western en ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 00:22

Ik weet maar één persoon die wel eens western rijdt op een ijslander. Dat is Dinopino. Ik zou zeggen PB haar eens.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 00:44

Jaaaren terug ben ik begonnen met westernrijden in Zijen, bij familie Vlieger (nu Rosworld). Naast de Amerikaanse rassen, had pa Vlieger ook een hele kudde ijslanders waar mee gefokt werd (ook veel Quarterlanders en IJspaints werden daar gefokt, érg leuke westernpaardjes!) Ik kan me herinneren dat ook de ijslanders wel onder een westernzadel gereden werden. Ging best!
Voor een ijslander zul je een wat kleiner zadel moeten kopen, vooral korter... je zult even moeten zoeken, of misschien zelfs iets laten maken, maar het kán wel. Beetje richting de kinder/pony zadels misschien? Beetje lastig alleen om een ponyzadel te vinden met een seat die groot genoeg is...
Je kunt natuurlijk, als je (nog) geen wedstrijden wilt rijden, overwegen om gewoon op je ijslanderzadel te blijven rijden. Westernrijden hangt echt niet van de soort optoming af...
Veel succes en plezier in ieder geval!

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 13:36

Ja , ik heb ook een tijdje gereden bij Rosworld op ijslanders !
( Quarterlander en ijspaints zoals mijn voorganger noemde ! )

Ik vond het fantastisch op deze paardjes .

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 14:14

Er moet in Zeyen ook een kruising appaloosa ijslander zijn geweest.
Ik heb gehoord dat mijn paard, die toen nog van Vlieger was en nog hengst was, ontsnapt was en op een ijslander is gesprongen Haha!
Ontsnappen doet hij nog steeds...........

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:06

azile schreef:
Ja , ik heb ook een tijdje gereden bij Rosworld op ijslanders !
( Quarterlander en ijspaints zoals mijn voorganger noemde ! )

Ik vond het fantastisch op deze paardjes .

maar ze zijn wel eigenwijs die quarterlanders Knipoog Haha! !!

zoals tim's first! Haha!

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-05 19:41

Jannie mag ik vragen hoe jou paard heet ? Misschien weet ik dan wel wie dat kind is !

En ja die Quarterijslanders zijn lekker eigenwijs maar ook heel betrouwbaar , werklustig en knuffelbaar !
( Zoals Tim 's first ! )
Ik heb heel veel van ze geleerd en vooral veel vertrouwen gekregen , oja en buitenritten vinden ze ook leuk !

Gr. Eliza

marchien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:14

Jannie schreef:
Er moet in Zeyen ook een kruising appaloosa ijslander zijn geweest.
Ik heb gehoord dat mijn paard, die toen nog van Vlieger was en nog hengst was, ontsnapt was en op een ijslander is gesprongen Haha!
Ontsnappen doet hij nog steeds...........

jannie die veulen die jij nu noemt is niet van quatro maar het was een veulen van rolin die was toen ontsnapt en die veulen heet sunna.
quatro heeft twee veulens een bij pisco een appeloosa en die heet patonga en is overleden.
en een bij black lady (kruising ijslander/ quarter) en die heet bld, black lady's dogther en die is aan mevr. hillinga uit assen verkocht.
ik hoop dat ik je hier mee weer goed heb geinformeerd.
groeten marchien

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:31

azile schreef:
Jannie mag ik vragen hoe jou paard heet ? Misschien weet ik dan wel wie dat kind is !

Mijn paard heet Pine S Quatro Lee

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:35

marchien schreef:
jannie die veulen die jij nu noemt is niet van quatro maar het was een veulen van rolin die was toen ontsnapt en die veulen heet sunna.
quatro heeft twee veulens een bij pisco een appeloosa en die heet patonga en is overleden.
en een bij black lady (kruising ijslander/ quarter) en die heet bld, black lady's dogther en die is aan mevr. hillinga uit assen verkocht.
groeten marchien

Het is ook maar wat ik heb gehoord, een paar jaar terug kwam er een meisje bij Quatro kijken en zij zei dat Quatro de vader van haar paard was en dat de moeder een ijslander was. Ze zou mij een foto sturen van haar paardje, maar dat heeft ze nooit gedaan. Ze stond op dat moment op Rossworld met haar paardje.
Raar dat hij maar twee veulens heeft.

Blanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 11:44

ik rij zelf met een halve ijslander (X Arabier)
mijn ervaringen met haar zijn rustig blijven het is een heet hoofdje en erg koppig, maar ze doet het verder erg netjes, alleen trail is der zwakke kant.
ik heb zelf een Garland Butterfly model licht prima!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 14:31

Jannie, ik ken Quatro nog van toen hij nog van de Vliegers was en ik moet me toch sterk vergissen als er niet meer veulens van hem rond lopen.
Volgens mij werd hij juist wel es vaker op een van de ijslanders gezet. Doordat het papierloze paardjes zijn die waarschijnlijk vooral in de 'recreatieve hoek' terecht zijn gekomen zullen ze alleen erg moeilijk te traceren zijn...
Maar goed, 't is al een poos geleden, dus helemaal 100% zeker weten doe ik het ook niet. Ik weet alleen wel zeker dat er elk jaar wel 1 of twee kruisinkjes geboren werden, of van Quatro, of van Tracey.

marchien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:05

Jannie schreef:
marchien schreef:
groeten marchien

Het is ook maar wat ik heb gehoord, een paar jaar terug kwam er een meisje bij Quatro kijken en zij zei dat Quatro de vader van haar paard was en dat de moeder een ijslander was. Ze zou mij een foto sturen van haar paardje, maar dat heeft ze nooit gedaan. Ze stond op dat moment op Rossworld met haar paardje.
Raar dat hij maar twee veulens heeft.

ddan heeft dat meisje zich vergist, want ik denk dat ik wel weet wie je bedoelt alleen ik kan niet meer op haar naam komen, maar het was echt rolin die daarvan de vader was die was ongeveer 2 1/2 toen hij was ontsnapt uit de wei. vlieger wou hem later casteren omdat hij wou kijken of hij geschikt was voor het dekken.
het was ook een appeloosa maar omdat die niet meer in de hand was te houden is hij direct daarna gecastereerd.
Quatro is daarna aangeschaft om als nieuwe aanwinst te worden voor dekhengst. maar quatro was te lief voor merrie's en wou ze niet dekken omdat hij bang ervoor was. maar hij is gecastereerd omdat hij niet meer op stal te handhaven was.
hij brak echt alles af en toen hij gecastereerd was was het een schaapje ook op stal.

groeten m

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:11

black lady is de oma van mijn tim's first lady, wie zijn daar de ouders dan van? en van bonnie?

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 15:26

he wat leuk allemaal mensen van de puszta

ik heb daar ook vroeger gereden.
bij JT vlieger en zijn vader, en marjan en margreet(ex van JT)

quatro ken ik wel, en roling en tracey

ik reed altijd op de ijslanders en met buiten ritten op princes

er waren wel meer ijsland keer quater, Sunna is 1, whitefoot en roling hadden samen ook een veulen(of was dat sunna)
ik reed veel op brunca (ingereden) en op lisa(moeder van perla)

goeie oude tijd

de mensen die nu in rosworld zitten(staat weer te koop) willen de quaters omschakelen naar dresuur paarden Gestoord

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 18:43

Oja Black lady ken ik ook heel goed !
Daar heb ik ook veel op gereden en op Princess en Ranger !

Leuke beestjes .....

maar ik ken die andere paardjes allemaal niet , waarschijnlijk wel nakomelingen of andere verwanten .

Ik ken Brunca en al die andere ijslanders en alle westernpaarden ook vrij goed omdat ik altijd veel heb geholpen op Rosworld en ja ik hoorde ook dat ze nu de paarden omscholen .... tja ......
Ik heb daar altijd met veel plezier gereden en ik heb daar een hele leuke tijd gehad . Ik heb met de ponykampen ook geholpen en ik heb toen op Brunna gereden .

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 19:25

ranger ooo dat was een lievert

kenduur was mijn lievelings ijslander, lisa en brunca daar heb ik laatste jaar eigenlijk altijd opgereden

bokt brunca buiten nog zo veel??

toen wij ze gingen inrijden (nouja ze kenden zadel en er had al iemand opgezeten) kon hij alleen maar rechtdoor galoperen, bochten kon hij niet

ik mis die tijd wel

Wes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:44

Hoi iedereen,

Ik kom ook van de Puszta. Ik ben de eigenaresse van Puszta's Major Tom.
Die wordt straks al 22 jaar.

en het is precies zo gegaan zoals Marchien zegt. Rolin was het laatste veulen van Tom. Rolin is ontsnapt en heeft een ijslander merrie gedekt.

Toen Quatro in zijn dek periode zat was ik daar vaak bij. En zover ik mij kan herinneren heeft hij alleen veulens bij Pishko en Black Lady.

Met Tom gaat het prima. Jaagt nog steeds mensen de wei uit als hij de kans krijgt. Hij staat bij een kleine pension stal waar hij wel zijn eten krijgt Knipoog

Groetjes aan iedereen

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 23:58

marchien schreef:
maar hij is gecastereerd omdat hij niet meer op stal te handhaven was.
hij brak echt alles af en toen hij gecastereerd was was het een schaapje ook op stal.

Het is nog steeds een baasje hoor! Geen paard mag bij zijn stal in de buurt komen! Mensen vindt hij prima, al die aandacht vindt hij geweldig. En als ze hem dan ook nog wat lekkers geven......

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 09:43

Hoi ,

is jouw paardje dan ook een broertje van Major Bojangles ( Bojo ? )
Daar mocht ik ook zo graag op rijden !

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 10:27

azile schreef:
Hoi ,

Geen idee, bij mijn weten niet, maar misschien dat Marchien of Wes je daar een beter antwoord op kunnen geven, die kennen mijn paard van de Puszta tijd.

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 12:26

azile schreef:
Hoi ,

bojo en rolin zijn geen fam van elkaar, ik geloof rolin en alverado wel (allebei etterbakken waar ik altijd ruzie mee had gelukkig zat er een harde water straal in de slang Haha! )

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 13:03

phillien schreef:
bojo en rolin zijn geen fam van elkaar, ik geloof rolin en alverado wel (allebei etterbakken waar ik altijd ruzie mee had gelukkig zat er een harde water straal in de slang Haha! )

Mijn paard is Quatro! (Pine S Quatro Lee)

phillien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 16:25

Jannie schreef:
phillien schreef:

Mijn paard is Quatro! (Pine S Quatro Lee)

quatro is geloof ik ook helemaal geen familie,

heb je een foto van quatro hoe hij er nu uit ziet, is alweer aantal; jaren geleden dat ik hem voor het laatst heb gezien

mag je ook wel mailen grazygirlm@home.nl of anders hier

Wes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-05 18:06

Bojangles, Rolin en Alverado zijn allemaal familie. Hun overeenkomst is dat Major Tom (mijn paard) de vader is.

Bojo is ongeveer nu 18 jaar, Alverado zal 16 zijn ongeveer en Rolin was Tom's laatste veulen en die zal nu ongeveer 10 jaar zijn.

Het is ook Major Bojangles, Lady Alvarado en Toms Major Rolin. Pishko is ook van Tom.

Quatro is als veulen gekocht in Duitsland. Is later als één jarige weer terug gegaan en toen hij 3 was is hij weer naar Zeyen gekomen en heeft JT hem beleerd.

Dus Quatro is geen familie van de appaloosa manege paarden.

Sunna is een kleindochter van Tom.

Rolin staat nu in Spanje. Het gaat heel goed met m.
Alvarado staat in smilde. Heeft intussen een veulen gehad.
Pishko is verkocht en staat in de buurt van Westerbork.
Runny is dood.
Marjan heeft ranger gekocht.
Bojo is verkocht maar staat nog wel in Zeyen.

Dus tot zover de familiebanden van Quatro, Tom en de appaloosa's uit Zeyen

Heleen