[WN] wat moet je als beginner kunnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hobbelheks

wat moet je als beginner kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 18:34

oei oei ik heb mezelf weer eens wat op de hals gehaald, ik heb nml gezegd dat ik met mijn engelse "net-niet" pony wel western wilde gaan doen.
ben nu op een aantal wedstrijden geweest en vooral de pleasure en horsemanship lijken me leuk en wie weet ooit wel trail.
maar goed voor de eerste twee onderdelen wat moet je kunnen kwa gangen enz.
kortom; wat zit er in zo'n proef en wat wordt er van je verwacht bij de beginners?

XoNo

Re: wat moet je als beginner kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 19:59

Je paard onder controle houden, dat is iets waar je in de beginners vaak al mee opvalt. Je paard moet stap, draf (jog), galop, achterwaarts en de bijbehorende overgangen (jog - lope, lope - walk, walk - lope) beheersen. In de pleasure hoef je alleen maar de hoefslag te volgen en één keer een reverse (rechts- of linksomkeert) te maken. In de horsemanship moet je aan de hand van pionnen een parcours kunnen afleggen. Zorg dat je paard schoon is en jullie er netjes uitzien! Dan ben je al over de helft Lachen
Succes!

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:18

en hoe zit dat in de reining?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-05 21:41

In de reining moet je paard de stap en de galop beheersen. Je moet je paard vanuit galop, zonder al te veel moeite, stil kunnen zetten (sliding stop is niet verplicht). Je moet een eenvoudige wissel kunnen maken (dus van de linkergalop, terug naar de draf en binnen (ik dacht) 4 drafpassen in de rechtergalop aanspringen) en minimaal 2 spins elke kant op kunnen draaien. Als ik het me goed herinner wordt er ook om speedcontrol gevraagd, dus er moet een duidelijk verschil bestaan tussen de snelle galop (grote cirkels) en een langzamere galop (kleine cirkels).

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-05 22:36

oke dank je wel, dat moet bijna gaan lukken, alleen het achterwaarts moeten we nog even oefenen Nagelbijten / Gniffelen

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:48

hehehe, ja dank ik ik kijk hier net een beetje nieuschierig wat naar, en ik heb hier ook erg veel aan Haha! Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:55

He Susan, geweldig! OK dan! En wanneer is jouw debuut?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 09:58

Neem dit niet verkeerd op of zo hoor, maar wat dacht je er van om eerst eens een paar lessen te nemen?????? Verward
Lijkt me toch wel het minste en dan krijg je ook netjes uitgelegt waar je op moet letten en zo. Dat kan naar mijn idee handig zijn Haha! Haha! Cool

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 10:00

En voor wat ik gezien heb in de beginnerswedstrijd:
als je paard in de pleasure een beetje beleefd is tegen andere paarden en ze niet in het voorbijgaan een rotschop wil verkopen, ben je ook al een heel eind Haha!
Voor de horsemanship geldt dat ook, al is het maar omdat je in de rij moet wachten tot je aan de beurt bent.
Je paard moet zich dus netjes en rustig gedragen in een groep. Ik heb wel eens op een onderlinge wedstrijd een paard in de line-up om zich heen zien slaan en da's echt niet grappig

Verder: zorg inderdaad dat je er netjes uitziet (volgens de voorschriften: blouse/slinky met lange mouwen, kraag moet tot bovenaan gesloten zijn). Schoon paard doet ook wonderen Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 11:26

En verder zou ik zeggen: gewoon een wedstrijd bekijken en een keer starten. Als je paard niet alle kanten op crosst en netjes stil kan staan kom je een heel eind.

Niet te lang wachten met starten hoor. Dat heb ik gedaan uit onzekerheid en dan rij je heel snel (te snel) je punten voor de amateur bij elkaar. Dat is niet perse handig Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:48

Nou, dat wedstrijden kijken gaat wel lukken Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 12:55

Romkabouter schreef:
Nou, dat wedstrijden kijken gaat wel lukken Haha!

oh jah haha dat is ook zo. Moet toch eens beter opletten wie de vraag stelt. Clown

Ah joh... gewoon gaan starten dan!!!! Cool

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 14:08

Adrienne schreef:
Neem dit niet verkeerd op of zo hoor, maar wat dacht je er van om eerst eens een paar lessen te nemen?????? Verward
Lijkt me toch wel het minste en dan krijg je ook netjes uitgelegt waar je op moet letten en zo. Dat kan naar mijn idee handig zijn Haha! Haha! Cool

naar mijn idee ook hoor Knipoog dus als je een goede trainer weet die in nijverdal aan huis les geeft hou ik me aanbevolen Knipoog

en anya kan iedereen gebeuren Knipoog

SFLJ dat starten duurt nog wel even hoor eerst maar eens endurance

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 16:27

Tja ik weet wel een trainer die aan huis les komt geven, maar of ze helemaal naar Nijverdal komt rijden??????

Je zit niet zo super ver van Westernriding Achterhoek vandaan. Die zitten in Ruurlo. Misschien is er een mogelijkheid dat je daar af en toe een les of clinic kunt volgen? Ik neem aan de het vervoer je probleem is?
Toen ik nog geen E rijbewijs had werden ik en mijn paard door vrienden of mijn vader naar stal gereden met een huur trailer. Niet iets wat je elke week moet doen maar zo voor een keer in de maand was het goed te doen.

Hier onder heb ik het adres en tel nummer voor je geplakt kun je een keer gaan kijken. Ze geven daar goed les en organiseren af en toe een wedstrijd. Wie weet zijn er mensen die bij je in de buurt wonen en je kunnen helpen met vervoer.
Laatst bijgewerkt door Anya op 04-02-05 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: adres en telefoonnummer trainer verwijderd. Zie trainerslijst in de sticky op WN. Of via PB.

alpenquarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:47

Wat leuk Suzan, dat je erover denkt om mee te doen in de western-shows. Je moet gewoon je voorbeeld volgen....... Haha!
En als je binnenkort weer eens in het idyllische Wijnjewoude komt, staan daar paarden genoeg om even te oefenen!! Tong uitsteken
Zelfs mn oude trail-veteraan biedt zich aan om je een beetje wegwijs te maken in het trail-gebeuren. Cool

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 23:16

alpenquarter schreef:
Zelfs mn oude trail-veteraan biedt zich aan om je een beetje wegwijs te maken in het trail-gebeuren. Cool

dat klinkt wel erg aanlokkelijk, ik houd me aanbevolen Lachen

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 02:55

Anya schreef:
En verder zou ik zeggen: gewoon een wedstrijd bekijken en een keer starten. Als je paard niet alle kanten op crosst en netjes stil kan staan kom je een heel eind.

Niet te lang wachten met starten hoor. Dat heb ik gedaan uit onzekerheid en dan rij je heel snel (te snel) je punten voor de amateur bij elkaar. Dat is niet perse handig

Dit is het domste wat ik ooit gehoord heb en weet inderdaad dat sommige mensen zo gaan starten...

ik weet alleen ook dat we inmiddels de sport al zo`n 10 jaar (terwijl we al 20 jaar bezig zijn om het cowboy imago kwijt te raken ) omhoog willen helpen maar door dit soort praktijken we in het gesprek alleen maar cowboys blijven die een paar keer de bak doorscheuren en dan maar ons paard op de rem trekken..
Sorry maar als je bij een trainer lessen volgt zal die je ook begeleiden naar wedstrijden en ook vertellen wanneer je daar klaar voor bent en dat is dus niet omdat je een keer wat anders wilt proberen..

Nee trainen om iets te bereiken daar gaat het om, en als je alleen recreatie ruiter wilt zijn blijf dat dan ook..

Ook voor western moet er getraint worden om wat te bereiken..

Even buiten gesprek vind ik dit nog het ergste te horen van een moderator die zelf ook dus blijkbaar uit dit antwoord geen snars van het western rijden afweet want dit is heel erg fout.. Volgens mij zit deze dan op een verkeerde stoel..

Ik kom hier niet vaak maar als ik dit lees gaan mijn nekharen overeind staan..

duss daarom een reactie....

Niet om wie dan ook in een kwaad daglicht te zetten maar om over na te denken..

Groentjes Johnny

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 09:02

Spotty schreef:
Dit is het domste wat ik ooit gehoord heb en weet inderdaad dat sommige mensen zo gaan starten...

ik weet alleen ook dat we inmiddels de sport al zo`n 10 jaar (terwijl we al 20 jaar bezig zijn om het cowboy imago kwijt te raken ) omhoog willen helpen maar door dit soort praktijken we in het gesprek alleen maar cowboys blijven die een paar keer de bak doorscheuren en dan maar ons paard op de rem trekken..
Sorry maar als je bij een trainer lessen volgt zal die je ook begeleiden naar wedstrijden en ook vertellen wanneer je daar klaar voor bent en dat is dus niet omdat je een keer wat anders wilt proberen..

Nee trainen om iets te bereiken daar gaat het om, en als je alleen recreatie ruiter wilt zijn blijf dat dan ook..

Ook voor western moet er getraint worden om wat te bereiken..

Even buiten gesprek vind ik dit nog het ergste te horen van een moderator die zelf ook dus blijkbaar uit dit antwoord geen snars van het western rijden afweet want dit is heel erg fout.. Volgens mij zit deze dan op een verkeerde stoel..

Ik kom hier niet vaak maar als ik dit lees gaan mijn nekharen overeind staan..

duss daarom een reactie....

Niet om wie dan ook in een kwaad daglicht te zetten maar om over na te denken..

Groentjes Johnny

Goh vindt jij dat dom?
Ik vind jouw reactie dom. Staat er ergens dat ze geen les moet nemen? Volgens mij niet. Dat advies is al gegeven.

Er staat NIET TE LANG WACHTEN MET STARTEN. Er staat niet ruk een paard uit de stal en gooi er een westernzadel op en start morgen een wedstrijd.

Er zijn ruim voldoende wedstrijden waar je na een redelijk aantal lessen best een keer een voorzichtige eerste wedstrijd kunt starten zonder dat er gelijk brokken van komen. Het alternatief is dat je inderdaad te lang wacht (ik had al twee jaar westernles overigens). En dan plots bij een eerste wedstrijd met een stapel lintjes naar huis gaat. Waardoor je wel heel snel je punten bij elkaar hebt. In een sport waar je in prinicpe maar twee klassen voor de non pro hebt (GB gebruikt niemand), is het toch wel handig nog even bij de beginners te kunnen rond sturen.

Kun jij dom vinden. Tja.

Overigens heeft mijn moderatorschap niets te maken met mijn mening in deze. Als moderator moet ik zorgen dat de regels van bokt gehandhaafd blijven.

Dat verschil niet begrijpen vind ik ook niet getuigen van veel inzicht. Of heb je misschien niet goed gelezen en ben je maar gelijk in de boom geklommen toen je het woordje 'trainer' niet gelijk kon vinden?

edit storende typo's en lange quote korter gemaakt.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:14

Xono schreef:
Zorg dat je paard schoon is en jullie er netjes uitzien! Dan ben je al over de helft

Elles schreef:
als je paard in de pleasure een beetje beleefd is tegen andere paarden en ze niet in het voorbijgaan een rotschop wil verkopen, ben je ook al een heel eind

Anya schreef:

Duh! Blond
Spotty schreef:
Dit is het domste wat ik ooit gehoord heb

Ik ben het helemaal met je eens Spotty, want het komt er dus schijnbaar op neer dat als je paard zich weet te gedragen en niet als een gek rondrend en je hem poets, je de wedstrijd eigenlijk al gewonnen kunt hebben. Nou ik denk dat menig ruiter (ook bij de beginners) dit niet als erg leuke opmerkingen op zullen pakken. Er komt wel degelijk heel wat rij ervaring bij kijken. Dus mijn advies voor Susan zou zijn: ga eerst goed les nemen en luister naar je instructeur, hij/zij weet wanneer je klaar bent voor een eerste (beginners) wedstrijd. Dit zorgt er alleen maar voor dat ook beginners serieus genomen worden.

Spotty schreef:

Precies! Door opmerkingen als hierboven worden we nooit serieus genomen, en als ruiters werkelijk zo naar wedstrijden gaan al helemaal niet meer.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:22

Ook voor Jolanda geldt kennelijk dat een cursus begrijpend lezen wel zou kunnen helpen. Natuurlijk moet iemand les nemen. Er staat nergen dat dat niet de bedoeling is. Los daarvan: bekijk eens een wedstrijd (ik weet dat ze er al heel veel heeft gezien).

En sorry maar voor de gemiddelde beginnerswedstrijd in pakweg pleasure hoef je echt niet meer te kunnen dan netjes rondsturen in drie gangen en zorgen dat je paard en niet vandoor knalt. Je hoeft geen prijzen te halen, je moet ervaring opdoen. Liefst met begeleiding natuurlijk. Dus -zeker met een achtergrond van al enige jaren rijden (zij het engels inderdaad) kun je best een keer starten. Oh jah... les is altijd vanzelfsprekend. Maar dat wist de topicstarster al.

En ik blijf erbij: eerst heel lang les nemen en dan een keer starten en direct naar de Amateurs moeten is ook niet handig. Dat was vooral de strekking van mijn advies. Meer dan dat stond er ook niet. Jullie interpreteren er beide van alles bij Verdrietig

Dát niet kunnen lezen Jolanda is vrij Blond
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-02-05 16:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:23

Het is toch niet voor niks "beginners" wedstrijd?

Of moeten we maar een regel invoeren dat iemand eerst een aantal lessen gevolgd moet hebben voor hij/zij aan een wedstrijd mag mee doen?

Ik denk dat Susan westernwedstrijden genoeg gezien heeft om te weten hoe het er ongeveer uit ziet. Dus ik zou zeggen; gewoon starten, Susan! Ik kijk er naar uit!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 16:52

Ik denk dat zowel Spotty als Jolande het Amerikaanse begrip 'beginner' hanteren. Idg is de beginner de ruiter, niet het paard nl.
In Nederland ligt dit duidelijk iets anders en kunnen zowel ruiter als paard beginner zijn en vormen soms zelfs een kombinatie. Knipoog

Zolang elke kombinatie geen gevaar vormt voor de rest van de rijders én elke beginner goed de regels kent (bijv. door in het midden te gaan staan als het te gek wordt). Moet iemand gewoon kunnen starten in de daarvoor in het leven geroepen klasse.

Als de Pro's zich hiervan graag afzijdig houden, moeten zij dit vooral doen.

Buckaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 17:23

Wat maakt dat nou uit , het is toch beginners ?? Moet je eerst 550 lessen nemen ofzo voor je in de beginners kunt starten, hou toch op met die onzin.
Ik reed al gauw een wedstrijdje pleasure bij de beginners en dat vond Casper Cohen toch nog een 3e prijs waard.
Lijkt wel een typische "dressuur"reactie, vooral die opmerking over cowboy gedoe stoor ik mij mateloos aan.
Als je daar aan ergert ga dan weer dressuur rijden ofzo.
Ik schaam mij niks voor mijn western lifestyle.Dat is juist 1 van de redenen dat ik over ben gestapt naar western.Niet de hoofdreden maar het heeft wel meegespeeld.
Buckaroo

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-05 18:38

uhm oke deze heftige reacties op elkaar had ik niet verwacht, dacht dat westernruiters altijd zo vriendelijk waren voor elkaar Bloos!

ik denk dat het verschil tussen de reacties van Anya en SFLJ en die van spotty en jolande een beetje komt doordat de eerste twee weten wie ik ben en waar mijn interesse en manier van rijden op dit moment vandaan komt.
tuurlijk begrijp ik ook dat lessen belangrijk zijn en tuurlijk weet ik ook dat het geen schopen en trekken is maar ik was gewoon benieuwd, wat er nu precies gevraagd werd en dus welke oefeningen je onder de knie moet hebben voordat je gaat starten. ik ga ook niet nu starten eerst maar eens oefenen Knipoog

Buckaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 18:52

Sorry, ik maak we weer druk om niks. ik had er niet eens op moeten reageren.Maar ik kan er niet tegen dat er in het westernwereldje mensen zijn die het rijden los willen koppelen van de lifestyle en dan afgeven op het zgn "cowboy"gedoe, ik heb dat al vaker gelezen.
En ik weet precies uit welke hoek dat komt. Laten we ook maar meteen de kledingvoorschriften aanpassen, en de muziek enz.
Dan zijn we meteen waar we willen zijn, westernrijden als een soort dressuuronderdeel.Met cap en nette rijbroek uiteraard.
En nou reageer ik er niet meer op want ik wind me alleen maar op.