[WN] Smal paard welk zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nanouk

Smal paard welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 16:07

Helaas past mijn oude zadel toch niet goed op mijn nieuwe pony en moet ik naar wat anders op zoek. Het is niet bekend wat voor ras het is maar aan het uiterlijk te zien zit er in ieder geval heel veel New Forest bloed in. Ze is dus niet breed en groot. Haha! (maar wel ontzettend lief)
Wie heeft ook zo'n smal paardje en welk zadel past er volgens jullie echt goed?
Of misschien moet ik naar een boomloos- of kunsstof zadel uitkijken? Wat zijn daar jullie ervaringen mee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:17

Ik denk dat je op zoek moet naar een Quarter-bar (dat is dus de smalste Haha! ) , maar minstens zo belangrijk is dat je zadel niet te lang wordt. Want dit soort paarden heeft vaak ook een wat korte rug.

Overigens is de vorm van de bars ook belangrijk. Heeft de rug van je paard veel 'rock' (holling) of juist weinig ??

Heb je al eens een boomloos zadel uitgeprobeerd ? (qua zitten en passen)

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:02

ruilen van paard??? of zadel nanouk?? haha.
ben de heledag al aan het zoeken van zippertje is nu zo breed dat ik geen passend zadel meer heb!!!
mag een boomloos zadel uit proberen en ga dta vanavond even op halen maar ik ben benieuwd want het schijnt bij ronde paarden nog wat te schuiven en daar zit ik niet op te wachten natuurlijk!
in zipper zijn geval is hij zo enorm gevult met spieren op en rond zijn schoft, die ook nog eens doorloopt tot halverwegen zijn rug dat elk zadel te smal is.
Dus voor wie er nog wat weet, zo'n zadel waarvan je denkt die is zo breed daar past geen paard onder, die moet het even laten weten want nu kan ik niets!
voor wat jou betreft nanouk heb ik nog een zadel die nu op nadja ligt ( het schimmel arabje ) en dat zadel is te koop!

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 17:37

sil schreef:
voor wat jou betreft nanouk heb ik nog een zadel die nu op nadja ligt ( het schimmel arabje ) en dat zadel is te koop!

Wat is dat voor zadel Sil?

Jij veel sterkte met zoeken naar zo'n mega groot zadel voor Zipper(tje)!

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:51

ga nu even kijken welk merk en code etc er allemaal op staan en zo.laat het je straks even weten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:58

Simco heeft een XXL zadel voor extreem brede paarden. Mocht je willen weten waar die te koop is dan stuur je maar een pb.

Nanouk, als je wilt kan ik wel de 'saddle gitter' naar je opsturen. ( je weet wel, dat zadelpasding )

Snoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:05

Mijn paard heef6t ook een erg smalle rug en uiteindelijk heb ik voor een Westwood gekozen. Deze ligt prima.

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 18:10

cornelie schreef:
Simco heeft een XXL zadel voor extreem brede paarden. Mocht je Nanouk, als je wilt kan ik wel de 'saddle gitter' naar je opsturen. ( je weet wel, dat zadelpasding )

Is dat dat ding met die buigpennen om de rug op te meten?

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:21

het is een circle y met van die eikebladeren er in geprint met suede zitting.
aardig showie ziet het zadel er uit!
tussen de concho's is die 18 cm breed en llopt dan naar smaller terug.
cornelie zei: Simco heeft een XXL zadel voor extreem brede paarden, maar dat is 22 cm breed bij de xxl en ik heb 24 cm volgens mij nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:42

Dan moet je eens op "Draft' gaan zoeken Sil.
Overigens glijden boomloze zadels alleen iets met opstijgen, maar bij tonnenronde paarden zal een zadel met boom ook niet stevig blijven liggen (mits je niet mega-aansingeld zodat je paard blauw aanloopt Haha! )

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:49

Nanouk schreef:
Is dat dat ding met die buigpennen om de rug op te meten?

yep, zo'n ding kost via een duitse site 65 euro ofzo. Ik heb het gratis gekregen van een collega Lachen

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:29

Ik heb voor Baduh (smal, hoge schoft) een heel mooi westernzadel laten maken. Da's natuurlijk prijzig maar het ligt als een huis! Als je meer wilt weten kan je PBen.

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 19:43

cornelie schreef:
yep, zo'n ding kost via een duitse site 65 euro ofzo. Ik heb het gratis gekregen van een collega Lachen

Nou dat is misschien wel eens handig! Ik ga eerst via bokt kijken of ik aan een passend zadel kan komen maar als ik eens in een winkel ofzo wil gaan kijken kan ik dan natuurlijk zo'n saddle gitter meenemen (op haar maat gezet Knipoog ) om te passen!
Ik kom er dus nog op terug Cornelie! Alvast heel erg bedankt voor je aanbod!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:40

Nadeel van zo'n "spin" is dat je heel moeilijk kan zien en voelen hoeveel druk er op de pootjes komt. Als je de spin in het zadel legt kan het zijn dat ie op plekken te los ligt waar hij goed moet aansluiten en op andere plekken net één of twee pootjes meebuigen. Dat kleine beetje druk teveel kan weer een witte plek of erger worden snappie?

CowgirlDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:08

Ik heb net een zadel voor mijn E-pony gekocht (zeer smal gebouwd, hoge schoft en een beetje een karperrug). Geen 1 zadel waarmee ze aan kwamen pastte ... tot ..... ik het Simco zadel The Legend tegen kwam. Niet wat je noemt een zadel uit het topsegment, hahaha. Maar hij past perfect!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:36

sil heb je monique al geprobeerd, crates heeft nu een nieuwe uitvoering met xxl boom. overigens heb ik ook een die breed is in de schouder en dat blijft tot halverwege rug daar lag een westwood met don lesson boom super op.

@nanoek, op mijn warmbloedje had ik een tex tan liggen. maar ik denk dat je niet zozeer naar een merk moet kijken maar naar een handelaar die bij je komt te passen. dan pas kun je zien wat past en goed zit.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:23

Sugarmiss schreef:
Overigens glijden boomloze zadels alleen iets met opstijgen, maar bij tonnenronde paarden zal een zadel met boom ook niet stevig blijven liggen (mits je niet mega-aansingeld zodat je paard blauw aanloopt Haha! )

mijn BM schuif niet met opstijgen... Haha! en nee... ik ben niet lenig... Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:28

Smithsgirl, heb jij niet eem BM te koop??

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:29

die is al verkocht... Lachen ik heb nu mijn nieuwe BM... en die is niet te koop... Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:40

Da's nou jammer... Bloos

Even een ander vraagje:
Nanouk heeft snel last van haar rug en gaat eigenlijk alleen recreatief rijden. Om het zadel op haar pony (ze heet nog steeds niet officieel Oki Haha! ) te tillen is niet altijd een pretje voor haar.
Dus dacht ik aan een kunststof zadel. Ik heb daar verder geen enkele ervaring mee; is dat wat of is het slecht spul?
Daarnaast hoeft dat kleine ponietje ook niet zo'n zwaar zadel rond te torsen. Clown

twistfanc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:48

je,kan mischien ook even op www.zadelmarkt.nl kijken zadels voor leuk prijsie.
en je kan ook op www.euro-horse.nl hebben ze ook leuke zadels en ze komen het zelf voor je passen.
maar iedergeval dacht ik mischien kom je er zo uit Haha! groetjes darryl

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 08:13

bij mij heeft iemand een barefoot western zadel.
het ligt op een paardje van 145 nnew forest type.
dit weekend hebben we het ook uitgeprobeerd op een kleiner paardje met een rond lijfje, het lag prima, niet schuiven enzo.

rijdt lekker en is kichtgewicht.
ik denk dat nanouk dat best wel mag uitproberen op okie

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:05

Ik had op Powell (New Forest 1.48m. ) na lang zoeken een hele fijne Montana. Die zijn verkrijgbaar in smalle maatjes, Powell was ook erg smal. Daarnaast had het round skirts en was redelijk kort. Ik vond dat zadel heerlijk zitten! Jammer dat ik het heb moeten inruilen.

Als je een wat lichter zadel wil dan vind ik Fabtron ook erg goed. Gedeeltelijk kunststof en de belangrijke delen van leer. Zijn ook nog best mooi om te zien, en heel licht om te tillen. Ze zitten als een goed leren zadel, das het voordeel van Fabtron, omdat de zitting e.d. van leer is.

Het nadeel van een Barefoot vind ik persoonlijk dat het snel schuift. Je moet echt een hele onafhankelijke zit hebben daarvoor... en snel opstijgen.. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 09:12

Qua kunststof zou je de Wintec-western eens kunnen proberen (de echte dan wel te verstaan). Deze zijn licht in gewicht, kort en hebben ook een goede pasvorm voor niet brede paardjes.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 11:12

Ik vind qua kunststof en lichtgewicht Fabtron beter Haha! Knipoog
Je zit op leer namelijk.... veel fijner Schijnheilig

Afbeelding