[WN] Het "wij-rijden-in-de-weg-issue"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PridesRanch

Het "wij-rijden-in-de-weg-issue"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 15:19

Ik weet toch zeker dat hier westernruiters zijn die dit herkennen, vooral degenen die op een stal staan met engelse ruiters; het in de weg rijden.
Ik rij veel voltes, wissel heel veel van hand en tempo, en dat gaat veel mensen blijkbaar te snel.
Van de zomer is het geregeld voorgekomen dat mensen binnen 10 minuten de bak uit vluchtten omdat ze bang waren dat ik ze plat zou rijden. Ik snap er niks van! Ik let heel goed op waar iedereen rijd en waar iedereen heen gaat en ze hoeven nooit in te houden voor mij, maar mijn tempo ligt wat hoger en ik blijf niet op de hoefslag, en daar worden vooral de engelse ruiters soms letterlijk "gillend gek" van.
Als ik de bak inkom en zeg; "als je last van me krijgt, gewoon effies zeggen!" dan vinden ze dat wel prettig, maar niemand die ooit ook daadwerkelijk zijn klep open trekt. En ik rij altijd nogal geconcentreerd, dus ik ga niet telkens op de gezichtuitdrukkingen van mijn medebakgenoten letten. Je hoort mij niet klagen als ze mopperend de bak uit gaan hoor, heb ik meer ruimte, maar achteraf ben je wel die "aso". Kennen jullie dit probleem?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:20

Neuh, ik sta met alleen westernruiters op stal Haha! Altijd al zo geweest eigenlijk Tong uitsteken Soms is het wel lekker even een poosje hoefslag volgen en rustig aan en dan krijg ik op mijn kop van Sylva, dat ik aan het werk moet Tong uitsteken

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 15:22

Cool, stuur Sylva eens hierheen, dan blijft ze schreeuwen! *grin*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:22

Noouu ik herken het wel hoor...
maar er zijn soms ook van die 'vreemde' regels, en door je strak aan die regels te houden, maken mensen het zich vaak moeilijker dan het is.

Een stal met alleen westernruiters is trouwens niet per definitie beter hoor!!! Daar kan men elkaar ook flink van de sokken rijden.

Het is maar net hoe je met elkaar omgaat....

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:26

Weleens gehad, bijvoorbeeld toen dolly net de spins een beetje begon te begrijpen. Ik gebruik dan max 4 m2 van die hele bak, maar er wilde iemand naar binnen en opstappen moest precies op dat stukje. Sja dan moesten ze even wachten, ik ga niet m'n hele oefening afbreken met een paard dat net iets begint te snappen. En dan krijg je achteraf idd gezeik...

Andersom moest ik ook erg wennen toen de stal door dressuur/spring mensen werd overgenomen. Die ineens allemaal voor mij vreemde oefeningen deden spontaan.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:30

Wij hebben de regels dat linksom voorrang heeft. Nou, dat gaat altijd goed Lachen Soms kom je weleens wat dicht op elkaar, maar dat is dan weer goede training.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 15:42

nou ja, linksom op de hoefslag heeft volgens mij voorrang... maar aangezien ik nooit in de hoefslag reed.. dat gaf wel eens de situatie dat de engelse ruiter, die aan het stappen was op de hoefslag, helemaal de hoefslag uit ging,en ik erop moest.
Dan blijf je toch gewoon rijden waar je rijd?

Oh, en 'deur vrij' roepen in een lege bak vond ik ook wel vreemd Haha!

Of 'deur vrij' roepen terwijl er een paard naast de deur liep, en dan toch de deur openknallen.. want ja.. je hebt t geroepen. (beam me up..)

Ook wilde iemand constant alleen maar cirkels. Dus linksom bij A en dan rechtsom bij B (als op een wedstrijd). Geeft niet, op een wedstrijd werkt het. Maar je denkt toch niet dat ik een uur cirkels ga rijden?? K heb geen draaimolenpaard....

Grote snelle cirkels hebben blijkbaar buitenom voorrang.. maar dan moet je wel ogen in je achterhoofd hebben..

Hm, t is net verkeer Haha!
Ben blij dat ik tegenwoordig in het bos rij... oh, een rustig bos! Knipoog

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:10

dat "wij rijden in de weg" gaat niet alleen op voor western, ook als je engels rijdt heb je mensen die denken dat de hele bak voor hun is, ze zijn vaak gewoon niet gewend dat iemand zelfstandig, van de hoefslag af rijdt, zodat je paard ook eens een beetje op eigen benen gaat lopen, achter de rest aanhobbelen is blijkbaar gemakkelijker, (de goeie uitzonderingen natuurlijk daargelaten) en ik heb gemerkt, zodra je met een anders-dan-doorsnee paard op een manege, of zelfs buiten bent, dat mensen je daarom al heel vaak vreemd aankijken (leopard appie), en alleen al daarom opmerkingen naar je hoofd krijgt.........

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:21

ik rijd zelf engels (dressuur) en buiten loop ik met mijn westernspulletje.. Lachen
ik heb bij westernruiters in debak gereden maar ik bedoel hun zijn ook aan het trainen ik rende nooit de bak uit (gelukkig) Haha!

Ik ken het wel bij andere mensen die ook engels rijden, daar had ik wel zo'n hekel aan. (die vind ik trouwens nog erger dan westernruiters Tong uitsteken) Knipoog

Aragorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:36

Dit is een heel herkenbaar probleem hoor. Vooral als je als westerruiter ineens tussen de dressuurruiters staat en inderdaad de termen 'deur vrij'en dergelijken om je oren vliegen. Het grootste probleem vind ik nog steeds dat je, als westernruiter, niet veel op de hoefslag rijdt en dat volgens bepaalde regels dan wel zou moeten. Blijft lastig maar ja in een bak met alleen maar westernruiters is het ook net een druk verkeersplein......

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:37

is 'deur vrij' dan iets typisch voor dressuurruiters?? Westernruiters willen toch ook niet ineens tegen een openslaande deur aanbotsen??

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 16:40

Ik roep ook altijd deur vrij als er iemand in de bak bezig is, of diegene moet aan de andere kant van de bak rondstappen en naar me zwaaien bij wijze van spreken Knipoog
Ook weleens bijna zelf de deur geramd omdat iemand vrolijk riep terwijl ie de deur opendeed, dat was geen mooie sliding maar op de ezeltjes manier zo snel mogelijk stil staan..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:08

Anoeska schreef:
is 'deur vrij' dan iets typisch voor dressuurruiters?? Westernruiters willen toch ook niet ineens tegen een openslaande deur aanbotsen??

Ik denk dat degene die de bak binnenkomt ook wel even rond kan kijken en een goed moment uit kan kiezen om binnen te wandelen ... en degenen die rijden, rijden toch ook niet met hun ogen in hun kontzakken?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:20

Deur vrij is nie typisch westerns. Op de Greup waar ik reed, ging de deur alleen tijdens lessen dicht, voor de rest liet iedereen die altijd open staan, dus daar kien je gewoon een moment uit en dan ga je naar binnen.
Op de Sylvester Ranch kijk je ook gewoon goed wanneer je de bak binnen kunt, ik ga niet schreeuwen dat de deur vrij moet blijven als Sylva of een andere pensionklant achterin de bak een cirkeltje rijdt, is wat overdreven Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:24

Geen last van. Ik heb ogen in m'n achterhoofd Haha!
Hahaha geintje.
Ik rij alleen oefeningen als Rollbacks als er niemand in de bak is. Juist om anderen niet te hinderen. Maar ik heb makkelijk praten, want ondanks dat ik op een Engelse manege sta heb ik meestal de bak voor mij (en dick) alleen. Maar ik rij dan ook bijna nooit voor half tien 's avonds.

Als er Engelse ruiters in de bak zijn, hou ik me gewoon aan de gestelde bakregels. En Engelse ruiters rijden ook veel op de binnenhoefslag; dat wordt dus ook niet vreemd gevonden. Eigenlijk is de rollback en wat spinnoefeningen het enige wat ze soms in verwarring kan brengen, maar eigenlijk hebben we er nooit last van.

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:33

Klinkt wel bekend ja.
Wij hebben een 20 X 60 buitenbak. Echt groot zat als je er met zijn 3en in rijdt. (vind ik Bloos )
Maar tóch moeten dan bepaalde mensen nog precies door dat éne stomme 5-meter-doorsnede cirkeltje rijden waar ik al 10 minuten op aan het werk ben. Ik heb dat op westernstallen nooit meegemaakt, maar nu op een engelse/recreatie stal, komt dat best wel regelmatig voor.
Dat geeft je wel te denken.
En dat "deur vrij" snap ik trouwens ook al niet inderdaad. Iedereen heeft toch ogen in zijn hoofd Verward Degene die de deur opendoet net zo goed als de ruiters in de bak.
Nu heeft onze grote buitenbak geen hek en dus ook geen deur, dus dat scheelt alvast weer Haha!
En mensen die alleen maar stappen, bijvoorbeeld in onze kleine binnenbak, vraag ik altijd of ze lekker op de hoefslag willen blijven. Vinden die mensen fijner en ik weet dan tenminste bij benadering waar ze zijn.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-04 17:51

Sassy schreef:
dat "wij rijden in de weg" gaat niet alleen op voor western, ook als je engels rijdt heb je mensen die denken dat de hele bak voor hun is, ze zijn vaak gewoon niet gewend dat iemand zelfstandig, van de hoefslag af rijdt, zodat je paard ook eens een beetje op eigen benen gaat lopen, achter de rest aanhobbelen is blijkbaar gemakkelijker, (de goeie uitzonderingen natuurlijk daargelaten) en ik heb gemerkt, zodra je met een anders-dan-doorsnee paard op een manege, of zelfs buiten bent, dat mensen je daarom al heel vaak vreemd aankijken (leopard appie), en alleen al daarom opmerkingen naar je hoofd krijgt.........

Daar gaat het me ook om, het is altijd zo dat het de westernruiter is die in de weg rijdt. Nooit de engelse ruiter. Denken ze vaak....

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 17:52

Wat een problemen allemaal Knipoog
Ik rijd altijd alleen en de bak heeft niet eens een deur of omheining dus ook die problemen heb ik niet Haha!
Het nadeel is wel dat ik te 'beleefd' ben tijdens losrijden op wedstrijden, ik ben 99 % van de tijd degene die aan de kant gaat........... Boos!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:34

wij hebben gelukkig alleen westernruiters Haha!

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 18:40

Ik ben engels ruitertje, en sta op een stal met aardig wat westernruiters. Het gaat altijd prima. Ik geloof dat ik nog erger de bak rondslinger dan zij. Schijnheilig

Ik weet wel dat iemand bij mij op stal ontzettend veel moeite heeft moeten doen om lid te kunnen worden van een rijvereniging. Op die vereniging staan voornamelijk dressuurruiters en een westernruiter dat kon toch echt niet hoor. Stel je voor, straks sloopt ze de bak. Kinderachtig gedoe. Er is blijkbaar nog behoorlijk wat vooroordeel over westernrijden.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:03

hahaha, daar heb ik eigenlijk geen last van Lachen zowieso rijd ik voornamelijk wanneer er verder niemand in de bak is en is dat wel het geval......jah dan hebben ze pech Knipoog

ik let gewoon goed op dat ik ze iig niet in de weg rijd en dat ze verder geen last van me hebben, en zo gaat het andersom ook Lachen

Semmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:24

Ik ben een van de weinige westernruiters op een grote (25 paarden) pensionstal maar gelukkig hebben we een hele grote binnenbak (25*55).
Nwe pensionklanten spreek ik altijd wel even aan en leg ze dan in het kort uit dat ik veel op de 2e/3e hoefslag rij en in m'n galopcirkels dan ook niet van m'n pad afwijk en dat als ze problemen hebben met m'n afwijkende rijstijl ze dat vooral moeten zeggen.
Doordat de bak zo groot is zijn er weinig irritaties. Wel heb ik regelmatig het zinnetje van die reclame in m'n achterhoofd zo van "claim je eigen domein", als jullie begrijpen wat ik bedoel en dat werkt goed. Ik m'n ogen ben je dan eerder duidelijk dan aso want van die onduidelijke persoontjes die rond rijden van Oh ik rij toch niet in de weg, daar wordt je pas hyper van.

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 20:20

Nee, eigenlijk heb ik nooit echt problemen, heeeeel af en toe een kleine aanvaring, maar dat hebben we allemaal wel eens denk ik.
Wij hebben bakregels, linksom voorrang, galop voorrang op draf, draf voorrang op stap, "deur vrij" en "hoefslag", niet wandelen met je paard aan de hand bij meer dan 4 ruiters in de bak, niet met z'n tweeen naast elkaar uitstappen.
Klinkt misschien streng maar we zijn door schade en schande wijzer geworden, vandaar deze regels.
Eigenlijk is het probleem met elkaar in de weg zitten dat de mensen vaak helemaal met hun paard bezig zijn, ze kijken dan alleen maar naar het paard en niet om zich heen, het zogenaamde oogkleppen syndroom.
Mensen die dan toch nog "alleen op de wereld" en/of "iedereen opzij, hier komt Anky" door de bak heen rijden zonder met andere rekening te houden worden bij ons daarop aangesproken.
Nu ben ik een van de zeer weinige westernruiters, 3 stuks op 78 "engelse" ruiters en ja, ze hebben aan ons moeten wennen en ik aan hun, ik doe nl heel veel schakelen en van hand veranderen, maar problemen nee, de meeste mensen vinden het eigenlijk best wel "grappig" als ik eens met m'n pionnetjes en balkjes in de weer ga, soms zie ik er eentje even stiekum door een trial oefeningetje heenrijden.
Ook als ik les heb zie ik geregeld mensen met gespitste oortjes op hun paard zitten.
Als ik weer eens met iets nieuws bezig ben, komt er bijna altijd wel iemand naderhand vragen wat ik aan het doen was.
En lid worden van de vereniging was ook al geen probleem.
Hmmm, eigenlijk gaat het, qua rekening houden met elkaar, wel goed bij ons op stal.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 21:59

Bij ons gaat het eigenlijk ook goed. Wij hebben een kleine binnenbak. Dus met 8 paarden moet je al aardig om iedereen heen sturen. We maken dan wel afspraken... we blijven 10 minuten op deze hand... Ik vraag altijd of ik roll back of back up o.i.d. kan oefenen. Dat is nooit een probleem. Verder wordt het steeds meer fusionrijden bij ons... mijn pionnen worden steeds vaker gebruikt, het hek is ook al uitgebreid bekeken. Aan de andere kant verschijn ik af en toe weer met een springzadel in de les (ik vind het niet zo fijn springen met die klop). Eigenlijk zijn er geen problemen.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 22:08

Ik rij ook geregeld tussen dressuurmensen/paarden. En dit gaat eigenlijk zonder problemen. Wel zeg ik altijd, ik houd rekening met jullie, dus houd geen rekening met mij. "Mijn paard is kleiner en wend sneller, dus ik ga altijd opzij!"
Bij enige twijfel of als ik denk dat iemand me niet aan ziet komen (van achteren) dan geef ik duidelijk aan waar ik heen wil, door simpelweg luid en duidelijk te zijn.

Uiteraard maak ik niet zomaar een rollback. Dat doe ik dit alleen als ik zeker weet dat er geen te frisse paarden aanwezig zijn en er geen enkel paard aan mijn zijde rijdt . Want een rollback, tja ....de meeste dressuurpaarden denken dan minstens dat mijn paard dan ergens enorm van schrikt. En dan is er al gauw heus rodeo effect. (hihi) Mocht er desondanks toch een paard schrikken, dan stop ik er direct mee en zeg ik dat ook, want ik ben er nog altijd te gast en dat wil ik graag zo houden. Maar de bak is vaak gewoon gehoorlijk leeg, dus deze oefening doe ik dan een volgende keer.
Wil ik snelle galop cirkels maken, dan bekijk ik eerst even het nivo van de andere ruiters en of er niet een erg fris paard tussen zit. Want ik wil zeker niet de "rust" verstoren. Met spinnen en stops zijn er geen problemen (zolang ik maar ogen in mijn achterhoofd heb).

Is de bak erg druk, dan doe ik geen snelle bewegingen, maar pas mijn training aan. Er is nog genoeg om aan te werken.

Mijn ervaring is, dat de dressuurruiters vaak toch een verkeerd beeld hebben van "rodeo rijden" en dan vol verbazing vragen hoe het toch kan dat ik aanleuning heb zonder echt veel te doen. Terwijl zij in hun ogen juist heel veel moeten doen. Toen ik hier pas kwam werd er een beetje argwanend gekeken, dit veranderde al gauw in wederzijds respect.