[WN] hoofdstel en bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rockefeller

hoofdstel en bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 18:08

Ik wil binnenkort eens een westernhoofdstel + bitje aan gaan schaffen.
Ik heb een westernzadel waar ik regelmatig op rijd als ik naar buiten ga, nu vroeg ik me af: waar moet ik op letten als ik deze 2 producten wil aanschaffen.. ik heb wel wat rond zitten kijken maar kwam er al achter dat bitjes alleen in een maat 12.7 cm ?? worden geleverd en ik heb een 11,5 nodig zijn westernbitten er dan niet in deze maat?

Ik hoop op wat reacties Lachen

(Edit: heet gaat in ieder geval over een one-ear hoofdstel)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:22

Goede kwaliteit leer kan ik sowiezo aanraden. Geen geverfd spul, hoofdstellen waar korte teugels bijkomen, zijn vaak van mindere kwaliteit. Bitjes moeten er in 11,5 ook wel te vinden zijn, denk ik. De meeste bitten zijn inderdaad rond de 12,5cm. Veder zijn de meeste bitjes wel van goede kwaliteit, ik weet niet op wat voor bitje je je paard nu rijdt? Als dat goed gaat, hang je die toch gewoon aan je westernhoofdstelletje?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:28

Wat heb je voor een hoofdstel over.
Hoe vaak rij je er mee.

Kwaliteit is duur, maar je doet er wel langer mee.
Als je af en toe ook eens iets anders wilt dan kun je kiezen voor iets mindere kwaliteit, maar wel met een veel lagere kostprijs.

Als je iets weinig gebruikt (en niet in een muffe kast laat hangen) doe je ook met een mindere kwaliteit best wel lang.

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 18:57

op het moment heb ik een mylersbit (hieronder een voorbeeldje)
Afbeelding

Het midden ligt dus wat meer in een boog naar de gehemelte toe.

Xono: mijn pony is nog best een opgefokt beestje als ik buiten rijd met haar (niet van ze vind alles eng, maar opgewonden ze mag weer naar buiten toe)...
Door een kleine lichte ophouding te geven wil ik zeggen, let even op!!!
ik houd niet van een strak teugeltje met rijden, gewoon in contact maar ook wel losjes zodat er niets steeds een druk op het bit staat.
(snap je het nog Bloos)

Met het myler bit kan ik dit niet, nu wil ik niet zeggen dat ik aan de teugels moet hangen voor ze reageert, maar zodra ik buiten ben heeft ze, om het even zo te zeggen, niet eens in de gaten dat het bit in haar mond zit Lachen

De prijs van het hoofdstelletje in ieder geval rond de 50 euro, meer kan ik helaas niet uitgeven, ik rijd er in de winter niet veel mee (hooguit 4 keer) maar in de zomer bijna elke dag.

Xono heeft het over; 'geverfd spul' hoe kan ik zien dat een hoofdstel werkelijk geverfd is en ho elang moeten de teugels ongeveer zijn ?

(poeh sorry voor de vragen Bloos)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:03

Voor 50 euro kun je wel een kwaliteitshoofdstelletje kopen hoor, weliswaar niet het mooiste, maar een gewoon trainingshoofdstelletje moet lukken. Geverfd spul kun je herkennen aan glans. Leer hoort niet te glanzen, soms zitten er ook al kleine scheurtjes in de verf. Een trainingshoofdstelletje van dik leer is eigenlijk nooit geverfd, het zijn meer de goedkopere showhoofdstellen die geverfd zijn.

De teugels zijn doorgaans zo'n 2,50 lang. De goedkopere versies zijn vaak rond de 1.70 of 1.80m.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:05

Teugellengte is natuurlijk afhankelijk van de grootte van je paard, maar bij een normale maat paard Haha! heb je aan 2.10 tot 2,30 genoeg.
De teugels die bij de meeste goedkopere hoofdstellen zitten zijn rond de 1,75 en dat is alleen leuk als je op 1 hand rijdt. Rij je nog op 2 handen met een teugelboog dan zijn ze te kort.

Geverft is niet altijd makkelijk te zien . Je hebt nl ook naturel kleurige hoofdstellen die blank geverfd zijn Haha!
Zwart is iig geverfd.
Voordeel van geverfde hoofdstellen is dat ze langer de kleur houden, terwijl naturel c.q. geolie altijd donkerder worden.
Nadeel is dat de verf soms gaat 'breken' als het hoofdstel te droog wordt.

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 19:25

okee, maar ik neem dus aan dat je dat niet kan zien vanaf een website ik heb namelijk al wel een ongelooflijk mooi hoofdstel gezien die donkerbruin is. er staat bij dat die is gemaakt van Herman Oak leer. zegt dit iets over de kwaliteit ook?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 19:27

Dat zegt me niets, maar van een foto kun je vaak al heel veel zien hoor Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:37

Herman Oak is goede kwaliteit leer. Dit zal waarschijnlijk niet geverfd zijn maar ge-olied.
Maar vraag het de verkoper eens Haha!

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:42

het is een online shop, ze hebben geen eigen winkel Bloos
ik mag geen reclame noemen Haha!

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 20:46

Hebben jullie misschien ook nog een idee over dat/ een bit?
met mijn uitleg en verhaal hierboven?
(jullie zijn zo goed echt geweldig hoeveel info ik nu al eigenlijk heb Bloos! )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:17

Je vraag over het bit is mij niet helemaal duidelijk. Als je haar op het mylerbit buiten rijdt luister ze dan wel of juist niet ??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:25

Sugarmiss schreef:
De teugels die bij de meeste goedkopere hoofdstellen zitten zijn rond de 1,75 en dat is alleen leuk als je op 1 hand rijdt.

Tenzij je paard iets aan de grotere kant is, dan is 1.75 ook op 1 hand echt te kort Haha!

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:45

Als ik haar op het myler bit rijd, heb ik het idee dat ze wel reageerd, maar traag... zodra ik een ophouding maak van: hey let op!!
dan gaat ze na die ophouding net zo hard weer verder met andere dingen bezig zijn..

wat ik wil zeggen onder het rijden is: hey let op!! met een kleine ophouding, dus niet aldoor...
ik heb eens met een ander bit geprobeerd te rijden, waarnaar ze wel heel goed reageerde, bijv. ho = ho!

ik weet dat ze dat allemaal goed kan Lachen maar krijg de indruk dat ze het bitje niet 'voelt' als ik een ophouding maak...

daarbij rijd ik met redelijk losse teugels, met het myler bit moet ik een sterkere ophouding maken dus ook mijn teugels wat meer aannemen, waardoor pony weer zoiets heeft van: ik wil vrijheid..

Lachen sorry ik vind het moeilijk uit te leggen Bloos

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:45

mijn pony is 1.50 meter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:49

Misschien moet je meer met je pony buitenrijden zodat de 'lol' er wat af gaat en ze het meer 'gewoon' gaat vinden.

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:55

nou ik ga dus in de zomer bijna elke dag naar buiten, en in de winter zoiets als nu.. 3 keer per week Lachen

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 21:55

ze is wel een echte crosser, dat vind ze geweldig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 21:57

Ja als je zo'n scheurijzer hebt dan helpt lief vragen vaak niet. Ik heb er 2 nl Haha!

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 22:35

precies.. helaas ik vraag het dagelijks... antwoord krijg ik nooit Clown Haha!

maar goed, het is wel heel vervelend, stel er loopt plots een hond over of die zie je al aankomen, wandelaars noem maar op, op zulke moment wil ik reactie krijgen...

er werd toen een bit aangeraden met scharen (?) zodat net even die druk erop komt die je nodig hebt (of hoe je die druk ook anders kunt noemen?)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 22:49

Buiten = veiligheid voor mij. Zelf rijd ik buiten met een schaarbit. De teugels hangen bijna continu los maar als het nodig is heb ik een rem. ( wel prettig met de 80 en 100 km wegen hier in de buurt )
Westernbitten zijn over het algemeen ook zeker in kleinere en grotere maten leverbaar.

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 23:00

Wij hebben hier ook wegen met 80 km per uur, en overal wel scheurmonsters Scheve mond.. in het bosgedeelte is het opzich wel rustig maar je krijgt daar toch te maken met mensen die midden op het pad lopen of staan..

bij mij gaat veiligheid (vooral buiten) ook voor!!!
vandaar dat ik dus iets anders wilde proberen, ik rijd ook altijd met losse teugels.. zodra ik de teugels op maat neem, begint mijn pony nog meer te scheuren.

dus eventueel kunnen de kleinere maat bitten ook besteld worden?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:02

Elke westernshop zal ongetwijfeld ook kleinere maten hebben. De meeste bitten zijn al leverbaar vanaf 4,5" ( of nog kleiner) . Maar vraag het gewoon even en ze kunnen je vast wel verder helpen.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 13:14

Ik heb ook een scheurmonster, maar hij scheurt geen stap zolang ie het niet mag. Anyway. Veel Amerikaanse bitten hebben ook een Pony-uitvoering als klein zusje. Die zijn wel jouw maat denk ik. Als je meer wilt weten kan je me PBen.

Semmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 21:22

Buitenrijden met een one-ear hoofdstel gecombineerd met een snaffle-bit lijkt me niet zo'n handige combi. Bij een snaffle-bit zal bij het aannemen van de teugels het stuk leer (vast een mooie naam voor) dat achter de oren loopt meer ruimte krijgen, waardoor het oorstukje van het oor af kan glijden en dat lijkt me buiten aardig gevaarlijk (ik spreek uit eigen ervaring!)
Als je met een shank met zo'n hoofdstel rijdt heb je hier geen last van omdat een shank juist dat stukje achter de oren strak trekt bij het aannemen van de teugels.