[WN] Hoe lang rijden jullie al western...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spotty

Hoe lang rijden jullie al western...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 08:18

Even een vraagje aan een ieder..
Hoelang rijden jullie al western..
wat is je achtergrond en ervaring in het paardrijden..
en wat hoop je te gaan bereiken..

Ik loop en train zelf al 19 jaar in het westernrijden mee voor die tijd heb ik me behoorlijk geshowd in de dressuur (tot aan Z niveau ) en het springen ( Z niveau ).
Verder heb ik me ook aardig laten zien in de voltige en in het aangespannen rijden.. (nooit in wedstrijden maar wie weet wat niet is kan nog komen ).

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:11

Ik ben eigenlijk nog maar net begonnen (heb 12 lessen gehad geloof ik) en heb weinig voor ervaring. Alleen het als 12 jarige penny meisje "helpen" bij de locale manege en in ruil daarvoor zo nu en dan mogen "rijden" Knipoog .

Ben nu wel zo verslaafd dat als ik zelf geen les heb ik vaak bij andere lessen kom kijken. Ook daar leer je van, en ik vind het gewoon gezellig....of de anderen dat ook vinden is een tweede haha Schijnheilig .

Yorel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 09:39

Ik rijd al western sinds mijn 6e, dus nu zo'n 14 jaar, aankomende zomer zal ik pas echt gaan starten op wedstrijden, aangezien het vervoer voorheen altijd een probleem was, wat nu is opgelost *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:42

Ik rij nu een jaar of 4 western en daarvoor heb ik een dikke 25 jaar 'Engels' gereden Haha! (en nee naar de leeftijd van een dame vragen is niet netjes Tong uitsteken )
Dressuur en springen veel wedstrijden gereden op veel verschillende paarden. Dressuur tm M2, springen Z. Maar da's lang geleden. Veel jonge beestjes opgevoed en ingereden.
Western rij ik nu in de Amateurs. Ik start Horsemanship (m'n favo onderdeel), Trail (2e favo maar m'n paard vindt het niet zo leuk), Pleasure (niet leuk wel nuttig) en Reining (niet goed in wel leuk)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:48

Ik rij 6 jaar western, daarvoor een jaar of 15 dressuur. Nooit wedstrijden gereden, een echt doel op dit moment niet voor ogen vanwege een blessure waar ik niet van weet of die ooit nog over zal gaan. Ik rij wel, maar moet me aanpassen aan mijn beperkingen. Ik heb een tweejarige waar ik ooit op hoop te kunnen zitten. Voor mij is het een voorrecht om lekker met mijn paarden bezig te zijn, ik hoef met niet perse te meten aan een ander.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:52

Ik heb ontelbare jaren Engels gereden, met een tussenstop van een jaar of tien. Mijn leeftijd staat achter mijn naam. Ik heb in mijn jeugd nooit een eigen paard gehad, maar altijd op paarden/pony's van een cafe-eigenaar hier in de buurt gereden. Bij de pony's heb ik medio vorige eeuw M gereden (wat overigens niet wil zeggen dat ik toen rijden kon, ik had een goede pony Lachen ).

Met Lanna heb ik in een paar wedstrijden de punten voor de L2 bij elkaar gereden, Lanna doet dat met twee hoeven in haar neus. Op het moment ik start geen dressuur meer. Tenminste nu niet. Ik vind het vooral niet zo leuk.

Ik rij een jaar of 3 western. Ik start sinds kort amateurs (drie wedstrijden totaal). Heb daar zelfs een strikje gehaald waar ik erg trots op ben. Mijn doel is reining starten met mijn grote paard. Dat gaan we ook doen zodra de wissels thuis altijd 100% goed gaan i.p.v. 9 van de 10x. Eerder start ik geen reining.

Tot dan start ik horsemanship en pleasure en vanwege een uitdaging van Sonja een dezer dagen ook trail (ik heb al een hek).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 10:54

@Spotty: wat beoog je met bovengestelde vragen ?? Of mensen 'een recht van spreken' hebben ??

Maar om enigszins aan je vraag tegemoet te komen:
Ik rij al langer paard als jij oud bent in ongeveer dezelfde onderdelen die jij ook al noemt, maar niet op wedstrijden. Omdat ik daar zelf geen behoefte aan heb en dus ook nooit specifiek daarvoor naar een paard gezocht hebt.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:34

AHA Sugarmiss...jij rijdt "alleen maar" recreatief...stelt niks voor dus!!

Deze opmerking MOET me even van het hart...ik lees de laatste tijd dat er geen tussenweg is...OF je rijdt "maar wat" OF je rijdt om op topniveau te komen en bezoekt wedstrijden...

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 11:39

Wat een achterdocht nu weer.. Verward

Ik probeer een positief topic te starten maar dat is dan wel moeilijk. OK dan!

Ik stelde deze vragen alleen omdat ik benieuwt was en ik de meeste mensen hier niet ken en dus ook hun achtergrond niet. (ik denk dat ik niet de enige ben ).
Dus niets van of mensen een spreek recht hebben ja of nee want dat heeft iedereen in mijn ogen.
Bloos
En ja na aanleiding van sommige discussies die hier op bokt gevoerd worden, maar dan wel in de positieve zin. Omdat ik weet dat er al zo verschrikkelijk veel discussies geweest zijn in het verleden (voordat Bokt bestond) en dat ik net zo als iedereen probeer te gaan voor de sport die ik uitdraag en ik denk dat iedereen probeert verder te komen en deze sport wil promoten.

dus positief bedoelt.. OK dan! OK dan!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 11:54

Sugarmiss schreef:
@Spotty: wat beoog je met bovengestelde vragen ?? Of mensen 'een recht van spreken' hebben ??

Maar om enigszins aan je vraag tegemoet te komen:
Ik rij al langer paard als jij oud bent in ongeveer dezelfde onderdelen die jij ook al noemt, maar niet op wedstrijden. Omdat ik daar zelf geen behoefte aan heb en dus ook nooit specifiek daarvoor naar een paard gezocht hebt.

beetje chaggie ofzo????
het is toch een doodnormale vraag die gesteld wordt of moet overal wat achter zitten?

Ik rijd nu ongeveer 9 jaar western en heb daarvoor altijd engels gereden. ik ben ooit eens L springen geweest en 1 winstpunt in de B dressuur gereden (die had ik nodig om te springen Haha! ) Verder nooit officieel gestart omdat ik geen eigen paard had.
Ik ben naar de (engelse, want western was er toen nog niet) opleiding in Deurne geweest.
Bij de westernwedstrijden start ik zo all-round mogelijk en wil ik volgend jaar naar het NK van de WRAN

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:02

PeppySan schreef:
1 winstpunt in de B dressuur gereden (die had ik nodig om te springen Haha! )

OK dan! er zijn er maar weinig die dat zo eerlijk opschrijven als ze nog engels rijden. Grappig Haha!

Ach de gemoederen zijn een beetje hoog opgelopen de laatste dagen.
We gaan met zijn allen voor de promotie en verbetering van de westernsport. Dat doel delen we allemaal

(sorry voor het off topic, maar om daar nu weer een ander topic voor te openen Tong uitsteken )

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:09

Ik rij sinds 1991 Western, maar ben nooit echt gestopt met Dressuur rijden, in elk geval thuis. Volgens jaar (das over een maand al ) ga ik ook weer Dressuur wedstrijden rijden.

Onderdelen in de Western die ik graag doe zijn Halter, Pleasure, Trail, In Hand Trail.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:11

Ik rij nu bijna 16 jaar paard, waarvan ik nu bijna 5 jaar western rij.

Voorheen heb ik dus ook zoals velen van ons Engels gereden. Met een manege pony heb ik 4 jaar wedstrijden gestart en ben er L2 dressuur met geworden met de punten om M te mogen starten (helaas niet gelukt, omdat ik te oud werd voor de pony's en ik niet door wilde bij de paarden). Hierna nog in wat manege lessen meegereden op diverse paarden en een aantal pony's beleerd van kennissen van mij.

Hierna ben ik er 2 jaar tussenuit geweest met lessen, heb wel regelmatig gereden op de pony's van mijn kennissen. En toen kwam het western in zicht *LOL* . Eerst 2 jaar gelesd op manege paarden, daarna mijn pony gekocht en kon ik wedstrijden gaan starten. We starten nu in de Amateur klasse maar moeten nog wel op niveau komen. Als we een goede dag hebben gaat het echt erg leuk en voel ik me ook thuis in deze klasse, maar soms heb ik wel het idee dat we er niet helemaal aan toe zijn.

Sinds januari dit jaar ben ik met mijn pony dressuur gaan starten en zit nu in de L1. Ook zijn we dit jaar begonnen met de endurance en daar is mijn pony toch het meest geschikt voor vind ik .

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:18

Ik rijd sinds mijn 6e (ahum, dat is dus alweer bijna 33 jaar Bloos ), heb altijd Engels gereden en wedstrijden vanaf mijn 8e jaar. Samen met mijn ouders wekelijks met de vrachtwagen naar wedstrijden gereden, heerlijke tijd!
Mijn vader hobbiede er een beetje bij door kneusjes te kopen die we opknapten en weer verkochten.
Uiteindelijk Z dressuur en M springen gestart en toen het dressuur hoofdstel aan de wilgen gehangen.
Nu rijd ik sinds een jaar of 6 western, door 3x een jong paard te hebben gehad ben ik inweze nog niet erg opgeschoten (behalve dat ik nu The perfect match heb).
Maar daar hoop ik komend seizoen verandering in te brengen met Digger en wil dan met hem starten, voorlopig allround.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:26

Ik ben een jaartje geleden begonnen met "overstappen". Hoewel het me meer om het Natural Horsemanship ging als om de Westernonderdelen. Inmiddels heb ik een prachtig westernzadel in de kast hangen (wat ik alleen voor kleine stapritjes heb kunnen gebruiken vanwege Baduhs au-been) en ga ik echt steeds meer de westernkant op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:37

PeppySan schreef:
beetje chaggie ofzo????
het is toch een doodnormale vraag die gesteld wordt of moet overal wat achter zitten?
Nee niet chaggie Haha!, maar wel enigszins achterdochtig.
Hoe vaak lees je niet in een wedstrijdtopic dat je je mond moet houden omdat je zelf geen wedstrijdervaring hebt en máár tribuneridder bent.

In dit geval dus niet, prima toch OK dan!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:49

Altijd van het goede uitgaan, SM Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:49

Altijd van het goede uitgaan, SM Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:50

Met die dubbele portie goedheid moet het goedkomen Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:52

Ja, hahaha, ik heb toch echt maar 1x geklikt Blond

bianca_banny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 12:52

Ik heb 5 jaar Engels gereden. Rij nu een jaar western

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:20

Ik ben als klein meisje van 4 jaar begonnen met paard rijden bij een instuctrice die uit Engeland kwam. Deze dame heeft mij heel veel geleerd; zitlessen, onderhoud van je harnachement, de zorg voor en de verantwoording voor je pony en het plezier van het paard rijden d.m.v. heel veel spelletjes ( zaklopen, koekhappen, egg en spoon race, stoelen dance enz. )
Daarna heb ik het voorrecht gehad, om als meisje van 7 jaar, les te krijgen van oud cavelerist uit het leger die mij dicipline, orde en netheid heeft bijgebracht.
Daarna kwam het olympische dressuur paard Don Vasco van Cees Vellenga op mijn weg. Dit paard heeft mij geleerd dat het karakter van een paard heel belangrijk is in een carieere naar de top. ( Enkele jaren geleden heb ik het voorrecht gehad om bij Cees Vellenga en zijn vrouw de paarden Hayko en Indica Dazzler te mogen verzorgen en op wedstrijden te mogen rijden, beide paarden lopen op Grand Prix niveau !!)
Ik heb daast naast heel veel geleerd van het aanrijden van jonge arabische volbloed paarden.
Ik rijdt nu ongeveer 10 jaar western met arabische volbloed paarden; en niet onverdienstelijk al moet ik het zelf zeggen, met de 5 jarige hengst Elliot duitsverrichting onderzoek western met een gemiddelde score van 7.2 en 2x allround champion open WRAN, met MIB Sadokan, een 4 jarige arabische volbloed hengst, duitsverrichting onderzoek western Kampioen met een gemiddelde score van 8,3 en WRAN NK 2003 Ned. Kampioen jr. Trail, met de zwarte arabische volbloed hengst Arabah Barak, WRAN higpoint open en amateur reining.
Op dit ogenblijk rijdt ik een ex renarabier, de arabische volbloed hengst Sagrand.
Ik ben begonnen bij Mireije van Soldt die mij de bassis van het western rijden heeft bijgebracht. Verder heb ik veel geleerd van Alida van der Hof, Dennis Roemer en Karin van Bekkum . Op dit ogenblik ga ik regelmatig naar Barry Schuurman, die mij samen met Sagrand, de kunst van het western pleasure probeert bij te brengen.

met vr. gr. johanna vellinga

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:36

Wij hebben een welshpony fokkerij en stapte vroeger (nee, niet in de Middeleeuwen Haha!) ook wel eens op een pony en toen ik nèt kon lopen liep ik tussen de veulens en merries door et land.
Vanaf mijn 8e heb ik (engelse) lessen gevolgt, dat heb ik 6 jaar volgehouden. Toen ik ongeveer 5 jaar engels reed ben ik ook begonnen met het westernrijden, heb dat ongeveer een jaar allebei gedaan, om te kijken wat ik leuker vond, en dat was natuurlijk westernrijden Bloos .
Ik rijd nu 3 jaar western en vind het een hele mooie tak van de paardensport. Alhoewel heb ik nog wel eens de neiging om op een engelse pony te stappen, lijkt me wel weer es leuk om een keertje te gaan springen (heb dit niet meer gedaan in die 3 jaar, wil dat ook wel even volhouden ).

Ik heb nu vanaf de zomervakantie een Quarter jaarling merrie, wil ik over 1,5 à 2 jaar ook mee beginnen te rijden.
Ik heb 1 wedstrijd in Oosterwolde gereden, maar omdat dat paard niet meer helemaal lekker loopt wacht ik daar maar even mee.
Ik doe vooral reining in de les (vind ik ook het leukste onderdeel)

Knipoog

Groetjes Klaas

Tamaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:41

Ik rij nu ongveer 5 jaar western. Daarvoor heb ik 2 jaar dresuur gereden maar dat beviel totaal niet. Ik ben wel tussendoor 3 jaar gestopt met rijden vanwege geld en tijdgebrek. Ik rij nog geen wedstrijden maar ik wil uiteindelijk wel beginnen. Eerst moet ik alleen een paardje vinden om mee te starten en ik moet beter kunnen rijden. Ik heb namelijk van de 5 jaar dat ik rij ongveer 4,5 jaar geen les gehad en heb ik het zelf allemaal geleerd door te kijken en uit te proberen. Maar het gaat nu steeds beter Schijnheilig.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 15:10

Drie jaar geleden ben ik begonnen met westernriding. Daarvoor heb ik 20 jaar gereden op mijn eigen paarden. Ik heb aan dressuur en springen gedaan. Sinds ik aan westernriding doe, heb ik 2 zomers in Canada gewerkt, en daar heb ik paarden beleerd en buitenritten begeleid. Ik heb een paint merrie en een quartermerrie uit Canada geimporteerd, die ik als amateur op wedstrijden uitbreng. Ik start alle onderdelen behalve trail, maar daar ga ik volgend jaar wel mee beginnen. Dit jaar heb ik 5 maanden bij een pleasure trainer in Amerika getraind, en hoop daar het grootste gedeelde van volgend jaar te gaan doorbrengen. Ik heb daar een pleasure paard gekocht en deze ga ik eerst in Amerika uitbrengen voordat ik haar naar Europa overvlieg. Ik ben overigens ookal een paar keer gestart op wedstrijden in Amerika.