[WN] Niet echt WRODL: hoe wordt een goede trainer.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Niet echt WRODL: hoe wordt een goede trainer.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:01

Niet echt een WRODL, maar toch even in het verlengde van de 75-Euroregeling een volgende vraag:

Hoe wordt een goede trainer een goede trainer?

Ik heb er toch even over na moeten denken, na het topic over de Worldshow. Want WAT is hetgene waar wij hier in Nederland zo prat op gaan; de trainers die in Amerika zijn geweest. Want DIE zijn bij de ECHTE jongens uit de sport geweest, dus DIE weten hoe het moet. Dus DIE gaan wij bakken met geld betalen om bij te MOGEN lessen.....

Verward

Dus ik ben benieuwd naar jullie mening: hoe wordt een goede trainer eigenlijk een goede trainer?
Door naar Deurne te gaan en daar 7 vrijdagen voor een slordige 1700 Euro een cursus te volgen?
Door zich in de picture te rijden op shows?
Door naar Amerika te gaan en daar te leren van de jongens die zich op de Worldshow laten zien en waar wij van Huilen en Misselijk ?

Persoonlijk heb ik tot nu toe nog het meeste geleerd van instructeurs met, jawel, een Engelse achtergrond. Mensen die kunnen motiveren WAAROM dingen gedaan moeten worden, WAAROM je bepaalde oefeningen rijdt, en WAAROM je een training op een bepaalde manier opbouwt. Dit mis ik toch vaak bij ruiters en instructeurs die uitsluitend een westernachtergrond hebben. Die doen bv in een circel hun binnenhand omhoog 'omdat ze dat zo geleerd hebben'. Maar een theoretisch verhaal over het liften van de ruiterschouder EN paardschouder blijft vaak uit....

(En nee, ik wil nu geen reacties van "Ik ben westernruiter en ik weet waarom....." Haha! Als je dat wilde gaan typen; diep adem halen, vraag opnieuw lezen, en nog eens proberen Tong uitsteken )

Ik ben benieuwd!

PS Met 'trainer' bedoel ik instructeur en/of paardentrainer.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:30

Een trainer, hoeft voor mij geen opleiding in Deurne gedaan te hebben, een engelse achtergrond is wel makkelijk, een trainer moet geduld hebben met zoal paard en ruiter, en het goed uit kunnen leggen, en het eventueel voor kunnen doen.Voor iemand die wedstrijden wil gaan rijden, is het wel gemakkelijk als de trainer ook wedstrijd ervaring heeft, zodat de trainer de ruiter tips kan geven, en zich in de ruiter kan verplaatsen.

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:32

Weet niet goed wat je nu eigenlijk weten wilt?? Verward

Wil je weten wat onze defenitie is van een goede trainer??? Wil je weten of een engelse trainer beter is dan een western trainer?

Jij zegt veel geleerd te hebben van een engelse trainer, maar dan kan ik ook vragen.... hoe word een engelse trainer een goede trainer??

Kan aan mij liggen, maar ik snap je vraagstelling dus niet helemaal. Bloos

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:41

een goede trainer kan zijn lessen aanpassen aan elke combinatie... en hoe wordt je een goede trainer? veel oefenen denk ik... Haha!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:10

Een goede trainer begrijpt het paard!
Een goede trainer denkt logisch na.... wat kan je doen om dingen te leren en / of te corrigeren. Voelen is belangrijker dan denken of volgens de boekjes.
Elk paard voelt anders... je moet mee gaan in het gevoel van het paard.
Als een trainer dat niet heeft kan hij / zij inpakken en wegzezen wat mij betreft.

Spotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 01:09

Bij deze een uitnodiging kom eens langs een praatje maken.. ik weet niet waar je vandaan komt maar ik nodig je dus uit om te begrijpen over hoe en wat en mochten er meer mensen denken zoals jij, bij deze ook uitgenodigd maak dan een vrijblijvende afspraak om eens over het western rijden te praten.

Groentjes Johnny

Bloos! ik weet niet of dit wel mag opdeze manier Bloos! maar dat hoor ik dan wel van de mod.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 07:50

Nee ho stop, dit topic gaat niet de goede kant op.
Ik wil niet weten wat een goede trainer IS.
Ik wil weten HOE een goede trainer een goede trainer wordt.
Ik hoor vaak mensen trots zijn op hun instructeur omdat die in Amerika geweest is. Nou is dat uberhaupt niet moeilijk want met een vliegticket kun je overal komen Haha! maar als zij les hebben gehad van "De Grote Jongens" in Amerika, en ik lees vervolgens het topic van Vera over de Worldshow, dan vraag ik mij toch wel ernstig af of ik daar dan wel van wil leren Verward Wat brengen zij behalve kennis nog meer mee naar Nederland? De manier van met paarden omgaan ook? Brrrrrrrr........

Nisan: een goede Engelse instructeur heeft heel veel scholingsmogelijkheden. De mijne heeft bv de opleiding Deurne gedaan, aangevuld met stages bij de grote kopstukken uit de dressuur zoals Theodorescu. Dressuurinstructeurs hoeven niet zo ver om een uitstekende opleiding te krijgen. (Waarbij ik overigens praktijkstages zoals mijn instructeur die in Duitsland en Oostenrijk heeft gevolgd, NOG belangrijker vindt dan de opleiding in Deurne (die overigens ook wat langer duurt dan 7 dagen) )

Spotty/Johnny, bedankt voor je uitnodiging, maar wat zou je over westernrijden met mij willen bepraten, en wat zijn mensen zoals ik?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:01

Om te beginnen moet een trainer wel presteren op shows,niet er over praten en vervolgens toch maar nooit gaan.Of op shows zo slecht presteren dat je je afvraagt of dat is wat hij/zij jou kan leren.
Het liefste iemand die zijn ervaring heeft opgedaan door te trainen bij Amerikanen(JA de WS ruiters)
Waarom!!! Omdat het onzin is er van uit te gaan dat als een trainer *overmatig* is hij automatisch ook zijn pupillen leert *overmatig* te zijn.
Er is een giga verschil om met een paard te moeten presteren tussen super getunede paarden op een WS (of NK)waar je simpelweg net iets beter moet zijn dan je tegenstander en les geven aan een amateur.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:03

Hoe wordt je een goede trainer?

Hmm, moeilijk. Dan zou je zelfs misschien eerst een definitie van 'goed' moeten maken.
Maar imo wordt je goed door vooral alert te blijven. Boeken lezen, ontwikkelingen volgen ( op velerlei vlakken zoals trainingsmethodieken, psyche van het paard, etc etc ) Dus vooral bijblijven en niet 20 jaar lang hetzelfde verkondigen. Ook is het prettig als de wedstrijdregels enigszins paraat zijn. Zeker voor een wedstrijdruiter. En als trainer ook vooral zelf les/clinics volgen. En regelmatig overleggen met de leerling, welk doel heeft die leerling, daar ook eerlijk over zijn mbt haalbaar doel, aan kunnen passen aan paard en ruiter etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:04

Is dat zo Blaze, is het echt onzin om daar van uit te gaan?
Waarom kan ik er op shows dan leerlingen van bepaalde stallen uithalen aan de rijstijl danwel het volkomen ontbreken daaraan? Ik denk dat een trainer een heel grote invloed heeft op de stijl en omgangsvorm van de leerling op en met zijn paard.
Dus geldt dat dan niet voor degenen die ons weer moeten trainen, dat die ook beinvloed zijn door degenen die hen getraind hebben?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:05

Bepaalde leerlingen haal je er zeker uit ja Lachen Nu ik een aantal keer de hele dag de boel bekeken heb viel mij dat zeer positief op. Erg leuk om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:06

Cornelie, over het op peil houden van kennis ben ik het helemaal met je eens. Maar hoe moet dat traject daarvoor er dan uit zien volgens jou?
Deurne?
Geen opleiding en dus onverzekerd lesgeven?
Stages?
Amerika?

*Ik ga nu als de sodemieter naar kantoor, kan vandaag en morgen niet meer reageren denk ik. Maak er een mooi topic van, heb ik vrijdag weer wat te lezen!*

Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:12

Het is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat Western instructeurs niet het hoe en het waarom uit kunnen leggen. Of is het puur toeval dat ik van 3 instructeurs les heb gehad dat dat uitstekend uit kunnen leggen. Ook denk ik dat niet maar kunt zeggen dat alle Amerikaanse trainers slecht zijn. En ook, wat al eerder is aangegeven, er is een verschil tussen overmatig zijn en dat doorgeven aan pupillen. Ook van een Nederlande trainer die als zeer "overmatig" bekend staat heb ik gehoord dat hij heel fijn les geeft en je leert alles rustig stap voor stap aan te pakken.

Dus voor mij is een goede trainer nog steeds iemand die regelmatig naar Amerika gaat om bijgespijkerd te worden. Een goede trainer zal nooit klakkeloos alles overnemen van een "toptrainer" maar er dingen uithalen en combineren met wat hij bij anderen heeft geleerd. Dat doe ik zelf ook. Ik neem eens een clinic bij een andere trainer en ik lees boeken en tijdschriften en overal haal ik iets uit, probeer het en als het werkt neem ik dat mee in het dagelijks rijden.

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:15

Ik denk ook dat een trainer ervaring opdoet met zijn/haar eigen leerlingen en daar ook van leert en dan zelf verder kan ontwikkelen.
Ook denk ik door het volgen van clinics of dergelijke bij andere trainers en daar ook open voor staan.
Maar wat heb je aan een goeie (dure) trainer als je zelf het gevoel niet hebt als leerling? Want dan ga je als leerling lopen verkondigen dat jouw (oude) trainer niet goed is, terwijl die persoon wel goed zijn best doet om te ontwikkelen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:15

Een opleiding? Weet ik nog niet eigenlijk. Ja en nee. Ja voor de didactische kant en de technische kant.
Maar daarnaast toch gewoon heel veel de literatuur etc induiken. Dingen die 20 jaar geleden geweldig waren zijn nu gewoon achterhaald en rijtechnisch minder verantwoord.
Maar een opleiding is voor mij op zich geen vereiste voor een trainer. Zolang hij/zij zich maar blijft ontwikkelen.

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:11

1:een goeie trainer is volgens my iemand die let op paard(loopt ie goed,ziet hy er goed uit),en ook op de ruiter.(iemand die let op houding enzo,)
waarom doet het paard iets,komt dit door de ruiter of is de oefening nog te moeilyk voor het paard?
2:een goeie trainer is iemand die uit kan leggen wat er verkeerd ging of juist goed.
3:een goeie trainer is iemand die zelf showt of zich verdiept/toont op shows(en die klanten heeft die zich ook laten zien op shows.)
4:een goeie trainer zou zelf van tyd tot tyd ook clinics of stages moeten lopen om by de tyd te blyven.
een op leiding zoals deurne zou als onderbouwing misschien iets uithalen,maar persoonlyk heb ik liever iemand die al jaren lang met paarden bezig is,desnoods met een engelse achtergrond.(real life ervaring heeft voor my meer waarde ,dan theoretische )

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:15

Ik zie een trainer als iemand met veel ervaring in het rijden. Niet iemand dus die zelf "aardig rijdt".
-Een trainer moet kunnen rijden, de motoriek en "het wezen paard" kennen, les kunnen geven (=kennis kunnen overdragen),
- voor mij hoeft hij/zij niet perse aan de top van het wedstrijdgebeuren mee te draaien...niet alle mensen met bovengenoemde eigenschappen houden hiervan maar dit hoeft niet per definitie een slechte instructeur te zijn...het gaat mij om de kennis en begeleiding.
- een aanbeveling zou zijn af en toe eens naar een ander land te gaan om de verschillende rijstijlen daar ook te bekijken. Ik schrijf bewust "ander" land, want in Duitsland en Italie zijn ook heel talentvolle ruiters bezig. Hoeft niet perse Amerika te zijn...
- ook vind ik dat hij/zij "bijspijkercursussen" moet blijven volgen..teveel van onze huidige trainers denken het wiel te hebben uitgevonden en blijven steken in trainingstechnieken. Met de tijd blijven meegaan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:40

Ik zou graag een goede ruiter en een goede trainer uit elkaar willen halen. Ik ken een flink aantal goede ruiters die absoluut niets van die kennis kunnen overbrengen. En al zeker niet aan alle niveau van beginnende tot zeer gevorderde ruiter.

Ik ken daarentegen ook een (dressuur)trainer, die zelf middelmatig rijdt maar zijn klanten stuk voor stuk heel goed lesgeeft en begeleidt tot een bepaald niveau.

De orun heeft de cursussen ook niet voor niets ingedeeld naar b/l-lesgerechtigd en daarboven.

Hoe iemand een goede trainer wordt hangt dus erg af van de doelgroep. Een net beginnende ruiter heeft heel veel baat bij iemand met geduld, met kijk op paarden- en mensenpsychologie, met goede didactische eigenschappen en een redelijke basis aan ruiterkunst. Nadruk ligt immers op zitten, kilometers maken en geen foute dingen aanleren die later afgeleerd moeten worden.

Een trainer voor een ruiter die wat meer kan/wil zal meer gevoel moeten hebben voor het rijkunstige plaatje. Voor de finesses. En die ook over moeten kunnen brengen. Ook hier is didactiek belangrijk, maar verschuift het beeld naar zelf ook goed presteren als ruiter.

Rest de toptrainer: hier is didactiek niet de belangrijkste nadruk. Deze mensen worden benaderd vanwege hun specifieke rijprestaties.

Hoe je een goede trainer wordt: niet door een paar weken deurne of een idem paar weken orun-cursussen.

Ik heb zelf ooit een onderwijsbevoegdheid gehaald en er is niets zo ontzettend onderschat als goed lesgeven. Goede opbouw van lessen, goede uitleg, stoppen en terug naar een vorig onderdeel omdat het niet goed gaat, rekening houden met de wijze van leren (zet je iemand onder druk of juist helemaal niet).... dat leer je niet in een paar dagen. Dan ruik je er hooguit aan en gokken we verder maar op het natuurtalent van de trainer...

En daarom rijden er nu ook zoveel heel aardige ruiters rond in maneges die eigenlijk alleen maar hebben geleerd op de rug van een paard te blijven zitten.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:41

Ja, ik kan het niet laten om hierop te reageren.
Hoe wordt een goede trainer een goede trainer?

Jeetje Sonja, eigelijk is hier helemaal geen antwoord op te geven, mede omdat dit van vele aspecten afhangt.

Zelf zijn wij nu in een fase, dat wij er achter gekomen zijn, dat een goede trainer nog geen goede coach hoeft te zijn. Dus wat je verwacht, van een goede trainer, valt en staat met het te bereiken doel. In een goede topsportcultuur zijn de coaching aspecten steeds meer bepalend voor het succes.

Ik zal proberen te motiveren, wat ik bedoel,

Welke eigenschappen of kenmerken zou een goede trainer moeten hebben of bezitten om uiteindelijk een goede trainer te kunnen worden?

Misschien is nog wel de belangrijkste: uitstraling.
Dit is ook het meest ongrijpbare aspect. Charisma valt niet te meten, maar is wel voelbaar en herkenbaar. Die uitstraling komt van binnenuit en voort uit de eigenheid, uit innerlijke kracht en authenticiteit.

Maar alleen charisma is niet voldoende. Meer praktisch en duidelijker aanwijsbaar zijn vaardigheden als: lange-termijndenken, heldere beslissingen kunnen nemen, motiveren, empathie, (controle) loslaten, innovatief handelen, winwin-denken, delegeren, luisteren en oog hebben voor menselijke aspecten.
Dus volgens mij moet een goede trainer beschikken over een innerlijke balans tussen ‘mannelijk’ en ‘vrouwelijke’’ eigenschappen.

Het mannelijke noem ik bewust eerder dan het vrouwelijke, mede omdat de sport die wij hoog in het vaandel hebben, op zijn Amsterdams gezegd, ballen voor nodig zijn.

Dus een trainer, een goede trainer, onderkent het belang in zich zelf, maar beoogt in de eerste plaats ontwikkeling en welzijn van de ander. Zo wordt in mijn ogen een trainer, en goede trainer. Dit omschrijf ik zo, omdat de trainers in onze discipline vaak ook ruiter zijn.

Ik hoop dat ik dit epistel een beetje duidelijk verwoord heb, hoe ik het bedoel.
Duidelijk voor mijn is wel, waar het één en ander vast loopt, in onze sport.

Waar moet ik heen, waar moet ik naar toe, is het gevoel, dat er momenteel leeft bij ons.
Zijn deze eigenschappen eigelijk wel te vinden in een trainer. In hoeverre mag of kan je aanspraak maken, of verlangen naar de ideale goede trainer.

Eén ding is voor mijn duidelijk, en vraag mij ook af, wie is er nou bij machte in deze sport, om uiteindelijk het keer punt op te pakken, waar de sport echt topsport zou kunnen worden. Want een goede ruiter, zou ook een goede trainer kunnen zijn tot een bepaald niveau. Maar wie maakt nou van die goede trainer, waar er best wat in Nederland van rond lopen, een nog betere ruiter.

Ik hoop nogmaals dat het een beetje te volgen is, wat ik bedoel.

Groetjes Peter Vet

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:47

Citaat:
Persoonlijk heb ik tot nu toe nog het meeste geleerd van instructeurs met, jawel, een Engelse achtergrond. Mensen die kunnen motiveren WAAROM dingen gedaan moeten worden, WAAROM je bepaalde oefeningen rijdt, en WAAROM je een training op een bepaalde manier opbouwt. Dit mis ik toch vaak bij ruiters en instructeurs die uitsluitend een westernachtergrond hebben. Die doen bv in een circel hun binnenhand omhoog 'omdat ze dat zo geleerd hebben'. Maar een theoretisch verhaal over het liften van de ruiterschouder EN paardschouder blijft vaak uit....
helemaal mee eens

hoe een trainer een goeie trainer word dat weet ik niet precies

maar ik denk veel meer leren over het paard ook in theorie
hoe het paard werkt en in elkaar zit en waarvoor de oefeningen zijn.
en natuurlijk nog veel meer dingen die hier ook al genoemd zijn.

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:59

Een goede trainer is niet bang van paarden. (er zijn er bij... Scheve mond ) Verder heeft ie niet alleen verstand van rijden, maar ook van exterieur, kreupelheden enz. Dit zorgt ervoor dat als een paard ergens continue op vastloopt hij het ook in verband mmet lichamelijke gebreken kan brengen.

Verder moet ie onwijs veel ervaring hebben met rijden. Engelse achtergrond kan handig zijn om dingen te kunnen vergelijken naar een leerling toe die overstapt. Ook uitleg waarom je iets op een bepaalde manier moet aanpakken en niet alleen dat het zo moet, is belangrijk.

Wedstrijdervaring is van belang als de leerling ook wedstrijden wil gaan rijden. Dan kan er beter naar een wedstrijd toegetraind worden.

Verder moet hij dingen uit kunnen leggen. Iemand die paarden onwijs goed kan trainen, maar het niet kan uitleggen naar iemand anders is geen goede leraar... En hij moet ook met mensen om kunnen gaan. Je hebt er nou eenmaal makkelijke en moeilijke leerlingen tussen zitten.

Wat trainen van paarden betreft. Als er getraind wordt vanuit het denken van een paard is ie goed. denkt ie vanuit het afranselen en daardoor afdwingen Verward van het paard, dan is ie in mijn ogen niet goed!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:18

Dus, als ik het zo allemaal lees en dan probeer antwoord te geven op hoe je een goede trainer wordt:

-ervaring met paarden opdoen
-liefst eerst Engels gaan rijden
-gaan presteren op wedstrijden, en wel blijven presteren
-veel lezen over paarden in theorie
-leren over de menselijke psysch
-lesnemen in het lesgeven
-regelmatig les blijven nemen, van goede trainers uiteraard
-de regelboeken toch wel grootendeels leren

Ik denk dat bovenstaande eigenlijk een erg goed antwoord is op hoe men een goede trainer wordt.

Zelf heb ik kantekeingen bij het (blijvend) presteren op wedstrijden. Niet elke trainer heeft ook een paard tot zijn beschikking, of de centen om elk jaar te gaan presteren. Het zou zonder zijn van een goede trainer als ie wel alle kunnen heeft, maar niet voor vol aangezien wordt alleen omdat ie niet (meer) presteert.

Verder denk ik zelf dat er 1 ding is wat je haast niet kan leren, maar wat je gewoon moet "hebben" en dat is de gave om uit te leggen, geduld en inzicht.

Er zijn zat mensen die aan het bovenstaande voldoen, maar alsnog geen les kunnen geven, net als er zat zijn die misschien niet overal aan voldoen, maar prima les kunnen geven.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:18

Sonja schreef:
Ik heb er toch even over na moeten denken, na het topic over de Worldshow. Want WAT is hetgene waar wij hier in Nederland zo prat op gaan; de trainers die in Amerika zijn geweest. Want DIE zijn bij de ECHTE jongens uit de sport geweest, dus DIE weten hoe het moet.

Mag ik weer even inhaken hier om terug te komen op de discussie over westernmishandeling?
Dit is weer een mooi voorbeeld van enerzijds naieviteit,als je niet weet dat je "guru's" ook diegene zijn waar je het niet mee eens bent kwa trainingsmethoden.Anderzijds is het,als je dit WEL weet ook weer een vorm van hypocritie.
Ben je op de hoogte ,maar vind je dit geen hypocritie,dan is dat imo weer een vorm van struisvogelpolitiek.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:30

Goede vraag!
Zo nu heb ik al 4x mijn tekst gewist dus een makkelijke vraag is het zeker niet!

Volgens mij hangt het af van de mentaliteit of je het de "american way" wil leren of dat je alleen het goede eruit pikt als je daar in de leer gaat.
Een opleiding is mooi maar zegt zeker niet alles. Je komt er echt niet als je "het" niet hebt.
Persoonlijk hoeft een trainer van mij zich niet in de picture te rijden. Ik vind het belangrijker dat hij/zij wat kan leren, voor mij kunnen deze dingen gescheiden worden.
Wil je alleen gaan showen of je (jonge) paard ergens in training zetten, dan is een trainer met goede showervaring weer een pre.
Want westernrijden of wedstrijdrijden zijn twee dingen die ook aardig uit elkaar kunnen liggen.

Er zijn natuurlijk legio wegen die naar Rome leiden, de juiste bestaat niet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:42

Een Engelse achtergrond vind ik in eerste instantie geen vereiste, maar het blijkt wel te helpen. Bij de mensen waar ik tot dusver les van heb gehad, hebben de mensen die in mijn ogen goede trainers zijn, allen een Engelse achtergrond. Ik denk dat ze in het Engels toch meer aandacht besteden aan het feit dat een paard van achter naar voor moet lopen, dat vergeten ze naar mijn idee in de westernsport nog weleens. Verder ben ik helemaal niet vóór opleidingen zoals Deurne (begrijp me niet verkeerd, zal best helpen, maar ik vind het niet noodzakelijk). Je leert er een stukje didactiek, allemaal heel handig natuurlijk, maar niet waar het om draait. Verder ben ik altijd erg gecharmeerd van trainers die met veel verschillende andere trainers hebben gewerkt en daar enorm veel van geleerd hebben. Ik persoonlijk vind het erg belangrijk dat mijn trainer zelf ook goed kan trainen en kan presteren op wedstrijden, tenslotte kun iemand geen veters leren strikken, wanneer je dat zelf ook niet kan. Paardrijden draait om gevoel, je kunt het theoretisch allemaal weten, maarje moet het ook op het juiste moment over kunnen brengen.
Klantvriendelijk en eerlijk vind ik ook een vereiste. Openstaan voor suggesties ook, ik ken legio trainers die hun manier dé manier vinden en niet openstaan voor andere dingen, omdat dat "toch niet net zo goed werkt".