[WN] Hoe walk-, jog- en lopeovers verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe walk-, jog- en lopeovers verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:05

Mijn merrie heeft andere ideeen over balkjes dan ik. Zij vindt dat die dingen zijn om overheen te springen, en ik vind dat we er meer mee kunnen Haha!

"Probleem" is dat ze absoluut maling heeft aan haar benen stoten. Ze voelt het niet eens. Ook boven op een balk gaan staan is geen enkel probleem

Hoe krijg ik haar wat voorzichtiger, en meedenkender?

Wat heb ik inmiddels geprobeerd:

- Balkjes verhogen (ook om- en om) (--> bonk, bonk, bonk)
- Onregelmatig neerleggen, dus paard moet zelf goed kijken (bonk, struikel, bonk)
- Heel krap neerleggen (onder het motto als je nu niet uitkijkt dan breken we onze nek. En dat gebeurt dus ook Haha! )
- Balken schuin over de balken leggen zodat ze gaan rollen als ze ze aanraakt (ook sch**t aan)
- Langere tijd echt ELKE dag iets met balken gedaan om het niet 'iets bijzonders' te laten zijn maar gewoon een klein dagelijks klusje waarna we weer wat leuks gaan doen
- Langere tijd (maanden) juist NIKS met balken gedaan, in de hoop dat ze dan wat minder narrig zou zijn als ze wel weer eens tevoorschijn gehaald zouden worden.

(en dan heb ik het alleen nog over wat ik MET balken geprobeerd heb. Daar komen nog oefeningen bij om bewust te maken van benen en achterhand, longeren, grondwerk etc)

Maakt eigenlijk niks uit of ik in stap, draf of galop oefen, hoewel de galop toch wel dramatisch dieptepunt is want dan lijkt het volgens Milena toch wel heeeeeel veel op het zo geliefde springen Bloos! en owwww wat is die knop toch hard.... Bloos

Wie o wie heeft er nog nieuwe tips voor me die ik kan proberen?

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:12

hahaha die knop is idd hard... Haha!

misschien eerst 1 balk waar je in STAP overheen gaat, dan in langzame draf, dan 2 balken in STAP, dan 2 balken in langzame draf? en zo weer langzaam opbouwen en als ze het goed doet , ergens anders mee bezig gaan die keer...
ik zeg ook maar wat...zou het anders ook niet weten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:15

Ook al geprobeerd.
Overigens gaat balkjes draven zoals in een springles (doorgaans met verruiming) prima. Dan liggen er 4 of 5 in afgepaste afstand en wordt er daarna gesprongen, dus dat wordt leuk bevonden....

Misschien toch eens na gaan denken over een springcarriere ipv westernrijden? Haha!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:18

dan wel op een springzadel hoop ik voor je Haha! Schijnheilig Bloos! *LOL*

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:41

Beginnen met 3 balken met hele kleine tussen ruimte en voetje voor voetje er over elke stap controleren.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:07

Gefeliciteerd, pride is net zo Haha!
Vanaf een meter begint hij het leuk te vinden en worden de voetjes opgetild.
Ik heb zo'n beetje ook al jouw oplossingen geprobeerd maar ik heb de moed maar opgegeven dat hij voorzichtiger wordt Lachen

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:17

Pfhoe... Heel irritant...
Ik heb ook een tijdje zo'n paardje gereden, maar heb het idee ook maar
van me afgezet, omdat het gewoon gevaarlijk begon te worden...

Uhm, andere optie is ander paard kopen :d *grinnik*
Niet dat dat erin zit, marehhhh ik kan even zo snel niks anders bedenken..

Wat je allemaal al hebt geprobeerd, tsja, dat zijn wel DE hulpmiddelen zeg
maar...

Succes Lachen

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:18

Meer geduld hebben dan je paard: leg bij bijv. A en C in de bak een balk op de hoefslag en ga er tijdens je normale (pleasure- horsemanship- reining-) training gewoon steeds overheen. Realiseer jezelf dat je paard zijn voeten dáár zal neerzetten waar jij kijkt. Kijk je dus niet naar de balk; kijk in een rechte lijn er voorbij, geef hem de ruimte aan je teugel om te kijken, en geef hem de kans zijn pas aan te passen aan de plaats van de balk (dus niet drijven als hij een tussenstapje maakt, of terugvalt in tempo, da's voor gevorderden!). Negeer het aanraken van de balk, en beloon met je stem het niet-aanraken. Hij moet eerst leren dat een balk niet aangeraakt moet worden, voordat je het moeilijker moet maken met twee of meer balken.

Groeten,

Chris.

(hmm, moet je weer strepen in je lijstje... Haha! )

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:21

Ik ken het probleem. Op een trail wedstrijd is de walk of jog over ook altijd ons (letterlijke) struikelpunt.
Hoewel het de laatste tijd wel een pietsie verbeterd is, maar ik kan niet aangeven waarom. En het kan goed zijn dat het de volgende keer weer bagger gaat Schijnheilig

Ik volg dit topic dan ook met nieuwsgierigheid

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:22

Misschien 1 ding wat je wel kan helpen, en je nog niet geprobeerd hebt:

Leer je paard dat hij die dingen niet mag aanraken.
Hoe? Door hem telkens over 1 balkje te laten stappen en hem direct te belonen (door rust te geven, even stilstaan bijvoorbeeld, aaien)
Tikt hij de balk aan? Direct omdraaien en weer eroverheen. Net zolang tot hij de balk (toevallig?) niet heeft aangeraakt. Snapt hij het met 1 balk, dan kun je er pas meer neerleggen.
Hij moet het echt even leren dat het niet de bedoeling is om die balken aan te raken en leren werkt vaak nog het beste met een positieve beloning Lachen

Deze methode gebruikt Petra Rossler (en parelli ook trouwens)

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:24

Ik heb dat ook al uit ten treure gedaan. Steeds weer opbouwen vanaf 1 balk en (echt héél) overdreven belonen bij niet aanraken en negeren en aan het werk zetten bij wél aanraken.
Soms gaat het een dag best goed en stop ik ook op het hoogtepunt zeg maar.
Maar dan kan het goed zijn dat de volgende dag alles weer "vergeten" is.

WWranglers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:36

He Son,

Wit ging altijd van te voren rennen, joepie we gaan springen, dus bij lope-over 3 balken tegelijk nemen en als hij er dan op een stond, aaahhh balken.. paniek... Knipoog Het probleem met Wit is dat hij te veel de balkjes niet wil raken en daardoor het juist wel doet Clown . Vooral je benen heel hoog optillen.....
Ben helemaal opnieuw begonnen met 1 balkje tijdens het longeren, niet springen maar rustig door galloperen, en toen de 2e erbij en uiteindelijk de 3e en zo verder. Voordeel van longeren vondt ik dat ik kon zien hoe zijn afzet was en daardoor Wit kan versnellen als het wat ruimer ligt en langzamer laten gaan als het dichter op elkaar ligt, en natuurlijk mijn 'drijvende' driehoek gebruiken en stemhulp, om hem zijn benen te laten optillen.
Dit heeft voor ons super gewerkt. OK dan! Uiteraard moet hij zich wel echt concentreren anders wordt het een soort mikado. Tong uitsteken
doeg, bri

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:41

stilstaan 3 meter voor de balkjes
westappen en eroverheen. een paar passen doorlopen , stilstaan. omdraaien , stilstaan. en weer terug er overheen stappen. stilstaan omdraaien stilstaan weer terug ................enz.

dit in stap draf en later ook galop doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:27

Steaming schreef:
Beginnen met 3 balken met hele kleine tussen ruimte en voetje voor voetje er over elke stap controleren.

Het malle hiervan is, dat ik haar VOOR die balken keurig kan controleren. Heeeeel kleine pasjes, grotere pasjes etc. Ik kan ook keurig kiezen welk beentje ik het eerst in laat stappen over een balkje, in een vierkantje etc. Maar dat 2e tussenstapje, daar ziet ze het nut niet van in Haha! Waarom moeilijk doen als je d'r gewoon in 1 grotere pas verder overheen kan?

Ook aan de hand krijg ik het niet voor elkaar.

Dus toen dacht ik slim te zijn (maar helaas geld voor mij hetzelfde als voor Blaze; dat paard heeft een veel grotere kop... ) door gewoon heel veel balken erachter te leggen, met kleine tussenruimtetjes.
Zelfde verhaal, zowel onder het zadel als aan de hand; eerste pasje is goed, en daarna lekker doorstieren. Ook als ik pauzes inlas na elk pasje.
Ik breek m'n nek nog een keer met dat beest Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:38

Frayba"]
Meer geduld hebben dan je paard:
[/quote]

Dat is al een struikelblok, ik weet na al die jaren nog steeds niet wie er opvliegender is, Mileen of ik Bloos!
Maar deze methode heb ik wel al geprobeerd, maar ik blijf hangen bij balk nummer 2. Op het moment dat 3 erbij komt, gaat het vaak weer mis. 't is die 2e tussenstap....
Overigens kan het met 1 balk (alleen deed ik het bij E en B) dagen achter elkaar goed gaan, en dan ineens (meestal in galop) krijg je zo'nstripfiguur-ervaring Haha! Dan is het net of het Milena-duiveltje ineens in haar oortje fluistert "SPRING!!!!" en dan gaan er ineens 4 poten tegelijk de lucht in. Oortjes naar voren van pure lol en feesten maar....

[quote="Frayba schreef:
(hmm, moet je weer strepen in je lijstje... Haha! )

Ohoooooh gemeen! ~~}>
Weet je wat, ik laat 'm erop staan en werk er vanaf vandaag naartoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 15:41

Jos schreef:
stilstaan 3 meter voor de balkjes
westappen en eroverheen. een paar passen doorlopen , stilstaan. omdraaien , stilstaan. en weer terug er overheen stappen. stilstaan omdraaien stilstaan weer terug ................enz.

dit in stap draf en later ook galop doen.

Heb ik in de les ook moeten doen. Leek in stap en draf goed te werken.
Maar meteen de eerste keer in galop Ziek Nooit geweten dat een pony vanuit stilstand vanaf zo'n afstand zo hoog over een balk zou kattapulteren.... Koe

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:54

wat ik doe als mijn paard over de balken springt zijn 2 dingen.
1: zodra ze af zet om te springen zet ik haar stil op mijn handen en laat haar daarna weer verder lopen en dit gewoon keer op keer herhalen.
2: ik negeer het compleet dan wordt het op een gegeven moment niet leuk meer Tong uitsteken en dan stopt ze ermee.

ik vind het wel een goede vraag en veel succes
ik hoop dat je er iets aan hebt.

groetjes leanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:57

Leanne, dus als het paard afzet, dan trek je 'm grofweg op de handrem terwijl hij afzet en dus zo het bit in springt?

Als je zegt wat ik denk, kan ik alleen maar zeggen dat ik het niet ZO graag op wil lossen. Dan maar geen nette jogovers.
Overigens denk ik niet dat mijn paard dit doet om mij te pesten Verward

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:05

het is niet de bedoeling dat je hem erge pijn doet Sonja Lachen in principe hoef je dit maar een keer te doen en dan is het over, ik bedoel er niet mee dat je zijn bit door zijn mond hoeft te trekken, maak je geen zorgen Knipoog

je moet hem gewoon stil zetten(met op je handen bedoel ik dat je hem niet netjes stil zet op je zit maar hem gewoon aan de voorkant begrenst)

als je paard dit niet doet om jou de pesten doet hij het of omdat hij het leuk vindt of omdat hij het eng vindt. vind hij het gewoon leuk dan moet je hem laten zien dat het niet leuk is om te springen maar dat het leuker is om erg 'gewoon' over heen te lopen. je mag in dat geval best wat strenger zijn voor je paard.

vind hij het echt eng dan zou ik hem ook proberen stil te zetten en beloon hem heel veel wanneer hij rustig stil blijft staan.

ik hoop dat het nu een beetje duidelijker is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:08

De mijne doet het uit pure lol, ze is echt dol op springen. En die lol wil ik haar ook niet afpakken in die zin dat ze nooit meer over een hindernisje heen wil.

Bedankt voor de tip! Maar ik denk dat dit niet mijn manier is.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:09

Sonja schreef:
:j Heb ik in de les ook moeten doen. Leek in stap en draf goed te werken.
Maar meteen de eerste keer in galop Ziek Nooit geweten dat een pony vanuit stilstand vanaf zo'n afstand zo hoog over een balk zou kattapulteren.... Koe

en..............heb je het na die sprong nog vaker geprobeert?
elke dag bv.
eerst gewoon rijden en dan als vaste oefening de balkjes.
en dat gewoon een week of langer elke dag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:29

En als ik zeg dat je paard er blijkbaar geen aanleg voor heeft, dan is dat zeker niet het goeie antwoord Cool
Soms moet je je erbij neerleggen dat het gewoonweg niet gaat, en iets zoeken waar je paard wel happy mee is.
Je kan een echt pleasure paard ook niet laten reinen, en een belg niet 1.50 laten springen (althans, ik heb er nooit van gehoord Haha! )
Met een yorkshire ga je geen sledehondensport doen. ofzo..
Je hebt toch een Fjord? Waar zijn die nu eigenlijk uitermate geschikt voor? Misschien moet je dat dan wel met haar gaan doen?
(is niet banketstaaf bedoeld, ik weet echt niet waar een fjord voor is, rij/trekpaard toch?)

Maar goed, dit is vast niet wat je wilt lezen, ik hoop voor je dat de gouden tip voorbij komt!!

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:39

Sonja schreef:
De mijne doet het uit pure lol, ze is echt dol op springen. En die lol wil ik haar ook niet afpakken in die zin dat ze nooit meer over een hindernisje heen wil.

Bedankt voor de tip! Maar ik denk dat dit niet mijn manier is.

haha, ik wist niet dat je ook wel eens met haar sprong Tong uitsteken nee dan zou ik haar ook niet boven de hindernis stil willen zetten Knipoog

succes verder en ik ben zelf ook erg benieuwd wat voor mogelijkheden er nog voorbij komen schuiven! Lachen

groetjes leanne

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:46

Neem Dick Haha! Laat hem naast je setje balkjes gaan zitten, jij rijdt er overheen, Milena struikelt en breejkt half haar nek. Jij gaat er de keer erop weer overheen, Dick tilt ineens het balkje op (hoe hoog ligt aan de mate van ongeïnteresseerdheid Tong uitsteken), Milena schrikt er van (zo niet, balkje steeds hoger houden tot ze wel wakker wordt Tong uitsteken) en dan weer verder Lachen

Of, je hebt dit al geprobeerd? Knipoog

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:56

Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem: Quins heeft in zijn leven al zo ontzettend veel balkjes gezien, dat hij er echt niets meer om geeft. Of hij nu zijn benen stoot of niet, hij is er totaal onverschillig voor. Scheve mond
En bij ons gaat het vooral om de walk-over: waarom allemaal kleine pasje doen, terwijl je er ook tegelijk 2 kan pakken?? Schijnheilig Ik hou dit topic in de gaten, misschien heb ik er ook nog iets aan