[WN] castreren van hengstVEULEN??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

castreren van hengstVEULEN??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 14:04

Het valt me steeds vaker op dat vers geregistreerde veulens bij het APHA al als "gelding" geregistreerd staan. Dat roept bij mij toch vraagtekens op ... ballen hebben ze uiteraard nog niet ... dus hoe worden die beestjes dan gecastreerd? Misschien een beetje een Blond vraag, maar je kunt er maar mee zitten Haha! ...

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:33

ik zou het eerlijk gezegd ook niet weten. mijn dierenarts wil het niet eerder doen dat ze 1 jaar oud zijn, hij zegt wel hoe vroeger hoe mooier i.v.m de grote van de wond en het herstel. maar er moet wel eerst iets zitten voor je het weg kan halen. dus..... uitleg graag ik ben ook heel benieuwd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:34

Ik heb weleens gehoord dat je een pasgeboren veulen al tot 14 dagen na de geboorte kunt ruinen, daarna lukt het dan een tijd niet meer, tot de boel echt is ingedaald.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:35

Die vers geregistreerden kunnen rond december/ januari geboren zijn en met 8/9 maanden al gecastreerd zijn. Met een beetje geluk komen er dan net wat ballen tevoorschijn. Of zullen ze ze alvast als gelding laten registreren en ze later pas castreren als ze ballen kunnen vinden? Scheelt weer een papier- winkel en $$$$...............

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 14:37

Ik laat Mick in de lente castreren, kan die lekker de hele zomder het land op, en heeft hij verder ook geen last van "hengstengedrag"

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:41

Ik denk dat inderdaad de registratie in sommige gevallen de castratie vooruit gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 15:44

Om even op de vraagstelling van de TS terug te komen: zou het er ook niet mee te maken kunnen hebben dat een fokker zijn veulens liever meteen als gelding laat registreren omdat hij niet wil dat latere eigenaren er alsnog mee gaan fokken ??

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 16:40

Lusitana schreef:
Ik denk dat inderdaad de registratie in sommige gevallen de castratie vooruit gaat.

Het lijkt me sterk dat het stamboek dat accepteert ... het is nl. frauduleus en kan bij het showen ook problemen opleveren ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 16:57

Wat Lusitana schrijft zou dus in kunnen houden dat er jeugdigen met hengsten staan te showen (of andersom Lachen )

Me dunkt dat een wedstrijdleiding c.q. jury hier attent op moet zijn.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 17:24

In Bunschoten bij het Quarter NK deed er ook een Weanling mee die al een Gelding was. Ik heb, door mijn eigen bezigheid daar, niet kunnen zien welk dier het was, er deden inderdaad een paar oudere weanlings mee.

Het is inderdaad bekend dat men de veelbelovende veulens nog wel eens laat castreren in de 'angst' dat de nieuwe eigenaar ermee gaat fokken. Maarja, hou hem dan wat langer en castreer hem dan! Mijn persoonlijke voorkeur zou ook uitgaan om een hengstveulen pas na zijn eerste levensjaar te castreren.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 17:41

Sugarmiss schreef:
Wat Lusitana schrijft zou dus in kunnen houden dat er jeugdigen met hengsten staan te showen (of andersom Lachen )

Me dunkt dat een wedstrijdleiding c.q. jury hier attent op moet zijn.

Shane had helemaal geen ballen totdat hij bijna een jaar oud was ... bij die kleintjes vind ik dat dus moeilijk te zeggen en een jury beoordeelt het ook maar "van een afstand".

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 17:48

Ods schreef:
Het is inderdaad bekend dat men de veelbelovende veulens nog wel eens laat castreren in de 'angst' dat de nieuwe eigenaar ermee gaat fokken. .

Zo had ik het nog niet bekeken (naief misschien), maar dit is dus om de bloedlijn in eigen hand te houden, neem ik aan?? Maar hoe zit dat dan met dekkingen "buiten de deur"??

Overigens ben ik er niet per se op tegen om vroeg te castreren, maar ik weet niet wat de bijverschijnselen of de gevolgen kunnen zijn. Ik wist bij Shane ook al meteen toen hij geboren werd dat het een ruin zou worden, dus in principe had ik hem ook al als veulen kunnen laten castreren ...

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:37

Hoe bedoel je Mac? Mensen die het doen zijn vaak de eigenaar van de hengst, castreren daarom die hengstveulens. Het zijn ook niet alleen maar veel belovende dieren waarbij het gebeurd. Maar als ik een prachtig hengstveulentje zie met de nodige winnings, krab ik me wel even achter de oren Verward

Zo gebeurd het ook omdat ze zeggen dat Ruinen groter uitgroeien dan hengsten, daar geloof ik ook nog wel in. Ik heb mijn jaarling van het voorjaar niet gecastreerd door diversen redenen, één daarvan is dat hij het land op kon met een ander hengstveulen. Dat ging allemaal zo snel dat ik hem niet van tevoren kon laten helpen. Ik kan hem nu niet meer laten helpen vanwege het weer, ze moeten dan lekker naar buiten kunnen en in het gras lopen, ik zie me al iedere dag tig keer de wonden vlasvrij houden

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 18:46

Ods schreef:
Hoe bedoel je Mac? Mensen die het doen zijn vaak de eigenaar van de hengst, castreren daarom die hengstveulens. Het zijn ook niet alleen maar veel belovende dieren waarbij het gebeurd. Maar als ik een prachtig hengstveulentje zie met de nodige winnings, krab ik me wel even achter de oren Verward

Ik denk dat ze doelt op hengstveulens die geboren worden buiten bereik van de hengsteneigenaar. De hengsteneigenaar heeft niet in de hand of die hengstveulens gecastreerd worden,

Ik vind het allemaal een beetje overtrokken eigenlijk Bloos Als je een gave hengst ziet lopen, maar zijn vader leeft en dekt ook nog, ga je in de meeste gevallen naar zijn vader toe, neem ik aan.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 19:38

Dr. Robert Miller DVM schrijft het volgende wat betreft castratie:

"A common misconception concerns the age at which a stallion should be gelded. Many horsemen are under the erroneous impression that a horse's testicles do not descend until he's near maturity, and that he cannot be gelded until around two years of age. A majority of American horsemen think that delaying castration will mean a larger colt, and a more muscular development. In fact, it doesn't make a bit of difference at what age a colt is gelded. In many parts of the world it is the custom to geld soon after foaling.".........

en

"The knowledgeable horseman does not hesitate to geld a colt. Some horses, especially of chunky or thick-set conformation, tend to get a crested neck if they are not gelded. While a massive neck is desirable in a draft horse, it is a detriment in a saddle horse. Heavy-necked horses are always heavy on the forehand, difficult to collect and less agile than slender, graceful-necked horses."

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het hengstveulen van mijn merrie geboren is met twee testikels en er later een "opgetrokken" heeft, die ook niet meer tevoorschijn is gekomen. Vandaar maar een laparoscopische castratie met anderhalf.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 19:39

Dat bedoelde ik idd XoNo ... een hengst dekt natuurlijk ook merries van andere eigenaren en daar kunnen ook hengstjes uitkomen die kunnen gaan dekken ...

XoNo schreef:
Ik vind het allemaal een beetje overtrokken eigenlijk Als je een gave hengst ziet lopen, maar zijn vader leeft en dekt ook nog, ga je in de meeste gevallen naar zijn vader toe, neem ik aan.

In mijn geval heb ik toch voor de zoon gekozen. Is wel weer anders, omdat zowel vader als zoon van dezelfde eigenaar zijn, maar als een hengst écht op een merrie wordt gezet die via haar bloedlijnen weer iets toevoegt, dan kan het veulen natuurlijk weer interessanter zijn als de hengst zelf ...

maarre ... we dwalen af Knipoog ... vraag staat nog steeds hoe die ukkies nu gecastreerd worden Verward ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 19:48

Jackie: ik ben het met Dr. Miller eens dat wat mij betreft de lichamelijke hengstenkenmerken niks toevoegen aan een rijpaard waar je niet mee wilt dekken.

Even een "onthulling" Tong uitsteken : ik wilde Shane op de traditionele manier laten castreren toen hij nog geen jaar was, maar dat feestje ging niet door omdat hij maar 1 bal had. Tot de dag van vandaag heeft hij nog steeds maar 1 bal, dus ik ben sowieso aangewezen op een operatie in een kliniek. Eigenlijk vind ik dat ook helemaal niet zo verkeerd. Op de paardenkliniek hier in Heerde castreren ze via de lies en kunnen ze de niet-ingedaalde bal ook verwijderen.

Voor de bijdehandjes onder ons: zijn haltertitel is daarmee niet ongegrond Bloos . Pas vanaf twee jaar moet een hengst in de halter twee ingedaalde ballen hebben. Is de hengst jonger, dan gaan ze ervan uit dat de bal nog in kan dalen. En ja, de ballen zijn (vluchtig) gecheckt tijden de halter.

Ik zit nu overigens te wachten op kouder weer. Er zitten momenteel ontzettend veel vliegen en ook al worden de operatiewondjes miniem; ik wil hem toch niet nog extra pesten met allerlei prikbeesten ...

Nav bovenstaande mijn vraag even anders geformuleerd: zijn bij veulenhengstjes de balletjes al in het lichaam aanwezig? Maw: kun je die ook "over de lies" weghalen??

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:01

Mac, het kan inderdaad wel zo zijn dat zoon weer andere kwaliteiten heeft dan vader. Zo ken ik een nakomeling van teedone step (reining) die enorm leuk kan pleasuren Tong uitsteken Ik bedoel maar!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 21:58

Kijk bij een veulen die niet in het bezit is van de hengsten eigenaar heeft de hengsten eigenaar er natuurlijk niets over te zeggen maar kan de fokker van het veulen het je ook niet gunnen en het dier castreren.

Over terug gaan naar het vaderdier....als dat vader dier drie keer het dubbele is van het dekgeld van zijn zoon kiezen mensen vaak voor de zoon. Het is maar waarom je een hengst kiest. Kies je hem omdat je zijn vader zo gaaf vind ben je stom bezig als je voor de zoon kiest! Tuurlijk heeft de mama ook wat in te brengen en als ze dat heeft....heb je een leuke hengst te pakken toch?!!

Ballen zijn bij de geboorte al aanwezig Mac, als een veulen net geboren is en je wilt weten of het een hengst of merrie is.....til ik altijd een achterbeen op en als daar wat zit voel ik gelijk of de ballen er zitten en hoeveel. Ik heb er altijd twee gevoeld. Ik zie later wel dat er af en toe ééntje zit en soms niets Clown Maar ze komen iedere keer weer terug.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 22:14

Ods schreef:
Ballen zijn bij de geboorte al aanwezig Mac, als een veulen net geboren is en je wilt weten of het een hengst of merrie is.....til ik altijd een achterbeen op en als daar wat zit voel ik gelijk of de ballen er zitten en hoeveel. Ik heb er altijd twee gevoeld.

Ah kijk! Dat wist ik dus niet! Weer wat geleerd! Ik heb als eerste handeling alleen de "gaatjes" geteld van achteren Bloos! . Eén gaatje: dus hengst Haha! .

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:16

*LOL* *LOL* OK dan! Grappig Mac!!

Ik doe liever 'mijn' manier....omdat het zo moeilijk kijken is naar de gaatjes Knipoog

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 22:23

Ods schreef:
Ik doe liever 'mijn' manier....omdat het zo moeilijk kijken is naar de gaatjes Knipoog

Zaklamp Bloos ...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:23

Mac schreef:
Ah kijk! Dat wist ik dus niet! Weer wat geleerd! Ik heb als eerste handeling alleen de "gaatjes" geteld van achteren Bloos! . Eén gaatje: dus hengst Haha! .

Zo deed ik het ook! Vervolgens de hengsten houder op gebeld en verteld dat Simply een hengst veulen had Haha! !

Kennelijk kan ik geen gaatjes tellen, want Senna is toch echt een meisje !

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 22:27

jeddah schreef:
Zo deed ik het ook! Vervolgens de hengsten houder op gebeld en verteld dat Simply een hengst veulen had Haha! !

Kennelijk kan ik geen gaatjes tellen, want Senna is toch echt een meisje !

Pfffff ... en ik heb eerst tussen de beentjes gevoeld en concludeerde dat het een merrietje was. Op aanraden van de stalhouder heb ik toen gaatjes geteld .. en kwam ik erachter dat het een hengstje was. Hoewaa!!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:32

Het gaatje is ook zo klein, dat is bijna niet te zien!! Net zo goed dat mensen het navelstompje aanzien voor ..... piemeltje.

Zaklamp??? Daar heb ik geen handen genoeg voor....had Jeddah aan de telefoon tijdens het 'onderzoek' en poehey dan ook nog een zaklamp Tong uitsteken Veelste ingewikkeld Schijnheilig Knipoog