[WN] Profielschets voorzitter WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Profielschets voorzitter WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 15:19

De titel zegt het al Tong uitsteken
Wat willen we zien in een nieuwe voorzitter Cool

PS
Ik bedoel dit serieus,ook ik heb het beste voor met het western rijdend nederland.Dus svp ff goed nadenken voor je gaat schrijven Cool

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:22

Chips Blaze wat ben je snel!
Ik ga hier een srustig overnadenken en kom er dan op terug!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 15:26

Humor
Ruimdenkendheid op WRAN-regelgebied
Assertief
Genoeg tijd
Affiniteit met paarden en hun welzijn
Ervaring met organisatie's/organiseren
Ervaring op management niveau
HBO-werk/denk niveau

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 16:07

Sugarmiss schreef:

Hoe bedoel je die?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 17:58

- affiniteit met zowel de 'basisruiters' als de 'topruiters'
- affiniteit met alle rassen
- vernieuwend
- bereid tot luisteren
- veranderingsgezind (omdat stilstand achteruitgang betekent)
- verbindende factor naar bestuur en achterban
- organisatie-vermogen
- assertief
- zeker humor
- bereidheid te delegeren
- visie, strategisch inzicht
- makkelijk benaderbaar
- en zeker HUMOR

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 18:02

-duidelijk en actief omtrent het bevorderen van het welzijn van de paarden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:07

[WN] Profielschets voorzitter WRAN
Kornelius"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Hoe bedoel je die?
[/quote]
Eea is terug te lezen in eerdere diskussies Haha!, maar in het kort:
Soms moet het niet nodig zijn om 'alleen volgens de regels' te werken n.a.v. een gebeurd incident. Een simpele reminder binnen de organisatie om iedereen weer eraan te herinneren hoe en wat de regels zijn/inhouden (maw 'neuzen richten') moet ook kunnen.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:12

BTW heb ik iets gemist? Is er een vacature ofzo?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:16

Kornelius"]
BTW heb ik iets gemist? Is er een vacature ofzo?
[/quote]

[quote="JanT"]
Voorzitter van de FNW is Bert Wiekema.
De federatie heeft 2 "werkmaatschappijen" de stichting WHW die het blad uitgeeft en de Stichting Western Rijden Nederland, de SRWN.
Vanaf 1 januari 2005 is ondergetekende Voorzitter van de SRWN.
[/quote]

[quote="JanT schreef:
Even een opfrissertje, ik heb via de WHW al enige maanden gelden laten weten dat wat mij betreft 5 jaar genoeg is en ik mijn plaats graag afsta aan iemand anders als er in maart 2005 weer een algemene ledenvergadering wordt gehouden.
Van diverse kanten is toen het verzoek gekomen om nog een jaar te blijven en dus de termijn vol te maken om een opvolger de kans te geven zich eerst te orienteren en in de uitgebreide materie thuis te raken alvorens hij/zij zich voor minimaal 3 jaar bind.
M.a.w. het bestuur heeft een opvolger op het oog en zal die eventueel tzt voordragen aan de ledenvergadering. De ledenvergadering zal uiteindelijk de beslissing nemen wie de nieuwe voorzitter wordt, ieder lid van de WRAN kan zich kandidaat stellen. Maar.......................zoveel liefhebbers zijn er niet.
Het maken van een profielschets hier op Bokt kan misschien de gemoederen aardig bezighouden en dus een aardig topic zijn, maar stel dat er een goed profiel uitkomt, ga er dan eens de persoon bij zoeken die en wil en aan het gevraagde profiel voldoet!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:18

Solliciteren Kornelius Haha!

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:26

sorry dat gaat niet, ik heb geen humor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 19:29

Gezien je profiel trek ik dat sterk in twijfel Haha!

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:10

vergeet niet dat je ook over een olifantshuid dient te beschikken.

rinus

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 20:26

Die zouden hier ingebakken moeten zitten:
Citaat:
Ervaring met organisatie's/organiseren
Ervaring op management niveau

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-04 22:24

goed vrijwilligers kunnen organiseren!
En visie hebben op de positie van de WRAN binnen de groeiende verzameling van clubjes in NL die iets met western riding doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 08:23

Aahh... een visionaire Haha!

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 08:29

..met humor natuurlijk Knipoog

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-04 09:46

Het is gezien de weinige reacties blijkbaar toch moeilijk om een volledige profiel schets te maken (of het is niet interessant genoeg Tong uitsteken )

Misschien is het makkelijker om op een later tijdstip door mensen ,die al bezig zijn te brainstormen hoe het verder moet cq kan , een profiel schets te maken met ook al een stukje inhoudelijke invulling.

Maar zonder hulp gaat dat erg moeilijk lijkt mij .

Als alle western ruiters op Bokt (leden en geen leden,wedstijd ruiters en ooit eens wedstrijd ruiters,beginners gevorderden en profs) nu eens de aandachtspunten vermelden waarvan zij vinden dat de wran te kort in is geschoten of knelpunten die door regelgeving niet aangepakt kunnen worden.

Ik begrijp dat al deze punten allemaal al eens aan de orde zijn geweest op Bokt
maar ik denk dat als we dat hier enigsinds overzichtelijk kunnen herhalen er uiteindelijk een nog duidelijker beeld kan worden gevormd van wat er leeft en waar de knel punten zitten.

Op deze manier kan de nieuwe kandidaat voor het voorzittersschap zich al een beeld scheppen van wat hem te wachten staat Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 11:26

Of hij/zij begint er helemaal niet meer aan Cool

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 20:10

Brainstormen over wat er anders zou kunnen bij de WRAN is wel wat anders dan nadenken over een profielschets van een voorzitter. De brainstorm geeurt al in het topic "als ik voorzitter was".

Voor een profielschets heb je ook een omschrijving nodig van wat een voorzitter van de WRAN zoal doet. Anders blijft het bij de verzameling open deuren die we al hadden verzonnen totnutoe.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 10:46

Wat mij betreft komt de omschrijving van Sugarmiss aardig in de buurt. Met name de laatste drie punten. Organisatie- en management ervaring en talent en opleidingsniveau is wat mijn betreft heel belangrijk bij zo'n functie. En natuurlijk de hoeveelheid tijd die iemand kan besteden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:02

Het is maar de vraag waar je voor kiest. En dat is weer geheel afhankelijk van de strategie en visie van de Wran voor de komende jaren.

Je kunt kiezen voor een technisch voorzitter. Zo'n persoon hoeft niet per definitie heel veel kennis van de westernsport te hebben. Zijn/haar taak is het goed voorzitten van vergaderingen en bijeenkomsten, het bij elkaar brengen van aanwezige kennis en vaardigheden en afstemmen van die inzet. Daarnaast is hij/zij dan het gezicht naar buiten.

Naarmate het takenpakket zich meer verplaatst in de richting van afstemming van inzet van derden is een meer procesgerichte rol noodzakelijk. Verbanden aanbrengen, enthousiasmeren, maar vooral de regierol zijn dan belangrijke eigenschappen van een voorzitter.

De meeste organisaties kiezen voor een combinatie van technisch voorzitter, procesmanager, projectmanager en inhoudelijk voorzitter. Alhoewel dat een aantrekkelijke combinatie lijkt, blijken personen in de praktijk zelden de competenties die nodig zijn voor deze rollen in zich te verenigen.

Een inhoudelijk voorzitter krijgt meestal de opdracht van het bestuur om samen met de organisatie strategie, visie en uitvoeringsplan te ontwikkelen en is vervolgens verantwoordelijk voor de realisatie van die plannen. Daarbij gaan dan rollen van technisch voorzitter, inhoudelijk voorzitter en procesbegeleider door elkaar lopen. De rol van projectmanager (belast met de uitvoering van beleid) past vervolgens niet bij de rol van opdrachtgever (als bestuurslid) en voor je het weet zit je dan met dubbele petten.

Kortom: als je dieper wilt ingaan op de rol/gewenste profiel van de voorzitter dan zul je eerst moeten weten wat de Wran voor de komende jaren voor strategische keuzes heeft gemaakt.

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:36

Anya schreef:

Kortom: als je dieper wilt ingaan op de rol/gewenste profiel van de voorzitter dan zul je eerst moeten weten wat de Wran voor de komende jaren voor strategische keuzes heeft gemaakt.

Het is juist interresant om te weten welke startegie naar jullie mening gevoerd moet worden.
Dit is denk ik voor het eerst dat openlijk op zo'n grote schaal gebrainstormt wordt over de toekomst van de WRAN. Als je daar serieus werk van maakt en dus onderbouwde suggesties en argumenten aanvoerd kan dit wezenlijk van invloed zijn op de koers die de WRAN in de toekomst gaat volgen.

Op de topic: als ik voorzitter van de WRAN was zou ik....... kan ik dat ook nog niet helemaal lezen.
De meeste schrijvers willen iets veranderen omdt ze daar dan persoonlijk voordeel mee hebben, dat lijkt mij geen goed uitgangspunt.
Verder vind ik dat suggesties wel uitvoerbaar moeten zijn. Regels als in geval a mag je wel op een ander paard starten, maar in geval B niet, maken de regels niet overzichtelijker en zeker niet beter controleerbaar.
Bovendien mag je vlg het regelboek onder voorwaarden als beginner op het paard van een ander starten. Deze regel is gemaakt om met name de "manege" ruiters de kans te geven om op beginnerswedstrijden te kunnen starten.
Sommige suggesties zijn al ingevoerd of worden binnenkort ingevoerd, zoals centrale startnummer registratie met alles wat daar aanhangt. Dus dat zijn suggesties die niet wijzen op kennis hebben van de actuele situatie.
Bijna alle suggesties hebben betrekking op details binnen het wedstrijdgebeuren wat ik b.v. mis is wat doen we met de recreatieruiter?
Een doelgroep die op dit moment zeker niet de meeste aandacht heeft van de WRAN (Ja ik ben ook kritisch op mezelf).

Ik ben nu natuurlijk gigantisch off topic maar dat moet de moderator maar oplossen.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:36

@Anya: Ja, dat zijn zo wel de verschillende functieprofiel mogelijkheden. Plus nog de "ambassadeursrol". Is ook inhoudelijk maar dan met zeer goede communicatieve en netwerk vaardigheden.

Wat zouden wij vinden dat de WRAN moet kiezen?

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 12:38

Hee JantT zegt hetzelfde zie ik: wat zou volgens ons de strategie moeten zijn?