[WN] Hoe ga je om met het zien van "ongehoord" gedrag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PridesRanch

Hoe ga je om met het zien van "ongehoord" gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 10:02

Stel je bent bij een wedstrijd, en je ziet een ruiter ongehoord rukken en plukken. Niemand "schijnt" het op te merken, wat doe je dan? Spreek je de ruiter aan? Ga je naar de wedstrijdleiding? Doe je niks?
En wat als die persoon ook nog een horde fans schijnt te hebben? Spreek je dan nog steeds de ruiter aan?

Ik weet dat er tussen neus en lippen door hier op Western al aardig over gediscussieerd is, maar ik wil het graag wat duidelijker hebben. Lachen

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:10

om je actie te ondernemen naar wat andere zeggen te doen??
duidlijkheid moet bij je zelf zitten omtrend wat je normaal vind of niet en of je er iemand op aan spreekt of niet.
heb voor mijn zelf die duidelijkheid en schroom ook niet om kenbaar te maken als die grens voor mij overschreden wordt.
en ja sommige vinden je dan dat kleine mokkeltje met haar grote bek, maar ook hun zijn vrij om aan te geven als ik over een grens ga en dat gebeurt dan dus duidelijk!
Verder zorg ik wel dat ik alleen bepaal over zaken waar ik kennis van heb ,want er zijn er al genoeg die dat doen over zaken waar ze geen verstand van hebben!!
succes bubbels, groeten sil

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 10:18

Ik heb zelf ook zeer duidelijke grenzen. Heb een bloedhekel aan van die venijnige rukken in de mond van een paard, en het paard doet dan zijn mond wijdopen en brengt zijn hoofd omhoog en krijgt er nog wat rukken achteraan. Buiten dat het een verdomd slechte reclame is voor de westernsport, is het pijnlijk voor en respectloos tegenover het paard.
Mijn probleem is dat je niet kan rekenen op wat mensen claimen te accepteren en wat niet. En op het moment dat je er wat van zegt sta je er ineens alleen voor. Het is nogal dubbel om op Bokt te zeggen dat je ruk-en-pluk-werk walgelijk vindt en vervolgens een ruiter die dat tijdens een wedstrijd constant heeft gedaan te feliciteren met de resultaten en de hemel in te prijzen.

sil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 10:20

haha, ja dat is lekker dubbel inderdaad.
Maar als je je grensen zo al heb bepaalt waarom intereseert het je dan waar anderen hun grensen hebben liggen?

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 10:25

Omdat ik me vooral afvraag WAT ze doen als die grenzen overschreden worden.

kadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:13

voor de een ligt de grens hoger of lager dan de ander ,maar een ding is zeker ""de rijkunst houdt op waar de hardheid begint"". je kunt er iets van zeggen tegen de desbetreffende persoon ,of de of de andere kant opkijken .
.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:13

Hoi Bubbels,

Tja natuurlijk kan je iemand er op aanspreken maar dat zal je in veel gevallen echt niet in dank worden afgenomen!
Maar als het op een wedstrijd gebeurt kan je in eerste plaats gewoon naar het wedstrijdsecretariaat lopen of de doorman!

Daarnaast schrijf je:

Citaat:
Ik heb zelf ook zeer duidelijke grenzen. Heb een bloedhekel aan van die venijnige rukken in de mond van een paard, en het paard doet dan zijn mond wijdopen en brengt zijn hoofd omhoog en krijgt er nog wat rukken achteraan. Buiten dat het een verdomd slechte reclame is voor de westernsport, is het pijnlijk voor en respectloos tegenover het paard.

Dit gebeurt echt niet alleen in de westernsport hoor!
Je zult dan dus echt alle wedstrijden af moeten in de paardensport. Haha!

carmella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:17

ik begrijp heel goed wat je bedoelt.
mijn ervaring is : met een ruiter die al zo met een dier omgaat is al niet meer normaal te praten.
ga je naar het secretariaat dan kan je een klacht indienen bij de AQHA.
deze wordt behandelt in Amerika, de ruiter wordt dan gehoord en ook diegene die jij opgegeven hebt als getuige.
de ruiter verklaart dan dat hij of zij niet tegen de regels ingegaan zijn , en dan snap je het al .............er wordt niets gedaan.ook jouw getuige trekt zich dan pardoes terug.
als de ,in dit geval de NQHA ,het wel erg vond kunnen zij een ruiter voor een bepaalde tijd schorsen. dit is een keer gebeurt.
sukses met je kruistocht , het zal niet meevallen,maar ik sta achter je dat veel dingen in het western echt uit de hand gaan lopen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:36

Ik vind het als buitenstaander altijd erg moeilijk te bepalen of degene die corrigeert wel/niet ongehoord gedrag vertoont.

Immers weet ik niet wat er gebeurd is.

Mijn jaarling was op afgelopen wedstrijd behoorlijk druk, sloeg naar achteren en liep aan de hand te bokken, daar heb ik haar ook voor gecorrigeerd. Indien iemand niet gezien heeft hoe ze zich gedroeg en even later, wanneer ik het aan de hand aan voel komen dat ze weer "gek" werdt, ik haar weer corrigeerde, kan het best zijn dat mensen dachten, waar slaat dat nou op?

Hetzelfde geldt voor een ruiter te paard, die voelt misschien wel dat het paard niet het gedrag vertoond wat op dat moment gewenst is, en corrigeert. Wij op de grond kunnen dat niet zien, wie zijn wij om er wat van te zeggen??

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, mensen die hun paarden "mishandelen" maar dat komt, denk ik, erg weinig voor.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 11:37

Ok, maar je wil ook niet dat de hel losbarst. Bovendien heb ik nog geen western-wedstrijden gereden, dus dan krijg je al snel te horen; "en wat heb jij bereikt dan?" Terwijl ik echt wel kan herkennen wanneer een paard pijn heeft of depri is. Er zijn gewoon een paar gevallen die me dwars zitten omdat ik die op heel veel wedstrijden telkens weer opnieuw hetzelfde gedrag zie vertonen, gedrag dat hier op Bokt in topics wordt afgekeurd, maar die aan de andere kant de hemel in geprezen worden.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 11:49

Als iemand een mooie proef rijd en die is opgenomen op video,vervolgens zet de maker van deze video het op internet zodat anderen die het niet gezien hebben ook kunnen genieten van de proef.Dan weet ik zeker dat de desbetreffende ruiter dat zeer op prijs stelt.
MAAR
Als we nu eens in de inrij bak onze camera's laten rollen en we zetten dat op het internet dan denk ik dat de ruiter dat nog prettiger vind omdat je dan ook iets te zien krijgt van hoe zo iemand die mooie proef voorbereid,kunnen wij ook nog wat van leren.
Denk dat de ruiters dat wel op prijs stellen Cool

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:05

tja Blaze ik snap je antwoord wel.
Maar mag je dan ook een filmpje maken over hoe je paard NIET hoort los te rijden ofmag dit weer niet omdat dit kritiek is. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:19

Ik denk dat je dan weer op de oude discussie terecht komt: hoe ver mag/kun/wil je gaan voor resultaten?

Ik ga een aantal voorbeelden geven, en dan kun je voor jezelf kijken of je vindt dat die persoon het goed doet.

Ruiter A
Heeft een niet-QPA-paard, vindt 'm erg lief, schopt en trekt nooit. Paard presteert niets op wedstrijden en maakt eigenlijk gewoon de kachel aan met z'n ruiter. Maar het gebrek aan lintjes ligt waarschijnlijk aan de jury.

Ruiter B
Heeft ook een niet QPA-paard, maar geeft deze een beste schop onder de kont en indien nodig ook wel eens een ruk in de mond. Is ook dol op het dier maar stelt daar duidelijke grenzen. Rijdt ook wel eens een prijsje.

Ruiter C
Heeft een kant en klaar QPA-paard gekocht, aait deze veel en rijdt de eerste drie maanden na aanschaf ook leuk in de prijzen. Daarna neemt e.e.a. af (paard valt toch tegen) dus schaft een ander paard aan.

Ruiter D
heeft een QPA-paard, geeft indien nodig een keer een schop en een ruk, maar doet dat in 1 x goed zodat het daarna weer duidelijk en dus over is. Prestaties goed.

Ruiter E
Schopt rukt en plukt en presteert goed in wedstrijden

Ruiter F
Schopt nooit, rukt nooit, kan alle problemen zonder enige spanning oplossen (voor zover er al problemen zijn) en presteert super.

Wat mij betreft:
Ruiter F is denk ik een illusie of anders een heeeeel grote uitzondering.
Ruiter E wordt uitge-BOEEE't op een wedstrijd maar rijdt z'n prijzen.
Ruiter D is een ruiter naar m'n hart
Ruiter C is een loser
Ruiter B die ken ik ergens van en
Ruiter A daar lopen er te veel van rond.

Ik ga er van uit wat ik ooit van een wijze instructeur leerde: Doe het zo zacht als het kan, maar zo hard als het moet.
Ik denk dat het gezegde "No pain no gain" ook niet voor niets ontstaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:23

O ja en ook nog antwoord geven op de vraag Haha!
Ik zal niet snel iets zeggen op een wedstrijd, omdat de ervaring helaas leert dat mensen die hun beest echt schandalig behandelen dat heel normaal vinden en dat ook luidkeels en haatdragend uit zullen gaan dragen als ze geconfronteerd worden met een andere mening.
Als e.e.a. echt uit de klauwen zou lopen, zou ik niet naar de ruiter toegaan maar naar de organisatie. Die is bevoegd om maatregelen te nemen en aan te spreken.
Maar meestal denk ik "Arm paard, ik hoop dat je snel verkocht wordt" en draai me maar om. En een enkele keer ga ik JUIST zitten om te kijken, omdat ik dan toch probeer te ontdekken waar de prestaties vandaan komen. Mogelijk zitten er tussen die grofheden dan toch dingetjes verborgen waar ik weer wat aan kan hebben.

Jester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 12:58

Ik ga met mijn rug naar zulke ruiters staan om mijn ongenoegen te uiten. Verder geen applaus/joelen oid als men daarna zijn/haar proef verrijd in de wedstrijdbak. Een poosje geleden waren we met een groepje op een wedstrijd, waar men een heel jong paard bijna tegen de bakrand zette voor een slidingstop. De ruiter kon het niet waarderen toen wij (10 man sterk) met ons rug naar hem toe gingen staan.

Niki76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:02

Indien je gezien hebt dat het om ongehoord streng optreden ging, maw dat het paard niks deed om de ruiter zijn reactie uit te lokken, dan zou ik deze mens zeker daarop aanspreken. Je dient de baas te zijn, maar niet ten koste van alles. Mijn dochter neemt paardrijles in een manege en als ik zie hoe sommige paarden of pony's daar ineenkrimpen als je je hand opheft om het te strelen... Is dat dan hoe het moet zijn?
Hoop van niet !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:08

Ehhhh ik zou het niet eens merken denk ik als iemand met z'n rug naar me toe ging staan. En al helemaal niet in het heetst van de strijd tijdens een ruzie met m'n paard Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:09

Niki76, waarom laat je je dochter daar dan rijden?
Als je dat bij ons op de manege doet, gaan de oortjes naar voren omdat er misschien wel een appeltje komt Haha!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:10

Sonja schreef:
Ehhhh ik zou het niet eens merken denk ik als iemand met z'n rug naar me toe ging staan. En al helemaal niet in het heetst van de strijd tijdens een ruzie met m'n paard Haha!

Waarschijnlijk is een blik laat staan blikken dan toch niet genoeg!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:11

Jester schreef:
Ik ga met mijn rug naar zulke ruiters staan om mijn ongenoegen te uiten. Verder geen applaus/joelen oid als men daarna zijn/haar proef verrijd in de wedstrijdbak. Een poosje geleden waren we met een groepje op een wedstrijd, waar men een heel jong paard bijna tegen de bakrand zette voor een slidingstop. De ruiter kon het niet waarderen toen wij (10 man sterk) met ons rug naar hem toe gingen staan.

Ik klap wel altijd....uit respect voor het paard, die doet enorm zijn best onder vaak vrezelijke omstandigheden!

Wat het vaak is bij dit soort ruiters is dat ze hun ongenoegen botvieren op dat dier. Hiermee praat ik niets goed, ik verafschuw zulke mensen Maar het laatste wat ik wil is dat het dier de dupe is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:13

Dat denk ik inderdaad ook Peter, want de ruiters die zo grof met hun beest bezig zijn dat het stuitend is, zien denk ik uberhaupt niet in waar ze mee bezig zijn. Dus dan heeft dat geen zin.

Persoonlijk hoor en zie ik al geen moer als ik gewoon aan het rijden ben. Er staat regelmatig iemand al minutenlang op me te wachten aan de kant om iets te zeggen of vragen, maar als ik geconcentreerd bezig ben, dan ben ik met m'n paard bezig en "is" er verder niets meer, zeg maar.
Ik kan me voorstellen als iemand in gevecht met z'n paard is, dat die nog verder 'vertrokken' is Verward

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:14

Het ergste is vaak ook nog dat die ruiters als mens heel normaal zijn, net als jij en ik. Gewoon leuke, aardige mensen om mee om te gaan. Ze houden er alleen een heel andere kijk op paarden trainen op na, die absoluut niet de mijne is. Gun ik deze ruiters hun succes niet? Jawel dus, echt wel. Maar vind ik hun stijl van rijden ok? Nee dus! Moeilijke materie, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 13:15

Ja maar mag je je eigen manier van trainen dan altijd maar als 'normaal' of als meetpunt beschouwen tov anderen?
Zou niet goed zijn voor de sport, want dan ontsteeg niemand mijn kneuterige niveautje...

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 14:04

Dat vind ik met dit soort discussies altijd zo moeilijk: ik kan wel vinden dat iemand niet goed bezig is, maar iemand anders kan het heel normaal gedrag vinden. Zoveel mensen zoveel meningen.

Wat ik geen goede manier vind om er mee om te gaan is: tijdens zo'n wedstrijd geen aktie ondernemen en vervolgens op bijvoorbeeld bokt (of welk openbaar medium dan ook) iemands gedrag veroordelen.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 16:28

Dat is ook de reden dat ik laatst naar het wedstrijd-secretariaat ben gegaan omdat ik het niet meer kon aanzien. Ik had trillende knietjes, maar ik had zoiets; Ik kan er wel ongegeneerd tegen iedereen over zeiken, maar ik kan ook iets proberen waar het paard wél wat aan heeft en wat misschien ook een beetje getuigd van "lef". Want je doet het niet voor je lol. Godzijdank waren ze niet verbaasd over mijn melding, en werd het direct in behandeling genomen. Camera's op de inrijbak hadden alles opgenomen, en dus wist ik ook dat ze het terug konden kijken. Aan de ene kant was ik opgelucht dat ik toch even naar het secretariaat was gelopen, aan de andere kant is het ergens ook wel eng, omdat je niet weet wat er met je melding gebeurd. Het is niet echt fijn als de ruiter te weten komt dat een volslagen onbekende van die persoon "zomaar" is gaan klagen. Je hebt er altijd types tussen zitten met een nogal "fanatieke" aanhang, en dan ben ikke klein meisje. Verward