[WN] westernruiter cowboy?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

westernruiter cowboy?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 23:33

Eh, ik heb veel geleerd vandaag, maar nou is me even iets niet duidelijk.
bij de stierenvechtersvraag krijg ik te horen dat westernruiters niks met vee hebben. Eh, ze mogen zich dus wel koeienjongen/meisje noemen (zie vele reacties), mij best, maar waarom doen ze dat dan? En een cowboy is dus geen westernruiter? Klopt dat? Wsternrijden is dus een nieuw type paardensport dat niks met de oorsprong te maken meer heeft?
En waar ligt dan rodeo? westernsport of cowboysport. Ach, dat lijkt eigenlijk wel duidelijk, da´s niks voor de polderjongens en meiden...of zit ik nou ook weer fout...zucht

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 23:39

Ik bedoel zie vele reacties op topic western versus engels... Daar wordt toch veel cowboy genoemd op allerlei manieren...

ilseb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 06:07

Natuurlijk stamt de westernsport wel af van het werken met vee! De patronen van de reining zijn gebaseerd op bewegingen die de paarden ook moeten doen als ze met vee werken. Er is alleen later een sport van gemaakt. Ook de andere disciplines stammen daar vanaf (trail - hindernissen die je buiten tegenkomt, pleasure - comfortabel de hele dag kunnen paardrijden). Ik denk trouwens niet dat westernruiters die zich niet met vee bezighouden zich cowboys/girls zullen noemen. Dat doen vooral buitenstaanders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:12

De term 'cowboy' heeft hier een negatieve bijklank, omdat het doet denken aan idioten met klappertjespistolen en strohoedjes. Wij (Nederlanders/Europeanen) hebben immers geen echt cowboyverleden als veedrijvers.
Ik denk dat daarom degenen die hier in Europa westernrijden en met vee 'werken' daarom geen cowboy genoemd (willen?) worden, maar gewoon aangeduid worden met bv cuttingruiters.
Het contact met de oorsprong kwijt? Tja, eigenlijk wel. Maar geldt dat voor de Engelse sport ook niet? De noodzaak van het werken met paarden is er immers niet meer, het is allemaal hobby geworden. Zelfs voor broodruiters is het eigenlijk een hobby waarvan ze kunnen/willen/moeten eten. De noodzaak is er niet meer.

Overigens zijn er natuurlijk veel westerndisciplines die oorspronkelijk ook weinig met het cowboy'werk' te maken hadden. Meerdere disciplines zijn ontstaan als tijdverdrijf/wedstrijdmateriaal/vermaak.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:18

Ik ga mee in wat hierboven wordt geschreven. De huidige westerndiscipline zijn een verbastering van een cowboyverleden te paard voor werk en vermaak. Net zoals de dressuur een verbastering is van een militair verleden te paard.
Daarbij komt ook nog dat de wat ruigere "cowboyonderdelen" in NL/Europa verboden zijn (zoals bv. calf roping) vanwege de dieronvriendelijke aard daarvan. Need I say more Knipoog ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 09:18

Hey careful, de niet-westernruiters rijden dus NIET "engels" maar ANDERS (zie mijn laatste commentaar in western versus engels, ik probeer het meteen maar te introduceren), en ik gebruikte mijn paard om boodschappen mee te doen, omdat ik hier geen ander transport heb, dus niet alleen als hobby en dat geldt in heel veel landen nog, even niet alleen aan de rijke landen denken...
En ja, we hebben het over het algemeen over sport, natuurlijk.

Ik ben trouwens blij te zien dat de westernruiters meedenken...
Wat ik allemaal niet leer hier!

OK dan!
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-10-04 09:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 09:44

Eh, WEL leer. Dus gewoon leer, zonder niet... Mijn Nederlandse taal is ook niet meer wat het was...

(Toch weer aan het miereneuken, can someone please stop me!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:46

O dat rammen we er wel uit hier hoor Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:48

met alle plezier Cool

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 09:48

Thanks

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:06

Ik een cowboy... Verward Je moet me vandaag eens hier achter mijn bureau op mijn werk zien zitten...rokje, vermomd als dame...Nee, ik zou me nou niet direct koiboi willen noemen, ook geen cowgirl...
Westernrijden......yessssss *LOL* strakkies weer...omkleden en hup naar stal om mijn poezelige quartertje "in mijn armen te sluiten" *LOL* Vingers aflikken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 10:23

Zal het hier ook maar effe zeggen, ik heb gemerkt dat er meerdere types westernruiters zijn (zie mijn laatste commentaar in western versus engels
Leuke ontdekking. Ik ben maar een maverick hoor. Vandaar al die vragen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 10:28

En sommige westernruiters zie je ook nog eens als verschillende typejes terug binnen de westernwereld. Thuis lekker slonzen, beetje NH-en, beetje door de bossen crossen en dan op de wedstrijd in het glitterpakje of in de strakke Chasseur Sous Selle outfit .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 10:37

Really? Een mixy?

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:29

Met een glitterpakje het bos in bedoel je Schijnheilig ??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:34

Mocht je niet weten hoe cutting werkt, er staan een paar stukjes op
www.paarden.tv
(kijk onder sport, dan reining, en dan Reining Legends (weet niet meer of het 1 of 2 is...)
En de Futurity finals zijn ook de moeite waard om een keertje te bekijken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:35

radicalM schreef:
Met een glitterpakje het bos in bedoel je Schijnheilig ??

Is beter dan a la slons de pleasure ingaan Knipoog
Sorry. Wederom off-topic.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 17:06

nou ik word op me werk ook de cojboj genoemd (bijnaam) thuis doe ik alleen een paar andere laarzen aan en hup cojbojtje spelen

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:37

Blaze schreef:
met alle plezier Cool

Ow ow ow Blaze! Ik weet niet wie je bent maar je komt altijd zo heerlijk uit de hoek!!! Vanachter je brilletje!

Ik heet op m'n werk cowboy billy, waar ze het vandaan halen? Zal mij een rotzorg zijn ik ben iig wel trots op! Western rulezzz, niet waar?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 20:05

Aha, daar heb je het dus...western rules. rules what? the world? cocky hoor!

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:21

O jee wat ben jij een drama queen zeg! Laat maar, jij weet het allemaal veel te goed!

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:22

En ja voor de westernruiters geldt dat idd, net als voor de andere-tak-beoefenaars in hun tak van de paardensport...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 21:21

Worden de anderen op deze manier anti western gemaakt in Nederland?Ik ben trouwens helemaal niks. ik ben mens en als ik op een paard zit, amazone...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:25

@lusitana: ik kan je het boekje Go West aanraden. Staat veel in over western rijden. Daarna kan ik je een heleboel andere artikelen aanraden die ook allemaal inhoudelijk ingaan op aspecten van het western rijden.

Voor de betekenis van bepaalde woorden en het al dan niet 'goed' gebruiken van bepaalde terminologie, wil ik je graag verwijzen naar een docent ethymologie. Hij/zij kan je ongetwijfeld veel over dit onderwerp vertellen.

Westernruiters in Europa maken gebruik van gewoonterecht in deze.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 22:35

Thanx Haha!