[WN] Myler bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisa_pluisje

Myler bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 19:58

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met Myler bitten?
Ik denk erover om er een aan te schaffen voor mijn paard.
Groetjes Lisa

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:19

ik heb 2 mylers
ze bevallen me goed
ik vind ze goed aangepast aan de mond en ze blijven mooi

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:21

ik had eerst een Myler, die achteraf de werking van een stang bleek te hebben (middenstuk dan).... die was iets TE voor Banjer...

Ik heb nu een Myler Toklat snaffle met shanks... daar hoop ik over een paar jaar ofzo voor het eerst mee te rijden... Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:57

Ik heb er 2 en ze bevallen prima. Mooie kwaliteit idd.
Op de site van Myler heb je veel info over welke bitten er zijn en wat hun werking is.
Myler site

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:16

Ik rijd nog niet met bit, maar als ik daaraan toe ben, zit ik er wel aan te denken om een Myler te kopen.

Alleen een beetje jammer: ik dacht dat Myler stond voor 'comfort voor het paard' en nu zie ik in de folder dat ze ook 'twisted comfort snaffles' hebben (dus met zo'n scherp gedraaid mondstuk) Lijkt me niet zo paardvriendelijk... En die worden dan ook nog 'level 1' genoemd :S

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:41

Tsja, waar vraag is komt antwoord Boos!
Maar laat al dat twisted gewoon voor wat het is en kijk naar de andere bitten want die zijn OK dan!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:46

Ik heb zelf ook een myler. Hij bevalt me zeer goed. Ik heb zeer veel bit problemen gehad bij mijn cob, en tientalle bitten uitgeprobeerd. Enkel dit bit is een succes!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:50

Ik heb trouwens dit bit:
Afbeelding

Met deze bitringen:
Afbeelding

Ik moest er 1 hebben met een hoge poort, omdat mevrouw anders haar tong eroverheen gooit. (Blijkt dat ze het zelfs met deze kan Scheve mond )

Maar hij bevalt me toch prima! Het enige nadeel is de prijs, maar dat moet je er maar even voor over hebben. Ik moest voor die van mij €125,- neerleggen.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 12:17

Julli hebben me overtuigd,

Ik ga voor het inrijden van mijn paardje een Myler kopen, vind dat onafhankelijk van elkaar bewegen wel zo handig.
De bitten van robart doen dat ook maar mijn ervaring is dat die knijpen in de scharnierspleten, is niet leuk voor een paard.
Ga maar gewoon een simpele halen en ik mag hem tien dagen uitproberen.
Groetjes
Lisa

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:56

Ik ben ook myler fan.. ik heb een gebroken snaffel met independent sidemovent met dezelfde ringen als Kila. Let wel die mag je niet bij een wedstrijd gebruiken!!
Ik heb deze tweedehands gevonden voor 50€ mazzeltje dus.

Ik wil uiteindelijk een snaffle shank van myler, maar moet dus echt nog even sparen...

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:34

Als je hele huis af-fikt, ligt er alleen nog een Myler-bitje tussen de as. Hihi. Echt superkwaliteit. Die bitringen van Kila zie je overigens steeds vaker ook bij andere merken opduiken.

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:57

Mag ik eens vragen wáárom jullie een Myler-bitje gebruiken? Ik vindt ze er helemaal niet diervriendelijk uit zien. Explanation waarom jullie dat dan wel vinden?

Over het gedeelte 'inrijden van mijn paardje met een myler-bit' (Zie laatste reactie van lisa_pluisje) wordt echt niets gezegd. Waarom ga je (ik neem aan een jong paardje) een paardje inrijden met dit bit? Weet je hoeveel paarden er zijn die nare ervaringen hebben met een bitje en wat je later terug ziet in het gehele gedrag inclusief gedrag bij rijden.

Ik vind (let op: ik VIND) dat je pas kunt rijden als je zonder bitje kunt rijden. Hulpteugels en zo ook Myler-bitjes zijn als hulp, niet gewoon als 'materiaal'.
Dit alles niet aanvallend bedoelt, dit is mijn mening... maar wil graag weten waarom jullie zo'n bitje wel gebruiken (never have an opinion about an option if you don't know the other options)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:07

Bijna onnodig om te zeggen dat het bit zo vriendelijk is als de hand van de ruiter.....
Misschien moet je er eens eentje in je handen houden om te kunnen voelen hoe ze in de mond gedragen worden.
Ik kan me best voorstellen dat je er misschien zo tegenaan kijkt maar ik vind bv. de independent side movement comfort snaffle een super vriendelijk bitje. Mooi ergonomisch gevormd, fijn onafhankelijk bewegend, voelt heel soepel aan.
Ik rijd ook mijn paardje ermee in en ondervind geen enkel probleem. Ik zou ook niet weten waarom ik een ander bit moet nemen?

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:11

Wil je zeggen dat een hackemore of bosal wel vriendelijk is? Verward
Ik kan me wel vinden in het antwoord van Vera! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:24

patriciavg schreef:
Mag ik eens vragen wáárom jullie een Myler-bitje gebruiken? Ik vindt ze er helemaal niet diervriendelijk uit zien. Explanation waarom jullie dat dan wel vinden?

** Het merk bit zal mij een biet zijn Haha! Ik rij Milena met een Myler omdat zij aangeeft deze prettig te vinden. Heb verschillende bitten geprobeerd, en dit bit vindt ze fijn. Is een heel simpele enkelgebroken shanks zonder verdere toeters of bellen. Alleen de shanks kunnen zeg maar wel helemaal ronddraaien.

Over het gedeelte 'inrijden van mijn paardje met een myler-bit' (Zie laatste reactie van lisa_pluisje) wordt echt niets gezegd. Waarom ga je (ik neem aan een jong paardje) een paardje inrijden met dit bit? Weet je hoeveel paarden er zijn die nare ervaringen hebben met een bitje en wat je later terug ziet in het gehele gedrag inclusief gedrag bij rijden.

** Ooit zul je toch met een bit (of beter gezegd met een TRENS) moeten gaan beginnen. En als je goede ervaringen met Myler hebt, waarom zou je dan wat anders proberen? De ergonomisch gevormde mondstukken worden door veel paarden prettig gevonden.'
Overigens rij ik m'n driejarige niet met een Myler in maar met een dubbelgebroken RVS-trensje.

Ik vind (let op: ik VIND) dat je pas kunt rijden als je zonder bitje kunt rijden. Hulpteugels en zo ook Myler-bitjes zijn als hulp, niet gewoon als 'materiaal'.

** Vandaar dat je in de niet-beginnersklassen eenhandig op shanks moet rijden *LOL*
Ik begrijp wat je bedoelt hoor Knipoog en om je qua mijn eigen paard gerust te stellen; de merrie die ik op een Mylershanks uitbreng, kan ik met slechts een touwtje om de hals rijden Tong uitsteken

Dit alles niet aanvallend bedoelt, dit is mijn mening... maar wil graag weten waarom jullie zo'n bitje wel gebruiken (never have an opinion about an option if you don't know the other options)

** In mijn geval is het dus puur dat mijn paard aangaf dit bit prettig te vinden.

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:24

ik rijd met touwhalster, nu jij weer! ... dit bedoel ik nu... graag serieuse antwoorden!!! geen antwoorden die alleen maar van 1 principe uit gaan. Ik wil gewoon een objectief beeld kunnen krijgen want anders kunnen we ook nog door gaan zaniken of paardrijden uberhaupt wel diervriendelijk is... 'moet je er eens eentje in je handen houden om te voelen hoe het voelt' (het betreft hier een ruiter of amazone) --> beetje zielig he als iemand zo reageert? Graag serieuze uitleg dus... zodat ik een idee van jullie mening krijg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:27

Zeg doe eens wat minder in je wiek geschoten! Iedereen antwoordt hier netjes en naar eer en geweten, dus doe even normaal wil je! Vera antwoordt hier gewoon serieus op hoor!

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:28

sonja, had het ni over jou, maar de reactie ervoor.. No comments op jouw reactie.. vindt jouw uitleg prima. Dit is een normale mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:29

patriciavg schreef:
ik rijd met touwhalster, nu jij weer!

Touwhalster kan ook zeer onvriendelijk zijn trouwens. Die dunne touwtjes snijden hartstikke als je er druk op zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:31

patriciavg schreef:
sonja, had het ni over jou, maar de reactie ervoor.. No comments op jouw reactie.. vindt jouw uitleg prima. Dit is een normale mening.

Vera bedoelt het ook goed EN serieus, dus die hoef je niet zo aan te vallen. Als je haar wat meer uitleg zou vragen ipv zo heftig te reageren, dan zou ze je uitleggen dat je met een bit op de juiste manier in je handen heel veel kunt zeggen over de werking van een bit in de mond.

Je reactie staat lijnrecht tegenover de laatste zin van je reactie die ik gebruikt heb voor mijn antwoord aan jou...

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:32

Kijk, elke rijstijl, doesn't matter welke hulpmiddelen, kan slecht zijn, mits het ook slecht gebruikt wordt. Dus dat geldt ook voor touwhalsters... kan ik me dus prima in vinden. Daarom ook de vraag waarom jullie een Myler-bitje gebruiken. Ik heb er nl tot nu toe enkel de negatieve kanten van gezien omdat een hele hoop mensen NIET weten hoe ermee om te gaan... dus vandaar ook de vraag wat de beweegredenen achter jullie gebruik zitten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:32

?Huh?
Ik geef gewoon een eerlijk oprecht uitleggend en serieus antwoord...
Je moet ze echt eens in je handen houden om te voelen hoe fijn ze zijn....wat is hier in hemelsnaam mis mee? Verward

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:35

Howhow.. nu lopen we elkaar af te bekken.. ik vodn de reactie van Alice erg verdedigend over komen.. daar heb ik het over in mijn 2e antw. Heb het niet over Vera. Bij vera is de beweegreden tot overgaan naar Myler-bit duidelijk het gewicht (weet ervan dat ze licht zijn)... of zit ik er naast? Zo ja, wat vindt je er dan zo fijn aan?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:40

patriciavg schreef:
'moet je er eens eentje in je handen houden om te voelen hoe het voelt' (het betreft hier een ruiter of amazone) --> beetje zielig he als iemand zo reageert?

Ik krijg hier toch een heel ander gevoel bij.... >;)

Nee, niet licht in gewicht maar licht in werking, ze bewegen enorm soepel. Als ik bv. links mijn hand optil dan gaat het rechter deel van mijn bit niet mee. Je werkt dus onafhankelijk in op de laten. Daarnaast kan het bit niet knijpen maar wel makkelijk met de mond meebewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:41

Ik denk niet dat de kracht van Mylerbitten in het gewicht zit. Eerder in bv de ergonomisch gevormde mondstukken. Vergelijk ze voor de lol maar eens met de klassieke Engelse trensen. Daarvan is het mondstuk wel taps cylindrisch, maar verder praktisch recht. Bij Myler zijn veel mondstukken meer gebogen. Net of ze zeg maar zacht door een paard ingehapt zijn en in de mond hard geworden zijn. De pasvorm is zeg maar meer mondgericht.

Verder denk ik dat je Mylerbitten niet allemaal over 1 kam moet scheren. Er zijn heel veel verschillende. Met vaste en gebroken mondstukken. Met rolletjes, met boogjes etc. De een om juist lekker rustig in de mond te liggen (stabiel), de ander juist voor paarden die graag wat te doen hebben met hun tong (die van mij gaat daar bv zo mee spelen dat ze vergeet dat ik er ook nog ben Haha! ), weer een andere met de linker- en rechterhelft onafhankelijk van elkaar bewegend voor ruiters die EN een heel stille hand hebben (geen onrust in de mond) EN die dusdanig deskundig zijn dat ze hun paard aan 1 kant kunnen bewerken, dus waarbij eenzijdige inwerking gewenst kan zijn.

Een Mylerbit is dus niet per definitie een 'trucenbit'. Ik denk dat dat een beetje het idee is dat bij jou leeft Patricia?