[WN] waarom zou ik western moeten gaan rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mauwie

waarom zou ik western moeten gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 15:47

Ik heb vroeger wel altijd les gehad op een manege maar toen die verhuisde had ik verzorgpony's dus ik d8 waarom zal ik dan op een nieuwe manege gaan, en zo is het altijd gebleven, ik heb altijd verzorgponys' gehad waar ik recreatief mee reed. Ik heb het idee dat ik steeds slechter rijd de laatste tijd. Ik heb nu een heel lief bijrijdpaardje die ik elke zaterdag rijd. Af en toe ga ik het bos in en de andere keren rijd ik in de bak. Maar ik heb het gevoel dat ik zo doelloos bezig ben nu, ik rijd voor mijn plezier maar ik kom niet verder. En ik ga echt achteruit kwa rijden heb ik het idee.

Ik wil nu dus waarschijnlijk toch weer les gaan nemen alleen ik kan niet kiezen tussen dressuur en western!!! Eigenlijk omdat ik nooit al echt een dressuurtype ben geweest, vind het wel leuk hoor maar nou net niet helemaal. Maar over westernrijden weet ik niet zoveel, wie kan me vertellen of het leuk is om op een manege western te lessen en wat je dan zoal doet in zulke lessen, of er veel te leren valt zeg maar!

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:57

hoi ik heb ook westernlessen en wij doen soms reining,en soms trail maar het ligt of de manege misschien ook iets in het vee doet(zoals cow sense,working cowhorse e.d)
je kan altijd een paar lessen proberen

tijgetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:17

Ik ben door het westernrijden beter gaan zitten. Mijn balans ik beter, ik zit rechter en meer ontspannen. Verder is het een kwestie van proberen denk ik. De eerste keer dat je een westernles hebt weet je het gelijk. Of je het wel of niet leuk vind. Succes OK dan!

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:26

ja je krijgt er inderdaad een betere zit door

Mauwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 16:57

hallow schreef:
hoi ik heb ook westernlessen en wij doen soms reining,en soms trail maar het ligt of de manege misschien ook iets in het vee doet(zoals cow sense,working cowhorse e.d)
je kan altijd een paar lessen proberen

Zou je dan misschien ook uit kunnen leggen wat trail en reining inhoudt? Zoals ik al zei, ik weet niet veel van western Bloos!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:09

Mauwie schreef:
Zou je dan misschien ook uit kunnen leggen wat trail en reining inhoudt? Zoals ik al zei, ik weet niet veel van western Bloos!

reining is zeg maar de dressuur van het engels rijden je rijdt proefjes in alleen galop trail is eigenlijk vergelijk baar met springen alleen hoef je dus niet echt te springen maar moet je b.v. hekken op een bepaalde manier open doen, over een brug met je paard, over zeiltje heen stappen en dit wordt vak in stap draf en galop gedaan. en bij reining gaat alles naar mijn idee wat sneller
trail is rustiger.
verder heb je nog pleasure dit doe je met meerdere mensen . je moet over de hoefslag rijden er worden tussendoor commando`s gegeven en dan moet je d eopdrachten uitvoeren dus in stap, draf en galop gaan stoppen achteruit en van handveranderen. er zijn heel veel onderdeelen maar deze doe ik zelf.
Laatst bijgewerkt door laukjefreak op 23-10-04 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:15

ik zou zeggen kom morgen naar bunschoten daar is een show en wedstrijd van het dphc,je woont er vlak bij en daar zie je verschillende onderdelen van het westernrijden,

rinus

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:53

[quote="hallow"]hoi ik heb ook westernlessen en wij doen soms reining,en soms trail maar het ligt of de manege misschien ook iets in het vee doet(zoals cow sense...

cowsense??? Ik wist niet dat je dat kon leren, ik dacht dat sommige paarden het hadden en sommige niet Clown

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 22:39

Het ligt er ook aan wat je met je het paardje waar je nou mee rijd, wilt of mag doen... (ik neem even aan dat het dier niet van jezelf) Maar mijn mening is dat het western rijden zowieso een goede stap is omdat je zeker met de basis van het western rijden, (die overigens gelijk is aan de basis van dressuur "voorwaarts-neerwaarts" principe), even het gevoel weer hebt helemaal opnieuw te zien waar je mee bezig bent.
Dus het is altijd nuttig voor je zelfvertrouwen en het vertrouwen op/in je paard.*LOL*
Er zijn zo veel verschillende richtingen binnen de western die je kunt beoefenen, dat in tegenstelling tot dressuur. Schijnheilig
Het lijkt me voor jou een goed idee dat je eens een keer naar een wedstrijd gaat kijken. Op de gemiddelde wedstrijd starten namelijk verschillende onderdelen, zodat je al wat kan zien wat je het meest bij jezelf vind passen.
De WRAN is een landelijke western vereniging, voor iedereen die western rijd ongeacht met welk ras .
Het onderdeel met koeien is idd erg bijzonder. Het cow sense zit ook echt niet in alleen in quarters, heb haflingers, welsh en kwpn ers gezien die het super deden! Het spreekt van zelf dat je meer zult kunnen doen met een kort wendbaar paard, dan met een fries bv. maar dat is logisch. Er zijn ook goede boeken over western rijden. Maar een paar lessen zijn natuurlijk het interessants. (ik zou in jouw geval wel kijken of je een prive les kunt krijgen) Succes ermee enneh een waarschuwing, het isverslavend! Haha! OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 07:49

Mauwie, kijk even op de kalender, er is binnenkort een DAWRA-wedstrijd (arabieren) in Bunschoten. Als je daar heen gaat en je zoekt me op, dan wil ik je er wel e.e.a. aan toelichting bij geven bij wat je ziet in de bak.

En als je eens wilt proberen of het wat voor jou is, dan ben je hier evt. van harte welkom hoor. Holten is met de trein wel te doen vanuit Amersfoort volgens mij. Dus je bent bij deze uitgenodigd voor een proefritje western.

Probeer het gewoon eens uit! Als het niet bevalt, ga je toch gewoon weer naar de dressuurles?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 07:50

Mauwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 08:12

Wow, aan deze tips heb ik tenminste iets, thanks! OK dan!
@Sonja, 6 november lijkt me erg leuk te komen kijken, goed idee van je! Bunschuten is idd ook lekker dichtbij voor mij. Heb al op de site van dawra gekeken, kan alleen niet ontdekken wat de tijden van deze dag zijn.
Weet iemand deze?

Enneh zo'n proefrit lijkt me helemaal geweldig!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 08:16

Mauwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 08:32

Cassidy schreef:
Vandaag is er in Bunschoten de Nederlands kampioenschappen voor de Paints. Dus waarom wachten tot 6 November? Of had je andere plannen voor vandaag?

[WN] WN: Bunschoten 4e DPHC/APHA/ApHC show

Ik zou vandaag idd ook wel even kunnen komen kijken misschien,
tot hoe laat is het?

jumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 09:13

goedemorgen wilde wat vragen.. mauwie als je nadenk over wedstrijd of recreatief... zou ik western nemen dat kan je dan allebij... lekker in een luie stoel de bossen in.. en goed voor je algehele ontwikkeling..

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:18

smax schreef:
cowsense??? Ik wist niet dat je dat kon leren, ik dacht dat sommige paarden het hadden en sommige niet .

eh dat klopt cow sense moest er eigenlijk niet tussen Tong uitsteken
foutje...

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:17

Mauwie, je mag bij mij ook wel eens komen ervaren wat westernrijden is. Soest is waarschijnlijk wat dichterbij dan Holten.
Neem je twister gezellig mee, die heeft ervaring met mijn paard. In de tijd dat ze geen paardje had om op te rijden, heeft ze een beetje gespeeld met de mijne.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:27

ik denk dat je het beste eens kan gaan kijken bij een wedstrijd. Of gaan kijken bij een westernles of zelf een proefles nemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:58

jumping schreef:
goedemorgen wilde wat vragen.. mauwie als je nadenk over wedstrijd of recreatief... zou ik western nemen dat kan je dan allebij... lekker in een luie stoel de bossen in.. en goed voor je algehele ontwikkeling..

Kan dat met engels niet dan?

Mauwie, draai je vraag eens om, waarom zou je het NIET doen?

Mauwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 07:01

Monnik schreef:
Mauwie, je mag bij mij ook wel eens komen ervaren wat westernrijden is. Soest is waarschijnlijk wat dichterbij dan Holten.
Neem je twister gezellig mee, die heeft ervaring met mijn paard. In de tijd dat ze geen paardje had om op te rijden, heeft ze een beetje gespeeld met de mijne.

Idd Soest is lekker dichtbij voor mij! Lijkt me leuk binnenkort een keertje te komen rijden!
Laat me maar weten wanneer het jou een keertje uitkomt
Ik heb welleens foto's gezien van Kim met jouw paard volgens mij! Cool Bedankt voor het aanbod! Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:05

Jammer dat je niet bent komen kijken Mauwie. Volgens mij begon het Zondag op 9 uur en ging door tot een uur of 6?

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:53

Mauwie schreef:
Idd Soest is lekker dichtbij voor mij! Lijkt me leuk binnenkort een keertje te komen rijden!
Laat me maar weten wanneer het jou een keertje uitkomt
Ik heb welleens foto's gezien van Kim met jouw paard volgens mij! Cool Bedankt voor het aanbod! Pling

Ik heb je gepbt.

Mauwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 18:15

Cassidy schreef:
Jammer dat je niet bent komen kijken Mauwie. Volgens mij begon het Zondag op 9 uur en ging door tot een uur of 6?

Toevallig..ben ik WEL geweest!!! Hahaha, was er rond 12 uur denk ik, ben niet heel lang gebleven maar was leuk om te zien

bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 20:31

ik zeg niets ben anders een enorme PENNY

Mauwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-04 20:56

bosal schreef:
ik zeg niets ben anders een enorme PENNY

Zeg dan ook gewoon niks!