[WN] Gezocht! Clinic "Meet the judge"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gezocht! Clinic "Meet the judge"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 09:59

Ik ben op zoek naar een clinic die als themanaam "Meet the judge" zou kunnen hebben.
Liefst een combinatie van theorie en praktijk. Niet gegeven door een wanabee en/of "gewone trainer" die ook overgeleverd is aan de genade van de jury, maar gewoon door een erkend WRAN-jurylid zelf.

Wat zouden mijn wensen zijn:

-Stuk theorie omtrent regels rond wedstrijden en de standaard-disciplines (dus geen gedoe over hunteren want dat doen we toch niet bij de WRAN)
-Stuk theorie over wat een jury in de ring wil zien (bv duidelijkheid over hoofd/halshouding; de omschrijving "niet te hoog en niet te laag" is me te abstrakt)
-Praktijk: wedstrijdgericht rijden, bekeken en becommentarieerd door de jury.

En dan ga ik m'n verlanglijstje afsluiten met een opmerking die sommigen gaat laten stuiteren:
Liefst een clinic met een instapeis qua niveau of anders een dusdanig inschrijfgeld dat de eerste de beste idioot op linedancelaarzen met een uit de bagger getrokken moeraspony met daarop toevallig een zadel waar een knop aan hangt, niet de neiging krijgt om es leuk wat uit te proberen. Daar zijn andere gelegenheden voor.

Oftewel: ik zoek een KWALITATIEVE clinic met genoemd thema.

Wie o wie weet waar ik daarvoor terecht kan?
(mag een dagclinic zijn, maar ook een weekeindclinic. Praktijk erbij is wel een must)

(Mocht een dergelijke clinic er niet zijn, maar jij hebt zelf ook behoefte aan iets dergelijks, laat het me dan ook weten in dit topic. Dan kunnen we eventueel altijd kijken of het niet mogelijk is om een WRAN-jurylid naar ons toe te halen en er een soortement van thema-gezamenlijke-training oid van te maken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:08

Dat lijkt mij ook wel leuk. Momenteel rijd ik nog geen wedstrijden omdat mijn paard en ik er nog niet aan toe zijn (en ze is nu kreupel Huilen ), maar het lijkt mij erg leuk om zo'n clinic bij te wonen, zodat ik weet wat ik moet verwachten en wat er van mij wordt verwacht...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:11

Heeft Chris (Knol) een tijdje terug niet zo'n clinic georganiseerd? Ik dacht dat het zelfs een heel weekend was. Schijnt erg leerzaam & een aanrader geweest te zijn. Misschien dat er een vervolg komt?
Bovendien ben ik dit jaar een keer naar een clinic geweest, georganiseerd door de Dutch Painthorse club waar Wiebe Lise (ook een jury dus) ongeveer vertelde wat jij in bovenstaand stukje aangeeft. Misschien dat dat ook oit nog eens herhaald wordt? Of anders er zelf een organiseren Je zou deze 2 judges eens kunnen benaderen?

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:15

Sonja schreef:
Liefst een clinic met een instapeis qua niveau of anders een dusdanig inschrijfgeld dat de eerste de beste idioot op linedancelaarzen met een uit de bagger getrokken moeraspony met daarop toevallig een zadel waar een knop aan hangt, niet de neiging krijgt om es leuk wat uit te proberen. Daar zijn andere gelegenheden voor.

Charmant geformuleerd Sonja Haha!

ff ontopic: leuk idee. Wij zitten nu "judge guides" enzo van het internet te schrapen maar een clinic zou ook handig zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:22

Sonja schreef:
-Stuk theorie over wat een jury in de ring wil zien (bv duidelijkheid over hoofd/halshouding; de omschrijving "niet te hoog en niet te laag" is me te abstrakt)
-Praktijk: wedstrijdgericht rijden, bekeken en becommentarieerd door de jury.
Ik ken me heel goed vinden in je vraag naar een kwalitatief goede 'jury'-clinic, maar ben je niet bang dat als je bij één persoon terechtkomt (wie dan ook) dat je je niet erg afhankelijk maakt van de persoonlijke smaak van deze jury, want ook in NL heb ik al bemerkt dat er toch wel verschillend gekeken wordt door de jury's (en dus ook divers gejureerd).

Ik ben idd eens bij een clinic van Chris geweest die de Western Horsmanship behandelde, zeer verhelderend en duidelijk gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:31

SM, aan de ene kant heb je gelijk in wat je zegt over het 'afhankelijk' van die persoonlijke smaak, maar aan de andere kant kun je dan overal een beer zien. Bovendien denk ik dat het voor mensen die graag wedstrijden willen (gaan) rijden zowiezo belangrijk is om ook op andere shows te gaan KIJKEN. Daar leer je zo verrekte veel van.
Maar nu kom ik steeds op het punt dat ik als ik ergens ga kijken gewoon regelmatig echt niet snap waarom een bepaalde persoon vooraan geplaatst wordt en een ander niet.
Bijvoorbeeld in de pleasure: dan zie ik regelmatig ruiters die hun paard totaal niet loslaten en wel een dralopje laten zien, die dan een mooie kleur lintje krijgen. Terwijl een ander paard misschien ietsjes harder loopt, maar de ruiter laat het dier schitterend los en het loopt op eigen benen in een imo natuurlijke gang.

Ik wil wat meer inzicht krijgen.
En mocht een dergelijke clinic door judge A EN judge B gehouden worden, dan ben ik ook niks te beroerd om bij allebei te kijken en bv een stukje over verschillen en overeenkomsten voor de WHW daarover te schrijven om zo een ervaring te delen.
(naja, als ik ooit nog een bevestiging lidmaatschap en een WHW ga ontvangen van de WRAN dan he Haha! )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:41

Daarom is het ook zo jammer dat er van de pleasure geen puntenlijsten opgehangen worden, dat zou qua jurering al een echte eye-opener kunnen zijn (voor mensen met een long-term fotografisch geheugen Haha! )

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:47

Idd elegant verwoord Haha! .
Als dergelijke clinic er komt dan ben ik zeker geinteresseerd!
Winterseizoen is toch een beetje off-season, dus als het in de periode november-februari kan dan graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 10:53

Ik heb inmiddels een prijsopgave ontvangen van een jurylid wat het me kost om hem een heel weekeinde in te huren (inclusief onderdak en een paar voerbeurten Haha! ) en eerlijk gezegd valt dat me alles mee.

Indien er 10 serieuze kandidaten voor te vinden zijn die daar ook wel wat voor over hebben, SERIEUS deze materie in willen, en die niet nu heel hard Ikke Ikke Ikke brullen om vervolgens drie weken voor datum weer via een banketstaaf berichtje af te zeggen, denk ik dat ik de organisatie hiervan wel op me kan/wil nemen.

Inventarisatie interesse etc schuif ik even door naar volgende week. De baas moet nog even tevredengesteld worden vandaag Haha! en komend weekeinde in paardenweekeinde, dus wordt vervolgd!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:29

Deze ruiter met dito moeraspony geeft zich op. Heb wel stevig (diep) moeras nodig anders zakt ze niet voldoende weg en blijf je de knop zien Lachen

Zonder gekheid: goed idee!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:10

count me in!, zeker na dat topic van die laarzen. Kom maar op met die regeltjes!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:20

Is dat dan dus 2 dagen? (zaterdag/zondag)? Als ik het KAN betalen (ja ik WIL het wel) dan lijkt het mij echt super!! OK dan!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:58

Sugarmiss schreef:
Ik ken me heel goed vinden in je vraag naar een kwalitatief goede 'jury'-clinic, maar ben je niet bang dat als je bij één persoon terechtkomt (wie dan ook) dat je je niet erg afhankelijk maakt van de persoonlijke smaak van deze jury, want ook in NL heb ik al bemerkt dat er toch wel verschillend gekeken wordt door de jury's (en dus ook divers gejureerd).

Ik ben idd eens bij een clinic van Chris geweest die de Western Horsmanship behandelde, zeer verhelderend en duidelijk gebracht.
De smaak van de jury??????????????????????? We hebben het hier niet over dressuur! De jury hoort onafhankelijk van smaak te jureren.
Misschien is het slimmer om een echte jury cursus te volgen volgens de regels de AQHA/NRHA die worden nl ook gegeven in Nederland.
Als WRAN jury leden af gaan op persoonlijke smaak, iets wat ik dus nu tussen de regels door lees, is een cursus van een van hen dus behoorlijk nutteloos. Maar misschien lees ik de opmerking van SM verkeerd???
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 15-10-04 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:02

Adrienne schreef:
De jury hoort onafhankelijk van smaak te jureren.!
Hoort ja, je zegt het goed. Haha!
Elke jurysport is een mensensport waar soms wel degelijk een beetje persoonlijke voorkeur bij komt kijken. Iedereen die zegt dat dit niet zo is in op zijn minst naïef te noemen.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:05

Nou, Adrienne, kijk dan a.s. weekend maar eens goed op de scorelijsten van de verschillende jury's bij dezelfde proeven hoe ook AQHA/NRHA jury's van elkaar verschillen. Op het WRAN NK waren de voorronde-jury's (WRAN-jury's) het overigens beter met elkaar eens dan de finale-jury's (AQHA/APHA/ApHC jury's)...

Niet zozeer bij "wiskundige" onderdelen als reining, w.riding, trail (70-punten systeem) zijn er verschillen (hoewel...), maar wel bij horsemanship, pleasure, en wat dacht je van halter?

groeten,

Chris.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:09

@Chris:
Waarom worden de pleasurepuntenlijsten nooit opgehangen ??

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:26

Sugarmiss schreef:
Waarom worden de pleasurepuntenlijsten nooit opgehangen ??

Dat wordt behandeld in de "Meet the judge" clinic Schijnheilig

Nee hoor, da's flauw natuurlijk. Voor pleasure is er geen score-systeem. Alle aspecten dienen integraal beoordeeld te worden: tempo, mate van losse teugel, kwaliteit v.d. beweging, consistentie, enz.

Een beetje zwart/wit gesteld vraagt de jury zich bij alle ruiters twee-aan-twee af "welke vind ik beter voldoen aan Pleasure" en plaatst aldus. Fouten worden dan in mindering op de plaatsing gebracht (behalve natuurlijk fouten die een DQ veroorzaken).

In de praktijk wordt de eerste selectie vaak gemaakt bij binnenkomst, of uiterlijk in de eerste jog: de bovenste en de onderste helft van het startveld wordt dan bepaald. Bij de "lope your horses" raak je meestal ook wel een aantal deelnemers kwijt, waarna de rest door schuiven een plekje krijgt.

Er zijn ook jury's die wel een punten-systeem er op na houden (een score geven voor alle gangen op beide handen + achterwaarts). Ik heb dat ook wel eens geprobeerd, maar ik was meer aan het boekhouden dan aan het jureren en liep het gevaar dingen te gaan missen. Bovendien was het achteraf heel moeilijk om het consistente beeld van een deelnemer te waarderen.

Maar zoals hierboven gezegd, dit is een prima onderwerp voor zo'n clinic.

Groeten,

Chris.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:05

Sugarmiss schreef:
Hoort ja, je zegt het goed. Haha!
Elke jurysport is een mensensport waar soms wel degelijk een beetje persoonlijke voorkeur bij komt kijken. Iedereen die zegt dat dit niet zo is in op zijn minst naïef te noemen.
Ik zeg niet dat het niet zo is bij bv halter klassen want als je twee gelijkwaardige paarden naast elkaar hebt dan kiest iedereen voor die die hem het meest aan spreekt dat lijkt me logisch.
Maar wat jij zegt is dat het over de hele lijn gebeurd, want je wil van sommige jurys wel en andere geen les vanwegen hun smaak!?!?!?
De AQHA en NRHA doen er alles aan dit aan banden te leggen. Ik dacht dat de WRAN dit ook zou doen.
Als hier dan gewoon gezegt wordt zou je wel een cursus volgen bij die of die omdat je dan misschien aan zijn/haar smaak vast zit dan valt mijn mond open ja.
Dat is niet een kwestie van naief maar geeft voor mij gewoon aan dat deze jury leden, sorrie Chris neem aan dat jij wel objectief jureerd, even gemist hebben dat dat niet de standaard is.
Hoewel ik me de objectiviteit van het beoordelen op binnen komen bij de pleasure toch zeer afvraag. Begrijp nu een beetje waarom bagger lopende paarden toch boven in kunnen landen als de ruiter er maar leuk uit ziet bij binnen komst, of zie ik dat nu verkeerd Bloos .
Het lijkt me toch dat je pas een schifting in de ruiters aanbrengt als je ze minstens hebt zien joggen?!??!

Verder is het vreemd dat hier nu plotseling eigen smaak van de jury geintroduceerd wordt. Net nu in de dressuur wereld juist aandacht wordt besteed aan en bekeken wordt of de objectiviteit in bv de reining jurering te vertalen valt naar de dressuur, waar subjectief oordelen tot een kunst verheven lijkt te zijn als ik de artikelen zo lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:45

Adrienne, ik denk dat 'eigen smaak' bij een jury niet uit te schakelen is. Een jurylid is, hoe jammer ook Haha! , ook maar een mens. Een persoonlijke smaak zal imo in een jurysport ALTIJD een factor zijn. Slechts de besten kunnen deze factor echt minimaliseren tot bijna nul.
Op zich heb ik daar ook niet zo'n moeite mee, als het maar in het redelijke blijft. Een bepaald ras bij voorbaat niet serieus nemen vind ik niet zo prettig. En ook niet gewenst bij de WRAN.

Voorbeeldje:
Als ik als klein dikkertje op mijn fjordje net zo mooi rijd als een knap slank meisje op een schitterende Quarter en we zijn echt allebei precies even goed, dan kunnen er 2 dingen gebeuren:
1. De jury plaatst het mooie meisje eerste omdat dat plaatje het mooiste is. Het paard is meer geschikt voor deze sport, en een slank meisje zit voor het paard ook 'meer pleasure' dan ik met m'n dikke kont Haha!
2. De jury plaatst mij eerste omdat ik het met een fjord en mijn eigen 'lichamelijke beperkingen' zo mooi gereden heb dat ik het net zo mooi doe als de andere combinatie die eigenlijk geschikter is. Dus NOG knapper van mij, dus ik mag eerste worden.

Zeg mij maar eens wat de juiste keuze is....
Persoonlijk vind ik allebei de keuzes een goede Verward

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:49

degene met de mooiste laarzen!!
oeps foute topic...

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 15:15

Adrienne"]
De AQHA en NRHA doen er alles aan dit aan banden te leggen. Ik dacht dat de WRAN dit ook zou doen.
[/quote]
Verdraai mijn woorden niet, Adrienne! De WRAN doet er net als de AQHA en NRHA ook zijn best voor om de jury's gelijk te trekken, maar dat lukt net als bij de AQHA en NRHA lang niet altijd. Dat was de essentie van het bericht.

[quote="Adrienne"]
Dat is niet een kwestie van naief maar geeft voor mij gewoon aan dat deze jury leden, ..., even gemist hebben dat dat niet de standaard is.
[/quote]
Dit baseer je op de foute veronderstelling dat de WRAN er niet alles aan zou doen om de jury's gelijk te trekken, en de eveneens foute aanname dat alles zoveel beter zou zijn bij andere clubs als de AQHA.

[quote="Adrienne"]
Hoewel ik me de objectiviteit van het beoordelen op binnen komen bij de pleasure toch zeer afvraag. Begrijp nu een beetje waarom bagger lopende paarden toch boven in kunnen landen als de ruiter er maar leuk uit ziet bij binnen komst, of zie ik dat nu verkeerd Bloos .
[/quote]
Dat zie je behoorlijk verkeerd, ja. Paarden die bij binnenkomst al een beetje bagger lopen gaan nl gelijk al naar beneden. Goed lopende paarden komen dan al hoog.

[quote="Adrienne"]
Het lijkt me toch dat je pas een schifting in de ruiters aanbrengt als je ze minstens hebt zien joggen?!??!
[/quote]
Het gaat hier om een eerste schifting, zeg maar een hulp-tabelletje voor de jury. Het is niet zo ingewikkeld om bij binnenkomst al in te schatten hoe een combinatie in jog en lope zal presteren. En soms klopt je inschatting niet, en dan wordt er gewoon nog geschoven, maar in de praktijk hoeft dat maar met een paar deelnemers. De jury heeft daarmee maximaal tijd om te kijken naar de deelnemers en te jureren, en hoeft zich veel minder zorgen te maken om z'n boekhouding.

[quote="Adrienne schreef:
Verder is het vreemd dat hier nu plotseling eigen smaak van de jury geintroduceerd wordt.

Het 70-punten systeem van Reining is een prima hulpmiddel om een bepaalde mate van objectiviteit te krijgen, ik denk dat niemand dat bestrijdt. Ik denk dat de twijfel in dit topic meer te maken had met de vraag of zo'n clinic van bijv. een AQHA jury die de oude stijl van pleasure aanhangt wel zo zinvol is. Natuurlijk, hij mág dat niet van de AQHA, maar er is er nog steeds eentje die bij de extended jog zegt "ik móet het vragen, maar ik hou er niet van, dus ik doe er ook niets mee". En dan heb je dus toch weer met de "smaak van de jury" te maken, alle goede bedoelingen van de AQHA ten spijt.

Groeten,

Chris.
[/b]

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 19:17

Waarom schop je zo tegen de WRAN aan Adrienne??? Als hun manier van werken je niet bevalt, start je daar toch niet! Ga dan naar de "superwedstrijden" van de NRHA en AQHA! De beginners reiningproefjes vind je niks heb ik op een ander forum gelezen en nu zijn de jury's ook nog eens niet objectief genoeg.
Je kan natuurlijk ook naar ledenvergaderingen van de WRAN gaan en daar zorgen dat er verandering komt in hetgeen je niet bevalt ipv op een forum alles aan te vallen wat met de WRAN te maken heeft. Schijnheilig

Weer back on topic:

Ik vind het een heel leuk initiatief en als de kosten meevallen ben ik zeker van de partij.
(Dan kan ik leren hoe objectief de jury is Haha! )

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:52

amen .

vindt het een leuk plan, als ik kan en de kosten zijn te overzien, ben ik ook van de party met mijn ??????????

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 09:30

hier idem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 08:00

Ik heb inmiddels van Countree begrepen dat de clinic die Chris bij de DAWRA gegeven heeft vorig jaar, een jaarlijks terugkerend iets is. Ook zijn er mogelijkheden om een soortgelijk weekeinde als enkele maanden geleden opnieuw te laten organiseren in Papenburg. En als optie 3 is hij ook wel te porren om een weekeindje hierheen te komen om e.e.a. bij ons op locatie te houden (ik denk dat Chris van ons lekkere ontbijtje tijdens het NK gehoord heeft Tong uitsteken )

Dat wordt dus een afweging; wat gaan we doen....

Bij de DAWRA heb ik een stuk van het rijgedeelte gezien en dat zag er leuk uit maar de groep was erg groot. Persoonlijk betaal ik dan liever maar wat meer voor een clinic in een kleiner groepsverband, zodat je met het theoriegedeelte indien gewenst wat meer de diepte in kunt, en je met rijden ook nog wat meer persoonlijke aandacht kan krijgen.
Aan de andere kant, wat let ons om desnoods met een kleinere groep te kijken of we Chris niet aansluitend nog een dag kunnen 'boeken' om wat dieper op de stof in te gaan?

Weekeindje naar Papenburg is voor mijzelf geen probleem. Tentje staat zo (naja, ze hebben daar ook wel sterke mannen toch? Haha! ) en die paar uurtjes in de auto zijn ook overkomelijk. Kosten voor een weekeinde daar zijn zeker zeer redelijk te noemen.

En hier iets organiseren: ik zie dat de reacties van mensen die interesse hebben, vanuit het hele land komen. Dan kan ik dus wel heel eigenwijs iets hier in Holten gaan organiseren, maar qua reistijd maakt het dan dus geen bal meer uit of mensen naar mij toe moeten komen of dat ze doorrijden naar Duitsland. De kosten voor een weekeinde zullen bij Chris en bij mij ongeveer gelijk liggen, uitgaande van een groep van 10 deelnemers zonder paard....

Er wordt hier druk nagedacht.
Ik wacht even een andere bespreking op het Westernfront af en zal hier later op terugkomen. To be continued dus.