[WN] Wanneer mag een Pro BM starten in de beginners?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer mag een Pro BM starten in de beginners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 07:58

Degene die ik gevraagd heb hoe hij/zij dat voor elkaar heeft gekregen is niet zo vaak op Bokt en ik ben te nieuwsgierig om lang op het antwoord te moeten wachten, dus lanceer ik het hier even voor jullie.

In welke gevallen mag iemand die normaliter onder de Pro-regeling zou vallen (heeft eigen pensionstal, traint ook andermans paarden en geeft les) toch bij de beginners starten?
Ik sprak deze persoon namelijk laatst, en hij/zij vertelde mij dat hij/zij voor het eerst western ging starten met het paard, en dat hij/zij dat in de beginnersklasse ging doen, want hij/zij had toestemming om buiten mededingen (BM) te starten. Echter, ik zag de week daarna zijn/haar naam bij de uitslagen staan.

Dus twee vragen:

1. Verzamel je dan toch highpoints, terwijl je BM start Verward Want anders kun je toch ook niet bij de uitslagen vermeld staan Verward Maar BM starten is toch JUIST om buiten de punten te blijven?

2. Wanneer mag je BM starten? Betekent dat bv dat ik mijn driejarige ook BM in de beginners uit zou mogen brengen?

Ik schrijf expres even vaag hij/zij want het is niet aan mij om een naam op Bokt te kwakken of om een verdenking op illegaal B starten op iemand te richten ofzo.
Mocht degene waar het om gaat zelf willen reageren en zichzelf bekend willen maken dan zien we het wel. Waarschijnlijk staat hij/zij gewoon in zijn/haar recht en heeft hij/zij goed uitgezocht wat wel en niet mag. Maar ik ben toch wel heel benieuwd hoe e.e.a. dan reglementair gezien zit.

Grtz, Sonja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:07

Ik weet niet of de regels ondertussen zijn aangepast én het maakt verschil of je WRAN of Rassenshow start, maar 'in mijn tijd' was ook bij de WRAN BM starten niet mogelijk. Je deed mee (en dan in de juiste klasse) of je deed niet mee .
Het heeft voor een vriendin van mij heel wat voeten in de aarde gehad tot zij Amateur mocht starten omdat haar ex-vriend trainer was.

Het feit dat je bij de WRAN als trainer tot een bepaald bedrag mag verdienen en bij de AQHA gewoon niet leidt tot veel misverstanden waar te starten.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:13

BM starten? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Maar waarom zou iemand die andermans paarden traint en les geeft, bij de beginners willen starten?
Die klasse is toch juist bedoeld voor beginners?! Dus afgezien van het feit dat het wel/niet mag, zou ik het gewoon niet rechtvaardig vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:13

Het was een WRAN-wedstrijd en het gaat hier om een ras waarmee je ook alleen bijde WRAN welkom bent Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:17

sflj schreef:
BM starten? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Maar waarom zou iemand die andermans paarden traint en les geeft, bij de beginners willen starten?

Hij/zij gaf mij als reden dat hij/zij tot nu toe alleen actief is geweest in de Engelse sport, en nu voor het eerst in de western gaat starten.

Wat ik echter niet begrijp, is dat toen ik in die situatie zat (vroeger gaf ik ook wat dressuurlesjes), ik van de WRAN te horen kreeg dat ik open zou moeten starten. Ondanks dat het geen westernles was die ik gaf.
Zelf ben ik dus ook ruim voor ik ging starten gestopt met lesgeven, JUIST omdat ik rustig aan in de beginners wilde beginnen.

Ik snap dus ook volledig van die persoon dat hij/zij liever in de beginners wil beginnen, maar ik wil weten hoe hij/zij het voor elkaar krijgt om dan

A. Toch beginners te mogen starten en
B. ondanks een BM TOCH geplaatst te kunnen worden.

Ik snap gewoon geen barst van die wedstrijdregels geloof ik Verward

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:18

Ik kan me indenken dat een trainer een jong/pas beleerd paard wedstrijdervaring wil geven, maar dat doet ie dan maar op een onderlinge wedstrijd, niet op een officiele.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:22

In de WRAN-regels staat nergens dat het trainen/lesgeven beperkt is tot Western, dus valt ook Engels hieronder.
Maw iemand die engels lesgeeft mag ook geen western-beginners starten.

De enige uitzondering die ik ken staat in het AQHA-regelboek: mensen die lesgeven aan gehandicapten moeten dit melden bij de AQHA en krijgen dan vrijstelling van de Prof-regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:29

Dat dacht ik dus inderdaad ook SM, want ik kreeg ook gewoon ijskoud te horen dat dressuurles ook onder 'lesgeven' valt. Dus als ik door had willen gaan met lesgeven, dan had ik toch Open moeten starten, ondanks dat ik voor de westernsport een absolute beginner was Verward
En ondanks dat ik niet veel lesgaf, en dan ook nog eens specifiek aan bv een angstruiter waarvoor ik meer maatschappelijk werker was dan instructeur Haha! kwam ik toch al boven het bedrag per maand uit dat toenertijd genoemd werd. Dus een uurtje per week therapeutje spelen en het dochtertje van dat klantje een uurtje lesgeven met haar ponietje, zou mij toen al een Pro-status opleveren. En daar heb ik vriendelijk voor bedankt Haha! Bloos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:35

Misschien lopen we te hard van stapel aangaande deze persoon waar jij het over hebt.

Misschien had ze wel toestemming om BM te mogen starten in de beginners, maar is het in de drukte van de verwerking van de uitslagen door het wedstrijdsecretariaat vergeten als zodanig ook te verwerken.

Iets waar persoon in kwestie dan natuurlijk zelf aktie tegen had moeten ondernemen.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:50

Sonja schreef:
Ik snap dus ook volledig van die persoon dat hij/zij liever in de beginners wil beginnen, maar ik wil weten hoe hij/zij het voor elkaar krijgt om dan

A. Toch beginners te mogen starten en
B. ondanks een BM TOCH geplaatst te kunnen worden.

Ik snap gewoon geen barst van die wedstrijdregels geloof ik Verward
Ik denk dat je de regels prima begrijpt en dat ze ook best duidelijk zijn:
- een Pro mag niet in Beginners starten
- er mag nooit "buiten mededinging" meegedaan worden (art.155)
en een plaatsing is dan niet meer aan de orde.

Ik denk dat de betreffende jury niet op de hoogte was van status van deze ruiter en dus gewoon heeft gejureerd wat hem/haar door het secretariaat aan deelnemers is voorgeschoteld.

Maar als jij weet wie/waar/wanneer, mail dan naar het WRAN secretariaat om deze deelnemer alsnog te diskwalificeren en hem/haar, het secretariaat van die wedstrijd en evt. de jury op de regels te wijzen zodat het de volgende keer niet weer gebeurt.

Groeten,

Chris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:52

Maar dan nog gaat het me erom dat er dus TOCH toestemming gegeven wordt om B te starten Verward

Betreffende persoon heeft overigens al per PB gereageerd op mijn vraag, en hij/zij heeft dus echt van de WRAN te horen gekregen dat hij/zij B mag starten omdat hij/zij nog niet zo lang met western bezig is.

Vind ik dus echt onbegrijpelijk Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:56

Frayba, dat is het gekke nou juist; de organisatie van betreffende wedstrijd heeft met de jury overlegd, en men heeft hem/haar toestemming gegeven om B te starten!
Terwijl betreffende ruiter eerlijk aangegeven heeft een pensionstal te hebben, les te geven, en daar toch echt meer dan 75 Euro per maand mee te verdienen.

Oftewel: de situatie was volledig duidelijk, de ruiter heeft alle openheid van zaken gegeven die er maar te geven was, en degenen die de toestemming verleend hebben kennen de regels. Het was een WRAN-C wedstrijd, dus ik ga er vanuit dat het om een deskundige jury ging.

Het gaat mij hier niet om een al dan niet terecht toegekend lintje dat misschien verkeerd uitgegeven is, maar om duidelijkheid hoe e.e.a. nou regelementair zit. En als e.e.a. inderdaad niet klopt, HOE zoiets dan in hemelsnaam binnen de WRAN kan gebeuren.
Kijk, als een ruiter nou niet aangeeft hoe de situatie is, dan kan de WRAN hier ook niks aan doen. Maar als je als ruiter volledige openheid van zaken geeft....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-10-04 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 08:57

Dan zou de Wran wel met heel dubbele tong spreken Sonja. Dat geloof ik niet. Want ik heb hetzelfde antwoord als jij gekregen toen ik ze belde.

Ik help iemand met een paard dat bij voorkeur linksaf gaat als zij rechts wil. Inderdaad ook meer een opvoedingskwestie. Ik krijg daar mijn benzinekosten voor vergoed. Het antwoord was dat ik heel goed moest opletten niet boven die grens van het maandelijks te verdienen bedrag te komen omdat ik dan open zou moeten starten. Ik hou dat bedrag dan ook angstvallig goed in de gaten.

Met een pension en trainingsstal MOET je in twee dagen al aan dat bedrag zitten, of het bedrijf is niet levensvatbaar.
Laatst bijgewerkt door Anya op 14-10-04 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:01

Er zijn 4 partijen: de jury, het secretariaat, de ruiter en het WRAN secretariaat. Alle 4 kunnen ze zich op basis van onvolledige informatie vergissen bij het toepassen van de regels. Bijv:
- de jury weet niet wat hem voorgeschoteld wordt en jureert alles
- het secretariaat van de wedstrijd kent de "buiten mededinging" regel niet en laat de ruiter toe ("prof in beginnersklasse: geeft niets, is toch buiten mededinging")
- ruiter start voor het eerst "western" en kent het boekje ook nog niet helemaal
- WRAN secretariaat realiseert zich helemaal niet dat deze ruiter prof is (misschien niet heel duidelijk verteld, of iemand vergist zich daar)

En dan kun je zomaar in zo'n situatie verzeild raken. Als jij dus wel alle ins en outs kent, kun je daarmee de zaak weer in orde maken. Je mag het ook mij PBen, dan stuur ik het wel door.

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:20

Het zou inderdaad handig zijn als de WRAN daar consequent dezelfde mening over heeft.

Maar ik zou zelf zeggen dat het wel mag, zolang je geen western rijlessen geeft. Dat zijn toch heel andere dingen? als ik nou menlessen geef? Of cursussen hoefbekappen of clinics western zadels passen? mag ik dan ook geen beginner of amateur meer starten? dat is toch raar?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:20

Anya schreef:
Ik help iemand met een paard dat bij voorkeur linksaf gaat als zij rechts wil. Inderdaad ook meer een opvoedingskwestie. Ik krijg daar mijn benzinekosten voor vergoed. Het antwoord was dat ik heel goed moest opletten niet boven die grens van het maandelijks te verdienen bedrag te komen omdat ik dan open zou moeten starten. Ik hou dat bedrag dan ook angstvallig goed in de gaten.

Maar jij start amateur, dan ligt het ook weer anders. Als je in de beginners start mag je helemaal geen les geven, al verdien je er (bij wijze van natuurlijk) maar een dubbeltje per jaar mee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:25

Ik vind het niet helemaal onlogisch Kornelius. Een Z2-ruiter met een handelsstal (niet daar daar in deze situatie sprake van is voor zover ik weet) die western gaat rijden, heeft natuurlijk wel een stevige voorsprong. Dat is wat anders als een cursus bekappen natuurlijk. Dat ben ik wel met je eens.

Ach die Z2 ruiter is als het goed is binnen twee wedstrijden al uit de beginners verdwenen.

Maar ik vind wel: gelijke monniken, gelijke kappen. Zolang de regel er is, moet je je eraan houden.

Inderdaad Sandra_H. Dat verschil had ik nog niet eens bedacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:35

Chris heeft inmiddels duidelijkheid verschaft.
Betreffende ruiter had nooit toestemming mogen krijgen om in de B te starten. In het eerstvolgende juryoverleg neemt hij dit voorval als voorbeeld mee, om de regels intern nogmaals helder te benadrukken.

Bedankt Chris!

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:38

Had nooit mogen starten? Of had nooit dat lintje mogen krijgen?

martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:41

Ik weet niet .... Verward
Je wilt toch dat je als trainer serieus wordt genomen....
Dus het is helemaal geen goede reclame als je beginner/of amateur start.
Wedstrijd ervaring kan je paard ook in de open klasse verzamelen. WRAN wedstrijden zijn toch niet zo duur en een goede plek om je paard aan wedstijden te laten wennen.
Toen ik 5 jaar geleden naar nederland kwam en met mijn bedrijf begon ben ik vanaf het begin aan open gestart. En toen ik drie jaar geleden met reining begon, moet dat natuurlijk in de open, ook al was ik wat de reining betreft echt een beginner (mijn eerste echte reiningwedstrijd was in Kreuth Duitsland. Voor mij Rudi Kronsteiner aan start, na mij Volker Schmit....echt een raar gevoel ... Bloos! ) . Maar eerlijk gezegd was dat alleen maar goed zo, van het begin aan tussen een hoog niveau te starten, eist van je zelf dat je echt je best doet. ik vond het echt motiverend. OK dan!

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:44

Ik heb wel eens een clinic gevolg bij een jurylid en in de zelfde maand een wedstrijd gereden die hij ook jureerde.
Ik kon wel mee doen met de wedstrijd maar ik kon niet geplaatst worden omdat je dan "les "hebt gehad van de jury in dezelfde maand dat je een wedstrijd hebt en dat mag ook niet!
Ik heb dus wel mee gedaan voor spek en bonen , maar het ging mij om de ervaring!
Maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand les geeft en beginners start Verward
Lijkt me logisch dat je dan geen beginners meer mag starten! *LOL*
Je kan dan toch beter zoiets als fool them skool them starten!

Het gebeurt ook wel dat er mensen starten met een hengst bij de beginners, ja het mag niet maar het gebeurt wel!!!
De persoon in kwestie had het echt allemaal netje op het inschrijfformulier gezet en bij het betalen van het inschrijfgeld het nogmaals gemeld en er is niks van gezegt! Haha!

Of wat dacht je van mensen die starten met een paard wat niet van hun is!
Kortom er moeten gewoon startkaarten komen!

Gr Alice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:48

Roos1 schreef:
Had nooit mogen starten? Of had nooit dat lintje mogen krijgen?

Precies zoals ik het schrijf: had geen B mogen starten. En als je ergens niet mag starten is het ook praktisch gezien vrij onmogelijk om daar dus een lintje te krijgen.

Overigens gaat het me niet om wel of niet een lintje, maar om de regels en het wel of niet naar willekeur toepassen daarvan door de WRAN.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:54

Alice01 schreef:
Het gebeurt ook wel dat er mensen starten met een hengst bij de beginners, ja het mag niet maar het gebeurt wel!!!

Hier heb ik nog nooit van gehoord.
Heb al zitten kijken in het WRAN-regelboek maar kan het zo snel niet vinden.
Kun je mij vertellen waar ik dat terug kan vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 09:55

Alice01 schreef:
De persoon in kwestie had het echt allemaal netje op het inschrijfformulier gezet en bij het betalen van het inschrijfgeld het nogmaals gemeld en er is niks van gezegt! Haha!

Ik ben er ook van overtuigd dat de ruiter volledige openheid van zaken heeft gegeven, dus mijn vingertje wijst in deze naar de WRAN. Hoe kan een organisatie zichzelf serieus nemen als de eigen regels niet eens gerespecteerd worden?

En ik ben er van overtuigd dat dit niet het eerste en laatste voorval is. TOEVALLIG liep ik hier tegenaan, maak het bespreekbaar en het balletje gaat rollen. Maar hoe vaak gebeurt dat dus niet?

Maar vooruit, Chris onderneemt de benodigde actie intern, dus iedereen wordt weer even opgefrist.

De rest van de discussie lijkt me een leuke om met de WRAN zelf te voeren, bv over een startkaartsysteem. Overigens komt er toch al iets dergelijks vanaf 1 januari? Als je met vaste startnummers gaat werken, ondervang je al een goed deel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-04 10:10

Overigens wilde ik nog wel even zeggen: 'welkom Chris' OK dan!

@Sadie: die regel van niet mogen starten met een hengst als beginner staat mij ook bij, maar ik zou het ook op moeten zoeken, wel weet ik zeker dat jeugd niet met een hengst mag starten.