[WN] winterdeken troubles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunny

winterdeken troubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 17:11

Nu het zachtjesaan kouder begint te worden, moeten helaas de dekens weer op. Probleem bij mijn merrie is dat haar lijf vrij fors is, met een lange rug, en daaronder korte, dunne beentjes. Voor haar hals/borst heeft ze dus een 195 maat nodig, met als gevolg dat de deken van achter te lang is en van onder tot op haar knieeen hangt! Heeft iemand dit probleem ook, zijn er merken dekens die wat meer toegespitst zijn op 'quarter maten'? (moet trouwens wel waterdicht zijn). Ik heb inmiddels al Weather Beeta, Pagony, Tornado, Bucas ect. geprobeerd!

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 17:12

Trouwens, de dekens van Hypo uit Wijchen zijn ook niet echt wat ik zoek....

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:13

Ik zweer bij Big D, een vriendin van mij had een lange, tank van een Ruin, die had geen problemen met zijn deken. Het is even in de buidel tasten maar dan heb je ook wat Tong uitsteken

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:15

De meeste Quarters bij ons op stal hebben dekens van Harry's Horse, inclusief die van mij. Ik ben er supertevreden over, wil nooit meer een ander merk! OK dan! Ik kan je helaas geen tips geven wat betreft je probleem, maar wellicht is Harry's Horse wat voor jouw paard? Lachen

Succes ermee!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 17:41

Nadeel van BigD vind ik dat ze geen staartflap hebben. Voor een paard dat de hele dag buiten staat, ook in de regen toch wel prettig als het er van achter niet onder regent/waait.
Ik heb nu een Masta deken besteld vanuit Engeland omdat ik op zoek was naar een ongevulde deken met een hals/hood. Was in Nederland niet meer te krijgen... Ik heb em nog niet binnen dus weet niet hoe die gaat zitten, maar ik ben hoopvol gestemt...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:02

Die van Harry's Horse is ook de enige regendeken die bij Digger goed licht. De rest is inderdaad te lang of dan weer te krap om de borst.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:03

Ik heb je een pb gestuurd.

Trinity

ik zweer bij Lamicell dekens OK dan!

Wetsernfriek

ik sta op een western ranch en we gebruiken ook allemaal Harry's Horse. ik heb een arabier en dus ook een redelijk kort paardje met kortere beentjes. ik heb er met een staartflap en ook waterdicht al mijn dekens zijn van dat merk, mijn zweetdeken, tussendeken en mijn winterdeken echt aan te raden Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:06

Ik heb sinds kort de dekens met quick-snap systeem ontdekt en dat vind ik ideaal. Juist omdat pride van voren ook flink breed is. Die dingen zijn zeeeeer ruim verstelbaar.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:30

Ik zweer ook bij de Harry's Horse, ze zijn erg prettig in pasvorm voor de amerikaanse rassen.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:34

cornelie schreef:
Ik heb sinds kort de dekens met quick-snap systeem ontdekt en dat vind ik ideaal. Juist omdat pride van voren ook flink breed is. Die dingen zijn zeeeeer ruim verstelbaar.

Mmm heb je voorbeelden Cornelie?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:33

Hebben de HH gebruikers er dan geen last van dat de dekens niet voldoende ademen?
Paar jaar terug had ik een ongevulde regendeken van HH en die heb ik terug gebracht omdat de voering steeds vochtig werd omdat de deken niet voldoende ademde. Stond ze het nog koud te hebben onder d'r klamme deken...

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 19:33

Mmmm, toch maar eens kijken voor harrys horse. En Cornelie, ik zal ook even op jouw site kijken

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:47

Nee, ik heb nooit last van een natte deken aan de binnenzijde.
Hij ademt prima, zelfs als hij in de zon staat.

PBill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 19:48

Gebruiken al 3 jaar geen dekens meer. Mochten ze echt drijfnat zijn van het trainen dan doen we er even kort 10 minuten ofzo een wollen deken op en daarna weer gewoon deken af. Kan me niet voorstellen dat ze het koud krijgen.. Hebben zelfs bij ruim -10 (2 jaar geleden) niet staan klappertanden.. Staan snachts op stal overdag bij droog weer buiten. Heb in de vrije natuur ook nog nooit paarden met deken gezien.. en die staan in een nog koudere omgeveing met slechter voedsel.. dus zie het nut van dekens absoluut niet (meer) in. Lees ook maar eens het stukje...
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:07

PBill schreef:
Heb in de vrije natuur ook nog nooit paarden met deken gezien.. en die staan in een nog koudere omgeveing met slechter voedsel.. dus zie het nut van dekens absoluut niet (meer) in. Lees ook maar eens het stukje...

Ik heb in de vrije natuur ook nooit een paard op stal zien staan of er een zadel op zien liggen of ze een spin zien maken....... Ik wil je absoluut niet aanvallen hoor, maar ik vind dit altijd van die rare vergelijkingen. Tuurlijk is een paard goed in staat om zichzelf warm te houden en na het werk even afzweten met een deken kan ook, nix mis mee. MAAR..... als je in de winter nu eens een halter wedstrijdje hebt, of een andere wedstrijd, lijkt het mij toch leuker als je geen ijsbeer toont. Of zie ik dit nu weer helemaal verkeerd?? Een deken is toch misschien niet zo'n heel raar idee???

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:43

PBill schreef:
Gebruiken al 3 jaar geen dekens meer. Mochten ze echt drijfnat zijn van het trainen dan doen we er even kort 10 minuten ofzo een wollen deken op en daarna weer gewoon deken af. Kan me niet voorstellen dat ze het koud krijgen.. Hebben zelfs bij ruim -10 (2 jaar geleden) niet staan klappertanden.. Staan snachts op stal overdag bij droog weer buiten. Heb in de vrije natuur ook nog nooit paarden met deken gezien.. en die staan in een nog koudere omgeveing met slechter voedsel.. dus zie het nut van dekens absoluut niet (meer) in. Lees ook maar eens het stukje...

Paard natuurlijk, ja die hebben altijd gelijk he.... en volgelingen hebben ze ook al genoeg.
Mijn paard heeft het wel koud. Zeker als het regent en waait als ze overdag buiten staat. Mijn paard is een gefokt paard, gefokt op luxe en uiterlijk. In de "natuur" had ze allang het loodje gelegd, en jou paard ook. Ik wil je wel een keertje bellen als ze zowat van haar hoeven afschud van het rillen, misschien kun je dan ook nog beweren dat het onzin is.

Mijn deken probleem is dat ik een lang paard heb. Qua rugmaat moet ik 195 hebben maar dan is die hals weer zo ruim. Ik vraag me ook vaak af of de duurdere dekens echt zoveel beter zijn, zeker als je paard geen sloper is. Ik heb nu een niet zo hele dure waterdichte winterdeken die zijn 3de of 4 de jaar ingaat. Klein scheurtje heb ik gerepareerd met zo'n plaklapje van de markt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 20:52

Het prijsverschil zit em inderdaad vaak in de kwaliteit van de buitenstof. Hoe hoger het aantal denier (het D-getal dus) hoe sterker de stof en hoe duurder dus de deken. Als je paard geen sloper is en niet met slopers op de wei staat hoef je dus inderdaad geen deken van bijv. 1200D.
En natuurlijk betaal je ook voor de naam...simpel zat.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 21:24

Fuego rende naar het hek als het begon te regenen en bleef net zo lang heen en weer rennen voor het hek totdat hij zijn dek op kreeg.
Dan liep hij weer tevreden weg Cool

Ik heb het hele verhaal gelezen en zet er een paar vraagtekens bij.
Nergens kom ik tegen dat onze paarden dagelijks geborsteld worden en zo dus lek raken. Best zielig om zo'n paard lekker nat te laten regenen.
Niet meer borstelen is het devies.

Dan heb je de uitdrukking "warmbloed"- en "koudbloed" paarden niet voor niets....Bij warmbloedpaarden liggen de aderen veel dichter onder de huid.
Deze paarden komen van orgine uit streken waar het vooral heet is. Daardoor verliezen ze hun warmte veel sneller MAAR koelen ook veel sneller af.
Koudbloed paarden daarintegen hebben een veel dikkere huid en zullen dus veel minder snel afkoelen. Clown
Zet een Shetlander naast een KWPN-er en kijk eens naar hun vachtje. Je kunt mij echt niet wijsmaken dat die KWPN-er het net zo min snel koud heeft dan die Shet.....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 22:51

Ach, ik ga er al helemaal niet meer op in. Al twee of drie keer zo dom geweest om me in een dergelijke discussie te mengen op Vraag maar Raak en het enige wat het opleverd is dat je voor idioot, niet goed snik, stom enz. uit gemaakt wordt.
Mijn paard krijgt een deken op omdat ze naar mijn mening erg duidelijk aangeeft dat ze't koud heeft, punt uit.
Ik respecteer andermans manier van paarden houden, laten ze dat dan ook bij mij doen.

bluezarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 23:15

groot gelijk, als het paard van PBill morgen dood ligt door een longontsteking zeggen we gewoon allemaal:
Doen ze in het wild ook, dood neervallen door een longontsteking!!!!!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 00:21

Ik vind het ook altijd moeilijk een passende deken te vinden, de Harry's Horse dekens passen op zich wel goed op Simply, behalve om haar schouders heen, daar blijven ze krap zitten, ben dus ook zoekende naar een andere.

@Cornelie: ik wil ook graag meer info over die verstelbare deken! Eventueel via pb!

PBill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 06:29

Het vreemde vind ik dat ik in mij reactie op dit thema aangeef dat ik het niet doe en ook het nut er niet van inzie. Snap niet dat iedereen me daarom moet aanvallen. Ik geef mijn mening en dring daarbj niemand iets op geef alleen aan dat het ook anders ZOU kunnen. Wat jullie ermee doen laat mij eerlijk gezegd koud. Ieder zijn eigen.. Ik rij western omdat wij (mijn paard en k het leuk vinden) en nee ik borstel zeer globaal.. alleen even het stof en de viezigheid eraf en klaar... en wij mensen maken er altijd van die regeltjes bij.. Waarom zou een paard niet goed op bouw gecontroleerd kunnen worden met wintervacht.. doet me denken aan vrouwen die schuil gaan onder een dikke laag make-up, haar geverft.. voetjes netjes gemanicuurd... maar hoe ziet die er in de ochtend uit... zonder dat getut... Een goed gebouwd paard wat goed in zijn vel zit straalt altijd.. met of zonder uitgekamde mane.. tis maar wat wij ervan maken.. Maar zoals eerder gezegd.. ieder zijn eigen...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 06:47

Tja, maar als ze die dag aan een Miss verkiezing meedoet gaat toch echt wel die plamuur er weer op Haha!

Die deken doe ik ook puur voor mijzelf. Ik vind het fijner om geen wintervacht te hebben bij pride. Ik vind het er mooier, schoner en frisser er uitzien en nu kan ik ook gewoon doortrainen zonder dat hij eerder buiten adem is. Maar mijn jaarling heeft uiteraard geen deken op. Daar doe ik voorlopig niks mee dus zij staat nog fijn feest te vieren en wordt zo langzamerhand al een teddybeertje.