[WN] Western dressage en sporen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sasja0705

Western dressage en sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 19:52

Tja... ik heb dus nog steeds niets met western maar manlief des te meer dus blijf ik mij ook in verdiepen. Heb op bokt naar het onderwerp gezocht maar kwam alleen een oudere topic tegen die mijn vragen niet kan beantwoorden.
Dus bij deze: op FB kom ik dus western dressage tegen en eerlijk is eerlijk als ik de filmpjes bekijk (ook you toube) van o.a.Randy Byers dan vind ik het geweldig. Ook als ik oude (dan wel echt oude ,jaren 50-60) Westerns kijk,dan zie John Wayne en co met paarden die omhoog zijn,mooi gebogen en niet goudzoekers op de grond. Waar is het gebleven?
Als ik shows bezoek, dan zie ik alleen maar (uitzonderingen daar gelaten) rijders die nog meer plukken als bij de Engelse dressuur. .. dus ik ben echt weg van de mooie cowboy /western dresaage.
En wat ook opvalt: in de oude films zitten de sporen veeeeeel hoger,nu hangen ze op zowat op de grond (is het voor het geluid :-) ? ) en ik zie bijna iedereen de poten omhoog trekken omdat ze het paard niet kunnen raken.
Dus wat is er aan de hand?

XXIlseee

Re: Western dressage en sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:14

Ik denk dat het gewoon een trend is. (als ik begrijp wat je bedoelt).
Een lange teugel zodat je paard met zijn neus over de grond sleept en die sporen tjaa. Waarschijnlijk is het meer voor het plaatje, net zoals het in de krul trekken van je paard (dit is dus niet de bedoeling maar mensen blijven het doen) bij dressuur. De manier van western rijden ontwikkelt zich nog steeds.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:33

De stijl die je op wedstrijden ziet is de "Texaanse" western stijl, lange teugels, vaak "quick fixes" en natuurlijk de idiote invloeden van het "wedstrijd rijden" en "wat de jury wil zien". Die wedstrijd stijl heeft bar weinig meer te maken met de originele stijl, waarin paarden netjes aan de hulpen stonden en met contact gereden worden/ werden omdat anders de koe al lang vertrokken was........
Reining en pleasure staan nog het verst van het originele westernrijden af, een sliding stop is niet echt handig als je een koe wil stoppen, 4 x achter elkaar spinnen is ook een beetje onzinnig ;) net als de "peanut rollers" in de pleasure.

De sporen zouden natuurlijk aangepast moeten worden aan de beenlengte/ maat van het paard maar horen zowel bij het westernrijden als bij de voorloper ervan; de Iberische rijkunst, vaak wat lager dan in de dressuur waar ze weer belachelijk hoog zitten. Ze horen net op of boven de hak, afhankelijk van het soort laars.

De Californische westernstijl is compleet anders, daarin wordt gereden op een enigszins opgericht paard met licht teugelcontact; eigenlijk is dat de stijl die ook weer de basis is voor de Cowboy/ western dressage.

Jeff Sanders, met wie ik dit jaar nog een clinic organiseer en volgend jaar weer in juli, rijdt volgens die klassieke Califonische stijl maar hij rijdt ook western dressage. Zie bijgaand filmpje met zijn paard Bunny, nog op de bosal.

https://www.youtube.com/watch?v=LjuOfVTnbiY

en weer met Bunny maar dan in de two rein ( bosalito en spade bit)
https://www.youtube.com/watch?v=n2PzIISpQKo

Sasja0705; toch maar in oktober ( 8/9/) komen kijken bij de clinic van Jeff ? ;)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 10:58

Yep, zekers... dit jaar met Jan's verjaardag op zaterdag ( en de behoorlijke na ween op zondag :D ) is het dus bij ingeschoten...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:21

N.a.v. dit topic heb ik zojuist voor het eerst Cowboy Dressage bekeken (https://www.youtube.com/channel/UC6NmkP ... PNVKpReO1Q).
Wat deze man laat zien, vond ik mooi vloeiend. Neusje eruit en op sommige filmpjes ook gewoon op trens. Het doet mij een stuk minder zeer aan mijn ogen dan wat ik veelal hier tussen de witte hekjes zie.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:39

Eitan Beth Halachmy is de "grondlegger" van de Cowboydressage en heeft ook patent op die naam........Western dressage lijkt er veel op maar is toch net even anders , maar heeft officieel niks met Eitan of Cowboy dressage te maken.. :o ;) .

Citaat:
But, Cowboy Dressage and Western Dressage are distinctly different things. Western Dressage, as promoted by the WDAA (http://www.westerndressageassociation.org/), is the one that is most common now and the one endorsed/recognized by USEF. It seems to me that Cowboy Dressage (which is a trademarked term) is something that is more closely tied to a specific individual (Eitan Beth-Halachmy).

However, since western dressage is so new, I think there is a strong need for people who are interested in getting involved to be informed consumers. If you see a new clinician or trainer doing/promoting western dressage, don't just accept that they are "doing it right." You need to educate yourself on the principles and ideals of the WDAA (or Cowboy Dressage) and decide if what that particular trainer or clinician is doing makes sense in that context.

Bron: http://www.chronofhorse.com/forum/showt ... y-Dressage

De verschilen tussen western dressage en Cowboy Dressage verder uitgelegd: https://triciabrown71dotcom.wordpress.c ... -dressage/

Dus pas op, dat je tegen een Cowboy dressage aanhanger niet de term western dressage gebruikt, dat is iets heeeeeeeeeeel anders ................ }> Is net zoiets als tegen een Schot zeggen dat je zijn Engeland ;) zo mooi vind.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:42

Het is dan al net als met gewone dressuur: klassiek, academisch en Sjef Jansen :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:27

hoogendroog schreef:
Het is dan al net als met gewone dressuur: klassiek, academisch en Sjef Jansen :D

:D :D inderdaad. Beetje inherent aan het fenomeen paardensport; volgens mij doen we eigenlijk allemaal hetzelfde, al verschillen de details..........

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:51

sasja0705 schreef:
Dus wat is er aan de hand?

Hetzelfde als in de engelse rijden:

De wedstrijdsport is totaal verwijderd van het functionele rijden waar het ooit mee begon.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:01

ElCid schreef:
hoogendroog schreef:

:D :D inderdaad. Beetje inherent aan het fenomeen paardensport; volgens mij doen we eigenlijk allemaal hetzelfde, al verschillen de details..........

Oneens :') LDR verschilt op meer dan alleen details en de huidige dressuursport heeft net zo weinig met correct van achter naar voren rijden te maken als sommige westerndisciplines. Bovendien is de hele opbouw gewoon anders.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 16:04

@Romkabouter: daar lijkt het wel op.
Want als ik hier wedstrijden zie wordt ik echt niet vrolijk van en zeg dus altijd tegen manlief dat ik met dit "western" niets te maken wil hebben. Maar als ik de oude films bekijk dan lijkt het wel weer wat.
Nog zo een voorbeeld :broeken die 20 a 30 cm te lang zijn... die kom je in de oude films ook niet tegen d je ziet niets opkrullen :-)
@Elcid... ik ga ff de sites doorspitten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:07

je kan het show circuit ook niet vergelijken met "zoals in de film " .
dan klopt dressuur ook niet.als je sommige acteurs ziet hobbelen in draf .. _O-
als je ze in oude western films ziet aansporen, en hard in de bek trekken, om te keren , en te stoppen-nee laat maar dan.. :roll:
maar er valt ntl. op alle fronten, en in alle takken van de hippische sport nog veel te verbeteren.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 17:39

@elcid: is Jeff nu cowboy of westerdressage?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:51

ElCid schreef:
De stijl die je op wedstrijden ziet is de "Texaanse" western stijl, lange teugels, vaak "quick fixes" en natuurlijk de idiote invloeden van het "wedstrijd rijden" en "wat de jury wil zien". Die wedstrijd stijl heeft bar weinig meer te maken met de originele stijl, waarin paarden netjes aan de hulpen stonden en met contact gereden worden/ werden omdat anders de koe al lang vertrokken was........
Reining en pleasure staan nog het verst van het originele westernrijden af, een sliding stop is niet echt handig als je een koe wil stoppen, 4 x achter elkaar spinnen is ook een beetje onzinnig ;) net als de "peanut rollers" in de pleasure.

De sporen zouden natuurlijk aangepast moeten worden aan de beenlengte/ maat van het paard maar horen zowel bij het westernrijden als bij de voorloper ervan; de Iberische rijkunst, vaak wat lager dan in de dressuur waar ze weer belachelijk hoog zitten. Ze horen net op of boven de hak, afhankelijk van het soort laars.

De Californische westernstijl is compleet anders, daarin wordt gereden op een enigszins opgericht paard met licht teugelcontact; eigenlijk is dat de stijl die ook weer de basis is voor de Cowboy/ western dressage.

Jeff Sanders, met wie ik dit jaar nog een clinic organiseer en volgend jaar weer in juli, rijdt volgens die klassieke Califonische stijl maar hij rijdt ook western dressage. Zie bijgaand filmpje met zijn paard Bunny, nog op de bosal.

https://www.youtube.com/watch?v=LjuOfVTnbiY

en weer met Bunny maar dan in de two rein ( bosalito en spade bit)
https://www.youtube.com/watch?v=n2PzIISpQKo

Sasja0705; toch maar in oktober ( 8/9/) komen kijken bij de clinic van Jeff ? ;)

Wauw! wat heeft die man een fijne rijstijl. Waar en wanneer geeft die clinics ?
(al moet ik toch een opmerking geven, in het eerste filmpje erger ik me heel erg aan de bakstukken van de bosal die zo hééél dicht bij de ogen van het paard zitten. Zit dit hoofdstel niet goed, of is het de bedoeling dat het zo dicht zit?)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:30

sasja0705 schreef:

Cowboy dressage, hij is ook bevriend met Eitan, maar in hart en nieren is hij Vaquero.

Citaat:
Wauw! wat heeft die man een fijne rijstijl. Waar en wanneer geeft die clinics ?
(al moet ik toch een opmerking geven, in het eerste filmpje erger ik me heel erg aan de bakstukken van de bosal die zo hééél dicht bij de ogen van het paard zitten. Zit dit hoofdstel niet goed, of is het de bedoeling dat het zo dicht zit?)

Op 8/9 oktober is hij weer in Nederland, in die clinic is nog 1 praktijkplek vrij, theorieplekken zijn er nog meer dan genoeg. De clinics vinden plaats in Pesse, Drenthe. Volgend jaar juli is hij er ook voor een 3 - daagse, dan zijn er nog 2 , misschien 3 plekken vrij.

Bij de meeste goed liggende bosals, met de juiste maat nosebutton, ligt de bosalhanger vaak vrij dicht onder het oog, zolang ze er niet in of tegen aankomen is het geen probleem, de paarden hebben daar ook geen last van. Als ze echt te dicht er tegen aanliggen wordt er wel een leertje gebruikt om ze wat naar beneden te houden. De bosal hanger van Bunny hangt precies goed, met leertje/ keelriempje om deze op zijn plaats te houden, dat komt echt niet te dicht bij het oog.

Bij mijn paard lag de hanger ook wat te dicht op het oog, hier was die nog net nieuw,
Afbeelding

dus heb ik er nu ook een "keelriempje" aan nu, omdat de hanger iets leek te gaan schuiven en dan erg dicht bij het oog kwam. Deze foto is overigens van de clinic van 18/ 19 juni jl.

Afbeelding

Meer info over Jeff: https://www.facebook.com/californiabridlehorse/

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:33

sasja0705 schreef:

Zijn hier ook shows in Nederland?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 10:24

Nee, nog geen Cowboy/ westerndressage in Nederland. In Duitsland wel, al is het niveau daar ( nog) niet op het niveau van de filmpjes ;) .

Misschien tijd om eens iets in die trend op poten te zetten........?!

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:31

ElCid schreef:
Nee, nog geen Cowboy/ westerndressage in Nederland. In Duitsland wel, al is het niveau daar ( nog) niet op het niveau van de filmpjes ;) .

Misschien tijd om eens iets in die trend op poten te zetten........?!

Haha ja indd, vind het erg gaaf om te zien, lijkt me leuk om te doen maar als er geen shows zijn...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 17:39

Iemand moet de 1e zijn ;) .
Ik heb er wel eens over gehad met andere fans, het is een hele onderneming maar iemand moet ergens beginnen.............

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 18:04

ElCid schreef:
Iemand moet de 1e zijn ;) .
Ik heb er wel eens over gehad met andere fans, het is een hele onderneming maar iemand moet ergens beginnen.............

Ja dat is zo misschien met zn alle die er interesse in hebben

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:45

Inmiddels ligt er een mailtje bij de organisatie van Horse Event of hier iets mee gedaan kan worden daar om meer aandacht daar te krijgen en niet alleen bij de reining ;) (jaren terug stage gelopen bij de organisatie van HE). Maar er mag inderdaad meer aandacht naar deze kant vd sport toe. Al is het maar omdat ik langzaamaan bijna letterlijk sta te huilen bij het bit-plukken van veel reiners... (en vooruit, omdat mijn eigen paardenkind het aanzienlijk beter doet in klassiek frame dan in laag showframe)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:28

Skippy01 schreef:
Inmiddels ligt er een mailtje bij de organisatie van Horse Event of hier iets mee gedaan kan worden daar om meer aandacht daar te krijgen en niet alleen bij de reining ;) (jaren terug stage gelopen bij de organisatie van HE). Maar er mag inderdaad meer aandacht naar deze kant vd sport toe. Al is het maar omdat ik langzaamaan bijna letterlijk sta te huilen bij het bit-plukken van veel reiners... (en vooruit, omdat mijn eigen paardenkind het aanzienlijk beter doet in klassiek frame dan in laag showframe)

Ben benieuwd, wij halen Jeff Sanders 1 of 2 x per jaar naar Nederland, zou ook leuk zijn op HE eens de Californische/ Vaquero westernstijl te laten zien. Er is in Nederland, Belgie en Duitsland intussen een leuke groep ruiters die volgens deze stijl rijdt en zou kunnen laten zien dat western veel meer is dan reining en paarden met hun neus op de grond.........

Eigenlijk is dat ook klassieke dressuur maar dan in een ander jasje :D

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:41

Horse Improvement waar Inge Pel les geeft, paarden en ruiters opleidt doet dit ook in Zeeuws Vlaanderen. Ik doe dit nu enige tijd en ben helemaal gelukkig!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:38

Willemina_L schreef:
Horse Improvement waar Inge Pel les geeft, paarden en ruiters opleidt doet dit ook in Zeeuws Vlaanderen. Ik doe dit nu enige tijd en ben helemaal gelukkig!

Western dressage of Californische Rijkunst? Al zijn er erg veel overeenkomsten.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:51

Cowboy dressage en rechtrichten volgens de klassieke rijkunst.