Western laarzen smaller maken?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:13

Hoi :)

Vraagje,

Ik heb sinds deze week de overstap naar Western gemaakt met mijn Pre.
Dus bij Arthur zadel gekocht en alles, en ook ariat laarzen.
Nu heb ik zeer smalle kuiten. 33 cm maar liefst!
Maar nu vind ik die laarzen met rijden toch vervelend wijd. Het is ook nog eens erg lelijk als ik erop zit. Past onderhand nog een persoon bij.
Heeft iemand ervaring met laarzen smaller maken?
En om nog een vraag te stellen.
Raden jullie het aan om met kinriem te rijden? Ik heb een hoofdstel besteld maar daar zit geen kinriem aan.

Bedankt voor het reageren alvast.

Susannah92

Berichten: 475
Geregistreerd: 13-09-14

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:20

Leuk dat je overgestapt bent!

De laarzen kan ik je niet bij helpen, maar ik zou wel een kinriempje aan je hoofdstel hangen. Hoeft niet persé, maar mocht er eens een noodsituatie voorkomen trek je het bit iig niet door de mond van je paard. Plus het bit ligt veel rustiger in de mond met kinriempje.

mystery1980
Berichten: 4256
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:23

western laarzen horen niet aan te sluiten zoals dressuur laarzen dus misschien even wennen. Kinriempje zou ik wel doen inderdaad.

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 16:52

Bedankt voor jullie reactie,
Ik weet dat ze niet hoeven aan te sluiten maar dit is wel echt overdreven. Ik pas namelijk makkelijk met 2 benen in een laars als het zou moeten. Het loopt/zit/rijd gewoon niet fijn.
Daarom hoopte ik dat er iemand ervaring had met het toch wat smaller maken.

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:55

Net even kuiten gemeten, maar ik zit ook maar op 35cm op het dikste punt hoor..
Mijn laarzen zitten ook breed aan de kuiten.
Heb je wel een fijne broek die erover valt. Smalle broek met boots zit niet fijn, maar onder een ruime broek heb ik nergens last van.

Je kan langs een schoenmaker passeren, maar een stuk leder eruit halen om ze smaller te maken gaat niet heel makkelijk/mooi zijn.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:19

Ik heb dezelfde kuitmaat en aan het begin ook een beetje last van te wijde ariats. Leer wordt soepeler en dan merk je er een stuk minder van, zeker met een broek die mooi over je laarzen valt inderdaad.

goldenarrow

Berichten: 8676
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:33

Ik heb precies het tegenovergestelde met vrij brede kuiten. Zat bij mij in het begin ook niet lekker, maar het leer moet zich nog vormen en nu zijn dit mijn lekkerst zittende schoenen (en moet ik iedere keer weer huilen als ik mijn dressuurlaarzen aan moet :') )

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 17:40

Die heb ik niet die broeken, alleen skinny's. Zou eens gaan kijken voor z'n broek dan.
Vinden jullie het dan niet vervelend als die schacht zo heen en weer flappert als je loopt.?

Maflinger_S
Berichten: 12190
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:44

De schacht gaat minder wapperen als je er een goede (rij)jeans overheen aan hebt.

Westernhoofdstellen komen meestal zonder kinriem, die kan je los kopen.

Gefeliciteerd met je overstap trouwens!

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 18:29

Oke dankje, ga eens kijken voor die jeans dan. Maar waarom maken ze die schachten dan zo mooi versierd als ze toch onder een broek moeten haha :o?
De kinriem zal ik eens gaan aanschaffen.
Donderdag voor het eerst les van Wendy van Osch op 1 van haar paarden om even te proberen welke kant van de westernsport ik in wil.
Bedankt voor jullie reacties!

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:16

Ik draag liefst mijn jeans in mijn boots en ik heb erg smalle kuiten (32cm breedste punt).
Bij mijn ariats stoorde mij dat in het begin echt wel, maar je went er aan. Ik verzamel zo wel veel zand en hooi in mijn laarzen, dus moet ik tijdig eens uitkloppen x)
Met mijn hoge laarzen stoort het nog meer omdat het gewoon esthetisch niet zo mooi oogt denk ik :p

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 21:28

Ik heb ook een wat hoger model, en vind het ook niet mooi. Ga het gewoon een tijdje proberen.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:36


Maflinger_S
Berichten: 12190
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:03

Die mooi versierde schachten komen het best tot hun recht onder een leuk rokje ... anders is het inderdaad een beetje zonde. Onder/over een skinny jeans kan ook wel als je naast je paard (of zonder paard) loopt maar op je paard hoort je broek over je laarzen.

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 22:20

Oke, toch eens gaan kijken voor andere broeken, chaps kunnen ook een optie zijn toch? In de winter ook lekker warm meteen.

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 22:23


Yessy

Berichten: 23054
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:24

Gewoon even wennen! Ik heb ook 33cm kuiten en draag m'n ariats nog onder een zomerjurkje. Ziet er niet uit maar soms komt het gewoon even net zo uit in de planning :D Maar eerlijk is eerlijk, in mijn wereld loopt een echte westernruiter met z'n broek over z'n laarzen en niet erin. Het is vast heel hip en ik ben vast ouderwets maar ik vind het er niet uitzien met skinny jeans :n

Maflinger_S
Berichten: 12190
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:36

Stoere laarzen met skinny jeans is cool als fashion statement, liefst zonder paard in de buurt.

Chaps zijn inderdaad ook een mogelijkheid maar zou ik als beginnend western ruiter niet zo gauw doen. Da's wel erg wannabe :D. Maar inderdaad, wel lekker warm.

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 23:23

Oke gewoon een wijde pijpen broek kopen dus :')

Maflinger_S
Berichten: 12190
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:33

Precies, boot cut.

Kirrr

Berichten: 6200
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 11:06

Chaps worden gebruikt op wedstrijden, in training zal je deze zelden of nooit zien.
Of je moet ze voor regen/warmte gebruiken op buitenritten oid.

Skinny jeans in boots kan idd alleen maar naast het paard (en liefst ver weg van het paard) mi.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 13:33

Ik zou zeggen bewaar je laarzen lekker voor de wedstrijden, en koop een paar lekkere schoenen om mee te rijden, waar wel je sporen op blijven hangen. Voor de training moet het toch ook vooral lekker zitten.

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:46

Zoals in het andere topic, eigenlijk is het wat je zelf het gemakkelijkste vind. Ik draag mijn jeans altijd in mijn laarzen regular of bootcut. Ik rij met chaps voor de warmte. Voor de rest boeit het me niet al te veel wat anderen ervan vinden :p

_Zsazsa_
Berichten: 4486
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 15:42

Anya schreef:
Ik zou zeggen bewaar je laarzen lekker voor de wedstrijden, en koop een paar lekkere schoenen om mee te rijden, waar wel je sporen op blijven hangen. Voor de training moet het toch ook vooral lekker zitten.


Met wat voor schoenen rij jij dan?
Ik dacht dat laarzen ook 'gewoon' waren in de westernsport. Iedereen die ik hier altijd zie rijden, rijden met laarzen iig.
Mijn timberlands vind ik niet fijn rijden, daar heb ik afgelopen week dan mee gereden omdat ik nog geen laarzen had.

lemonyellie
Berichten: 313
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Haps

Re: Western laarzen smaller maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:55

Op de stal waar ik rijdt rijdt iedereen in de training ook vaak met laarzen, broek in of uit de laarzen komt allebei wel voor