Tips omtrent prijzen paints en quarters

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Tips omtrent prijzen paints en quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 10:57

Ik ben rustig aan het rondkijken naar een paard erbij. Mijn smid is een reiningtrainer met een eigen stal. Hij belde me op dat een klant van hem haar paard verkocht en misschien iets voor mij was.
Ik heb zelf een volbloed arabier die reining opgeleerd is , maar ben met haar endurance gaan rijden en heb zelf niet zo veel kaas gegeten van reining, pleasure enz..

Nu ken ik zelf niks van bloedlijnen en prijzen van quarters en paints, dus had ik graag geweten wat de prijzen zoal zijn en of de vraagprijs voor dit paard te duur is of niet.

Het gaat over een paint, van 5 jaar, ruin, reining opgeleerd( maar kent ook trail en is braaf op buitenrit). Hij heeft een wedstrijd gelopen en was tweede. Klinisch goedgekeurd, gewend om op stal te staan maar ook op wei. Rustig in omgang,gaat op trailer. Hij is voorgereden en heb er zelf ook mee gereden. Je kan er zo mee op wedstrijd gaan.
Voor mij was het wennen, want de manier van rijden is nieuw voor me. Na die ene keer kan ik nog niet zeggen of het iets voor mij is, dan zou ik toch nog een aantal keren willen rijden.
Maar de prijs vind ik wel hoog, er is wel ruimte om te onderhandelen heb ik begrepen.
Vraagprijs is 12.000€.

is dit hoog? Of zijn dit de prijzen?

Zelf heb ik niet de ambitie om volop voor de wedstrijden te gaan. Ik zal wel eens een wedstrijd meedoen maar ik zie me niet elke week op wedstrijd gaan. Ik zoek vooral een all round paard waar ik een beetje van alles mee kan doen ( zoals mijn Arabier, maar dan rustiger)
Natuurlijk ga ik veel leren van dit paard maar ik stel me de vraag of het nodig is dat hij echt alles kent?
Want daar zal wel de prijs naar zijn.

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Re: Tips omtrent prijzen paints en quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:02

Het is wat de gek ervoor geeft. Is hij rontgen gekeurd? Zo niet? Moet je dat dus ook nog doen.

En waarom 12.000 voor een paard waar je lekker recreatief met af en toe een wedstrijd rijd zoveel betalen.. arabieren zijn niet gek duur meer vind ik er zijn zat betere of leuke paardjes voor goedkoper.
Als je er een van 12000 koopt en hij komt in het hek terecht is hij net zoveel waard als een paard van 3/4/5000 euro

Anick

Berichten: 846
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:03

Zal ook deels aan de bloedlijn liggen wat de prijs bepaald.
Maar er zijn ook doogereden paints en quarters die een stuk minder kosten. Je moet jezelf afvragen of je het bedrag er voor over hebt. Als je zelf niet wedstrijd gericht bent kun je het misschien ook doen met een minder getalenteerd paard die dus waarschijnlijk ook minder geld kost. Misschien alles even voor jezelf op een rijtje gaan zetten wat je verwachtingen zijn van je toekomstige paard.

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:03

Daarnaast prijzen de verkopers de paarden naar de waarden die HUN vinden voor een paard. Sons zit daar onbewust ook een emotionele waarde prijs aan.
Je kan het dier ook laten taxeren.. daar komt vaak een hele andere prijs uit.

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 11:07

rontgen gekeurd denk ik nog niet, maar dat doe ik sowieso als ik een paard wil kopen.

ik wil echt een rustiger paard, de manier waarop de paarden daar op stal worden gereden en zijn opgeleerd spreekt me enorm aan.
Vandaar dat ik in die richting ben gaan zoeken.

ik weet dat quarters en paints over het algemeen duurder zijn dan een Arabier. kweet alleen niet wat de gangbare prijzen zijn

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Re: Tips omtrent prijzen paints en quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 11:10

dat laten taxeren, wat houd dat juist in?

van bloedlijnen ken ik niks.
zijn vader: AKS Rip Tide ( QTS Action King &QT Boggie Step)
Moeder: RB Sweet Cassy (Hank full of Cash & Stars sweet Fancy)

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:14

Voor een 'normale' quarter paint, dus met papier maar zonder bijzondere bloedlijnen en netjes doorgereden zonder direct dikke punten te kunnen scoren op een wedstrijd, betaal je tussen de 4000 en 6000 euro. Met wat mazzel kun je voor 3500 een keer slagen. Ik persoonlijk vindt 12.000 echt een idioot bedrag als je niet echt de wedstrijden in wilt gaan.

Je zou lid kunnen worden van de facebook groep westernpaarden. Dan krijg je een beetje een beeld wat de vraagprijzen zijn bij de verschillende typen quarters/paints. Overigens is vraagprijs niet wat er uiteindelijk voor betaald wordt, daarom heet het ook vraagprijs :o .
Laatst bijgewerkt door troi op 28-08-15 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:18

Voor een leuk doorgereden paard, wat een enkele keer pas op wedstrijd is geweest (is ook nog jong met 5 jaar) zou ik zeggen, maximaal 8000 euro en dan wel rontgen en nogmaals klinisch gekeurd (klinisch is echt een momentopname en zou ik altijd weer laten doen). Succes met je zoektocht. Er zijn echt ook wel rustige fijne gereden paarden onder de 8000 euro..... Denk er aan dat je ook nog een goed zadel enz. nodig hebt, ook snel een slordige 1500 euro........

Er staat ook een duurdere hier op bokt markt; deze is 8 jaar oud en verder doorgereden;
[/url]http://www.bokt.nl/markt/ad/365601/8-jarige-quarter-ruin[url]

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:00

Taxeren gaan ze naar de prijs-kwaliteit kijken (zodat er geen droom bedragen gevraagt worden)

En kijken dus naar wat het paard +- waard is. Soms komen ze op 12000 uit. Dan heeft de eigenaar reel naar zn verkooppaard gekeken.
Soms verschilt het wel 1000e euros

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:14

@sylviel: de trainer is dus een tussenhandelaar, dus hij wil er ook nog 'iets' aan verdienen.

Vragen die bij mij opkomen...
1. wat is het niveau van de wedstrijd waarin hij is uitgebracht (voor dat geld mag je internationaal nivea verwachten). Als hij CC Sweet rip Macho heet dan kan ik er iig niets over terug vinden.
2. heeft hij de 5-paneltest gehad (iig HYPP en PSSM)

De vader komt uit bekende reininglijnen, maar is ook behoorlijk inteelt gefokt (opa vader en opa moeder zelfde hengst). Van de merrie is niets te vinden, maar haar naam duikt bij meerdere veulens op.

Gezien de naams-onbekendheid van dit paard zou ik voor een gezond* en netjes gereden paard max. 5000 over hebben.
(*goed op de benen en rug én HYPP/PSSM-negatief)

luckyluuk
Berichten: 106
Geregistreerd: 28-02-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:28

Zag op de belgische bokt, dat de vader 4 jaar geleden voor 3000 is verkocht, dus.....12000 veel te veel.

Anoniem

Re: Tips omtrent prijzen paints en quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:51

Ben benieuwd wat voor wedstrijd dat was, als 'ie nu 12000 waard moet zijn.
Heel eerlijk gezegd lijkt de helft me nog steeds goed betaald, en dan zou ik er een keuring en 5paneltest bij willen hebben.

Zoals elke moeder haar eigen kind enig vindt, vindt elke paardeneigenaar ook zijn eigen paard uniek (en daardoor kostbaar) ;)

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 14:12

Persoonlijk vind ik de prijs ook veel te veel. Reken er nog een zadel enz bij op, pfff

Geen idee wat voor wedstrijd heb was, ken er zelf niet zo veel van en heb dus niet doorgevraagd.
@Dubbeldun: zijn naam is Sweet Vegas. de advertentie vind je terug bij westerntoday
over de 5 paneltest weet ik niet of hij dit gehad heeft.

maar als ik de beslissing neem om hem nog eens te gaan rijden, heb ik nog wel een aantal vragen:
heeft hij 5 paneltest gehad?
Wat voor wedstrijden heeft hij al gedaan?
tot hoe ver je kan geraken met dit paard, is het internationaal, tja dan is die prijs miss wat te volgen?


Ik dacht ook eerder aan een prijs van max 8000€, maar geen idee of ze er zoveel wil afdoen. paard staat ook nog maar net te koop.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:18

@sylviel: gevonden... en dan heb ik er nog een vraag voor je bij ;)
Citaat:
Laatste wedstrijd juli 2015 : 2de amateurs, 3de open

Welk onderdeel/onderdelen en hoeveel starts waren er in die onderdelen. Want de ervaring leert dat bij onderlinge wedstrijden vaak niet zoveel starts in een onderdeel zijn en van 3e van de 3 kun je niet bepaald spreken van een mooie uitslag :D

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Re: Tips omtrent prijzen paints en quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 14:32

@ Dubbeldun: ja daar heb je gelijk in! moet ik zeker vragen.

de eigenares doet hem weg omdat ze meer in het buitenland woont dan hier. is zelf wel een beginner, dus paard heeft veel in training gestaan.

DubbelFun

Berichten: 89001
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Tips omtrent prijzen paints en quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:37

Dan snap ik meteen waarom hij zo duur is :D

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:42

Ik vind het persoonlijk aan de hoge kant, maar dat zal ook wel aan de bloedlijn liggen denk ik.
Voor mijn Quarter/Paint vroegen ze toen ie 5 was 5500, geen bijzondere bloedlijn, maar wel western opgeleid en al wedstrijden gelopen, af en toe ook eens Engels bereden geweest om mee te springen. Gekeurd was hij wel niet, dat hebben we zelf moeten doen.

Als je sowieso al geen wedstrijdambitie hebt zou ik het echt niet doen, maar het is volledig je eigen keuze voor wat je voor een paard wilt uitgeven ;)

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:44

Ja ze maakt maar voor haar aangeboden droompaard een droomprijs.. nee ik zou lekker verder kijken.. of zit er goud in gespoten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:24

sylviel schreef:
tot hoe ver je kan geraken met dit paard, is het internationaal, tja dan is die prijs miss wat te volgen?


Als het paard die potentie had gehad, was zijn naam echt al wel bekend geweest inmiddels ;)

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Tips omtrent prijzen paints en quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:26

Bovendien zal die trainer heus niet zeggen dat het paard al op zijn top zit, mocht dat zo zijn. Die wil verkopen.

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Re: Tips omtrent prijzen paints en quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 18:36

Trainer had gezegd dat als ik bij top wil gaan rijden,het niet met dat paard ging. Hij is goed maar dat niveau zag hij hem niet halen.
Maar ja dan vind ik het nog ad hoge kant.

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 18:56

Maar jij wilt toch niet bij de top rijden? Meer recreatief en af en toe een wedstrijd. Daarnaast ben ik van mening dat een goed paard.. nog steeds geen goede ruiter van je maakt.

Als je op valergo gaat zitten rijd je toch ook niet vlekkeloos de grand prix als je bijv. Normaal nieteens B waardig bent..

cissy

Berichten: 19891
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:00

Persoonlijk vind ik die prijs veel te hoog, max 5000 is beter geprijsd, mits goedgekeurd en met n/n 5 panel.
Zeker als je nog een beginner bent zou ik niet zoveel geld uit gaan geven, er zijn zat goed gereden paarden voor minder geld te koop.

sylviel schreef:
Trainer had gezegd dat als ik bij top wil gaan rijden,het niet met dat paard ging. Hij is goed maar dat niveau zag hij hem niet halen.
Maar ja dan vind ik het nog ad hoge kant.
als hij dat al zegt hoe verantwoord hij die hoge prijs dan?

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: België, Lommel

Re: Tips omtrent prijzen paints en quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 19:09

Ja zelf zei hij tegen me: heb je interesse in het paard,doe dan gewoon een bod. De eigenares wil er een goede thuis voor dus ik kan wel beamen dat hij goed terecht komt. Maar dan nog 12 vraagt ze,dan denk ik niet dat ze hem voor 8 wegdoet.

als ik de reacties lees zou ik een goed paard ook voor max 8 moeten vinden? Maar waar dan? Ken er zelf niks van dus ben nogal voorzichtig..

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Re: Tips omtrent prijzen paints en quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 19:16

Op internet staan er meee dan genoeg. Kijk wat je aanspreekt en ga er met een deskundige naartoe.