[WN] Kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blomme

Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 05:54

Hi allen,

Ik zit met een zwaar dilemma....
Ik ben een goed jaar terug begonnen met leren paardrijden, en vrij meteen in de western gerold, nog geen seconde spijt van gehad.
Nu, het leren rijden gaat niet zomaar vanzelf, ik ben een angstige ruiter en om me over mijn angsten te pushen heb ik een verzorgpaardje gevonden vlakbij mij in de buurt, een quarter paint ruin van 7 jaar die zijn basis goed kent en doodbraaf is.
Ik heb met hem vnl grondwerk gedaan maar sinds een viertal maand zijn we ook aan het werk onder het zadel en dat gaat beter en beter.
Gisteren kwam de eigenaar me vertellen dat hij het paard wil verkopen omdat hij er geen tijd/geld meer voor heeft. Met aan mij als eerste optie. Ik helemaal blij tot ik de prijs hoorde.... 7500 euro niet te onderhandelen. Dat vind ik wel heel erg veel en iedereen zegt dat ik gek zou zijn om in deze fase van het paardrijden zoveel geld te gevev voor een paard dat uiteindelijk maar de basis kent en spiermatig helemaal niet getraind staat of talenten heeft, behalve dat hij braaf is...
Mijn gevoel, het is veel te veel. Maar ja, ondertussen hebben we al zoveel meegemaakt samen dat mijn hart breekt hem te moeten laten gaan...
Wat denken jullie.... Deze kans laten lopen, verder lessen en een paardje zoeken eens ik er helemaal klaar voor ben, aan de juiste prijs? Of toch doen, ondanks dat hij veel meer kost dan waard...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 06:03

Ik zou een veel lager bod doen, wat hij écht waard is, niet meer verder omhoog gaan en dan gewoon afwachten. Niemand gaat zo veel betalen voor een paard wat alleen de basis kent, dus na een tijdje zal hij waarschijnlijk wel toegeven.

Wil je echt dit paard, en echt een quarter? Er zijn bijvoorbeeld ook leuke hafjes die westerngereden zijn, en die liggen een heel stuk lager in prijsklasse, en zijn over het algemeen ook betrouwbaar en koel in het hoofd en prima geschikt voor angstige ruiters.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 06:11

Wat jammer dat eigenaar hem verkoopt :(

Ik zou hem ook laten staan voor die prijs.

8nnemiek schreef:
Ik zou een veel lager bod doen, wat hij écht waard is, niet meer verder omhoog gaan en dan gewoon afwachten.

Beetje offtopic, maar met de weinige informatie die voor handen is, wat zou een reëel bod dan zijn?
Denk dat dat voor TS wel een belangrijk gegeven is om mee te nemen in haar overweging.
(Ik heb zelf geen idee overigens.)

Blomme

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 06:15

Goch, een meer realistisch bod is denk ik max 5500? Of vinden jullie 7500 echt niet veel voor een recreatiepaard? (Twee instructrices hebben me reeds bevestigd dat qua bouw hij geen sportpaard is => vrij holle rug en krom, goed om mee te wandelen en licht pistewerk)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 06:17

Tsjah western paarden zijn gewoon duur, onze Quarter heeft ook in zo'n prijsklasse gelegen als jaarling en trainenn kwam erna ook nog bij. Maar wij hebben hem nu 14 jaar later nog. Maar tenzij dit paard wonderlijke afstamming heeft en een aantal prestaties vind ik dit nog een behoorlijk bedrag, ik zou sowieso ook lager bieden. Vind dat we voor onwe Quarter bv ook wat teveel betaald hebben maarja. En eerlijk, genoeg leuke andere Quarters of Paints die net zo poeplief zijn hoor, die van ons bv hoef je een jaar niet te rijden zo op te stappen en hij zet nog geen stap verkeerd. En zeker laten keuren en misschien ook even 5 panel testen. (Nu hebben wij dat toen niet gedaan :P) maar ik lees toch redelijk vaak dat Qhs nog wel eens niet door een aankoop keuring komen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 06:17

Ik vind het meer lijken op een poging veel geld te vragen aan jou in de hoop dat jij er intrapt omdat je er zo verknocht aan bent.
Ik zou rondvragen welk bedrag reeel is en dat bieden

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 06:19

8nnemiek schreef:
Wil je echt dit paard, en echt een quarter? Er zijn bijvoorbeeld ook leuke hafjes die westerngereden zijn, en die liggen een heel stuk lager in prijsklasse, en zijn over het algemeen ook betrouwbaar en koel in het hoofd en prima geschikt voor angstige ruiters.

Hij is het enige paard wat ik zou willen kopen momenteel, het is niet dat ik persé nu een paard wil. Moest hij wegvallen dat ga ik weer op zoek naar een verzorger. Maar ik werk nu een jaar met hem en dan heb je uiteraard een band, zou hem vreselijk missen...

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 06:26

Ik zou er wat mensen met verstand van zaken bij halen en eens heel eerlijk naar dit paard kijken wat hij waard is . Op basis van jou beschrijvingen hier in het topic zou ik 2000 echt de max vinden. Maar ook jou instructrices zijn geen dieren artsen die keuren. Als je het echt overweegt , haal er een onafhankelijke DA bij en laat het paardje keuren en bedenk wat je er mee wilt gaan doen. Wil je recreatief blijven of toch later de wedstrijden in. ( ik bv heb altijd geroepen dat ik nooit wedstrijden ga rijden nu 2 jaar geleden na 14 jaar in bezit te zijn van mijn paard toch besloten om te gaan starten, niet veel maar we doen het nu wel.) Je mening en behoeftes kunnen altijd veranderen en dan moet je wel een paard hebben die zich daar in kan aanpassen naar jou wensen.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 06:31

Moeilijk. Jij bent een wat angstige ruiter. Dan zijn veel paarden al niet geschikt, want jij moet er het volste vertrouwen in hebben. En dat heb jij in dit paard. En je hebt er veel plezier mee, waardoor je jezelf goed ontwikkelt zoals ik het lees. Ik vind 7.500 euro ook te veel. Maar, stel dat hij goedgekeurd wordt want hij moet voor die prijs wel goed zijn, zou ik hem voor 5.000 euro wel willen hebben. Een doodbraaf paard dat gezond is, is ook heeeel veel waard vind ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 06:44

2000 euro is wel weer heel laag geschat, mickydo. Het gaat wel om een quarter, geen kwpn'er ;)

Heb je geen foto, met een beschrijving/stokmaat/evt afstamming..? Dan zijn er vast bokkers die een goede waarde kunnen schatten.
Ik gok ook tussen de 4000 en 5000 euro, voor een quarter die niet geschikt is voor zware training.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 06:52

Een paard (auto, huis, alles...) is waard wat de gek/liefhebber ervoor geeft.
Ik heb indertijd voor mijn gevoel teveel betaald voor mijn merrie, maar we zijn nu wel bijna 15 jaar verder, in goede gezondheid. Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik wel het dubbele willen betalen :j

Je weet niet wat de toekomst zal brengen. Mag ik even zwart/wit redeneren? Je kunt hem nu kopen en hij kan over een maand doodgaan aan koliek. Je kunt hem niet kopen en over 15 jaar bij de buren tegenkomen, waar hij nog vrolijk buitenritjes maakt.

Als ik jouw verhaal goed lees, en dan vooral dit stukje:
Blomme schreef:
Hij is het enige paard wat ik zou willen kopen momenteel, het is niet dat ik persé nu een paard wil. Moest hij wegvallen dat ga ik weer op zoek naar een verzorger.

Denk ik dat je hem beter kunt laten gaan. Hoe jammer het ook is. Je geeft jezelf dan meer tijd om erachter te komen of je werkelijk een paard wilt (vergeet de vaste lasten niet!) en er lopen echt meer leuke paarden rond. Ook over een jaar, of twee, of vijf...

Succes met je overweging!

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 06:57

Hierbij twee foto's (heb er weinig goeie zonder zadel en ruiter) en je kan hem op pedigree terugvinden onder S*an ji bar R*azzie... Stokmaat 1m55

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 06:59

Blomme schreef:
Hierbij twee foto's (heb er weinig goeie zonder zadel en ruiter) en je kan hem op pedigree terugvinden onder S*an ji bar R*azzie... Stokmaat 1m55

Hm foto's niet gelukt, zoek straks eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:01

TS, het is heel bijzonder dat je een band hebt met dit paard. Echter wil dat niet zeggen dat dit et enige paard is waar je een band mee kunt hebben. Is die band jou geld waard? Je zegt ook at hij korm is? Is hij dan klinisch wel goed? Heeft hij geen gebreken? Daar zou ik me dan eerder zorgen om maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:14

Even gegoogled.. Is dit hem?
Afbeelding

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:19

TS, ik zelf was kort geleden ook opzoek naar mijn eigen Quarter/Paint, ik ben een beginner wat western betreft en was bang om het paard te verpesten. En daarom ook wat angstig. Helaas had ik zelf niet zo een groot budget. Maar de Merrie (paint) die ik nu gekocht heb stond te koop voor 5500,- kon klein spinnen en mini stoppen. Ging alleen niet buiten, niet rillerig eigenlijk tot nu toe super braaf! Ze staat hier sinds zondag op stal en wij mochten haar voor 3500,- meenemen. Plus ze is 7 jaar.

Dus eerlijk... 7500,- vind ik erg veel, daar kan je ook een meer sport gerichte quarter of paint van kopen.

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 07:22

Ja, dat is hem!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:27

@blomme: mooi paard.

Een paard is minimaal de slachtwaarde waard ...en verder wat de gek er voor geeft...

Een paard zonder wedstrijdervaring en waarvan je ook nog niet weet hoe hij op buitenrit reageert (groot verkeer etc) én die in NL geboren is (geen hoge invoerrechten), géén fokwaarde heeft (ruin). Niet 5-panel getest, sowieso geen keuring bekend. Zit er eigenlijk wel een vol APHA-papier bij ??

Qua waarde schattingen val ik hier nog steeds achterover...
Persoonlijk zou ik er nooit meer voor geven als 3500, mits gezond, goedgekeurd + 5-panel getest.
Zonder papier daalt de prijs al minstens 1000 euro.

@blomme: Er wordt door de verkoper duidelijk ingespeeld op je emotie.
Dan kun je slikken en het geld ophoesten of hem er even mee laten zitten en hem over een half jaar een bedrag bieden wat hij werkelijk waard is.
Gezien de prijs die hij nu vraagt hoef je niet bang te zijn dat ie ineens verkocht is :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:29

Ik zie op de foto geen holle rug en niks kroms......... Is hij 5 panel getest? dat is wel belangrijk al zouden de meeste ziektes zich nu al hebben moeten openbaren.
Tja, mijn paarden waren een stuk duurder dus ik vind 7500,- voor een paard wat jou aanspreekt en waar je gek op bent en waarvan je weet dat je er een hoop plezier mee zal hebben niet zo veel geld.
Je kan natuurlijk altijd proberen er nog wat af te krijgen of bijv. in de koop het hele harnachement erbij zien te krijgen. Als het zadel bijv. goed past scheelt je dat weer een zoektocht.
Met de juiste instructie en doorzettingsvermogen heb je het paard zo beter in de spieren.
Hij is pas 7, dat is de leeftijd dat wij pas beginnen om echt wat van onze paarden te vragen, hij is dus niet verknald of kapot gereden.

Het is jouw beslissing en je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt; de markt voor paarden ligt weliswaar op zijn gat, maar goede betrouwbare paarden zijn nog steeds hun geld meer dan waard. Op de foto zie ik een mooi getekende, goed gebouwde Paint ruin die netjes op zijn voeten staat. Ik vraag me alleen af waarom hij rondom op ijzers staat?? Ik zou het dus doen!!

Is dit zijn pedigree http://www.allbreedpedigree.com/san+ji+bar+razzie , niks mis mee!

Mijn paard ( Paint hengst) komt uit Amerika, daar als veulen gekocht, als jaarling over laten komen! Ik was toen al veel meer kwijt dan 7500,- en heb er nog geen dag spijt van gehad *\o/*

Edit; zoals DD zegt, het is was de gek er voor geeft! De vraag die je moet stellen; wil ik nu een paard? Wil ik deze? Wat zijn de tekortkomingen van het dier? Kan ik daarmee leven?

Wedstrijd ervaring zegt mij bijv. helemaal niks, sterker nog, op die leeftijd zou ik geen paard willen kopen met wedstrijdervaring!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:38

Als een paard op zijn 7e nog geen wedstrijdervaring heeft dan is er in die training geen geld gaan zitten en dus is hij goedkoper.

Dat van die ijzers vroeg ik me ook al af...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:41

Laat ik even vooropstellen dat ik niets kan zeggen over de waarden van Quarters. Of de prijs te hoog is, kan ik dus niet zeggen.

Ik heb wel een soortgelijk geval gehad met mijn KWPNer. Hij was een inrijprojectje voor de stalhouder waar ik toen stond en sentimenteel stuk vreten dat ik ben, ben ik compleet verliefd geworden op het dier. Het is een pracht van een beestje, maar heeft op jonge leeftijd zijn heup/bekken gebroken, wat dus van grote invloed is op de waarde van zo'n beestje. Ik heb m een jaar geleased en toen ben ik het gesprek aangegaan om te kijken of ik hem kon kopen. Eerlijk aangegeven dat ik het moeilijk vond om te bepalen wat de prijs van een paard met zo'n beperking moet zijn. De toenmalige eigenaar vroeg veels te veel (denk in getallen van 5 cijfers), dus ik heb het gesprek netjes afgekapt door aan te geven dat we dan niet tot een deal kunnen komen en ben blijven leasen. Op dat moment wist ik ook dat ik er zelf niet op terug moest komen, want dan zou ik voor gaas gaan; ik wilde tenslotte dat paard hebben. Uiteindelijk heb ik er zes maanden op moeten wachten, maar toen kwam de eigenaar toch: "Nou, ik weet dat ie bij jou terecht komt en jij weet dat. Wanneer ga je dat paard van me overnemen?". Dát was het moment waarop we echt konden onderhandelen. Uiteindelijk heb ik nog steeds meer betaald dan dat hij in de markt waard zou zijn, maar dat maakt me niet meer uit. Ik heb er een geweldig paard aan en dat doet me meer dan laten we zeggen 2000 euro meer op de bank.

Moraal van het verhaal: zoek uit wat je positie is, is het een goed verkoopbaar paard en bepaal voor jezelf of je bereid bent om hem te laten gaan, of in ieder geval het risico te nemen dat je hem kwijt raakt. Als je dat aandurft, is het een kwestie van het juiste moment afwachten en dan het gesprek aangaan. Succes!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:46

DubbelDun schreef:
Als een paard op zijn 7e nog geen wedstrijdervaring heeft dan is er in die training geen geld gaan zitten en dus is hij goedkoper.

Dat van die ijzers vroeg ik me ook al af...

Mijn paard heeft ook bar weinig wedstrijd ervaring, om de simpele reden dat ik absoluut geen wedstrijdruiter ben, maar daar zit een hele hoop geld in zijn training, misschien nog wel meer dan in de training van het gemiddelde "wedstrijdpaard" en hij is niet de enige. Geen wedstrijd ervaring zegt dus niets over de training/ opleiding van het paard, of juist wel, de meeste "wedstrijdpaarden" wordt in 3 maanden tijd een trucje geleerd en de basis wordt vergeten!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:51

Ik ken het paard en de eigenaar.
Als er 1 ding zeker is dan is het dat de eigenaar altijd super zuinig geweest is op hem.

Los van dit paard, als ik het verhaal lees vind ik niet dat je toe bent aan het kopen van een paard.
Haal een paard uit zijn omgeving en 9/10 heb je een hele tijd een heel ander paard, wat jou dan weer onzeker kan maken. En dan begin de rad te draaien.

Eerst meer ervaring op doen, aan je vertrouwen werken, met veel verschillende paarden werken en dan kan je kijken welke kant je op wil. Misschien wil je binnen een jaar wel in een bepaalde richting wedstrijd gericht rijden en dan zit je daar met een paard dat misschien niet geschikt is voor jouw doel.

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 13:11

Ben alles in mijn hoofd op een rijtje aan het zetten...
Qua materiaal heb ik eigenlijk wel al in hem geïnvesteerd, heb mijn eigen zadel, en wat basismateriaal, hoofdstel en teugels kosten de wereld niet.
Ik en mijn man hebben een goede stabiele job en verdienen niet slecht, financieel is het op zich geen probleem, zeker naar onderhoud toe niet.

Negatief : ik ben zelf helemaal niet zo ervaren, volg nog veel les naast én met hem, hij is braaf maar zeker een paard met een eigen willetje (maar op een leuke manier, da's weer positief), hoge kostprijs, medisch in orde moet zeker zeer goed gecheckt worden. Hij kent de basis maar niet wedstrijdgetraind wat je inderdaad voor dat bedrag mogelijks verwacht. Kent wel buitenritten en is geen bangerik.
Positief : hij heeft me zeker reeds op een hoger niveau getild, rijden op een paardje waar geen automatische piloot op zit, en ben wel voorzichtig met hem maar nooit echt bang, en durf ook kordaat reageren. Hij is jong (ik wat minder, prille 40er) dus we kunnen alle tijd nemen samen te groeien, we hoeven volgend jaar nog geen wedstrijden lopen of een trektocht te maken. Hij is écht heel braaf en een grote knuffelaar (voor mij belangrijk, zou geen afstandelijk paard willen). Ik heb bakken vol begeleiding rond me. En hij is moooooooi :-).

Better to be sad than sorry? Of beter spijt van iets wat je gedaan hebt dan van iets wat je niet gedaan hebt.

Ga hem straks nog eens rijden en goed nadenken en voelen. Mijn instructrice komt mee, eens goed doorpraten met haar.
Ik zou hem inderdaad zeker klinisch en rönthologisch laten keuren voor dat bedrag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:17

Inderdaad, volg je hart en laat hem compleet keuren. Maak vanmiddag ook een foto van hem hoe hij er nu uitziet. Vraag na of de eigenaar de complete keuring betaald zodat je die kosten niet hebt en is hij goedgekeurd dan neem je hem over voor de vraagprijs. Komt er iets uit de keuring dat niet goed is kun je een lagere prijs aankaarten. Besef wel dat een paard waarop jij je fijn voelt goud waard is.