[WN] Help! Paard rent steeds weg tijdens training!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

babet1207

Help! Paard rent steeds weg tijdens training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 16:27

Ik heb hulp nodig. Ik heb een 5 jarige appaloosa ruin, die steeds gaat rennen als ik hem aan het rijden ben. Zodra ik hem aan het trainen ben, gaat hij er opeens vandoor. Dan rent hij in de rengalop door de bak heen richting de muren. Ik probeer hem dan weer te stoppen en hem weer achterwaarts terug te laten lopen naar de plek waar hij begon. Ik probeer hem zoveel mogelijk af te leiden door steeds voltes en achtjes etc. te laten lopen, alleen werkt dit niet/minimaal.
Ik heb hem na laten kijken en niet zo kort geleden een nieuw passend zadel gekocht, dus dat is het ook niet.
Ik heb het idee dat hij dit doet om niet te hoeven werken. Hij kan erg lastig/slim zijn als hij iets niet wil. Ik heb hem als 2 jarige gekocht en heb moeten 'vechten' om hem zover te krijgen dat ik hem kon longeren. Hij is erg slim want zodra ik iets anders uitprobeer, bedenkt hij weer wat nieuws om er onder uit te komen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen en of iemand hetzelfde probleem als mij heeft.
Tips zijn heel welkom, ik wil dit op een goeie manier oplossen.

Groetjes

Delphi2003

Re: Help! Paard rent steeds weg tijdens training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:33

Misschien moet je een keer iets anders doen. Heb je zo'n speciaal voor pony's/paarden gemaakte bal (GROOT)? Dan kan je de bal een duwtje geven, vind mijn lievelingspony leuk, die had hetzelfde maar door spelletjes niet meer :)) . Ook kan je tikkertje doen in de wei of bak, met een andere pony (kleine is meestal leuk vind mijn lieveling, maar die vind kippen ook leuk :j ) of met een hond. Ook kan je op internet allerlei leuke dingetjes vinden zodat je paard "werkt" op een leuke manier (hij beweegt tenminste) Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Veel succes verder :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:37

Je hebt al ondervonden dat allerlei "trucjes" niet werken, wat jij moet doen is gaan werken aan de opvoeding van je paard.

Het is duidelijk dat je paard jou niet als haar leider erkent, hij doet zijn zin.
Ga op internet op zoek naar hoe een paard leeft, denkt en communiceert of zoek een trainer die je dit kan leren en hoe je deze kennis kan gebruiken om je paard op te voeden zodat hij jou wel als zijn leider erkent en zich daar naar gedraagt.

Als je Engels voldoende is kan je al eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, let wel op met de filmpjes er zijn er "how to do" en andere "how NOT to do"

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:41

babet1207 schreef:
...en niet zo kort geleden een nieuw passend zadel gekocht, dus dat is het ook niet. ..
Bij wie heb je het zadel nieuw gekocht en door wie is het aangemeten ???
Want je wilt niet weten wat er als 'passend' verkocht wordt, maar het bepaald niet is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:42

Heb je les? Samen met je trainer aan dit probleem gaan werken. Een paard kan wel slim zijn, maar zoals jij beschrijft denken ze niet. Er gaat gewoon flink wat mis in je training en dat is vanaf hier niet te zien. Wel een goede trainer zoeken!

babet1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 16:43

DubbelDun schreef:
babet1207 schreef:
...en niet zo kort geleden een nieuw passend zadel gekocht, dus dat is het ook niet. ..
Bij wie heb je het zadel nieuw gekocht en door wie is het aangemeten ???
Want je wilt niet weten wat er als 'passend' verkocht wordt, maar het bepaald niet is.

Op laten meten door eurohorse en mijn osteopaat heeft het nog een keer bekeken en het zadel past gewoon goed.

babet1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 16:45

superpony schreef:
Heb je les? Samen met je trainer aan dit probleem gaan werken. Een paard kan wel slim zijn, maar zoals jij beschrijft denken ze niet. Er gaat gewoon flink wat mis in je training en dat is vanaf hier niet te zien. Wel een goede trainer zoeken!

Ik heb les van iemand en die geeft me ook tips, maar hij blijft het doen. Ik heb verschillende trainingen geprobeerd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:45

Doet ie het bij een ander ook ??

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:46

Maar het moet toch opgelost worden met een trainer. Vanaf hier kan niemand zien waarom hij het doet. Je hebt al 1 en ander geprobeerd, dus om nou zomaar van Jan en Alleman die je niet kent van alles aan te nemen, lijkt me ook niet wijs. Goede trainers zijn schaars en je moet echt met regelmaat lessen en goed je huiswerk doen.

babet1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 16:48

Ja nog erger zelfs, zodra er een nieuw iemand op zit misdraagt hij zich nog meer.

Ik neem ook niet zomaar wat aan, maar vraag tips en misschien iemand die hetzelfde probleem heeft of had.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:51

Maar de mensen hier ken je niet, dus je weet niet of het wijs is iets van ze aan te nemen. Daarbij kan je gewoon vanaf de computer de reden niet zien of wat hij echt doet. Ik kan wel tig dingen verzinnen, maar als ik bij je ben iets heel anders zien.
Als het paard gezond van binnen en buiten en het zadel etc goed liggen, is het vrijwel altijd de schuld van de ruiter. Alleen een goede trainer die echt bij je staat kan zien hoe en waarom en je verder helpen. Zelfs als je hier een duidelijk filmpje plaatst krijg je verschillende tips, omdat mensen verschillen in mening en ervaring. Daarmee los je niks op verder.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:57

Achterwaarts terug lopen lijkt me dan al wel een zware oefening a aan de gang met tempo controle overgangen tempowisselingen Per rondje wel 3/4 verschillende overgangen tempowisselingen

Paard zal eerst nog meer gaan protesteren Maar daar moet je doorheen Duurt nu eenmaal even eer dat het trucje is afgeleerd Maar geloof me hou vo en het wordt beter

Gaat paard toch rennen zet hem op een kleine volte En herhaal je oefeningen weer Succes

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:58

Vervelend zeg, hoop dat je een oplossing vind!

mijn oude verzorgpaard deed het ook, ineens omdraaien en er keihard vandoor gaan en precies stoppen voor het hek. Hij was ook nog jong, ik heb hem gewoon goed door gereden. Veel oefenen, afstraffen en direct weer door gaan. Na een tijd hield het wel op. Hij probeerde ook onder het werk uit te komen

babet1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 17:01

Dankjulliewel, ik ga het ook zeker niet opgeven. Ik heb dat gelukkkig ook niet gedaan bij het longeren en dat doet hij nu goed! Als is dat soms wel erg lastig!

kusjeedaiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:05

gewoon een goede trainer nemen en kijken of het helpt, om raad vragen bij andere mensen is handig, doe ik ook . ik heb ook pas een jaartje een eigenpaard en raad vragen aan veel verschillende mensen kan nog wel eens van pas komen! misschien kan je ook eens proberen om een hoofdstel zonder bit uit te proberen, ( het is maar een gok ! ) *\o/*

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:06

Zet zijn rug eerst op de foto! Ook al zegt osteo of fysio dat zn rug misschien goed is, dat vertelde ze bij dit paard ook! (Daar kwam ook niet zomaar iemand bij, echt een van de beste van Nederland) Ik heb dit zelf ooit meegemaakt met een paard op mijn werk, paard had dusdanige kissing spines dat hij verging van de pijn en dan ging vluchten. Dit was ook steeds heel plots en zonder reden (en levensgevaarlijk).

babet1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 17:14

Nou eerlijk gezegd heb ik daar ook aan zitten denken om foto's te laten maken. Ik ga dat sowieso nu eerst doen en hopen dat hij niks mankeert, maar gewoon een 'etter' is haha.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:24

Ja ik adviseer het iedereen, wat kon ik mezelf toen voor mijn kop slaan toen ik erachter kwam. Paard was 3 en pas net onder het zadel, dus dan kunnen ze ooit wel wat ril zijn. Maar het was vreemd dat hij altijd zonder rede begon te rennen, vanuit een rustig super ontspannen drafje op een volte naar een keiharde rengalop richting de muur. Binnen de seconde, zonder waarschuwing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:25

KS is idd wel iets om eerst uit te sluiten.

babet1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 17:28

Ja ik zou mezelf ook voor de kop kunnen slaan als ik hem dus straf voor iets waar hij zelf ook niets aan kan doen omdat hij pijn heeft. Mijn paard rijd ik ook nog niet zolang, omdat ie nog jong is en ik hem eerst lekker wou laten groeien.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 17:58

Etters van paarden bestaan niet, wel miscommunicatie tussen paard en mens. :o

Wat is het voor Appaloosa? Zit er Amerikaans bloed in? Want dan zou je naast de andere onderzoeken ook eens kunnen laten testen op PSSM. Dat is een spierziekte die momenteel veel voorkomt bij o.a. Appaloosa's.

Sommige Appaloosa's zijn niet voor iedereen geschikt, het zijn vaak gevoelige en intelligente paarden waarmee je snel miscommunicatie hebt. Een gevoelig paard reageert heftiger op miscommunicatie dan een flegmatiek paard. Alles komt dan heel nauw, de hulp een seconde te laat geven of net iets anders (timing en gevoel) en hij raakt ervan in de war en reageert daar op. Harder optreden of straffen werkt dan alleen maar averechts en maakt de verwarring bij het paard nog groter (en zijn reactie nog heftiger).

Ik zou (nadat alle onderzoeken zijn gedaan natuurlijk) niet zelf aan de gang gaan met tips die hier gegeven worden. De kans dat je het net niet goed doet is groot en dan wordt het alleen maar erger. Ik zou iemand zoeken die samen met jou en je paard aan de gang gaat, en dan iemand die je echt kan helpen, geen dressuur instructrice van om de hoek. ;)

babet1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 18:15

Hij heeft geen papieren, dus zijn afstamming zou ik niet weten (komt van de paardenmarkt af). Ik kan zeker wel met het ras omgaan, omdat ik altijd appaloosa's heb gehad. Ik heb er nu 3 en hij is de enigste die zich zo gedraagt, die andere 2 zijn voor de rest gewoon heel braaf. Ik weet inderdaad dat appaloosa's gevoelig kunnen zijn, maar ik heb niet het idee dat het aan zoiets ligt. Voor de rest wil hij echt wel werken voor me en dat merk ik zelf, maar ik niet alleen. Hij heeft het gewoon plots dat ie uit zijn dak gaat. zoals Amaranth7 het zegt.
Ik heb ook zeker geen dressuur instructrice van om de hoek.
Ik ga hem zeker even laten nakijken en zodra hij niks mankeert, zoek ik verder naar andere redenen waarom hij zo doet.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:38

Hi Babet, ik lees ook even mee. Ik herken dit probleem ook wel een beetje. Toevallig ook met een Appaloosa :-).

Nu ben ik zelf beginner in de westerntak, dus ben nog erg aan het leren, maar kan je wel vertellen wat ik nu zoal aan het uitproberen ben ermee, want voor mij is het ook een paar keer flink vervelend geweest. Zo is ze al een keer op een ander paard afgerend (zelfs er tegenop gerend).

Ik reed haar eerst heel erg losjes en gewoon relaxt en rustig aandoen, aangezien ze niet altijd even goed reageert op strakke teugel. Zag dat bij anderen ook, dan gaat ze staken, steigeren en hannessen. Maar met die losse teugel was ik weer te laat om er op tijd bij te zijn. Het was ook echt heel plotseling alsof er ineens een knop omging. Dit gedrag vertoonde ze eerst niet bij mij en nu soms ook.

Nu rijdt ik haar wat strakker in de teugel en werk ik wat meer aan nageeflijkheid. Hierdoor is ze meer geconcentreerd op mij en schiet ze eigenlijk bijna niet meer weg. Helaas levert dit weer andere problemen op. De semi-eigenaar en tevens mijn trainer gaat me er nu mee helpen gelukkig.

Wat ook erg grappig/opmerkelijk is, is dat ze bijna alle keren wel nog op het "Whoa" commando reageert. Terugzetten naar draf, stap, of langzamer vertikt ze uiteraard op zo'n moment. Stilstaan op stemcommando gelukkig in de meeste gevallen wel. Alleen ben ik zelf niet altijd snel genoeg om door te hebben wat er nou gebeurt en mezelf voor te bereiden erop ;-) Het blijft oefenen natuurlijk.
Misschien kun je (is sowieso handig natuurlijk) ook erg gaan oefenen op het halthouden op stemcommando. Gewoon met ernaast lopen veel gaan oefenen (in het boek Go West staan handige tips hierover). Dit is natuurlijk geen oplossing voor je probleem, maar wel erg fijn om in ieder geval een nood-knopje te hebben, mocht het toch fout gaan.

Het kan natuurlijk heel erg veel zijn. Bij "mijn paardje" heb ik ook het vermoeden dat ze wat mankeert aan haar darmen. Als het zo blijft komt de dierenarts gelukkig. Tevens is ze een enorm dominant paard. Leider van de kudde bij ons op stal wat ik hoorde en ook erg dominant naar de meeste mensen toe. (en heeft ze een naar verleden)

Geen idee wat je hier verder aan hebt, ik weet ook niet zo snel een oplossing helaas, maar heb je in ieder geval even kunnen vertellen hoe en wat ik nu heb met Lesley :-)

babet1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 23:11

Oh dat is toevallig, mag ik vragen waar je met je paard staat?

Ik oefen heel vaak met hem om te stoppen als ik er naast loop, erop zit en tijdens longeren, maar op dat moment is hij niet te bereiken de eerste paar meters. Krijg hem daarna wel gestopt of door inderdaad whoa of hem te draaien, dat stoppen is niet echt een probleem, dat lukt wel maar het is meer dat ik een oplossing zoek voor wat er voor af gaat.

Hoezo vermoed je dat ze iets aan haar darmen heeft? en denk je dat, dat er mee te maken heeft bij jouw paard?

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:18

Ik ga wel even in PB verder :-)