[WN] western met springpaard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Darley

western met springpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 14:56

Hallo :)
Hoop dat het hier goed staat.

De westernsport heb ik altijd al leuk gevonden. Nu wil ik misschien mijn 5 jarige springpaard omscholen tot westernpaard. Dit omdat we beide de plezier in het rijden kwijt zijn, een soort angst, en meteen angst bij druk op de teugels.
we willen graag onze ontspanning terugvinden en iets vinden wat wij beide leuk vinden.
nou is mijn vraag, of het mogelijk is om met een paard van 1.73 (engelse volbloed) western te rijden. ook met eventuele wedstrijdonderdelen.

Verdere informatie over mijn paard : groot, heel aanhankelijk, niet heel fijn gebouwd maar ook niet heel breed. 5 jaar en heb hem zelf beleerd en zadelmak gemaakt..

Hoor graag van jullie
groetjes :)

Brittneyx

Re: western met springpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:15

ik moet je teleurstellen: Western is niet zonder druk op de teugels. Er gaat heel veel training aan vooraf tot je met losse teugel kan rijden.

Neem eens een les! Dan zal je er snel achter komen of je paard het leuk vind! Je kan ook gewoon nog met je Engels tuig lessen nemen :)

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 15:20

Dankuwel voor de info

Ik bedoelde vooral zijn angst..elke keer dat wij rijden *dressuurmatig* zijn we in gevecht..
als ik zonder zadel, losse teugel oid. Ga rijden, is er niks aan de hand.
Weet u misschien een goede lesgever in de buurt van oirschot ?
:)

Edit : tandarts komt volgende week(controle) en er is niks mis kwa lichaam.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 15:56

Bij western rijd je ook met zadel en niet altijd met losse teugels hoor ;) Zoals Brittneyx zegt, daar gaat training aan vooraf en dan heb je wel druk op de teugels.

Maar mijn tip is ook: neem eens les :) Eerst jij alleen zonder je paard, of meteen samen.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 22:19

Ik bedoelde ook met zadel inderdaad. Had het niet helemaal goed getypt (zit op telefoon) maar, ik begrijp dat je druk op de teugels zet, alleen niet zo veel als bij dressuur toch ?

iig hoop ik mijn ontspanning met mijn paard terug te vinden. Al moet ik achterstevoren of wat dan ook, als zijn stress maar weg is.

western lijkt me een erg gave tak van de sport ! Heel leuk en ook lekker ontspannend. Het ziet er allemaal net wat rustiger/relaxter uit als bijv. Dressuur. In mijn ogen dan.

Ik wil me er zeker in verdiepen !
Mochten jullie meer info hebben, dan hoor ik het graag !

ik ga ook eens kijken of er iemand in de buurt is die western les geeft :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:40

Je kunt overigens bij de WRAN met elk ras wedstrijden rijden. Dus ook met een volbloed. Zo heel gek is het trouwens niet om met dat ras western te rijden. Helemaal in de pleasure quarter lijnen zit met regelmaat een flinke scheut volbloed.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:54

Volgens mij heb je gewoon een beroerde instructeur.... dressuur zou ook om licht contact moeten gaan.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 22:59

Het ras maakt helemaal niet uit, maar pas op dat je je niet verkijkt op het relaxte. :n

Ik heb de overstap geprobeerd te maken met een merrie die altijd dressuur hard gelopen en niet makkelijk te rijden was: zuur, nukkig en heel eigenwijs. Tijdens mijn eerste proefles western met haar hadden we er beiden weer plezier in en leek ze veel blijer en veel meer ontspannen. Maar toen het werk wat serieuzer werd bleek dat de basis van de western en de basis van de dressuur toch veel van elkaar weg hebben en dat de western absoluut geen wondermiddel is. Merrie moest nog steeds hard werken, misschien nog wel meer, en uiteindelijk werd ze ook tijdens het westernwerk weer zuur en moeilijk. Western is dus zeker geen makkelijke oplossing voor als het in een andere discipline allemaal niet meer lukt. :n

Want zoals mensen hierboven al zeiden: westernrijden is geen kwestie van je teugels losgooien. Verre van. Eerst ben je tijden bezig om de basis te begrijpen en onder de knie te krijgen. Voordat je paard en jij zover zijn dat je alles op losse teugels kunt doen ben je jaren verder. En in die jaren rij je nog steeds met teugeldruk. En ook dan moet je af en toe doorpakken om te komen waar je wilt.

Hierboven geldt uiteraard alleen als je de westernsport in wilt. En dan bedoel ik nog niet eens de wedstrijden, maar wel als je serieus verder wilt leren. Als jij zonder teugeldruk rondjes door de bak of in het bos wilt rijden kan dat natuurlijk altijd, maar verkijk je niet op het werkgehalte van de western. Ook hiervoor moeten jij en je paard hard aan de bak, met alle eisen die daarbij horen.

En zoals gypsy zegt: ik vind het altijd zo naar om te horen dat mensen willen overstappen omdat het allemaal zo ontspannen en zacht lijkt in de western. Zo moet in mijn ogen namelijk elke discipline eruit zien: dressuur, springen, alles.... elk paard moet losgelaten en licht gereden worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:00

Omscholen gaat altijd, dus mocht je ervoor gaan wil ik je veel plezier wensen.
Echter, staar je niet blind op het eindresultaat, de weg er naartoe gaat zeer zeker in houden dat je soms aan die teugel moet gaan zitten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:03

Ik zou vooral over willen stappen omdat die zadels er uitzien of ze zo heerlijk zitten :9

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:09

piezze schreef:
Ik zou vooral over willen stappen omdat die zadels er uitzien of ze zo heerlijk zitten :9

10000000 mensen waren je voor, je kunt ook een westernzadel ( aub een goede en geen goedkope van marktplaats oid ) kopen en dressuur op rijden. _O- Ligt niet aan het tuig wat voor discipline je rijd.

Met de western rijd je ook met druk op de teugel. In de dressuur rijd je ook niet met constante druk toch? Ik niet vroeger iig. Licht contact?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:11

piezze schreef:

Ook dat is een mooie ja :')

Er zijn erbij die als wolkjes zitten, maar er zijn er ook waar je al blaren van krijgt als je er te lang naar kijkt. #)

Goh, eigenlijk net zoals met andere zadels! :)* ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:14

Maar wat is een goeie en wat kost een goeie? Ik rijd vnl recreatief en basis dressuur, en heel af en toe hindernisje en lekker veel buiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:17

piezze schreef:

Een kwalitatief goed westernzadel gaan een meervoud kosten van een goed kwalitatief dresuur of veelzijdigheidszadel. Staar je niet blind op de goedkope bende van zadelmarkt en aanverwandte sites.
Dus als je enige argument om western te gaan rijden het feit is dat je denkt dat het zadel zoveel lekkerder zit, dan heb je niet niet op een goed dresuur of vhz zadel gezeten, of een heel goed westernzadel te pakken gehad, of geen ervaring opgedaan met hoe beroerd de pasvorm kan zijn van een goedkoop en slecht westernzadel: voor jezelf EN (en dat is het belangrijkste) voor je paard....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-12-14 23:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:18

piezze schreef:
Maar wat is een goeie en wat kost een goeie? Ik rijd vnl recreatief en basis dressuur, en heel af en toe hindernisje en lekker veel buiten.

Een goed westernzadel is er een die past. En wat ik ben tegengekomen was 2000 Euro of meer. En niet de bende van de zadelmarkt, om maar een voorbeeld te noemen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:26

XxFlossxX schreef:
Ik bedoelde ook met zadel inderdaad. Had het niet helemaal goed getypt (zit op telefoon) maar, ik begrijp dat je druk op de teugels zet, alleen niet zo veel als bij dressuur toch ?
Als jij correct dressuur rijd, doe je dat met net zoveel druk op je teugel als bij western voordat je paard kent met z'n hoofd laag te lopen etc aan een lange teugel. (ben zelf dressuurruiter, heb gewerkt op een westernstal (dus ook western gereden)).

En de zadels, de een zit heerlijk, de ander vreselijk. Ligt met net aan hoeveel geld je te besteden hebt,
maar die "heerlijk zittende zadels" kan je over het algemeen wel een aantal maandjes voor sparen. :+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:34

Mijn dressuurtje zit prima en ik ga niet voor zon zadelmarktgeval nee, wordt nog ff sparen dus, maat tweedehands goeie ,oeten toch ook wel te vinden zijn toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 23:39

Kwaliteit is geen garantie voor goede pasvorm.
Een zadel van 5000 Euro is geen garantie voor goede pasvorm.
Want in tegenstelling tot wat iedereen beweert: pasvorm komt eerst, en kwaliteit daarna. Maar het eerste kan echt niet zonder het tweede. Een goede pasvorm en magere kwaliteit, daar ga jij en je paard neit gelukkig van worden.
Goede kwaliteit en geen goede pasvorm ook niet.
Ga voor goede kwaliteit en goede pasvorm. En dat is idd even zoeken. En daar is doorgaans een prijskaartje aan verbonden.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 11:47

Ik bedoelde inderdaad wel druk, en dat er zeker training in zal zitten van jaren, dat begrijp ik ook heel goed hoor.
Zoek alleen iets waarbij mijn paard zijn angst kwijtraakt, western lijkt me gaaf om te doen, mijn vraag was vooral of het met mijn paard kan, omdat het niet zon compact paardje is.

Verder, teugeldruk, ja dat gaat ook gewoonbij hem, maar van mijn instructeur moet k bijv. Mijn binnenteugel helemaal loslaten. Ik twijfel niet aan mijn instructeur, dat zeker niet, maar losgooien, heb ik het gevoel alsof mijn controle weg is.

edit: van een andere hulp moet ik constante druk geven totdat hij nagevelijk loopt zeg maar...dus het is ook tegenstrijdens soms

Westernsport vond ik zoals eerder verteld altijd al gaaf, en ja, t is zeker hard werken en niet alleen maar ontspannen, maar misschien voor mijn paardje meer dan de dressuur. Springen zouden we nooit fanatiek gaan doen omdat ik dat zelf niet kan ivm een ongeluk paar jaar geleden.

De zadels van western zien er trouwens ook fijnzittend uit ja haha maar daarvoor wil ik niet overstappen.
Mijn paardje is nog jong, ik ook en we zitten beide in de puberteit, wat soms niet goed te combineren is, maar we moeten wel onze "passie" vinden, wat we beide leuk vinden

Ik heb vooral het gevoel ook dat hik het dressuren niet echt 'leuk' vindt. Heel moeilijk uit te leggen.

Maar ik wilde zeker niet de westernruiters/amazones afkraken dat het zo relaxt is..dat was niet mijn bedoeling. Zoek vooral informatie etc. (Sorry als dat wel zo overkwam dan..)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:53

Ieder paard kan western rijden, maar een klein, compact en wendbaar paard is wel fijner als je echt serieus in de sport wil rijden en prijzen wil pakken. Vind je het leuk om gewoon naast je training af en toe een keer een wedstrijd te starten en vind je meedoen belangrijker dan winnen dan maakt het niet zoveel uit met welk ras je meedoet. Ik ken zelfs trekpaarden waar western mee gereden wordt. Daarnaast kent de westernsport meerdere onderdelen en er is altijd wel een onderdeel te vinden dat bij je paard past.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:54

Ja paard kan zijn angst ook kwijtraken als je gewoon blijft dressuren/springen. Bij een paard komen er twee dingen kijken. Je gaat hem sensibiliseren voor bepaalde dingen, je wilt wijken voor druk voor het been, je wilt reactie op je teugelhulp. Maar je gaat hem ook moeten desensibiliseren voor dingen, hij mag niet bokken als er een zadel opkomt te liggen, niet schrikken van een persoon die langsloopt, dat wapperende stukje plastic, die bezem die omvalt.

Als je paard angstig is, is hij niet goed genoeg gedesensibiliseerd heeft weinig vertrouwen in zichzelf en de persoon die met hem werkt. En daar kun je aan werken. Mocht je meer informatie daarover willen, kan ik je aanraden om even te kijken richting de Natural Horsemanship, en dan met name Parelli.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:12

je kan op ieder paard een western zadel leggen en western tack en 'met een los teugeltje rijden'. maar als je denkt aan wedstrijden (serieus, dus dan bedoel ik niet eens een wedstrijdje doen voor de fun) zal je paard toch bepaalde problemen tegenkomen omdat hij gewoon lichamelijk niet 'gemaakt' is voor deze sport.

en ja, er wordt veel volbloed gefokt in pleasure lijnen in usa. maar dan wel gemixt met goede bewezen PLEASURE quarter lijnen. dus van die kant krijgen ze dan het 'langzame' mee. dat heeft dit paard niet.

dit paard zou qua type in western vooral geschikt zijn voor hunter disciplines maar dan zit je wel juist weer met engels outfit en volgens mij bied de wran geen hunter aan.
daarbij willen ze bij hunter nog steeds lange vlakke gangen zien en geen hoog beenwerk.

dus: serieus wedstrijdgericht: zoek een ander paard
gewoon recreatief op een manier rijden waarbij je paard geen druk krijgt: dat kan maar is niet echt western maar meer recreatief met een westernzadel.

zoals anderen al hebben gezegd, ook bij western komt druk kijken. jou paard klinkt eerder alsof hij gewoon niet goed tegen druk in het algemeen kan en daar ga je dan ook tegenaan lopen als je serieus gericht met western aan de bak gaat.

wat wel zo is mbt teugeldruk dat wij er anders mee om gaan. je traint ook met druk, en het paard moet juist heeeeel nageeflijk worden. maar als ze het zijn, en zichzelf dragen gaat de teugel wel echt los (in tegenstelling tto dressuur waar altijd een contact blijft)
maar op dat punt kom je zeker niet door gewoon los te laten.
daarnaast is de nageeflijkheid die je bij western wilt heel anders dan bij dressuur.
wij willen dat het paard vanaf de rug/schoft de hals lang en rechtdoor laat lopen, dus niet omhoog komt. vervolgens knikt het hoofd met 90 graden erop, dus ook niet de neus zo naar de borst als bij dressuur.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:15

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 12:22

Afbeelding

dit is ook een engels volbloed die wetsern rijd.
voor dat ze western gereden heeft heeft ze op de draafbaan gelopen
het zou mogelijk zijn maar dan moet je niet denken aan reining.

je moet je er voor open zetten en trainen

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 12:26

Dank voor de info allemaal

ik ga natuurlijk geen ander paard zoeken, als ik western wil rijden..deze blijft toch echt tot zijn dood bij me

Zijn angst is alleen met rijden en dan met die constante druk, alleen met draven,

Vertrouwen met omgang en grondwerk is er. Hij volgt me overal, pakt alle aanwijzigingen op en als ik weg ga om iets te pakken blijft hij kijken waar ik blijf..

Die druk, kon hij eerst erg goed tegen maar dat is nu dus minder..een heel stuk minder. De lol met rijden is nu iig weg, voor ons beide. Daarom hoopte ik iets re kunnen vinden wat we beide leuk vinden, als dat nou recreatief of wedstrijd is, maakt me niet uit. Het gaat me er puur om dat ook hij het leuk vindt om te werken.

ik sta zeker open voor trainen en leren ! Dat wil ik erg graag.