[WN] Paard laten overkomen uit amerika

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Paard laten overkomen uit amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 12:34

Oke, stel:

Ik wil een paard laten overkomen uit Amerika.

1) Paard is niet panel 5 getest, maar is wel uit een bekende hengst met heel wat nakomelingen die, voor zover ik op google kan zien, niets vertonen van pssm.

Sowieso dus laten testen voor ik het paard laat overkomen??!

2) Op de aqha site kan ik hem nog niet terugvinden. Wil dus zeggen dat hij nog niet ingeschreven staat? In Amerika is er een ander systeem en wordt er niet met boekjes gewerkt, enkel met het papier? Maar daarvoor moet die ingeschreven staan?

Dus, ervoor zorgen dat paard zeker zijn papier heeft??! Heb gehoord da je anders dna moet leveren voor de identificatie etc?

3) Stel dat ik naar Amerika ga, en met het paard wil terugvliegen. Kan dit? Kan ik als zijnde groom of verzorgster meereizen en zo de kost wat drukken?

Een kennis kent eventueel wel iemand die werkt bij n.etpoint en voor een aangename vlucht voor het paard kan zorgen met voldoende water en eten :p

Zijn er hier mensen die mijn vragen kunnen beantwoorden? Zie ik nog dingen over het hoofd?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:52

1. Als 1e 5 panel laten testen, zonder dat het risico niet nemen. Er zijn nog andere ziektes die je kost wat kost moet kunnen uitsluiten. Stel paard heeft wel PSSM ( of HYPP, Herda, etc. etc) ben je een hoop geld kwijt voor een hoop ellende.

2. Kan zijn dat het dier daar ( nog) niet geregistreerd staat, maar zou bij mij wel twijfel oproepen. Op latere leeftijd laten registreren kost flink extra. Ik weet niet precies hoe het bij de Quarters werkt, maar zal ongeveer hetzelfde zijn als bij de Paints, dan moet je dus inderdaad DNA inleveren.

3. Je kan, als je een paard laat overvliegen, meevliegen. Dan wordt jouw ticket heen en terug betaald en reis je mee als groom. Dat heb ik ook gedaan toen ik mijn Paint ophaalde en er dus een 14 daags verblijf in Amerika aan vast geknoopt. Wij vlogen toen heen business class! Is heel leuk om te doen maar wel vermoeiend, omdat je op de terugweg bij de paarden moet blijven tot ze vrijgegeven worden door de DA. Wij zijn toen 26 uur wakker geweest.......... kwamen om ca. 07.00 u aan en konden om ca. 13.00 met paard naar huis. Maar je vliegt dan dus wel met je eigen paard mee en kan zelf water en hooi geven. De paarden worden prima verzorgd tijdens de vlucht, krijgen om de 1 a 2 uur water aangeboden en hebben netten vol hooi/ alfalfa. Wij zijn toen ook via Nedpoint gegaan.

Paard moet een periode in quarantaine, onze hengst heeft een maand bij Nedpoint gestaan en werd daar prima verzorgd.

De kosten zijn best pittig alles bij elkaar; de vlucht zal nu rond de 4500,- kosten, maar dat zal je kennis precies weten. Paard zal naar Nedpoint gebracht moeten worden, als het daar nog niet staat.
Er zullen bloedtests gedaan moeten worden, afhankelijk van de Amerikaanse staat waar het dier verblijft, aan de hand daarvan wordt bepaald of het dier mag reizen/ vliegen.
Bij aankomst mag je nog BTW en invoer afrekenen over het totaalbedrag :$ :$ ( dus aanschaf paard + transport!) Als je een hengst of merrie importeert hoef je geen invoer te betalen ( fokwaarde) maar de 21% BTW hakt er aardig in.

Het is een hele ervaring om dit te doen, maar het is wel de moeite waard om de totaalkosten even goed op een rij te zetten. Overigens zullen ze je bij Nedpoint ook veel kunnen vertellen en zal je bij de eigenaar/ fokker moeten informeren welke bloedtests noodzakelijk zijn. Een verzekering is dan ook wel prettig, mocht er iets mis gaan. Wij hebben ons paard toen voor de periode in Amerika en voor de vlucht verzekerd bij een Amerikaanse maatschappij.

Als je nog vragen hebt mag je ze altijd stellen :D

kwita

Re: Paard laten overkomen uit amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:07

doe goed je huiswerk en hou ook een extra geld pot beschikbaar, dit is niet even iets hoor!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 14:01

Thx elcid!

Ik weet er haast niks van, maar met jouw reactie weet ik alvast wat meer :-)! Ik weet niet of ik nog dingen vergeet die belangrijk zijn... Heb ook alleen de naam van de hengst, nog niet van de moeder. Zou over een ruin gaan, dus komt dan weer een stuk duurder uit... Hmm..

breeolos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:08

Misschien een hele domme vraag maar waarom een paard uit Amerike halen? Zijn er dan in Nederland en Duitsland geen enkel paard wat aan jouw eisen voldoet?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 14:09

breeolos, nee idd :-) er is hier in europa geen paard dat aan die eisen voldoet.
Er is heel specifiek op zoek gegaan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:14

altijd testen !
een vriendin van me heeft net een heel slechte ervaring, en de 5 panel test had haar een hoop bespaard.. :n

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 14:17

Panel 5 test zal worden gedaan (contact moet natuurlijk allemaal via email etc, dus duurt even). Paard zou, als alles goed gaat, pas in maart naar hier komen (kwestie van niet teveel temperatuurverschil).

Het verbaasd mij nog steeds dat er zo weinig paarden getest worden?!! Zelfs paarden waar serieus mee gefokt wordt en in de sport goed meedraaien.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:03

Op zich is het helemaal niet moeilijk, Nedpoint regelt alles wat voor het transport nodig is, je houdt er een gratis reisje Amerika aan over en een leuk paard, natuurlijk. Nedpoint kan je ook adviseren in de noodzakelijke bloedtests.
Het is wel belangrijk om even goed te kijken welke tests er nodig zijn, er zijn nl. ziektes ( waar het paard overigens geen last van heeft) die beteken dat ze niet mogen reizen en in sommige gevallen niet eens de staatsgrens over mogen. Ik ben even de naam van de ziekte kwijt, maar dat is wel uit te zoeken, maar die komt dus alleen in bepaalde staten voor. Piroplasmose https://www.gezondvgz.nl/%7Bdb9b9701-ac ... d86%7D?tp={79fa113f-8c91-4496-964e-c319deb87346} kan je mogelijk ook even laten testen ( teken ziekte), daar zijn ze in Amerika ook vrij streng op. Paarden uit Europa die dit hebben ( en niet ziek zijn!) mogen bijv. Amerika niet in, maar ik weet dus niet hoe dat zit binnen Amerika of bij export naar Europa.

Onze hengst heeft de reis toen prima doorstaan, we hebben hem in de zomer opgehaald, die was toen ca. 15 maanden oud. Wel opletten met voer, is wel handig als je , in ieder geval, de 1e periode hetzelfde blijft voeren als daar, dat kan problemen schelen.

Wij hebben ons paard toen ook uit Amerika gehaald, bij een bevriende, hele goede, fokker vandaan, omdat we een bepaald type voor ogen hadden wat we hier niet konden vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 17:43

@ts: als je paard uit een andere staat komt als waar Nedpoint zit moet je ook voldoen aan bepaalde up-to-date entschema's.
Verder is het belangrijk dat de quarantainedfacility ziektevrij gegeven is (en dus mag exporteren).

Kijk ook wat verder dan alleen Nedpoint, er zijn er meerdere en afhankelijk waar de verkoper zit kan eentje dichterbij een flink stuk aan kostenbesparing geven.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:43

En zeg geen koop toe totdat je het paard zelf gezien hebt...ook een vet check laten doen wanneer jij daar bent van een dierenarts die niet hun stal doet.

Zeker zorgen dat hij het papier heeft. Een goede fokker zorgt dat het allemaal op orde is. Je wilt niet iets kopen, vervolgens registreren en dan blijkt dat de betreffende hengst niet de vader is...

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 03:08

Interessant topic! Ik zit namelijk met hetzelfde idee... Alleen paard staat in Canada. Iemand daar ervaring mee? Welke maatschappijen vliegen vanaf Canada? Wil graag informatie verzamelen en dan prijzen vergelijken. Kan je naar Brussel vliegen ook, of enkel Schiphol?

Het betreft een quarter ruin, dus 0,0 fokwaarde. Wel in orde met alle papieren en voor zover ik weet 5-panel N/N. Verder ken ik het paard al een tijdje, dus ik weet wat ik koop (mocht het doorgaan).
Hoe zit dat eigenlijk met invoerrechten?

Iemand enig idee wat de kostprijs van quarantaine is en hoe dat juist werkt? En gezien ik momenteel al in Canada zit, kan ik gewoon meevliegen vanaf hier ^^ haha.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 07:22

Wij vliegen onze paarden de andere kant uit, dus van NL naar USA. Zitten in CA en gebruiken JetPets. Je vliegt nderdaad met een open ticket, ene kant op business class, andere kant op (met paard) zit je achterin het vliegtuig bij de Cargo hold. Het is vaak goedkoper als ze de pallet vol kunnen krijgen, dus 3 paarden in totaal.
Laatste keer hebben wij trouwens Cargolux gebruikt, is vanuit Luxemburg en dat scheelde behoorlijk! Dus zou wel even kijken naar verschillende opties! :j

Weet niet hoe het met de quarantaine in NL zit, maar hier is het zo dat een paard jonger dan 2 jaar, of een ruin, maar 2 dagen hoeft te blijven. Een merrie daarentegen moet 2 weken blijven, en een hengst zelfs 5 weken. Iets om even uit te zoeken, dat is een aardig verschil kwa kosten!

Ben nu wel heel benieuwd naar het paard trouwens :oo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:22

@tweety_be: de mijne komt ook uit Canada. Je vliegt dan op Luxumburg.
Ik zou de naam van het bedrijf even moeten opzoeken, maar dat is iig heel netjes gegaan.
Het was wel duurder als via VS-A'dam.

Een paard wat uit de VS/Canada komt moet dáár in quarantaine, hier kijkt er alleen een DA naar of het paard geen uiterlijk ziekteverschijnselen vertoond en fit genoeg is om verder te reizen. Als de vlucht 's nachts aankomt moet het paard dus wachten tot de volgende ochtend de DA er is. Dan kan het ook mooi even op stal liggen om bij te komen van de vlucht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 09:26

tsjoender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:01

Hier een 'deskundige' vwb een paard, over laten komen uit Amerika. Ik heb in 2011 2 paints (toen 1,5 jaar) over laten komen. Geen van beide getest en als ik toen wist wat ik nu weet dan had ik het heel anders aangepakt.

Mijn hengst heb ik afgelopen maart kunnen laten inslapen, Wobbler Syndrome (niet genetisch) maar nu mijn merrie mankementen vertoont (nu 4,5) verdenk ik hem ook van PSSM......

Mijn merrie afgelopen oktober 5 panel laten testen én....... HYPP & PSSM1!! Meest verschrikkelijke combinatie en nu een heleboel zorgen om haar hopelijk ooit weer op de rit te krijgen!! Zo bang dat ik haar uiteindelijk ook op jonge leeftijd ga verliezen, maar dat ze met deze combi überhaupt oud zal gaan worden is nog maar de vraag!

Dus om jezelf een hoop ellende, geld én verdriet te besparen...... TESTEN!!!!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 12:53

bah, wat een pech tsjoender.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:42

Ik bedenk mij dat het wel héél bijzondere paarden moeten zijn om de 5000€ extra transportkosten waard te maken. Wij hebben, toen we op zoek waren naar een jonge reiner, ook daar gekeken. Maar uiteindelijk is er hier (europa) ook heel wat kwaliteit te koop, en hebben we toch besloten om eentje van hier te nemen. Een echt goede kost in de VS ook niet weinig, en er komt dan nog een pak bij voor keuring, quarantaine en vervoer ...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:53

Wilde ik ook al zeggen...In EU lopen toch echt heel wat leuke, goede paarden en je hoeft heel niet ver te gaan zoeken om te vinden!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 13:58

Klopt :j
Als je al eens bij Cira en Bernard bent langsgeweest, zul je wel al een paar leuke dieren hebben gezien.
Bovendien komt er bij import overseas nog invoerrechten en BTW over op de totale prijs ( transportkosten inclus) zo zit je al gauw aan een bedrag waarvoor er hier ook heel wat leuks te vinden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:05

Eerlijk gezegd denk ik dat je beter niet hieraan kan beginnen. Met al het respect, maar als je op bokt.nl info moet vragen over hoe je dit aanpakt, dan ontbreekt het je kennelijk aan een goed netwerk. Dat laatste is echter wel van enorm belang als je in de VS wat koopt. Ook daar staat veel troep aan paarden en die worden gerust verkocht. Komt bij dat de keuringen daar echt anders verlopen dan in wij in Europa gewend zijn, dus daar kan je ook niet heel veel waarde aan hechten.

Zoek of een goede en betrouwbare contactpersoon of ga lekker in Europa iets opzoeken.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:17

Nee, er is heel specifiek gezocht en we hebbe er eentje via via gevonden. Komt van bij mensen die we kenne. Het gaat overigens niet over een reiningpaard.
Er wordt natuurlijk een gok genomen, want een bloedlijn zegt niet alles, en we doen er alles aan om het paard te laten checken op alles wat nodig is

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 14:20

Ik weet er genoeg van, maar als bokt kan bevestige wat ik dacht, of dingen aanhaalt waar ik niet aan dacht, dan denk ik dat ik toch wel goed bezig ben met mijn huiswerk te maken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:26

alyel schreef:
Nee, er is heel specifiek gezocht en we hebbe er eentje via via gevonden. Komt van bij mensen die we kenne. Het gaat overigens niet over een reiningpaard.
Er wordt natuurlijk een gok genomen, want een bloedlijn zegt niet alles, en we doen er alles aan om het paard te laten checken op alles wat nodig is

Een gok neem je altijd, zelf als je een paard koopt wat bij de buurman staat :o . Wij hebben toen ook gekocht bij een gerenommeerde en ons bekende fokker/ trainer/ ruiter, waar ik overigens ook nog steeds contact mee heb.
Ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Overigens staan er tegenwoordig in Europa ook leuke paarden te koop, een stuk beter dan ca. 20 jaar geleden, maar dat wil niet zeggen dat je "het" hier kan vinden. Ik ben in ca. 10 jaar tijd niet meer dan 5 x een paard tegengekomen dat mij, qua type, bouw en bloedlijn, aansprak in en om Nederland, bij de fokker waar mijn paard vandaan komt stonden hoofdzakelijk paarden die mij aanspraken. Ik ben heel benieuwd naar de bloedlijn en evt. waar het paard in kwestie vandaan komt??? Mag ( als je het wil delen) per PB.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 16:45

alyel schreef:

Maar zei je niet dat je de naam van de moeder niet kent? Serieuze gok dan lijkt mij.