[WN] Wat voerenjullie aan krachtvoer aan je QH?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Wat voerenjullie aan krachtvoer aan je QH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 21:53

Ik ben erg benieuwd wat jullie aan je QH voeren?

Sinds kort hebben we een nieuwe QH erbij, hiervoor heb ik jarenlang en nog steeds, alleen robust ponies gehad en daar altijd mijn interesse in gelegd om hun zo goed mogelijk te voeren......maar nu vraag ik me af of dit voor een QH wel juist is.

Er zijn verschillende voeders op de markt speciaal oor 'westernpaarden'en ik vraag me af of dit inderdaad goed is of dat het vooral onzin is en je beter de extra's die ze nodig hebben anders kunt voeren?

Ben erg benieuwd naar jullie DO's and DONT's :+
Laatst bijgewerkt door Woody2015 op 31-10-14 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:56

Vooral uitzoeken wat jouw paard nog nodig heeft naast ruwvoer, ik heb altijd geweten dat je moet opletten dat er niet te veel eiwitten in het eten zitten omdat qh daar gevoelig aan zijn

Ik voer balance mix van aveve zeker niet iets met veel energie wat dat heeft hij niet nodig

belletjhee

Re: Wat voerenjullie aan krachtvoer aan je QH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:09

Ik voer natural balance van havens. Zonder melasse en laag aan suiker.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 22:54

Ik probeer ook steeds te zoeken naar 'laag in eiwitten en laag in suikers'.
Daar zijn vele quarters gevoelig aan.

Ik combineer suikervrije geweekte bietenpulp met tarwezemelen en spelt - goed voor de darmpjes (en sommige periodes een beetje lijnzaad erdoor voor de vacht).
Daarbij krijgen ze momenteel de Balance Mix (304) van Aveve.

(Heb al vanalles geprobeerd: Havens Green Vet en Kentucky Lite E - maar die laatste daar zat te veel haver in voor de mijne. Slobber en recup mash, ...)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:06

Ik lees veel dat ze extra aminosuren nodig hebben en bepaalde vitamines voor de 'gotere'spiermassa, passen jullie dat ook aan?

Of is dat echt commerciele çrap'?

En wat is laag?

Kijk voor mijn robust ponies voer ik Care4life of Vito oiv, natures best als ze werken, maar allemaal vrij somber voer.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 07:32

Ik zou bij quarters juist absoluut niet kiezen voor laag in eiwit; die grote spieren hebben wel hun bouwstenen nodig, zeker als ze wat jonger zijn. Je zult ook zien dat voer speciaal voor quarters gemiddeld tot veel eiwit bevat, van hoogwaardige kwaliteit. Op veel westernstallen wordt om die reden ook lucerne gevoerd.

Wat extra vitamine E ivm de zware bespiering is vaak ook geen overbodige luxe.

Laag in suikers is meestal wel een goed idee, hoewel bijvoorbeeld een reining quarter die flink in training staat wel veel 'snelle' energie nodig heeft en daar best wel wat zetmeel voor kan gebruiken. (Er van uitgaande dat dat paard verder geen stofwisselingsproblemen heeft).

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 09:56

Heb hem ook nog care 4 life gegeven. Grootvader was om voer gegaan en had de verkeerde zak mee. Ik geef ook nog pavo daily plus door zijn balance mix van de aveve. Echter ga ik dit laten vallen. Ik voer hem dagelijks equifyt zupa. Dit is bietenpulp zonder melasse, luzerne en lijnzaad. Momenteel krijgt hij daar zijn muesli door. Dit verdeelt over drie porties per dag.

Mijn paard heeft een tekort aan vitamine e gehad. Toen supplement gekregen van de dierenarts maar dit was omdat het voer dat ik toen had te licht was voor de arbeid die we verrichten. Dit in combinatie met een ruwvoer die van lagere kwaliteit was dan de huidige.

Heb hem dan ook eens geprobeerd om hem op een speciale western mix te zetten. Namelijk die van cavalor maar dit was niets voor ons. Hij werd te lastig door de energie dat erin zat. Als ik hem meer energie wil geven dan doe ik gewoon maisolie door zijn voer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:12

Hartog balance voor de vitaminen en kentucky lite baar behoefte voor extra energie en vit e. Eerst ook lucerne voor eiwit maar dat valt niet goed bij hem.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:35

onze hard werkende reiners krijgen; Onbeperkt hooi, Fonckmix van Lannoo en sommige krijgen er nog Waver bij.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 18:20

Bedankt allemaal.
Lannoo is bij mij gewoon niet te verkrijgen, dus dat is geen optie.

Zal de rest eens googlen, wil idd ook niet teveel energie.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:32

ik voer ook de fonckmix van lannoo. Daar kom ik via via aan. Zit ook niet bij mij in de buurt.

Mijn quarter en Amerikaanse appie doen het er prima op. Verder onbeperkt ruwvoer en een vitamine/mineralen supplement, maar dat is omdat de quarter nog in de groei is. En een scheut lijnzaadolie erbij.

Ik pas ook erg op met suikers, dit omdat mijn vorige quarter insulineresistent was en ik dit voor wil zijn. Is toch een raskwaaltje.

Marstall vito is ook goed voer, maar de mijne moesten het na drie maanden niet meer.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 19:29

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met st. Hippolyt Nutri Star?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:32

Ja, erg goede ervaringen zelfs met mijn spierbevangenheid-gevoelige paard. Als ik het redelijkerwijze hier in de buurt zou kunnen krijgen voerde ik het nog.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 19:44

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:27

Eigenlijk vind ik 9% suiker wel erg veel hoor..

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:36

In gras zit meer suiker, en ook via ruwvoer krijgen ze in totaal meer suiker binnen. Ik neem tenminste aan dat er niet 5 kilo muesli per dag gevoerd wordt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 20:46

Nee ik zal nog geen kilo per dag voeren, als we 500 gram halen is het veel, word aangevuld met een vitamine/mineralen korrel, voor de rest eten ze heel de dag door hooi.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:07

Ik voerde ook tussen de 500 gram en 1 kilo; deed ie het super op.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:42

Ik voer omega 3 power muesli van Horsefood.
Mooi schoon voer, olierijk, en hoef je weinig van te geven, en laag in suiker.
Ik voer er conditiebrok/merrie jaarlingbrok bij, naar voedingsbehoefte v/h paard.
Altijd een handje lucerne over het voer, en een schep Soulmate 2G.
Ze doen het hier allemaal goed op, van IR oudere tinker, en oudere shet, en quarters van alle geslachten en leeftijden.
Alles word hier afgemeten met handjes ipv voerscheppen.
De hengst krijgt bv 5 handjes muesli en 2 merriebrok en halve schep lucerne, 's middags en 's avonds 2 handjes muesli of merriebrok met lucerne los op het hooi.
De shet en tinker 's morgens een handje muesli en een handje conditie brok, met lucerne, verder de hele dag hooi.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:03

Mijne krijgen onbeperkt hooi, mais uit balen en balance mix van aveve. Tijdens het wedstrijdseizoen geven we E-lyte bij voor vitamine E en electrolyten. Een quarter in training heeft wel wat eiwitten nodig, dus ik geef geen laag eiwit-eten. Veel eiwit zit in de mais ( we kopen enkel geanalyseerde mais). Onze (show)paarden worden jaarlijks ook helemaal doorgelicht door de DA. Bloedtesten, Rx en echo's van rug en benen. Als er dan iets aan het licht komt, wordt er ook supplement bijgegeven.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:52

Mijn Paint hengst krijgt onbeperkt 1e kwaliteit lang-stengelig hooi, ca. 1,5 kilo lucerne, ca. 400 gram gemengd graan, een maatje Marstall Force ( 70 gram) en ca. 250 gram geweekte Wiesencobs. Onze Lusitano krijgt overigens hetzelfde, we voeren al jaren op deze manier, dus vrijwel geen krachtvoer maar wel veel ruwvoer. Paarden zijn allebei in super conditie, glimmen als spiegels en zijn niet moe te rijden. "Gewoon" krachtvoer als brok of muesli voeren we al jaren niet meer, ik vind de samenstellingen te onbetrouwbaar en de kans op verontreinigingen, als bacteriën en schimmels, te groot. Granen worden over de dag verdeeld d.m.v. een voer automaat ( 4 x 100 gram) en hooi zit in de slow feeder.

SaarMisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:11

Mijn QH merrie van 20 krijgt onbeperkt ruwvoer, daarnaast een kilo basis brok, en een kilo mueslie van treurniet of anderhalve kilo (nog ongeweekte) slobber. Ik ben wel nog van plan om het met iets aan te vullen met voer voor meer van haar leeftijd zoals 18plus mueslie of lucerne extra.

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:29

Aangezien er in ons voordrooghooi al wat meer eiwitten zitten, geef ik een voer wat lager in eiwitten is erbij. (Mijn paardje is er gevoeliger aan.)
Op de Balance Mix in combi met geweekte bietenpulp, tarwe zemelen, spelt en wat lijnzaad - doet ze 't goed!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 21:37

3 Paarden op rust, dus voordroog van goede kwaliteit voor alledrie. Oudste (20) problemen met de tanden dus daarnaast Lucerne en ik ben voor haar begonnen met Speedibeet (even uitvissen staan net pas binnen na een zomer weidegang). Af en toe een schep muesli dagelijks een halve schep sportbrok. Middelste (13) met blessure, dus ook voor haar voordroog, af en toe muesli en speedibeet, halve tot kwart schep sportbrok. Jongste (5) alleen voordroog.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 13:49

Ik heb gekozen voor 2 voeren van st hippolyt hij zal als onderhoud de hesta mix classic krijgen en als hij werkt de nutri star erbij. Bedankt allemaal voor de post's