Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

1. Focus je per onderdeel op 1 (haalbaar) doel, dat je bijvoorbeeld van te voren met je lesgever overlegd, zoals in de pleasure in alle gangen een constant tempo rijden of zelf ontspannen zitten. En dus niet alle 2 tegelijk
. 2. Verwacht niet van jezelf dat je op een wedstrijd veel beter moet presteren als tijdens je les. 3. Bach rescue remedie kan ook hoed helpen om je rustig te houden. Sachavdm schreef:Ik heb ook Pilletjes tegen de stress maar heb die nog niet echt geprobeerd tijdens het rijden, misschien wel eens een idee. Ik stel ook wel doelen van dit moet lukken en de rest komt wel maar dan ben ik aan het rijden en heb ik zoiets van en dat en dat moet ook maar lukken. Kan me nooit echt aan die doelen houden, wil steeds meer.
. Het is ook een onderlinge wedstrijd dus niet eens voor ' het echie' dus maak je niet te druk en ga gewoon lekker rijden.
dat maakt ze ineens veel minder eng en dan krijg je een big smile op je gezicht.
. Waarschijnlijk zou ik er Mickey Mousen van maken. Je zult ze maar niet durven aan te kijken.
. Je doet mee voor de lol en de ervaring, niet om een prestatie neer te zetten. Niemand verwacht dat je met een enorme score de wedstrijd wint. Onderlinge wedstrijden zijn er juist voor om te oefenen, dus als het niet gaat zoals het zou moeten, so what? Gewoon lekker een trainingsrondje rijden en genieten van je paard.

Ik heb niet zozeer last van faalangst, maar wel van zenuwen die me 3 dagen voor een wedstrijd al ziek maken..
(waar het paardje zelf ook schrikkerig en stuiterig van word) misschien moet ik ook eens een pilletje proberen..
)

Het is toch ook gewoon een irrationele angst? Waar is 'men' nou bang voor eigenlijk, als je dat kunt benoemen zie je vanzelf dat het eigenlijk gewoon bang zijn om/voor niks is, vandaar lekker nuchter 

.
.