[WN] Eerste wedstrijd faalangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sachavdm

Eerste wedstrijd faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:15

Beste bokkers,

30 november doe ik voor de eerste keer mee aan een onderlinge wedstrijd Pleasure + Horsemanship. Ik doe mee met een manege paard(waar het goed mee klikt en die ik ook al had gekocht als ik niet ging verder studeren). Nu is het probleem, ik heb enorm veel angst om te falen, wanneer ik een goede les heb gehad heb ik er veel zin in, maar als ik dan weer een mindere les heb begin ik mezelf meteen af te vragen of het wel zou lukken. Ik rij nu 2.5 jaar een weet dat ik trots mag zijn op het geen dat ik al bereikt heb maar toch denk ik dat het nooit goed genoeg is. Ik trek me dan ook heel erg de commentaar van anderen aan.

Heeft iemand misschien tips hoe ik toch over die angst kan geraken en een ontspannen wedstrijd kan rijden?

Alvast bedankt!!

BigOne

Re: Eerste wedstrijd faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:18

Gewoon genieten, denk je nu echt dat je een bekeuring of zo krijgt wanneer je toevallig niet goed presteert met je paard, dan waren alle bokkers al eens in de cel gezet, relax en geniet van iets dat je voor je hobby doet. Het zijn de Olympische Spelen niet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:19

Ik gebruik zelf stress moments van valdispert, werkt bij mij heel erg goed!
En verder gewoon proberen te genieten en de lat niet te hoog leggen voor jezelf. Focus op één ding waarvan je wilt dat het goed gaat, dan komt de rest vanzelf

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:20

Beetje rustiger reageren mag denk ik wel :+

TS, doe gewoon wat je altijd doet. Ik weet wat het is om faalangst te hebben, ik heb het zelf ook altijd voor een toets of een wedstrijd. Vergeet vooral niet goed door te ademen want anders bouw je spanning op in je lijf. Doe gewoon net alsof je in de les je proef oefent en zie het commentaar van de jury als opbouwende kritiek. Je gaat het vast heel goed doen en zo niet, ook geen ramp, lekker kilometers maken en dan komt het vanzelf goed! :)

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:23

Ik heb ook Pilletjes tegen de stress maar heb die nog niet echt geprobeerd tijdens het rijden, misschien wel eens een idee. Ik stel ook wel doelen van dit moet lukken en de rest komt wel maar dan ben ik aan het rijden en heb ik zoiets van en dat en dat moet ook maar lukken. Kan me nooit echt aan die doelen houden, wil steeds meer.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:24

Heb je faalangst training / begeleiding hierbij? Even heel kort Door de bocht want er kunnen natuurlijk veel meer zaken een rol spelen ;-) 1. Focus je per onderdeel op 1 (haalbaar) doel, dat je bijvoorbeeld van te voren met je lesgever overlegd, zoals in de pleasure in alle gangen een constant tempo rijden of zelf ontspannen zitten. En dus niet alle 2 tegelijk ;-). 2. Verwacht niet van jezelf dat je op een wedstrijd veel beter moet presteren als tijdens je les. 3. Bach rescue remedie kan ook hoed helpen om je rustig te houden.

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:27

Heb het daar eigenlijk nog nooit echt met men lesgever over gehad, wel met een vriendin maar dat is natuurlijk anders. Misschien toch eens overwegen om mijn lesgever in te lichten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:31

Sachavdm schreef:
Ik heb ook Pilletjes tegen de stress maar heb die nog niet echt geprobeerd tijdens het rijden, misschien wel eens een idee. Ik stel ook wel doelen van dit moet lukken en de rest komt wel maar dan ben ik aan het rijden en heb ik zoiets van en dat en dat moet ook maar lukken. Kan me nooit echt aan die doelen houden, wil steeds meer.

In de training kunnen je doelen stellen, tijdens een wedstrijd mag je blij zijn als het er uit komt. En meestal moet je op wedstrijd, vooral je eerste gewoon blij zijn als het allemaal lekker loopt en je verwachtingen eerder naar beneden dan naar boven stellen. betere insteek is om te kijken hoe het gaat en dan kun je voor de tweede wel bepaalde doelen stellen waar je heel gericht naar toe kunt trainen en zo kom je stapje voor stapje verder in de paardensport. Je zit op een levend wezen en niet op een robot.

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:41

Als ik een manier vindt om mezelf rustig te houden ben ik ook niet bang dat het helemaal gaat mislopen. Als ik rustig ben, is het paard ook rustig en loopt dan ook heel fijn. Nu is het dus dat er altijd dingen door mijn hoofd spoken wat er fout kan gaan enzo en dan gaat het natuurlijk mis.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:37

Je moet niet gaan rijden alsof je een prestatie moet neerzetten, je moet gewoon genieten van en met je paard en hoe de uitkomst van die wedstrijd ook wordt dat is niet belangrijk.
De lol met je knol factor is veeeeeel belangrijker :+ . Het is ook een onderlinge wedstrijd dus niet eens voor ' het echie' dus maak je niet te druk en ga gewoon lekker rijden.

Wat ook wel helpt is te denken dat alle toeschouwers in hun blootje staan te kijken :D dat maakt ze ineens veel minder eng en dan krijg je een big smile op je gezicht.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 11:50

Kan me helemaal bij Cissy aansluiten. En al zou het voor het "echie" zijn dan nog zou ik voor de eerste twee regels gaan. Je zult versteld staan wat dat allemaal kan doen.

Enne mensen in hun blootje :oo . Waarschijnlijk zou ik er Mickey Mousen van maken. Je zult ze maar niet durven aan te kijken.

En inderdaad zoals al gezegd vooral blijven ademen halen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:14

Een eerste (onderlinge) wedstrijd is geen moment om een doel te stellen dat je "moet" halen :) . Je doet mee voor de lol en de ervaring, niet om een prestatie neer te zetten. Niemand verwacht dat je met een enorme score de wedstrijd wint. Onderlinge wedstrijden zijn er juist voor om te oefenen, dus als het niet gaat zoals het zou moeten, so what? Gewoon lekker een trainingsrondje rijden en genieten van je paard.

Ik ben mijn eerste wedstrijd ingegaan met "het zou fijn zijn als ik te paard de bak in ga, en ook weer te paard de bak uit". Meer niet. 't was ook paardlief's eerste wedstrijd, dus ik was supertrots dat ze braaf bleef en netjes haar oefeningen deed. Bij de prijsuitreiking was ik net aan het denken "mooie oefening dit, op een rijtje stilstaan", toen ik naar voren geroepen werd. Dáár had ik niet aan gedacht _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 12:16

Ik ging op dezelfde manier mijn eerste wedstrijd in als Traiectum. Voor de gezelligheid, als goede oefening en vooral ook om plezier te hebben. Ik had totaal geen verwachtingen en wilde alleen maar met een positief gevoel naar huis als in: paard heeft plezier, ik heb plezier en we hebben fatsoenlijk een rondje kunnen rijden.
En zie het topic in mijn onderschrift. Ik ging nog met 4 lintjes naar huis ook :D

Ik heb een gezellige dag gehad, iedereen steunde elkaar en het was gewoon leuk om te doen!

Sachavdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:19

Dankjewel voor jullie reacties, jullie hebben stuk voor stuk gelijk en het wordt maar eens tijd dat ik dat ook tussen men oren ga knopen denk ik :)

Aan jullie tips heb ik zeker wat, bedankt!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 07:28

Ik lees even mee :Y) Ik heb niet zozeer last van faalangst, maar wel van zenuwen die me 3 dagen voor een wedstrijd al ziek maken.. ;( (waar het paardje zelf ook schrikkerig en stuiterig van word) misschien moet ik ook eens een pilletje proberen..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:09

Maar Hedi waar ben je dan precies bang voor? Dat je van je paard valt, dat je je proef niet goed rijdt of dat je voor l*l rijdt?
En wat dan nog.... ?

De mensen die staan te kijken gaan echt niet precies naar jou kijken of je alles wel helemaal perfect doet, de meeste zijn er om gezellig naar een wedstrijd te kijken en focussen echt niet op jou alleen hoor. Zodra de wedstrijd afgelopen is zijn ze je alweer vergeten, of je moet wel iets heel erg raars gedaan hebben maar daar ben je altijd nog zelf bij. :j

Wat is het ergste wat er kan gebeuren denk je zelf? En relativeer dat eens in het perspectief waarin het hoort. Het is een sport, geen situatie van levensbelang. Je raakt je baan niet kwijt, je paard niet, je komt niet op straat te staan of nog meer van dat soort dingen. Het is slechts een sportwedstrijdje..... Na afloop ga je gewoon weer lekker naar huis met je paard, al dan niet een lintje rijker, maar op zn minst een ervaring rijker (of een illusie armer :D )

Dus helemaal geen enkele reden om je zo druk te maken van te voren....

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:55

Haha je hebt gelijk! Ik ben niet zozeer bang dat ik het niet goed doe, maar wel nerveus of het me gaat lukken om het goed te doen. Voor de rest ben ik (voornamelijk op locatie) bang dat het paard schrikt en overal voor gaat wegrennen en ik eraf val. Ik vind rennen eng :o

Paard dat ik zou mogen starten ken ik nog niet goed en hij schijnt posters en dat soort dingen allemaal doodeng te vinden XD echt iets voor mij.

Ik was eigenlijk van plan om hier een topic over te starten op het moment dat het voor mij ook zover is, maar toen ik dit zag staan wipde ik toch ook even volgen :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:27

Meid, je bent echt niet de enigste met faal angst voor je wedstrijd!! Zelfs de grote ruiters hebben er last van! Ik ken een grote die als hij niet zo best heeft gereden een psychiater moet bezoeken om te praten!
Helemaal niks geks dus ;)
Op een wedstrijd hoeft het niet perfect te gaan. Dit kan ook niet want je hebt het samen met een ander te doen en dat is je paard. je moet het er mee doen met hoe hij/zij die dag uit zijn stal komt.
Wat je ook niet moet doen is je druk maken over dingen waar jij géén invloed over hebt.
Zeker je eerste keren dat je start moet je niet verwachten dat alles perfect zal gaan. Je doet dan nog voornamelijk ervaring op want ook wedstrijden rijden is iets totaal anders voor jou en je paard dan de dagelijkse training thuis. Dit moet je ook leren. Gewoon doen dus!!

En die beste stuurlui die aan wal staan bakken er zelf doorgaans helemaal niks van is mijn ervaring dus die zijn wel het laatste waar je jezelf druk om moet maken!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:45

cissy _O-
Lekker nuchter antwoord!

Hedi: waarom ga je niet eerst alleen gewoon rijden op de stal waar je ook een wedstrijd wil rijden? Dan heb je de locatie al een keer gezien voor je de wedstrijd hebt. Dan weet je hoe hij op dingen kan reageren. Sowieso is het denk ik wel handig om een paar keer ergens anders te rijden voor je vertrouwen. Als je namelijk nu al bedenkt dat hij posters eng gaat vinden, dan gaat hij ze ongetwijfeld eng vinden, omdat jij dat signaal al afgeeft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:52

Had het dan een zweverig antwoord moeten zijn? :+ Het is toch ook gewoon een irrationele angst? Waar is 'men' nou bang voor eigenlijk, als je dat kunt benoemen zie je vanzelf dat het eigenlijk gewoon bang zijn om/voor niks is, vandaar lekker nuchter :)

Overigens krijg ik de bibbers pas als ik mn proefje al gereden heb, kennelijk kan ik de zenuwen uitstellen tot na de wedstrijd hahaha!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:45

Amanda: klopt, ik ga hem inderdaad aansteken met mijn angst waarschijnlijk :')
Op locatie rijden is inderdaad wel een goed idee, moet ik tegen die tijd eens bespreken met zijn eigenaar. Wie weet is dit wel een goed paard om van mijn angst af te komen! :P

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:15

@ Cissy, mazelaar. Bij mij komen de vlinders net voor ik de bak in ga :D .

En aanstaande zondag ga ik voor de eerste keer starten met mijn eigen gefokt paardje. En god mag weten wat hij gaat doen maar we gaan gewoon voor de lol. Waarschijnlijk krijg ik dan ook weer de zenuwen net voordat ik naar binnen mag.

Een poosje geleden was ik bij een clinic van een one miljone dollar NRHA ruiter. En hij gaf ook toe dat hij nog vlinders kreeg van de zenuwen. Hij gaf aan dat hij ook niet probeerde ze weg te krijgen. Wel probeert hij ze nu allemaal dezelfde kant op te krijgen. Geeft niet zoveel onrust in je buik :+ .

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:58

dat laatste heb ik van Parelli ook een keer gehoord, dat hij ook last heeft van vlinders maar dat zijn vlinders allemaal dezelfde kant opvliegen :D

Msp77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:03

Hier nog een 'ervaringsdeskundige' ahum... ik heb geen faalangst, maar vorm van examenvrees (of is dat hetzelfde?) Bij het woord proefje rijden vergeet ik accuut op welk been ik licht moet rijden (dressuur, sorry) moest je nu voor op of na de letter wenden ... hoe geef je de galop aan etc. Eenmaal uit de bak, had ik geen flauw idee wat ik gedaan had.
Het hielp als ik van te voren de proef uit mijn hoofd leerde (ook al werd hij voorgelezen) in op papier uittekende wat ik moest doen.
De eerste keren ging het best goed, later kreeg ik zoveel last van spanning dat ik maar met de proefjes rijden gestopt ben. Uiteindelijk gaat het om de leut, niet om de knikkers, als je je winstpuntje niet haalt... Jammer dan, je hebt een leuke dag gehad, en een ervaring rijker.

Succes met ontstressen en denk aan wat je WEL wilt dat er gebeurt, dus rustig stappen, draven, draaien op jouw moment etc.

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 02:13

Adem in, adem uit... Rustig blijven ademhalen en vooral niet te hoog ademen scheelt al een hoop. Inademen door je neus, en uit ademen door je mond. ;)