[WN] Omscholen naar western verstandig met een spierprobleem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lady62

Omscholen naar western verstandig met een spierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 06:05

Hallo westernruiters ik zit met een brandende vraag
Door problemen met mijn benen heb ik een aantal jaren geleden het rijden op moeten geven en vanaf vorig jaar ook het werken met paarden maar.

Ik mis het zo ontzettend om met een paard bezig te zijn heb navraag gedaan om te beginnen met western lessen in ieder geval de basis om nog wat recreatief te kunnen rijden.

Mijn vraag aan jullie, is het verstandig en in hoeverre is het belastend voor je lichaam in mijn geval
benen ?

Als is het een andere manier van rijden en zitten ik heb geen idee of ik het aankan.
Welke ervaren western ruiter heeft er voor mij tips.

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:23

bij western rij je juist op je benen.
ga gewoon lekker recreatief rijden, en zoek een manier, waarop het het beste werkt voor jou en je paard.

SFC

Re: Omscholen naar western verstandig met een spierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:26

Wat is mis met je benen, wat kan je niet en wat mag je niet onder het rijden.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:32

Balen voor je zeg!

Het is helaas een hardnekkige misvatting dat western minder belastend/inspannend is.

Als ik jou was zou ik aangespannen gaan rijden, als gewoon rijden niet meer lukt. Lekker met paarden bezig en buiten, maar ja, ik ben niet jou natuurlijk :o

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:32

Ik rij normaal gesproken Engels, maar heb ook de nodige uren in een western zadel doorgebracht. Zover ik kan beoordelen is het verschil in belasting vrij klein. Ik ben dan ook bang dat als je problemen hebt met rustig recreatief rijden in een veelzijdigheidszadel dat dit ook met een western of ander zadel het geval zal zijn :(

Misschien is achter het paard (mennen) een mogelijkheid waar je veel plezier en voldoening uit kunt halen zonder je lichaam te zwaar te belasten?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:33

Rex Polfo: Na-aper _O-

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:34

Great minds think alike ;)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 11:49

Bedankt allemaal voor de reacties.
Helaas heb ik door spierproblemen in mijn benen moeite om aan te spannen en met mijn balans.

Ik zat voorheen het beste op een dressuurzadel omdat ik daar mijn benen meer in kon strekken en mijn houding ook beter was als op een veelzijdigheid, ook werkte dat beter voor mijn balans.

het mennen is niet echt iets voor mij omdat de vorm van contact anders is en je je paard niet onder je voelt.

Ik was inderdaad in de veronderstelling dat de hulpen die je geeft met je benen bij het western rijden minder intensief was als bij dressuur.

Nu had ik bedacht om als beginner eens een les te gaan volgen en daarom wil ik heel graag weten wat ik kan verwachten.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 11:56

Ik kan ook op een dressuurzadel rijden met vrij weinig beenhulpen. Dat is dan wel geen echte 'dressuur', meer recreatief, maar kan wel. Met western zal niet veel anders zijn. Als je de mogelijkheid hebt voor een proefles zou ik dat zeker doen, alleen dan kun je ervaren hoe dat past bij jouw lichaam.

Wat betreft mennen snap ik helemaal wat je bedoelt, zo kijk ik er ook tegenaan (alvast excuses als ik daarmee een menliefhebber op de tenen trap). Maar ja, als de winnaar gediskwalificeerd wordt, wordt de nummer twee toch kampioen, zelfs al stond ie op grote achterstand...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:01

In welke regio zit je?

Ik weet niet wat exact je probleem is en ik ben geen arts of fysio, maar paardrijden kan ook juist heel fijn zijn. Ik heb zelf lichamelijke problemen en merk het juist dat ik minder rij.

Mijn broer is zwaar gehandicapt, misvormd etc etc. Hij rijdt ook dmv duorijden. Op een paard ontspant hij en kan hij best wat zitten en bewegen. Natuurlijk niet te lang en in combi met regelmatig fysio en zwemmen in warm bad wat helemaal ontspant.

Maar is het een idee om op een getraind paardje te gaan rijden of een bijrijdpaardje te zoeken met alle knopjes erop? Niet dat je dan niks hoeft te doen, maar als een paard fijn aan de hulpen is, scheelt dat enorm. + dat het paard dan niet afhankelijk is van de training door jou. Je kan bezig zijn met een paard, een half uurtje lessen, beetje buiten rijden.

Ik kon door mn pony langere tijd niet serieus trainen en miste het wel, maar de rest geeft ook veel plezier.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:08

Misschien moet je "gewoon" je manier van rijden personaliseren. Heb je zelf een paard? Dan is dat gemakkelijker. Je kan een paard bv. op stemhulp en teugelhulp trainen, als je niet veel met je benen en zit kunt doen. Dan heb je ook een zadel nodig, waar je zonder al te veel problemen je balans in kunt vinden. Dat zal een persoonlijke zoektocht worden, misschien kan je hier en daar iets proberen, als je je probleem uitlegt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:11

Jetta schreef:
Misschien moet je "gewoon" je manier van rijden personaliseren. Heb je zelf een paard? Dan is dat gemakkelijker. Je kan een paard bv. op stemhulp en teugelhulp trainen, als je niet veel met je benen en zit kunt doen. Dan heb je ook een zadel nodig, waar je zonder al te veel problemen je balans in kunt vinden. Dat zal een persoonlijke zoektocht worden, misschien kan je hier en daar iets proberen, als je je probleem uitlegt.

Ik dacht hetzelfde.

Het is goed aan te leren en je kan je paard leren om het op jouw manier te doen wat voor jou wel mogelijk is.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:12

Ik zit in de kop van Noord Holland en het liefst rijd ik particulier.
Helaas zijn er niet veel bijrijd, lease paarden hier ik kan ze in ieder geval niet vinden.

In ieder geval vind ik het belangrijk om lessen te volgen en gewoon te beginnen bij nul.
Langzaam opbouwen van balans en ontspanning en van daaruit verder.
In het begin niet langer dan een half uurtje want spierpijn krijg je toch wel zeker in het begin.
Ik wilde het gaan proberen bij manege noot omdat er geen andere mogelijkheden zijn hier voor zover ik weet.

Omdat ik artrose in mijn knieën heb en daarbij verkramping van mijn been spieren is ontspanning het toverwoord.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:53

Als je je benen aan moet spannen voor je balans in een engels zadel, heb je met een westernzadel wellicht profijt omdat het vaak stabieler zit.
Maar dat zou je dan echt moeten proberen :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:06

Ik denk dat een westernzadel wel wat comfortabeler kan zijn, makkelijker om in te zitten en te ontspannen, stabieler en steviger.
In een dressuur zadel voel ik mij ook minder stevig zitten, wiebeliger en niet stabiel. Kost mij meer moeite om gewoon simpel te zitten.
Maar western "rijden" versus dressuur is om het even.
Ik ben aan het omscholen naar western maar valt me flink tegen, het is ook hard werken haha.

Jammer dat je weinig bijrijdpaarden daar hebt (en je zo ver weg woont).
Mijn paardjes heb ik door mijn beperking ook meer geleerd om op stem te reageren en op lichaam.
Ik hoef nauwelijks aan te drijven en beenhulpen kan ik op zware dagen vervangen door zweephulpen (dan wijs/tik ik aan wat ik wil ipv drijven).

Er zijn dus echt wel mogelijkheden!
Kijk anders eens naar "centred riding".
Mijn instructrice geeft ook veel tips om mijn beperkingen te compenseren.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:11

Als je het een keertje wilt proberen op een westernzadel. Mijn quarter staat op noot. Hij is nog wel jong, maar heel braaf, zelfs kinderen rijden zo op hem weg.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:09

ik heb weinig tot geen spieren in mijn onderbenen. Rechtervoet zit ook geen beweging/gevoel in. Heb ook nog een giga beenlengsteverschil. En toch rijd ik paard. Had altijd engels geregen en voor de lol een westernlesje geboekt en was meteen verkocht. Ik zat veel stabieler en de smalle beugelriemen van een engels zaden deden altijd zeer aan mijn benen. Met die brede fenders van een westernzadel helemaal geen last meer van. Om mijn rechtervoet doe ik altijd een brede elastiek om mijn voet in de beugel te houden.
Nu scheelt het denk ik wel dat ik een eigen paardje heb, en die eigenlijk best wel heel erg gevoelig is met alles, maar dat is mijn voordeel. Ik hoef maar heel weining hulp te geven en ik krijg al een reactie. Mijn beenhulpen zijn ook ietsje anders dan bij een 'normaal persoon'. Maar een paard kan dat leren. En jij ook.
Gewoon proberen joh!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:00

Romkabouter schreef:
Als je je benen aan moet spannen voor je balans in een engels zadel, heb je met een westernzadel wellicht profijt omdat het vaak stabieler zit.
Maar dat zou je dan echt moeten proberen :)

O en als het je gewoon om lekker gaat hoef je ook niet om te scholen hoor :)
Just saddle up and ride :)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:22

Mogelijk is een gangenpaard iets voor je?
Afgelopen weekend ben ik naar het EK voor Tennessee Walking Horses geweest daar reed een meisje dat in een rolstoel zit.
Haar paard zit comfortabel vlak kwa gangwerk en is dusdanig opgeleid dat ze alleen met teugels en iets balansverschuiving kan rijden. Ze heeft zelfs meerdere klassen gewonnen!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:11

Mikkee schreef:
Mogelijk is een gangenpaard iets voor je?
Afgelopen weekend ben ik naar het EK voor Tennessee Walking Horses geweest daar reed een meisje dat in een rolstoel zit.
Haar paard zit comfortabel vlak kwa gangwerk en is dusdanig opgeleid dat ze alleen met teugels en iets balansverschuiving kan rijden. Ze heeft zelfs meerdere klassen gewonnen!

Een idee voor je, TS?

Het lijkt me ook dat gangenpaarden comfortabeler is voor jou.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 12:20

Ja dat zou wat zijn maar er hangt wel een aardig prijskaartje aan.
Ik had eigenlijk meer een haflinger in mijn hoofd of een kruising daarvan.
Ik moet gewoon iets proberen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 12:55

Dus je wil graag een eigen paard? Een goed gereden paard is dan wel het fijnst denk ik. En dan inderdaad toch een westernstal zoeken waar ze hem af en toe kunnen pakken en of een bijrijder die hem bijhoudt bijvoorbeeld.

Ik zou wat rond gaan kijken in je buurt en dan een proefles nemen. Als er niks is eerst wat lessen verder weg nemen zodat je een goed idee hebt. Vaak loop je dan ook wel tegen een leuk paard aan of kun je wat hulp en begeleiding krijgen richting een goed paardje.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 13:04

uiteindelijk weer een eigen paard maar ik moet hem wel de nodige aandacht en verzorging kunnen geven.
Daarom pak ik het voorzichtig aan.
Ik wil het niet riskeren om een paard te kopen die dan vervolgens weer weg moet omdat het niet gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:09

Daarom zou ik echt kijken naar een westernstal waar hij af en toe doorgepakt kan worden, jij kan lessen en er een bijrijder bij zoeken. Misschien moet je dan verder reizen, maar dat is het dan wel waard. Onze 3 oudjes staan op 5km, maar ons jonge paard staat bewust wel op een westernstal op 65km. We hebben hier ook niet zoveel keus, dus je moet wat. Beetje rond gaan kijken en proberen, er kan best veel en je bent niet de enige.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 13:19

Ja superpony daar zeg je zo wat zal me er eens in verdiepen.
Maar voor het zo ver is zal ik eerst maar eens wat lessen gaan nemen komt tijd komt raad.
as vrijdag avond ga ik kijken bij een beginners les en dan beslissen wat ik ga doen.
De les is maar 1 keer per week en dat is voor mij te weinig ik ga het liefst veel vaker dus zal ik wel geduld moeten hebben en niet te hard van stapel lopen.
Het gaat mij niet zozeer om het rijden maar vooral ook om alles er omheen.
Als het goed is is er in oktober een wedstrijd en wil daar ook zeker gaan kijken.
Steek er al licht iets van op.