[WN] Met western paard naar buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shyboy

Met western paard naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:35

Ik heb een betrouwbare paint van 10 en ben nog nooit met hem de bossen in geweest maar wil dat wel heel graag. mijn paint is redelijk verkeers mak ,maar om bij de bos te komen moet ik een drukke weg oversteken en ben bang dat hij dat wel spannend zou vinden! onze trailer is kapot dus kan hem ook niet wegbrengen ik heb ook een quarter horse van 10 maar ook die is nooit in de bossen geweest!
Mijn paint heeft een goede rem en stuur maar kan zich heel sterk maken daardoor ben ik bang dat hij een keer ervandoor kan gaan met mij omdat hij iets eng vind ik heb wel veel lef dus geef ook niet snel op maar hij is wel heel sterk! (ik ben ook maar 12)
* in welk weer kan ik het best met mijn paint naar buiten gaan?? ik wil niet dat hij gek wordt van de dazen!
Heeft iemand suggesties zodat ik toch met hem naar buiten kan??

Wesco

Re: Met western paard naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:36

Samen met een ander braaf paard op een zondag?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:36

Neem een volwassen persoon mee die je kan begeleiden en ga hier niet zelf aan beginnen ;)

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:38

Altijd samen gaan, misschien de weg oversteken aan de hand? Deed ik ook altijd bij het koeienweiland waar ik langs moest. En op een zondag is inderdaad slim.

Shyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:41

Wesco schreef:
Samen met een ander braaf paard op een zondag?

Helaas weet ik niemand in de buurt met een braaf paard die vaak de bossen in gaat

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:44

over over steken aan de hand of in een snel drafje er over gaan.
je kunt ook aan je ouders vraagen of ze ff mee willen tot aan de weg dan kunnen zij aan de weg kant gaan staan met hun hnden omhoog( net zo als met schoolreisjes als je op de fiets dan bent gaan de leeraren ook op de weg staan.)

neem vlieg weg mee voor dat je weg gaat spray je het praard echt goed in en als het paard iets zweet ofzo spray hem weer in dan kunnje altijd weg en heb je geen last van dazen.

neem het paard dat je het meest vertrouwd

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:45

OEi Lianne --> aan de hand oversteken zou ik echt niet aanraden! Te weinig controle.

Neem inderdaad de eerste keer iemand mee en kijk hoe je paard reageert. Op een rustig moment met een rustig verkeersmak paard is het meest aan te raden. Veel plezier.

jetski8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:53

ikkedus schreef:
OEi Lianne --> aan de hand oversteken zou ik echt niet aanraden! Te weinig controle.

Neem inderdaad de eerste keer iemand mee en kijk hoe je paard reageert. Op een rustig moment met een rustig verkeersmak paard is het meest aan te raden. Veel plezier.

Ik heb meer controle aan de hand dan erop als mijn paard ergens voor vandoor wilt gaan hoor. Mijn paard is een ex-renpaard en als die eenmaal gaat gaat die knop om en dan heb je echt niks meer te zeggen. Dan sta ik er liever naast dat ik haar gewoon makkelijk om kan trekken met twee teugels.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:31

Nooit in je eentje doen. Is gewoon heel link. Vraag een ouder om bijv op de fiets mee te gaan en dan het paard eerst vasthouden of ga met een verkeersmak ander paard. Zoek desnoods via bokt iemand in jouw buurt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:43

Heb je les? Misschien kan je trainer een stukje meelopen ernaast. Je ouders ernaast op de fiets. Iemand op een heel braaf paard mee.
Ik vind 12 jaar en dan zoals je beschrijft niet verstandig om alleen te gaan. Wij wandelen veel aan de hand, maar dat zou ik dan ook met je ouders samen doen. Hoe meer je paard gewend is, hoe beter. Daarnaast is het heel belangrijk dat jj vertrouwen hebt, anders gaat het sowieso teveel spanning geven.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 23:58

Maak desnoods eerst stapritjes met iemand lopend er bij. Of iemand mee op de fiets als je niemand met een paard kent. Ga sowieso de eerste keren niet alleen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:21

Inderdaad iemand mee nemen met een braaf paard.
Zorg dat het een positieve ervaring wordt, voor je paard en voor jou :)
Vraag desnoods je trainer om een lesje buitenrijden!
Of misschien zit er wel een Bokker in de buurt die je hiermee wilt helpen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:23

Neem een volwassene mee en eventueel een vriend(in) met een eigen paard.
Ik vind het fijnst om te rijden in niet te warm, soms een zonnetje en een klein beetje wind, daarh ouden dazen niet van. Succes!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:29

Gewoon doen, niet te bang over doen, dan neemt je paard dat over.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:30

Kijk of je op zondag ochtend rond een uur of 7 kunt wegrijden samen met iemand anders erbij.
Op straat is het rustig en in de bossen zul je ook niets geks tegen komen, misschien wat wild (ree, konijn)
Maar bijna geen wandelaars met honden of een crossmotor oid.
Paarden hebben meestal niet zo'n angst voor wild. Wild is banger voor jouw en zal zich al verstoppen voor het paard ze ziet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 07:59

In welke regio woon je eigenlijk?

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:10

Ik ben daarmee door mijn lesgeefster begeleid. In plaats van les in de bak, deden we een paar lessen naar en in het bos.
Ik weet niet of je een instructrice hebt. Zo niet, is er misschien een instructrice in je omgeving, die je hierbij wil helpen. Of zoals eerder gezegd, idd een ander ervaren persoon.
Ik ga overigens nooit alleen op pad; altijd met iemand samen met een rustig paard. Maarja, dat moet je dan ook maar net hebben zoiemand.
Momenteel ga ik 's-avonds zo laat mogelijk rijden ivm de dazen. Hier (loonse drunense duinen) wordt je anders levendig opgevreten %)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 08:18

@Shyboy : je zegt 2 paarden te hebben, dus wat is ht probleem...ipv een lesje in de bak doe je met je instructeur een lesje 'buitenrijden voor beginners'... :)

Citaat:
[ikkedus]OEi Lianne --> aan de hand oversteken zou ik echt niet aanraden! Te weinig controle.

Vergeet niet dat bij een onoverzichtelijke drukke weg, je voor het paard staand meer zicht hebt als wanneer je er op zit. En zeker bij een paard wat zich nog niet 'op de pinken' laat sturen is dan vanaf de grond veel minder gevaarlijk.

Shyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 09:08

Bedankt voor alle reacties!
ik zou zelf nooit helemaal alleen gaan, pas als mijn paard geen pas meer verkeerd zet.
Ik rij op de manege dressuur en geen western alleen thuis rij ik western dus ik zou niet met mijn pony en instructrice kunnen oefenen
Maar ik neem dan gewoon aan de hand mee en dan gaat gewoon een volwassenen mee!!
Nogmaals bedankt voor de reacties

Shyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 09:17

nog 1 vraag als ik voor de eerste keer buiten ga rijden is het dan slim om sporen aan te doen meestal heb ik die wel aan, maar omdat ik voor de eerste keer naar buiten ga is het dan wel verstandig (ik heb gewoon knopjes)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:22

Waarom zou je sporen om doen? Die heb je toch niet nodig buiten. Dat is ter verfijning en niet om ze voorwaards te trappen dus buiten totaal niet nodig als je paard gewoon lopen wil.

Maar je zegt dat je nog een braaf paard hebt staan. Geen volwassene in de omgeving die op dat paard met je mee kan? Dan heb je 2 paarden die elkaar kennen en zich aan elkaar op trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:27

Zondagochtend heel vroeg gaan. Dan is er waarschijnlijk ook weinig verkeer. En het oversteken zou ik ook even aan de hand doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:59

Geen sporen en ook geen scherp bit of andere hulpteugels. Dan nog liever een halster met een halstertouw er aan zodat de begeleider die vast kan houden.

Ken je geen westernruiter bij je in de buurt die mee zou willen gaan ?? Of een westernlesgever die aan huis wil komen ??

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:12

Ik zit me nu serieus af te vragen wat het verschil is tussen buitenrijden met een westernpaard of een Engels geschoold paard :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:14

Qimm schreef:
Ik zit me nu serieus af te vragen wat het verschil is tussen buitenrijden met een westernpaard of een Engels geschoold paard :+

Geen.