[WN] Western paard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mara2000

Western paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 10:48

As. vrijdag ga ik naar een paar paarden kijken bij een Western stal.
Ik weet dat zij hele lieve brave paarden hebben en dat is voor mij het belangrijkste. Maar op een paar prive western lesjes na heb ik helemaal geen verstand van western. Ik heb altijd engels gereden maar wil graag de overstap maken.
Ik ben van plan om een paar keer langs te gaan om een goede keuze te kunnen maken, ook wordt het paard wat ik wil kopen gekeurd.

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten of die ik kan vragen?
Ze hebben een quarter-mix, twee Appaloossa en een paint te koop. Schofthoogte tussen de 1,50 en 1,55. Leeftijd tussen de 5 en 8.
Ik ben zelf 1,68 en weeg 75 kilo. Is dat niet te zwaar?

maras

Re: Western paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:53

Leuk vooruitzicht om naar de paardjes te gaan kijken ! Als ze maar braaf zijn dan maakt het in begin nog niet zoveel uit dat je geen westernervaring hebt lijkt mij. En als je dan gaat lessen dan groeien jij en je nieuwe paardje ook snel naar elkaar toe. Een stevig type paardje lijkt me voor jou wel mooier dan een hele ranke maar dat zul je zelf ook wel bedacht hebben denk ik . Heel veel plezier met je zoektocht!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:52

Lees je eens in in de erfelijke aandoeningen die bij westernrassen(en mixjes) voor kunnen komen en belangrijk is dus of de paarden in kwestie de '5-paneltest' hebben gedaan.
Verder is röntgenologisch keuren heel belangrijk, niet alleen op de benen, maar -vanwege het vaak té jonge inrijden- ook de rug !!
Verder moet de rug voldoende lang zijn om een fatsoenlijk westernzadel kwijt te kunnen.

En mocht je ooit wedstijden bij een rassenshow willen starten (en niet alleen WRAN) dan is een raspapier van de Quarter, Paint of Appaloosa club dus verplicht !!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 12:03

Wat zij me vertelde is dat zij hun paarden rond hun 5e pas inrijden.
Ik ga me zeker eens inlezen in die 5-panel test, daar had ik nog nooit van gehoord.
Ik wil zowel klinisch als röntgenologisch laten keuren maar de rug zit daar dacht ik niet standaard bij.
Zadel moet neem ik aan net zo goed liggen als een dressuurzadel op een dressuurpaard, niet voorbij de 18e rib?

Wedstrijden ga ik niet rijden. Ik wil de basis kennen maar verder wordt het vooral recreatief rijden.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:07

Foto's van de rug zitten inderdaad niet standaard in het pakket, maar dit kan je wel aanvragen. Het lijkt me wel verstandig om te doen! Veel succes met een leuk paard te vinden :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:11

Ik zou je willen adviseren om nog even te wachten om een western paard te kopen, gezien te korte periode dat je in de western wereld zit.
Neem je tijd om je verder te verdiepen in de western rassen en je verder te bekwamen in het rijden.
Ga wel kijken naar en eventueel rijden met paarden om zo ervaring op te doen en zo kan je later beter onderbouwd een keuze maken.
Toen mijn dochter een aantal jaren gelden de overstap naar western maakte hebben wij een jaar gezocht naar een getrainde quarter en tientallen paarden gaan rijden en als slot hebben we een groene paint gekocht en we beklagen het ons niet.

Voor een zadel neem je best een goede, ervaren western zadelpasser, een western zadel passen is niet zo eenvoudig.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:16

Je bent niet te zwaar hoor. Een paard mag 20 % van zijn eigen gewicht dragen. Dus als het paard 500kg. weegt, kan deze 100 kg. dragen.
Ik heb je een pb gestuurd.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 12:29

Ik koop maar 1 x in mijn leven een paard en dat is dus dit jaar. ;) Ik denk ook niet dat dat een probleem is aangezien mijn ambities niet zo ver reiken. Lol met je knol en vooral zijn lol (welzijn) staat voorop. Ik ga dus wel op zoek naar een instructeur zodat ik de basis leer. Hoe mooi is dat om dat met je eigen paard te doen.

De eigenaar van de stal vond mijn lengte (je bent klein) en gewicht ook geen probleem.

Zit er nog veel karakterverschil tussen paint, quarter en Appaloossa?
Als het goed is ga ik vrijdag de quarter rijden want die spreekt me het meeste aan en is volgens mij ook het grootst.

De paarden worden nu trouwens voor manegelessen en buitenritten gebruikt. Het is een Natural (Western?) Horsemanship stal.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:30

Enerzijds misschien beter om te wachten met een westernpaard tot je daar wat meer ervaring in hebt, anderzijds zou ik zeggen gewoon doen. Wijsheid komt ook met de jaren. Voordat ik mijn eerste westernpaard kocht had ik ook een western bijrijd paard. Qua rijden heeft me dat goed vooruit geholpen maar daar is alles mee gezegd.

Probeer hier en daar zoveel mogelijk informatie te vergaren, je begint hier al goed in ieder geval:) Daarnaast zou je eens op westernstallen kunnen gaan kijken en misschien dat je door middel van gesprekjes met stalhouders en klanten ook weer wat te weten komt.

Wat belangrijk is is dat je weet wat je zoekt in een western paard. Western heeft namelijk verschillende takken, en niet ieder paard is geschikt voor iedere tak. Er zijn goede allrounders te vinden voor het geval je het (nog) niet weet. Maar een typisch pleasure paard zul je niet in de reining kunnen inzetten. Hiervoor zou ik je willen adviseren iemand mee te nemen bij het kijken die hier al kaas van gegeten heeft. Die kan namelijk aan de bouw van het paard al zien waar deze voor geschikt is en anders aan de bloedlijnen op het papier wel. Ga niet blind af op wat de verkoper zegt!
Inderdaad goed proberen uit te kijken voor te jong ingereden paarden. Pas op hun 5e jaar zoals de verkoper zegt zou kunnen, maar ik acht het niet onmogelijk dat hij de waarheid niet verteld gezien western paarden (in mijn ervaring) altijd eerder zijn. Het zou kunnen dat dat bij hem wel gebeurd hoor, begrijp me niet verkeerd.
Meestal is zadelmak met 2,5 en met 3 of 3,5 jaar oud rustig aan het werk gangbaar/acceptable, Maar wees je ervan bewust dat dit vaak al veel jonger gebeurd. Dat je dus probeert gerichte vragen hierover te stellen en ook durft hier dieper op in te gaan.

Mocht je het maar moeilijk vinden zo, en je weet het allemaal nog niet, zou je naast wachten met een paard kopen ook kunnen overwegen om een bemiddelaar in de arm te nemen. Dit kost wel geld, maar die zal je dan helpen bij de aanschaf van een paard en alle zaken die daarbij komen kijken. Ga dan wel specifiek op zoek naar iemand die alleen western paarden doet.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 12:41

Bedankt weer, ik ben blij met al jullie adviezen. Ik heb wel vertrouwen in deze mensen maar ik weet dat dat alleen gebaseerd is op mijn gevoel. Maar ze zijn echt goed voor hun paarden. Maar ok, het zijn ook zakenmensen die er niet zitten om mij een plezier te doen, dat snap ik ook.
Ik hoop maar dat ik inmiddels oud en wijs genoeg ben om er door heen te prikken.
Ik ken helaas geen mensen in de western wereld, maar een goede vriendin van mij met heel veel ervaring in de dressuursport gaat met me mee. En die kan zeker wat zinnigs vertellen over gangwerk, bespiering en benen. En die weet precies wat voor karakter bij mij past.

Ik ga zeker geen reining doen (brrr eng haha). Ik wil veel buitenrijden met een lang teugeltje en in de bak wat basiswerk, western horsemanship, pleasure. En grondwerk, vrij springen. Dat soort dingen.

Wat voor mij het belangrijkste is is dat hij braaf is. Dat ik er bij wijze achterstevoren op kan zitten. Want hoe ouder, hoe onzekerder. Ik wil gewoon relaxed rijden en plezier hebben. Ben in jullie ogen vast geen westernrijder maar het rijden neem ik zeker serieus. Maar het 'fanatieke' laat ik aan de jeugd.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 12:43

Nog een vraagje. Dressuurpaarden worden tegenwoordig standaard met 3 jaar ingereden. Ben ik op tegen maar je doet er weinig aan. Ik neem aan dat een western paard wat op 3 jarige leeftijd wordt ingereden dezelfde (rug)problemen kan krijgen en dat hierin dus geen verschil is tussen western en dressuur?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:00

Mara2000 schreef:
Nog een vraagje. Dressuurpaarden worden tegenwoordig standaard met 3 jaar ingereden. Ben ik op tegen maar je doet er weinig aan. Ik neem aan dat een western paard wat op 3 jarige leeftijd wordt ingereden dezelfde (rug)problemen kan krijgen en dat hierin dus geen verschil is tussen western en dressuur?

Goede vraag die ik ook niet met volledige zekerheid kan beantwoorden. Wat mij hierover verteld is:

Quarters en paints zijn over het algemeen wat eerder zowel mental als fysiek klaar om aan het werk te gaan dan dressuurrassen. Wat er vaak gebeurd (wel voornamelijk in Amerika) is dat ze al op 1,5 jarige leeftijd zadelmak worden gemaakt en met 2 het zware werk moeten gaan doen. Dit met het oog op de futurity wedstrijden waarbij er grote geldprijzen verdiend kunnen worden en de paarden niet ouder dan 3 jaar Mogen zijn. Helaas wordt dit beeld ook veel gebruikt in Nederland bij het inrijden van de paarden, waardoor de groeischijven, spieren botten ed gewoon nog niet goed genoeg ontwikkeld zijn om het aan te kunnen. Hierdoor raakt het op zeer jonge leeftijd al versleten en kunnen de paarden niet zo lang mee zonder tegen allerlei problemen aan te lopen.

O ja, en om terug te komen op het punt. Met 3 jaar oud schijn je redelijk probleemloos te kunnen gaan opbouwen met werken. Wel rustig aan uiteraard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:16

Mara2000 schreef:

Een paard = een paard :) al dat gel*l dat een bespierd paard eerder werk aan kan is idd gel*l...kijk eens naar het plaatje in mijn onderschrift vwb het beenwerk/de botten !!

Wat verder belangrijk is is dat een paard niet overbouwd is. Hierdoor krijg je meer problemen met verzameling en eerder kans op slijtage van de schouders/voorbenen.
Er wordt vaak gezegd 'dat hoort bij western paarden' is dus niet zo. Het komt te vaak voor, dat wel :D
Bij een paard van 3+ jaar wat meer dan 5 cm overbouwd is groeit dat ook niet meer recht !!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 13:18

Dat is geloof ik niet echt een reaktie op mij?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:21

Het kan voor jou zeker van belang zijn :) het is niet negatief naar jou bedoeld mocht je het zo opvatten :D

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 13:24

Dit zijn ze trouwens

Moderatoropmerking:
Foto's op verzoek TS verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Berdien op 25-06-14 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:56

Leuk kleurtje die Buck. Hoofd lijkt iets grof en kontje wat 'magertjes' . Ietsjes dip in zijn hals (net boven de schoft). Wel een mooie ruime stap.

Heb je ook fotoos van de andere 2 ??

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 14:14

Oeps, welke is de buck? De 1e gok ik, die is pas 5 dus ik denk dat die niet geschikt is voor mij. Maar hij is wel leuk.

De andere 2

Moderatoropmerking:
Foto's op verzoek TS verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Berdien op 25-06-14 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's verwijderd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:48

Oef dat zijn beide ook leuke dieren, zal een moeilijke keus worden :)
Let er goed op hoe je ze vind zitten in alle gangen en of je misschien ooit nog eens een veulentje zou willen fokken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:57

die merrie is prachtig. <3

Het zijn over het algemeen prima westernrassen die je noemt. De appaloosa vind jj wel altijd een paard die bij je moet passen. Ze hebben over het algemeen een wat eenkennig, trots karakter. Eenmaal voor je gewonnen fantastisch.

Keuren is heel erg belangrijk. Ik verbaas me er steeds weer over hoeveel jonkies er al afgekeurd worden.er zijn mensen die er gewoon drie afgekeurd kregen waardoor de koop niet doorging. Erg vervelend.

Verder is een paard een paard en is inrijden voor de leeftijd van drie not done. Eerder is altijd uit geldmotief of slappe verhalen over aan het werk willen. pas daarmee op.

Heel veel plezier. Western is fantastisch!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:13

Als ik jou was en dus helemaal géén ervaring hebt zou ik een al wat ouder (8+) ervaren paard kopen. Eerst eens er wat op lessen voor je het koopt! je wegwijz laten maken over hoe te rijden.Een paard die al een tijd mee loopt en genoeg ervaring heeft en waar jij zelf heel veel van kan leren.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:08

wat een leuke/mooie paardjes zeg! Appaloosa's zijn vaak wel erg lief en rustig. Voor een 5 jarige zou ik in jou geval niet gaan. IK ben erg benieuwd wat ze voor de paardjes vragen. Heb zelf geen interesse hoor! Staan ze ergens in een advertentie? Zou je me een pb willen sturen, als je dit kwijt wil tenminste.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 17:07

rapido schreef:
Als ik jou was en dus helemaal géén ervaring hebt zou ik een al wat ouder (8+) ervaren paard kopen. Eerst eens er wat op lessen voor je het koopt! je wegwijz laten maken over hoe te rijden.Een paard die al een tijd mee loopt en genoeg ervaring heeft en waar jij zelf heel veel van kan leren.

Dank je, dat is inderdaad goed advies en ben ik ook van plan om te doen. Ze zitten gelukkig niet heel ver bij mij vandaan dus ik kan er makkelijk een aantal keer heen.

Ik ga ook alvast eens kijken naar western zadel passers. Die ken ik natuurlijk ook niet.
Tips?
En dit is vast een hele domme vraag maar laat je western zadels ook elk jaar nakijken en, indien nodig, opvullen?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 17:10

marymary2 schreef:
Appaloosa's zijn vaak wel erg lief en rustig.

Dat had ik ook gelezen. Maar hierboven las ik weer dat Appaloosa's wat eenkennig kunnen zijn. Ach, het blijven individuen natuurlijk. Ben al druk bezig met inlezen over de verschillende rassen en alles wat er bij hoort.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:20

Een western zadel kan niet opgevuld worden want het heeft geen kussens