[WN] Teugelvoering bij wendingen (western)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Teugelvoering bij wendingen (western)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 17:49

Beste allemaal :)

Ik zit met een vraag: hoe hoort de teugelvoering te zijn wanneer je op twee handen rijdt en een wending wil maken?

Toen ik mijn eerste lessen western had, werd mij geleerd: binnenteugel met rust laten en buitenteugel tegen de nek leggen (en uiteraard been aanleggen en kijken waar je heen gaat). Als ik het een paar keer zo deed, was het paardje mee en kon ik met steeds minder teugelhulpen een mooie bocht maken.

Vandaag ging ik voor de ervaring eens ergens anders lessen (mijn lesgever kon geen les geven en ik wou wel rijden, dus dat kwam mooi uit). Deze vrouw vertelde me echter dat ik het helemaal verkeerd deed. Ik doe het nog niet helemaal zoals het hoort, maar volgens haar is het juist omgekeerd: Binnenteugel helemaal openen (zonder naar achter te trekken) en buitenteugel gewoon laten liggen.

Beiden konden hun manier funderen, door te zeggen dat het voorbereiding is op neckreining. En ik kan snappen dat er meerdere manieren mogelijk zijn. Maar de vrouw waar ik vandaag les van had, verzekerde me ervan dat haar manier de enige goede manier was als je écht western wilde leren rijden. De andere manier was sowieso fout.

Dus vroeg ik me af, is het echt zo dat er maar één juiste manier is en dat ik de pech heb gehad dat ik het nu fout geleerd heb, of zijn hier nog ruiters die het op de eerste manier doen?

Alvast bedankt! :)

xDenies

Re: Teugelvoering bij wendingen (western)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:57

Als je die 2e manier toepast dan ontstaat er toch geen 'wijken voor druk' op de buitenteugel? Als je die op z'n plek laat is er geen contact tegen de hals.

Wat ik in het begin doe is binnen teugel openen en buitenteugel aanleggen. En dat maak je steeds kleiner ..

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 17:59

Precies. De lesgeefster van vandaag zei me: "In western doen we op de natuurlijke manier, daarom gaat het paard niet in protest." Maar wijken voor druk (de buitenteugel) is toch natuurlijker dan opzij gaan omdat de druk op de binnenteugel weg is?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 17:59

Ik heb het nog weer anders geleerd.
Binnenteugel openen, buitenteugel aanleggen.
Zo leer je de neckreining aan met de buitenteugel, en 'wijs' je met de binnenteugel waar je heen wil.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 18:01

Dus een beetje een combinatie van beiden...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:02

Ik heb niet veel verstand van western maar als je op 1 hand rijd en je hand opzij doet dan leg je dus eigenlijk je buitenteugel tegen de nek aan en wijkt het paard dus voor druk.
Tegelijkertijd gaat de binnenteugel dan naar binnen. Lijkt mij dus een beetje een combi van beiden.

maar of dit klopt wat ik zeg, geen idee. Heb absoluut geen verstand van western maar dit lijkt mij logisch..

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 18:14

Je hebt wel gelijk, denk ik, Ilaan. Daarom was ik ook zo verbaasd dat me vandaag verteld werd dat alleen de tweede manier correct is...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:21

In mijn ogen zijn er altijd meerdere wegen die naar Rome leiden, je moet kijken welke bij jou en je paard past. Ik vind echter die manier van die vrouw niet logisch klinken en ik vind het nogal wat om te claimen dat jouw manier de enige juiste is. Met de western wil je uiteindelijk met een losse teugel kunnen rijden en enkel op te pakken als het nodig is. Als je met een losse teugel rijdt lijkt het mij dat je paard wel op iedere mm verzitten van de ruiter moet reageren om te merken dat je iets van hem vraagt als je enkel wat lucht geeft met je binnenteugel?

Ik heb geleerd om de buitenteugel tegen de hals te leggen en met je binnenhand ruimte te geven.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:12

Ik open ook idd. En dan buiten teugel aan de nek. Maar wat jij zegt kan ook, is niet fout. Is net zoals met verzamelen. Het ene paard heeft het zo aangeleerd en de andere net weer iets anders. Maar het hoeft niet fout te zijn. En verder is het al gezegd hier :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:21

imo is het allebei niet verkeerd... Vind het altijd zo slecht als mensen zeggen dat alleen hun manier klopt. Kom op zeg, er zijn meer wegen die naar Rome leiden... Je moet juist iets vinden wat bij jou en je paard past.
Ik heb een soort van combinatie ervan. Maar bij mij komen de teugels pas als laatste.
Kortgezegd: Eerst geef ik been met m'n binnenbeen (voor de buiging) en gebruik ik m'n zit (moeilijk uit te leggen, maar eigenlijk buitenheup wat meer naar voren zegmaar). Dan komen m'n teugels, binnenteugel van de hals, buitenteugel tegen de hals als begrenzing.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:28

We kunnen het vanaf hier niet helemaal beoordelen. Misschien bedoeld ze het goed, maar legt ze het verkeerd uit of heb jij net een stukje gemist, dat gebeurt ook.

Ik leer mijn klanten een combinatie van dingen. Naast de teugelhulpen, heb je je benen. houding, zit het kijken etc.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:42

Ik heb het geleerd Door buiten teugel aan te leggen en als Hulp binnen teugel openen..

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:07

Eigenlijk heb ik een soort combinatie van beide geleerd als ik het zo lees..?
Binnen teugel aanleggen en buitenteugel 'openen'. En dan steeds kleiner zoals denise zegt. Vaak is 'kijken' dan eigenlijk al vrijwel voldoende (omdat je door te kijken waar je heen wilt je automatisch een soort 'verzit'. Moeilijk uit te leggen..)

Wat je instructrice zegt "In western doen we op de natuurlijke manier, daarom gaat het paard niet in protest." klopt.. maar dan bedoel ik inderdaad zoals je zelf al zegt.. het paard gaat weg voor de druk. Als ik jou een duw geef, ga je ook naar achteren. Dat is juist het natuurlijke? Daarom haal je de druk er ook gelijk af als het paard doet wat je vraagt.

Sowieso vind ik het, net als de andere zeggen, nogal gek dat ze zegt dat haar manier de enige juiste is :+

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 20:57

Dankje voor jullie reacties :) Ik ben dus niet de enige die het een beetje vreemd vind dat ze alle andere manieren van rijden veroordeelt. Het lukte nu ook niet op haar paardje, omdat ik anders gewend ben en dat betekende blijkbaar dat ik niet kon rijden := Ik moet natuurlijk wel toegeven dat ik het nog niet perfect doe op de andere manier, maar zo verschrikkelijk rijd ik nu toch ook niet, dacht ik.

De meesten gebruiken dus een beetje een combinatie. Waarschijnlijk heeft mijn lesgever me wel geleerd om die binneteugel volledig met rust te laten omdat ik altijd geneigd was die op te trekken. En op het einde van die les kon ik dan 8tjes rijden zonder teugelhulpen, op kijken/zit/benen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:59

Superpony heeft hier trouwens wel een punt, je teugelhulpen zijn maar een klein deel van de hulp voor een wending. Eerst komt het kijken en daarmee je gewichtshulp, vaak (maar ook daar zijn de meningen over verdeeld) komt een been hulp en pas als laatste stap je teugelhulp. Overigens heb ik daarbij ook geleerd binnenteugel van de hals (niet naar achter) en de buitenteugel iets omhoog (als hulp voor het iets liften van de buitenschouder) en tegen de hals.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 21:03

Ja, natuurlijk, teugelhulpen zijn maar een klein deel, maar ik neem deze even als voorbeeld omdat dit echt compleet verschilde.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:46

Als je de buitenteugel los laat/houdt, gaat je paard weg lopen over de buitenschouder !
Dus alleen je binnenteugel gebruiken kan nooit de bedoeling zijn en als zij werkelijk beweerd dat dat de enige methode is wordt het tijd dat ze zelf eens goed les gaat volgen.
De binnenteugel is er in het begin alleen maar voor om het paard er de weg mee te wijzen.

Wel kan het zijn dat in een specifieke oefening er alleen gewerkt wordt met een binnen of buitenteugel, bijvoorbeeld om een paard extra te leren inbuigen.

Zogauw je op één hand gaat rijden leg je de teugel tegen de hals om de buitenkant op te sluiten(en je buitenbeen natuurlijk, wat vrij automatisch gaat als je kijkt waar je heen gaat want dan draai je je romp iets en daarmee druk je je buitenbeen tegen het paard) en komt daarmee je binnenteugel iets van de hals zodat je de binnenschouder vrijheid geeft .
Als je die hulp bescheiden geeft zal ook het hoofd wat inbuigen in de richting waarin je wil gaan.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:01

inderdaad zoals Spatter zegt.

bij jonge paarden leer je ze het sturen door zowel de binnenteugel open te maken als vooral de buiten teugel tegen de hals te leggen. vooral die buitenteugel is het belangrijkste in western, dat is je basis om goed 1 handig te kunnen gaan rijden. dan heb je weinig meer aan die binnenteugel.

je maakt bij jong epaarden de binnenteugel in het begin open zodat ze leren dat ze daarheen kunnen,. maar het gaat uiteindelijk om de druk tegen de hals van je buitenteugel.

ik zeg dus dat je normale lesgeefster gelijk heeft ;-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:12

Erg leuk trouwens om ervaringen en uitleg te lezen zo! Erg leerzaam!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 15:58

quarterH schreef:
inderdaad zoals Spatter zegt.

bij jonge paarden leer je ze het sturen door zowel de binnenteugel open te maken als vooral de buiten teugel tegen de hals te leggen. vooral die buitenteugel is het belangrijkste in western, dat is je basis om goed 1 handig te kunnen gaan rijden. dan heb je weinig meer aan die binnenteugel.

je maakt bij jong epaarden de binnenteugel in het begin open zodat ze leren dat ze daarheen kunnen,. maar het gaat uiteindelijk om de druk tegen de hals van je buitenteugel.

ik zeg dus dat je normale lesgeefster gelijk heeft ;-)

Het is een lesgever dan ;)

Maar dankje voor de uitleg :) Mij lijkt het inderdaad ook logisch om je binnenteugel wat te openen, je paard moet immers ruimte hebben, maar zo extreem nu ook niet (Ik moest sowieso veel extremer wijd met mijn handen uit elkaar rijden.)

Troi, inderdaad :D

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:43

Ik rij mij paarden ook zo dat ik de buitenteugel tegen de hals leg, binnenteugel van de hals en goed op je binnenzitbeenknobbel gaan zitten. Daarbij kijken waar je heen gaat en eigenlijk gaat het dan vrij snel als vanzelf. Nu ben ik sinds een jaar ook bezig met het rechtrichten dus daarbij corrigeer je oa de schouders, dat werkt gewoon super ook bij hele jonge paarden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:48

Interessant punt van crazycactus, gebruik van gewicht. Gaan jullie juist op je binnenzitbeenknobbel zitten (zodat het paard zijn gewicht onder jouw gewicht gaat brengen) of juist op je buitenzitbeenknobbel zitten (zodat het paard wijkt voor jouw gewichtsdruk). Dit geld natuurlijk naast wendingen ook voor zijwaarts gaan en wijken enzo.

Ik heb beide opties gehoord en eigenlijk geen idee wat nu het beste is (behalve dat het mij handig lijkt om er tenminste consequent in te zijn), gevoelsmatig ga ik trouwens ook voor de binnenzitbeenknobbel maar echt onderbouwen waarom dat beter is kan ik dus niet.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 20:51

Dit is inderdaad net zoiets, je kan beide manier goed beargumenteren, dus ik denk dat je dan inderdaad consequent moet zijn en als je een paard van een ander rijdt hangt het er dan van af wat hij/zij geleerd heeft. Een paard wat altijd gedraaid heeft met gewicht aan de binnenkant, zal het uiteraard niet snappen wanneer je plots alle hulpen voor wending geeft maar gewicht op de buitenkant geeft.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:57

crazycactus schreef:
Ik rij mij paarden ook zo dat ik de buitenteugel tegen de hals leg, binnenteugel van de hals en goed op je binnenzitbeenknobbel gaan zitten. Daarbij kijken waar je heen gaat en eigenlijk gaat het dan vrij snel als vanzelf. Nu ben ik sinds een jaar ook bezig met het rechtrichten dus daarbij corrigeer je oa de schouders, dat werkt gewoon super ook bij hele jonge paarden.

Zo stuur ik inderdaad ook. Mijn instructrice is ook erg van het rechrichten. Daarbij is ook je eigen houding héél belangrijk, dus zelf ook meedraaien met je schouders waar je heen wilt, en je binnenbeen lang maken. Mijn paard heeft wel eens de neiging om scheef te worden en mij op mijn buitenzitbeenknobbel te gooien, zij valt dan over de schouder weg. Dan doe ik mijn binnenteugel een stukje omhoog tegen de hals, en inderdaad goed op je binnenbeen zitten.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:58

Ik heb even een filmpje gezocht waar het goed wordt uitgelegd en voorgedaan (in het Engels)

Zo leer je het jonge paarden.