[WN] Lange ruiters op quarters/paints?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Lange ruiters op quarters/paints?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 18:23

Ik ben momenteel aan het rondkijken voor een westernpaard en merk dat ik toch wat onzeker ben als het gaat om mijn lengte icm de grootte van de paarden. Ik ben namelijk 1.85 met (jeans) lengtemaat 36/38. En daarnaast, gelukkig ben ik niet dik maar laat ik eerlijk zijn een vedergewichtje ben ik ook niet..

Gelukkig is het in de westerncultuur veel meer geaccepteerd dat lange ruiters op kleinere paarden rijden dan bijvoorbeeld in de dressuur wereld maar ik vraag me af waar de grens ligt. Hoe zien de ruiters hier dit? Hebben jullie misschien foto's met combinaties die volgens jullie nog wel of niet meer kunnen?

Bij voorbaat dank!

Maureen95

Re: Lange ruiters op quarters/paints?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:25

Ik heb een quarter van 155
ben zelf 180 en het past echt :)
Krijg er ook geen opmerkingen over.

Tan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:27

Ben ook ongeveer zo lang, ik ga dit eens even volgen :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:29

Ik zou dan gewoon in de grote maat zoeken, dan past het vast! De gemiddelde quarter is niet bepaald iel en smal dus dat moet lukken!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:45

Het ligt imo ook heel erg aan het paard. Nou ben ik niet zo groot, maar ben wel stevig en of ik nou op mijn iets smallere QH van 1,53 zit of op de wat bredere van 1,48 het is niet zo dat de ene me nog wel staat en de andere niet. De QH die ik vorig jaar verkocht heb was zelfs nog groter, 1.55 maar bij die had ik sneller een gevoel dat het niet paste van afmetingen. Die was ook vrij smal.

Troi ik zal je wel een keer op mijn PH van 1.49 zetten, wedden dat die je niet eens misstaat :D Dat dinkietoy is dan wel niet groot maar wel breed. Bij een inimini zoals mijn Felix was, 1.46 en echt smal, is het imo een ander verhaal. Maar daar stapte ik ook niet op, maar 1 met een beetje body hoeft echt niet zo groot te zijn.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:50

Ik ben 182 (met ook lange benen) en heb een quarter van ongeveer 154. In mijn profiel staat wel een foto. Nog nooit opmerkingen gehad oid. Alleen met een hunterzadel lijkt het minder mooi vind ik zelf.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:55

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 20:13

We hebben kleine quarters van 1.48 m tot grote maat 1.66m dus er is zekers variëteit te vinden.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:42

sevke schreef:
Ik ben 1.68 en mijn pony is 1.46. Ik lijk er wel een dwerg op. In dit topic staan rijfotos.
[WN-ITP] Gump Sneaky Peeky BB

Goed dat je het hier plaatst, ik had de foto's nog niet gezien. Mooimooimooi! Lukt het allemaal zoals je het in gedachten had? Nog grootse plannen? Is er ergens een wedstrijdkalender? De site van de BQHA wordt blijkbaar niet meer aangevuld.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 09:56

Dank iedereen!

Idd meer kijken naar de grotere quarters/paints.
Zo heel veel zijn er niet boven de 1.53/1.54 maar gelukkig heb ik geen haast!

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:59

hunters en pleasure paardenzijn er allemaal in de veel grotere maten ! zelfs ruim boven de 1.60.
moet dan wel net je discipline zijn ;)

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 09:59

het zou moeten kunnen :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:01

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:04

Ik zie zoveel lange mannen op QHs rijden... Dan moet het met jou wel kunnen hoor.
Nu is onze QH niet de kleinste, dus er zijn ook wat grotere maatjes QH te vinden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 10:06

spicegirl schreef:
hunters en pleasure paardenzijn er allemaal in de veel grotere maten ! zelfs ruim boven de 1.60.

Is zeker in mijn hoek, niet zozeer de hunter overigens maar de 'langzame disciplines' (rare term eigenlijk) in zijn algemeenheid zeker.

Vooral goed mijn ogen open houden :P

@pocogaucha, zo is het beeld ook ongeveer als ik op een 1.50 paard zit. Kan dus wel volgens jullie. Das fijn te horen!

Even een voorbeeld als ik op een quarter van ong 1.48 zit (met 4 lagen kleren overigens haha) :
Afbeelding

Gevalletje kan net wel of net niet..

Maar goed, erg bedankt voor ieders mening! Ik ga rondkijken naar een dier rond de 1.55/1.60. Liever wat langer rondkijken dan me ergens niet helemaal prettig over voelen!
Laatst bijgewerkt door troi op 11-04-14 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:13

spicegirl schreef:
troi schreef:
Is zeker in mijn hoek, niet zozeer de hunter overigens maar de 'langzame disciplines' (rare term eigenlijk) in zijn algemeenheid zeker.

Bedenk je echter wel dat 'langzaam' voor een groot/hoog paard wel een stuk moeilijker is als voor een kleintje ;)
Het joggen wordt vaak sjokken en maar zelden krijg je dan een mooie stille hoofd/halshouding.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 10:17

DubbelDun schreef:
spicegirl schreef:
troi schreef:

Bedenk je echter wel dat 'langzaam' voor een groot/hoog paard wel een stuk moeilijker is als voor een kleintje ;)
Het joggen wordt vaak sjokken en maar zelden krijg je dan een mooie stille hoofd/halshouding.

Klopt hoor maar mijn wedstrijdambitie is errug bescheiden dus dan is dat niet zo'n bezwaar :P

Ik vind mezelf en paardlief al reuze knap als we relaxed door de baan gaan en redelijk op de goede momenten doen wat we zouden moeten doen hahaha

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 10:24

Geen quarter, maar wel een rocky mountain horse van 1m54 en ik ben zelf 1m83.
Klik voor foto

Vanaf 1m53 past prima hoor als je maar een wat breder exemplaar uitzoekt.

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:33

Ik ben ook 1.85m en mijn eigen paard is 1.56m en dat gaat prima. Maar ik rij ook regelmatig op een appaloosa hengst met wat meer body en hij is 1.49m en dat staat ook netjes

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:57

de stille hoofd/halshouding moet ook gewoon lukken bij een grote.
het probleem is het befaamde "dralopje ", waar de balans kwijt is.
en dan krijg je de ja-knikkers..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:11

Maar er een wel degelijk een grens van hoe langzaam een paard kan galopperen zonder tact te verliezen. De galop is van oudsher niet voor niets een gang die gebruikt wordt als er snelheid gewenst is. Ik ken tenminste geen enkel paard wat een snelwandel stap laat zien als het moet vluchten :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:17

Callisto04 schreef:
sevke schreef:
Ik ben 1.68 en mijn pony is 1.46. Ik lijk er wel een dwerg op. In dit topic staan rijfotos.
[WN-ITP] Gump Sneaky Peeky BB

Goed dat je het hier plaatst, ik had de foto's nog niet gezien. Mooimooimooi! Lukt het allemaal zoals je het in gedachten had? Nog grootse plannen? Is er ergens een wedstrijdkalender? De site van de BQHA wordt blijkbaar niet meer aangevuld.

Tot nu toe gaat het prima. We hebben een drietal weken geleden onze eerste twee NRHA's gereden, en toch mooi 2Xtweede in een veld van 23 en 24 deelnemers, dus we mogen niet klagen. Sneaky is natuurlijk wel een paard met heel veel bloed, die zich niet zo makkelijk laat showen, dus een goede leerschool voor mij.
Op http://www.nrha.be vind je onze wedstrijdkalender. Het paasweekend showen we op Llyda Stables. Af en toe nemen we een drha mee in Wanroij of een oefenshow in Veldhoven :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:07

het paard is zo groot als ie is, en jijzelf ook, valt weinig aan te doen ;-)

Daarbij zijn reining quarters ook kleiner dan bv pleasurequarters.
maar of je dan moet zeggen 'ik doe geen reining want die zijn te klein' nee....
genoeg hele grote (mannen) die op kleine reiners heel goed rijden.

tja, soms is het niet heel mooi maar uiteindelijk gaat het daar niet om toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:12

Goh... de echte cowboys zijn vaak grote, stevige mannen en die rijden toch ook gewoon al die tijd op quarters of andere kleinere rassen? :) volgens mij moet je gewoon kijken naar een paard waar je je comfortabel op voelt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:42

Robin_S schreef:
Goh... de echte cowboys zijn vaak grote, stevige mannen en die rijden toch ook gewoon al die tijd op quarters of andere kleinere rassen? :) volgens mij moet je gewoon kijken naar een paard waar je je comfortabel op voelt!

Quarters zijn van oudsher geen kleine paardjes en hard werkende cowboys waren zelden zwaarlijvig ;)