[WN] Westernrijden, is dat iets voor mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Westernrijden, is dat iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 10:27

Hallo :D

Poeh waar moet ik beginnen.
Ik rijd inmiddels 11 jaar Engels, nu zit ik al een tijd te tobben met een peesontsteking in mijn pols en daardoor ook gestopt met rijden. Ik mis het alleen heel erg en toen gaf een vriendin van mij de suggestie of western rijden dan niet wat is voor mij, omdat je daar toch relaxter aan het rijden bent dan met engels (ik ben een leek wat western betreft dus correct me if i'm wrong!)
Dus mijn eerste vraag is, klopt dit en zou dat wat voor mij zijn mbt mijn pols.

Daarnaast heb ik al even zitten speuren in de buurt en kwam ik uit op White Socks Stables? Is dit een fijne manege en hebben ze ook wat forsere paarden lopen?
Ik ben zelf 1.66 maar weeg wel 85 tot 90 kg. Ik probeer absoluut af te vallen alleen gaat dat helaas niet zo makkelijk.
Daarnaast kan ik hun adres niet vinden op google maps (het zou weg naar heibergen 1 moeten zijn in Zeist maar deze vind google maps gewoon niet.. )

catzkillz

Re: Westernrijden, is dat iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:31

Ik denk dat je het gewoon eens moet proberen :) Volgens mij zou het wel beter zijn voor je pols, omdat je niet constant contact maakt met de mond van je paardje, je probeert juist met zo lichte hulp mogelijk datgene gedaan te krijgen wat je wil.. In het begin leer je gewoon op twee handen rijden, maar eens je wat verder staat kan je ook op één hand rijden, en dan kan je natuurlijk je pols helemaal ontlasten..
Gewoon een keer proberen, en kijken wat het geeft :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:35

Wil je wedstrijden of recreatie?
Veel mensen verwarren westernrijden met recreatierijden op een westerntuig

Als je wedstrijd wilt rijden is western rijden niet minder intensief dan dressuur
Als je recreatie wilt rijden kun je net zo goed op je engelse zadel gaan zitten, want dan is het net zo releaxed als je er zelf van maakt.

Het antwoord op je vraag: nee, met western rijden ben je niet (per definitie) relaxter aan het rijden.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:50

Eens met Rom, het wordt vaak gezien als 'ik (en mijn paard) wil minder hard werken dus ik kies voor western.' Dat werkt niet :n Het is een sportdiscipline net als alle andere dus er komen ook correcties en teugelhulpen in voor. Zeker in het begin en/of met een onervaren paard. Dat je maar meteen alles kunt losgooien is dus pertinent niet waar.

Wil je recreatief rijden, ook dan heb je een goedgereden en correctgereden paard nodig natuurlijk, maar dan hoef je je iig voor niemand te bewijzen in een wedstrijdring. Dus dan ligt het al een beetje anders.

Je bent trouwens van harte welkom om langs te komen op de Snuffeldag in Ermelo, da's redelijk in de buurt voor jou. Zie mijn onderschrift! :)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 10:56

Suuskipje schreef:
Daarnaast heb ik al even zitten speuren in de buurt en kwam ik uit op White Socks Stables? Is dit een fijne manege en hebben ze ook wat forsere paarden lopen?

Ik heb zelf een topic geopend met de vraag naar westernlessen in de omgeving van Amersfoort :)
[WN-AM] Westernles zonder eigen paard [regio Amersfoort]

Deze stallen werden genoemd:
Marlies Maathuis - Achterveld (http://www.mmwesternriding.nl/)
Western Stable Beau Dandy's - Woudenberg (http://www.westernstablebeaudandys.nl/)
White Socks Stables - Huis ter Heide (http://www.whitesocks.nl/Home.html)

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:13

He jammer net een verhaal getypt is het weg.

Ik heb ook last van mijn polsen, sommige dagen is het slechter dan anderen. Hierdoor moest ik, toen het net was ontdekt, stoppen met dressuur rijden op de manege. Daar kreeg ik teveel last van mijn polsen en ook met een brace rijden werkte niet. Na verloop van tijd begon het weer te kriebelen en heb ik een proefles in western genomen, op een anderen manege. De eerste les was best pittig maar ik had geen last van mijn polsen. Ik ben er blijven rijden en merkte vooral dat de paarden minder in de teugels hangen. Dus hoewel je echt hard moet werken is het voor mij beter omdat er weinig druk op mijn polsen is. Op een enkel paard heb ik toch nog last van mijn polsen en daar hoef ik dan ook nauwelijks op. Het verschil zit hem misschien meer in de paarden dan in de discipline maar dit is voor mij echt een uitkomt!

Het beste wat je kan doen is gewoon een proefles nemen en kijken hoe het aanvoelt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:47

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 16:11

Tucktuck schreef:
He jammer net een verhaal getypt is het weg.

Ik heb ook last van mijn polsen, sommige dagen is het slechter dan anderen. Hierdoor moest ik, toen het net was ontdekt, stoppen met dressuur rijden op de manege. Daar kreeg ik teveel last van mijn polsen en ook met een brace rijden werkte niet. Na verloop van tijd begon het weer te kriebelen en heb ik een proefles in western genomen, op een anderen manege. De eerste les was best pittig maar ik had geen last van mijn polsen. Ik ben er blijven rijden en merkte vooral dat de paarden minder in de teugels hangen. Dus hoewel je echt hard moet werken is het voor mij beter omdat er weinig druk op mijn polsen is. Op een enkel paard heb ik toch nog last van mijn polsen en daar hoef ik dan ook nauwelijks op. Het verschil zit hem misschien meer in de paarden dan in de discipline maar dit is voor mij echt een uitkomt!

Het beste wat je kan doen is gewoon een proefles nemen en kijken hoe het aanvoelt.

Dit klinkt positief!
Ik heb White Socks al een mailjte gestuurd voor een proefles en ben misschien ook nog van plan bij Marlies Maathuis te gaan kijken samen met x_spekkie_x :D
Dankjullie wel voor de reacties, ik heb er veel aan!

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:29

De wegen rondom White Socks zijn veranderd dus daarom zijn ze een beetje moeilijk vindbaar, maar als je op het gegeven moment bij een rotonde aankomt dan wordt het wel aangegeven met bordjes :D

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:56

Suuskipje schreef:
Dit klinkt positief!
Ik heb White Socks al een mailjte gestuurd voor een proefles en ben misschien ook nog van plan bij Marlies Maathuis te gaan kijken samen met x_spekkie_x :D
Dankjullie wel voor de reacties, ik heb er veel aan!

Ben ook erg blij dat dit wel werkt. Rij alleen niet bij White Socks.
Spannend hoor hopelijk kan op korte termijn een proefles nemen. Ben benieuwd hoe dat dan gaat.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:09

Roy Willemse kan er nog bij http://www.forestmountainranch.com/, zit misschien nog dichterbij voor jou vanaf Amersfoort. Roy vind ik zelf fijn lesgeven, Marlies idem. WSS zit idd aan de rotonde aan de Krakelingweg, het fietspad gewoon afrijden en je komt er vanzelf.
Verder zul je het zelf moeten gaan ontdekken denk ik of je last krijgt van je polsen, succes!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:12

Leuk dat je mischien western gaat rijden Suus

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 09:03

Western rijden is veel leuker dan klassiek, maar zeker niet minder intensief. Als ik een uur les gehad heb bij mijn trainer, dan voel ik het net zo goed dan toen ik vroegah een uur dressuur of crossles gehad heb. Trainen is wérken, hoor ! Die paarden lopen niet van nature verzameld aan een los teugeltje :D
Veel mensen denken : we leunen een beetje achterover, gooien alles los en hoppa ! We rijden western. Zo gaat het dus niet. Maar ik zou zeggen : gewoon eens proberen, dan zie je wel of het iets voor jou is !

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 10:40

Ik vind western zelfs intensiever. Maar tegelijkertijd veel ontspannener.
Omdat je juist werkt van de juiste aanspanning, naar een ontspanning waarbij je met de kleinste hulpen grote reactie krijgt.
Ik weet niet hoe ik het goed moet uitleggen, maar als ik kijk naar mijn haflinger, dan moest ik voorheen veel meer aanspanning leveren. Mijn hulpen moesten groter, alles was wat strakker.
Nu is hij veel scherper aan de hulpen, waardoor ik met een kleinere hulp veel meer kan.
Neemt niet weg dat dit veel intensiever is, omdat je veel meer op de details let en elke verschuiving in je zadel een reactie van je paard oplevert. Oftewel: voor mijn gevoel moet je zit nog veel onafhankelijker zijn dan bij dressuur, omdat je daar veel makkelijker kan smokkelen.
En voor mij zit dat verschil in het constant bewaken, contact hebben en erbij zijn met dressuur. Terwijl ik nu veel meer wacht en pas reageer als er reactie nodig is.

Dus intensiever: absoluut. Maar wel veel meer op de fijne motoriek, de details, de kleinere hulpen, de balans.
En dat zou voor jou lichamelijk uiteindelijk wel beter te behappen zijn denk ik.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:12

Amanda, persoonlijk denk ik dat dat met manier van dressuurrijden te maken heeft, en niet zozeer met western vs dressuur.
Waarmee ik overigens niet zeg dat het ene of het andere intensiever zou zijn, goed om het beeld van los teugeltje en hobbelen meteen te ontkrachten.

Ik zou zeggen: probeer een aantal lessen, kijk rond en wie weet is het iets voor je. En misschien lukt het niet, maar dat merk je dan ook en dan heb je het ieg gepboeerd. :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 17:29

Ik denk dat het best veel verschil kan maken voor je polsen. Tuurlijk gebruik je je teugels nog wel, maar je hebt geen constante druk.
En proberen kan altijd toch? :D

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 18:21

Suuskipje schreef:
Hallo :D

Poeh waar moet ik beginnen.
Ik rijd inmiddels 11 jaar Engels, nu zit ik al een tijd te tobben met een peesontsteking in mijn pols en daardoor ook gestopt met rijden. Ik mis het alleen heel erg en toen gaf een vriendin van mij de suggestie of western rijden dan niet wat is voor mij, omdat je daar toch relaxter aan het rijden bent dan met engels (ik ben een leek wat western betreft dus correct me if i'm wrong!)
Dus mijn eerste vraag is, klopt dit en zou dat wat voor mij zijn mbt mijn pols.

Ik ben zelf 1.66 maar weeg wel 85 tot 90 kg. Ik probeer absoluut af te vallen alleen gaat dat helaas niet zo makkelijk.
Daarnaast kan ik hun adres niet vinden op google maps (het zou weg naar heibergen 1 moeten zijn in Zeist maar deze vind google maps gewoon niet.. )

Daar ben ik het ook niet echt mee eens. Wel vind ik dat de hulpen (voornamelijk de armen) iets minder heftig zijn (minder druk nodig).
Ik ben even hard aan het werk tijdens de training als met dressuur hoor :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 19:37

Als je serieus wil trainen, moet je gewoon hard werken. Wil je gewoon leuk rijden, zou je kunnen kijken of je ergens kan lessen op een getraind paard. Kun je toch nog een beetje rijden. Misschien dan op 1 hand en met shank maar bij de juiste trainer leer je wel hoe je daarme om moet gaan. En als je je een beetje verdiept weet je ook wat de weg is naar die ontspanning.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 10:42

TurdusMerula schreef:
Amanda, persoonlijk denk ik dat dat met manier van dressuurrijden te maken heeft, en niet zozeer met western vs dressuur.

Ongetwijfeld.
Maar blijft het feit dat je met dressuur nog steeds meer aan het bewaken bent, continu contact hebt en er bij bent met je hulpen. Dat hoeft niet met kracht te zijn, zou niet moeten (al is dat wel wat je vaak ziet :x ), maar met western ben je niet constant aan het bewaken, heb je niet continu contact en geef je pas een hulp als het nodig is.
Dat vond ik het grootste verschil.
Maar minder intensief zeker niet :))

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 14:20

Misschien had ik even uit moeten leggen wat ik bedoel met relaxter rijden.

Bij dressuur zijn met name je handen een stuk intensiever bezig dan naar wat ik zie in het westernrijden.
Vind het jammer dat jullie vallen over 1 woordje, want als je mn hele post leest dan hoopte ik dat er begrepen zou worden dat het met name ging om mijn polsblessure.

Dus nogmaals ik ga ervan uit dat westernrijden en met name voor iemand die zijn handen niet mag overbelasten relaxter is. Wat Amanda zegt, je bent met dressuur constant aan het bewaken en je hebt continu contact. Als ik de foto's hier op dit subforum bekijk zie ik paarden die fijn lang en laag lopen en ja daar komt ie weer, relaxt :D
Nu snap ik natuurlijk ook wel dat een paard niet van nature zo voor je gaat lopen, ik hoop dat ik leer hoe ik een paard zo laat lopen en ik daardoor weer van het rijden kan genieten zonder dat ik pijn krijg. (nou ja de spierpijn zal enorm zijn na bijna 3 maanden niet gereden te hebben :D )

Donderdag ga ik samen met x_spekkie_x lessen bij Marlies Maathuis in Achterveld. Ik ben ontzettend benieuwd en hoop zo dat dit de uitkomst is voor mij :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:24

Marlies zit op 2 minuten van mij en heb daar ook gelesd. :j Aanrader want ze geeft fijn les. :D
Zelf had ik bij dressuurrijden ook veel last van mijn schouder en ook de rest van mijn lijf, nu ik weer met western ben begonnen is dat een stuk minder en ik vind het nog leuker ook. :D

Roy beveel ik ook aan, is 5 minuten bij mij vandaan. :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 13:34

Ik denk ik zla nog even evrtellen hoe mijn ervaring is geweest!

Ik heb inmiddels 2 lessen gehad op Fandango (geweldig leuk paard overigens) en geen centje last van mn pols! Dit is het gewoon voor mij :D

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:38

Zeker doen! Ik weet niets over die manege, maar ik kan je echt aanbevelen western te gaan rijden! Je gaat je pols idd minder overbelasten. Veel plezier en succes! :)

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:39

*Oops, heb net gezien dat je er al bent geweest.*

Super dat het je zo bevalt :) Heel veel plezier nog verder :)

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 15:13

Suuskipje schreef:
Ik denk ik zla nog even evrtellen hoe mijn ervaring is geweest!

Ik heb inmiddels 2 lessen gehad op Fandango (geweldig leuk paard overigens) en geen centje last van mn pols! Dit is het gewoon voor mij :D

Wat een goed nieuws! *\o/* *\o/*
Veel plezier met het rijden dan!