[WN] Western slecht voor het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Danielleeee_

Western slecht voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 12:52

Ik heb wel eens gelezen dat sommige westernonderdelen slecht zijn voor de rug van een paard, bijvoorbeeld
de sliding stop bij reining. Maar is dat echt waar?

Groetjes Daniëlle. :)

capopjekop

Re: Western slecht voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:53

Als de bodem niet goed is, het paard geen ijzers draagt en geen goede techniek gebruikt dan kan een sliding stop idd niet zo goed zijn voor het paard. Maar als je zorgt dat deze zaken in orde zijn dan valt het wel mee denk ik.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:58

Dat is met alle takken van de sport zo.
Alles wat je overdoet en of niet goed uit voert is slecht voor je paard.
Daar komt nog eens bij wij zitten op het paard dat is nog eens extra gewicht ook nog.

Dat is ook zo met andere sporten zo, waarom denk je dat met voetbal zoveel blessures zijn.

NeonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 12:59

Het beste voor een paard: lekker in het wild rondlopen over de vlaktes in Montana zonder ruiter op zijn rug ;)

Maarja... wij willen graag paardrijden ;) het is maar net hoe je er mee omgaat... springen over 1.40 lijkt me ook niet echt "goed" voor een paard... als ervoor gezorgd wordt dat een paard goed getraind is, fatsoenlijk tuig heeft wat vooral heel goed past, de ondergrond waarop je het paard gebruikt zo optimaal mogelijk is, de ruiter/begeleider weet waar hij mee bezig is dan zal het allemaal wel meevallen met hoe slecht iets is... een paard is gelukkig niet van suiker gemaakt

CherrenJessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 13:00

Een paard zal in zijn 'vrije' tijd op de wei eerder een slide stop of rollback maken, dan een piaffe lopen.

Alles wat je verkeerd doet, zal op den duur slecht zijn voor een paard.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 16:19

Ja Western is heel slecht voor je paard

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:09

hobbelheks schreef:

Het is een nieuwe 15 jarige gebruiker ;)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 22:20

rommulus schreef:
hobbelheks schreef:

Het is een nieuwe 15 jarige gebruiker ;)

Heb ik een domme vraag gesteld ofzo? :P

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:24

Volgens mij is het niet slechter als bepaalde dressuur oefeningen enz.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:35

@ Danielleeee_ Nee hoor niet voor een nieuwe jonge gebruiker.
Er zijn hierover al erg veel topic's geweest en de meeste western mensen zijn er een beetje flauw van.
Western word 9 van de 10 keer afgescheept als een ruige dier onvriendelijke sport.
Terwijl correct uitgevoerd juist het compleet tegenovergestelde is.
Dus veel gebruikers zijn er klaar mee zich te verdedigen en afgescheept te worden als beulen.
Ik jou onwetendheid heb jij net een vinger op de zere plek gelegd.

Helaas zijn er een aantal ruiters die de western sport geholpen hebben deze naam te geven.
Dus nee jou vraag was niet vreemd voor iemand die zich er niet in verdiept heeft ;)

Er staat een hoop informatie op bokt en een hele hoop vragen zijn al gesteld, rechts bovenin staat een zoekfunctie en daar kom je een hoop te weten.
Kun je een antwoord op jou vraag niet vinden stel deze gerust.

XxDancexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:40

Waarom zou je je moeten verdedigen tegen een vraag?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 01:04

Heel verschrikkelijk slecht voor je paard. Kijk maar
Afbeelding

Dit is mijn 27 jarige Daisy, die jarenlang western heeft gelopen, en ook reining ;) De foto is van vorige week, met dank aan Gerda Buist (CoSnuf@bokt). Waar Daisy echt nog even een showtje moest en zou weggeven voor de fotografen :D Nu wordt Daisy niet echt meer gereden hoor, toen ze 25 was is ze voor het laatst mee op show geweest. Maar dat pensioen is meer vanwege dat ze bijna blind en dampig is, niet omdat ze het lichamelijk niet meer aan zou kunnen.

Dus nee het is niet persee slecht voor je paard. Wat de rest al zegt, zolang je zorgt dat alles optimaal is (bodem, training, harnachement enz enz) is western niet slecht voor je paard.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 09:16

Oke, bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb zelf ook 2 keer western gereden en vond het super leuk. Ik had alleen ergens gehoord of gelezen dat het slecht was voor een paard, maar omdat ik daaraan twijfelde vroeg ik het maar hier. :)

@ rina
Mooi paard heb je! En ze ziet er gelukkig uit :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 13:20

Ik heb wel eens gelezen dat springen slecht is voor je paard. Paard kan wel onderuit gaan ofzo.

... Ja, zo kun je overal wel wat bij verzinnen :P

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 19:21

en vrij rond lopen in Montana lijkt me ook niet perfect. niet altijd het beste eten, roofdieren, geen hoefsmeden of dierenartsen. sja, die paarden worden vaak een stuk minder oud.

maar waarom zou iemand gaan roepen dat iets slecht is voor een paard. alles wat met beleid gedaan wordt is niet slecht.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:14

elke sport met dieren kan je denken, is het goed of niet.....
Ik denk dat je de vraag moet omdraaien...
is rijden op een paard slecht of niet?
heb jaren paarden in de krul geregen, en geloof mij, dat is echt slecht!!
en ja, ook ik heb dat gedaan....
Maar horen wij mens op een paard? nou nee, maar we doen het wel, omdat we het zelf zo leuk vinden.
Dressuur komt uit het leger, dus al vele malen langer in ons systeem.
Western is hier pas groot geworden rond de jaren 80?...dus mensen weten het nog niet zo goed wat ervan te denken.

Gewoon zelf kijken wat je goed en slecht voor jezelf vind

Persoonlijk denk ik dat dressuur slechter is als western, dat is mijn mening die ik niet kan bewijzen, maar mijn gevoel of ervaring zoals ik zelf wens te zeggen...

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:23

Als je het mij vraagt zijn alle takken van sport slecht voor je paard als je het op de verkeerde manier toepast.

Ik zit al lang te overwegen de overstap te maken naar western omdat dit mij juist een stuk vriendelijker en natuurlijker lijkt dan het engelse rijden (de dressuur en spring tak dan he)
Een paard zou in de natuur geen hindernis springen van 1.40m hoog of vrijwillig in de piaffe gaan en om de pas galopwissels maken.
Maar een slidingstop en rollback daarintegen wel, zoals al eerder is genoemd.

Dus het antwoord op je vraag, nee, maar mijn idee is western niet per definitie slecht voor je paard.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:30

ik heb wel eens een demonstratie gezien over het western rijden maar die gast was heel paard onvriendelij met zijn sporen met vlijmscherpe wieltjes aan. Ikzelf vind het zadel (persoonlijk) te zwaar maar dat vind ik. Ook vind ik de bitten te zwaar, ik rij bitloos en als ik met bit rij is het een licht trensje dus ben sowieso niet zo voor zware bitten ;P maar dit is allemaal persoonlijk

TinkDelilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:46

Iedere tak van de ruitersport kan schadelijk zijn voor je paard als je het niet goed doet.
Gewoon lekker met beleid rijden, je gezonde verstand gebruiken en goed naar je paard luisteren.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:00

Danielleeee_ schreef:
Oke, bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb zelf ook 2 keer western gereden en vond het super leuk. Ik had alleen ergens gehoord of gelezen dat het slecht was voor een paard, maar omdat ik daaraan twijfelde vroeg ik het maar hier. :)

Wat voor argumenten stonden daar dan bij? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:05

banketstaaf, een goed passend zwaar zadel is alsnog 10000x zo beter als een slecht passend licht zadel ;) De reden dat die zadels over het algemeen wat zwaarder zijn is omdat de boom volledig van hout is en de fork er ook aan vast zit (als je een kwalitatief goed zadel hebt!). Het zadel is langer dus er zit een grotere boom in. Echter, een groot oppervlak betekend wel dat de druk beter verdeeld wordt. Bij een engels zadel wordt dezelfde druk meer geconcentreerd op een smaller stuk, wat dus voor het paard 'zwaarder' aanvoelt.
De sporen, tja persoonlijke keuze. Ikzelf heb ook liever stompere wieltjes, maar dat wieltjessporen onvriendelijker zijn dan vaste dressuursporen is echt niet zo. Zelfde verhaal: groter oppervlak dus de druk wordt beter verdeeld. Daarnaast draait het wieltje dus het is geen puntje dat je in je paard prikt. En dat die man onvriendelijk reed met sporen dat ligt aan hem, niet aan de westernsport ;) In de dressuur heb je zulke mensen ook!
En ja, ook western kan bitloos met bijvoorbeeld een bosal ;) Kan je onderbouwen waarom je een zwaar bit zo erg vindt? Als je met zwaar bedoelt scherp, dan moet je er wel bij bedenken dat je pas zo'n bit mag gebruiken als je paard en jij zodanig getraind zijn dat je eigenlijk je teugels niet meer nodig hebt. Zo'n bit hangt er dan eigenlijk nog maar voor de sier in en je rijdt dan nog maar met 1 hand. Maar als je toch een correctie met je teugels moet doen dan kan dat natuurlijk. Zolang je hier als combinatie nog niet aan toe bent rij je met een snaffle, dat is een ook een licht trensje ;)

TS, een sliding stop is inderdaad niet slecht voor het paard MITS juiste bodem, juiste ijzers en juiste techniek gebruikt wordt. Bodem en ijzers zijn te regelen, maar tegen de tijd dat je zo ver bent dat je meterslange slidings kan maken gaat er aardig wat training aan vooraf :j Ikzelf vind western een stuk paardvriendelijker maar echt goed onderbouwen kan ik dit ook niet. Het feit dat je geen constante druk in de gevoelige paardenmond heb is wellicht een goed argument. Wist je trouwens dat lang niet alle disciplines oefeningen zoals de sliding stop heeft? Zoek op youtube maar eens filmpjes van de pleasure, geen sliding stop te zien :D

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:08

Doorzitten is ook niet goed voor je paard, doen we ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:11

Ho, wacht ZeSteigert, er zit een groot verschil tussen stuiterend doorzitten en meegaand doorzitten! Dat laatste is niet goed, maar ook niet slecht! Als het paard daarnaast goed zijn rug gebruikt ipv zijn rug wegdrukt is er niets mis met doorzitten ;)

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:34

Ja western is slecht net zoals recreatief, dresuur en springen tenzij netjes opgebouwd! niet teveel willen in te korte tijd alle rust vinden! Zo hebben wij heel veel gezeur gekregen met 3 jarige inrijden met 1x in de week met les. volgens iedereen nog jaartje wachten tot 4 jaar en dan inrijden en minimaal 6 dagen rijden.
Nou bij mij lopen de paarden max 5 dagen en hebben ook echt 2 dagen vrij, een stapmolen noem ik niet vrij! en met lopen versta ik longeren/stapmolen ook onder! en regelmatig wodt longeren of stapmolen gemijd en is een lekkere wandeling op strand of door dorp aan de orde! En qua rijden wel vragen en veel los laten en op eigen benen laten lopen niet van te voren opvangen wat ik veel op stal zie dat paarden niet normaal aan losse teugel kunnen lopen omdat ze altijd geleid worden en ook minimaal 6 dagen onder het zadel moeten presteren.
Maar elke dicipline heeft zijn eigen iets!
elke hand kan zacht of hard zijn, zo elk been of zit Het is de mentaliteit en niet de discipline die iets hard/slecht maak!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:38

Mikkiej schreef:
Een paard zou in de natuur geen hindernis springen van 1.40m hoog of vrijwillig in de piaffe gaan en om de pas galopwissels maken.
Maar een slidingstop en rollback daarintegen wel, zoals al eerder is genoemd.

Deze vergelijking gaat wel wat mank. Een paard in de natuur zou wel degelijk springen, maar niet over 1.40 mee.
Maar een paard zou in de natuurlijk ook geen slidingstop gaan doen van meer dan 8 meter en dan al helemaal niet een rollback er achteraan.
Ook spins gaat het paard echt niet in de natuur doen zoals we het in de sport zien.
Jij vergelijkt dus de engelse sport met de natuur, maar de western niet en dat is onjuist.
Verder is een sliding stop zoals je die in de sport ziet (en ook de spins), áltijd slecht voor je paard. Daarmee bedoel ik: het is zware fysieke belasting en daarmee per definitie
slecht. Op dezelfde manier dat het voor een mens slecht is om elke dag zware zakken zand te dragen.
Als je western wilt rijden en je paard niet fysiek zwaar wilt belasting, moet je in ieder geval géén reining gaan doen.

Ook is het niet vriendelijker of onvriendelijker, dit is geheel afhankelijk van de ruiter die op het paard zit.