[WN] Prijzen quarters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Prijzen quarters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 15:02

Wat vind men nou een eerlijke en redelijke prijs. Ik deel het zelf op in categorien, maar verbaas me ook over prijzen.

De low budget ( tot 5000 ); Niet geweldig papier/bouw etc. Moet weg om redenen. Mankeerd iets. Kan nog niks.

De ''gewone'' prijs ( 4000-7000 ); basis gereden. Aardig papier. Doet het leuk. Geen super talent.

Hogere prijs ( 6000-15000 ): Kan leuk wedstrijdje lopen.

Topper ( 15000 en meer......) ; De 70 + paarden

We hebben zelf ooit een quarter merrie gehad en 2 veuloens daaruit. Altijd wel de markt in de gaten gehouden en kennissen die paarden kopen en verkopen. imo dus wel een beetje op de hoogte.
3 jr geleden gaan kijken wegens blessure pony. Dat is toen anders gelopen. Nu al enkele maanden weer aan het rondkijken.

Wie is het een beetje eens met de prijzen of vind het totaal anders? Ik heb het wel over de huidige markt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:11

Vorig jaar mijn eerste paard gekocht. We waren op zoek naar een quarter of paint, en ons budget was niet heel hoog. De eerste 4 paarden waar we op bezoek gingen lagen qua prijs tussen de 3.000,- en 5.000,- en hadden allemaal was. De een was kreupel, de ander had een bokkepoot enz. Dus ja, ik ga wel mee met wat jij hierboven zegt. Uiteindelijk een paint gekocht, die hebben we een jaar gehad en die heb ik net verkocht voor net onder de 4.000,-, maar daar was niets mis mee, en had zelfs nog talent (wat nog wel doorgereden moest worden). Dit is ons door meerdere mensen verteld, waaronder trainers.

Alleen 1 verschil met wat jij schrijft, al deze paarden waren basis gereden (er werd verteld reining (maar daar was weinig van te merken), dus deze opmerking zou ik zelf in de eerste categorie neerzetten.

Anoniem

Re: Prijzen quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:02

Voor de reining verwacht ik voor 10k toch wel een paard wat een 70 op een normale NRHA kan lopen. Dat noem ik overigens nog geen topper. Anderzijds, voor echte toppaarden moet je toch wat meer je portemonnee opentrekken dan het startbedrag van 15k.

Natuurlijk is het heel zwart-wit nu. Een zeer talentvolle jaarling gaat natuurlijk ook voor grof geld weg. Een ouder paard zal juist weer goedkoper worden, zodra de derby-jaren voorbij zijn.

Alles is afhankelijk van de leeftijd, talent, prestaties en niet geheel onbelangrijk, de gun-factor van de verkoper ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 16:20

@H86, dat is ook zo, maar mensen vragen ook wat ze willen. Daarom de prijzen laten overlappen.

Ik verbaas me gewoon over de markt. Iedereen weet dat die slecht is in een bepaalde prijsklasse.

Maar, niet altijd zijn de goedkoopste heel slecht en de ''normale en hogere'' klasse hun geld waard imo.

Dat mensen met spoed hun paard kwijt moeten en daarom maar drastisch zakken met hun prijs schrikt volgens mij ook de kopers af die meer te besteden hebben.
Natuurlijk zie je veel paarden met mankementen in die prijsklasse. Of 3,4,5 jarige die niet of amper gereden zijn, wat vaak niet geheel zonder reden is. Maar niet allemaal.

De een die rond de 3000 gaat zitten hoopt vaak snel te verkopen, maar een ander vraagt net zo makkelijk 5000-7000 voor een gelijk paard.

Voor een 3 of 4 jarig paard tot de 10k haal je ook never meer de kosten eruit, dus dan is het wat iemand ervoor wil hebben en wat de gek ervoor geeft.

Heb al paarden laten lopen die boven ons budget zijn en achteraf voor vele malen minder als de vrpr zijn verkocht.

En er zit nog een groot verschil tussen de particulier, de ( hobby ) trainer/fokker en de echte grote stallen.

Wij hebben nu zoiets van; Mensen willen hun paard kwijt, maar betalen liever een half jaar/ jaar onderhoud door dan ze zakken met de prijs. Ook weinig gunfactor.
Dan houden wij het stalgeld achter en kijken volgend jaar nog eens......Wel jammer, maar ondanks de gunstige markt, is het moeilijk iets passends te vinden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 16:31

Nog even toevoeging. Maar wat vinden we dan nette prijzen? Ik denk dat ik het zo redelijk netjes heb ingedeelt. Neemt niet weg, dat het ook nog vaak vrpr zijn en de werkelijke verkoopprijzen nogal verschillen.......

Ik heb 15000 genomen, omdat imo alles daarboven wel in een andere categorie valt. Neemt niet weg dat je onder die prijs een heel leuk paard kan kopen, wat goed showt.

Het ging mij ook om de klasse low budget en normaal waar het imo meer is wat een gek ervoor geeft, dan een paard werkelijk waard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:23

Netjes ingedeeld, klopt wel met wat er gevraagd word. Alleen vraag ik me wel af wat er ook daadwerkelijk voor gegeven word.. of dat echt overeenkomt... iedereen vind zn eigen paard altijd een prospect :')

Edit: je laatste reactie lees ik nu pas, dat bedoelde ik dus ook

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:19

als ik die prijzen hier zo zie dan heb ik enkel slachtvee thuis staan _O-

nja ieder zijn budget,maar een gek bedrag kon/kan ik toch echt niet geven.
ik heb mijn paint voor 2500 gekocht 10jr geleden als 5jarige hengst zijnde
maar ik verwachtte ook geen top paard,recreatie western, een lesje,soms eens wat koeien of een clinic en ik ben gelukkig *\%/*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 22:17

@vivalavida, idd.

@Hanks_White, geen idee wat je hebt staan. 10jr geleden keken we niet echt, maar toen wij 16 jaar geleden een quarter kochten waren ze allemaal vrij duur. Kwamen er ook nog best veel uit USA.

Valt me wel op dat ze in Belgie behoorlijk goedkoper zijn. Maar of dat nou een goed teken is soms?

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 01:06

Hoi superpony.
De verkoop is slecht. Het maakt niet uit voor een partikulier wat je ervoor vraagd.
Ik biedt een 2 jarige paint aan. Goed en showwaardig gefokt. Gunstige kleur.
Ik ben inmiddels 1000,- gezakt in mijn vraagprijs.
Vraag nu 2500,- maar geen hond die er naar kikt.
Dus in mijn ogen wat een gek ervoor geeft.
Ik kijk wel in de tijd mee, 10 jaar terug heb ik de hoofdprijs voor mijn toen
10 jarige quarter betaald. Zou ik de quarter nu gekocht hebben was ze de helft waard
Geweest. Ik denk echt dat goede proffesioneel gereden kwaliteits paard idd duurder is.
In verhouding met amateur paardje van een partikulier.
Ik merk zelf dat mensen ook weinig geld uit willen geven.
Voor een paard in deze tijd.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:42

superpony ik heb een zoon van hank full of cash kijk maar in mijn profiel voor foto,
aparte paint met veel wit,moet je van houden.
we hebben vanalles thuis gehad,maar als je wil zoeken vindt je altijd iets voor een
mooie prijs,moet je wat geluk mee hebben.
mijn pa heeft de laatste 2 quarters nu te koop staan weg wegens kapotte heupen en
iets aan zijn rug dus mag nooit meer rijden.
de duurste vraagt hij 5000 voor en komt nauwelijks reactie op,hij woont in de eiffel.
mensen willen liefst voor een dubbeltje op de 1e rij zitten.
maar ze zullen toch echt niet het plein verlaten voor weinig geld dan blijven ze maar staan.
veel bosruiters komen ook als je een quarter onder de 4000 hebt staan
omdat het zo een brave makkelijke paarden zijn. (denken ze)
de laatste die weg ging waren ook zo mensen,paard zit alles op nadeel van
het paard was luchtzuigen. verkocht voor 3500 ruin van 9jr

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:55

de markt is slecht, en dat merk je vooral in de lagere prijsklasse.
recreatiepaarden waar je voorheen makkelijk 5K voor kreeg ('want het is een quarter') gaan weg voor 2,5K nu. het aanbod is hier behoorlijk groot geworden in de laatste jaren (veel 'hobby fok', mensen die het niet mer kunnen betalen) en de markt is kleiner geworden (veel mensen kunnen het onderhoud van een paard niet meer betalen)

het echt hoge segment (boven de 20-25K) is redelijk hetzelfde gebleven denk ik. een goed paard kost gewoon nog steeds goed geld, de markt is klein in zowel aanbod (echt goede paarden) als vraag (mensen die dat geld voor een paard willen/kunnen uitgeven).

dan heb je het segment dat ertussen zit en die is wat lastiger te peilen en heel afhankelijk van verschillende zaken. maar vooral van het vraag-aanbod.
heeft het paard een bloedlijn die 'Hot' is en men nu graag wilt, dan zal de prijs hoger liggen dan bij een gelijk (of misschien zelfs beter) paard met een andere bloedlijn.
welke basis heeft hij (er zit namelijk nog heeeeeeeeel veel tussen 'basis' en 'basis' :-) ), professioneel beleerd of hebben amateurs dit zelf gedaan? hoe is het paard lichamelijk? (geen gebreken, kleine gebreken), leeftijd....

al met al blijft het een spel van vraag en aanbod.
algemeen genomen denk ik trouwens dat je inschatting in de eerste post redelijk kloppen, alleen die ondergrens is dus imo momenteel een stuk lager geworden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 13:02

@Regina, tja, geen idee. Ik kijk alleen naar reining gefokte paarden en heb geen idee hoe all round of pleasure paarden etc het doen eigenlijk. Misshien toch een kleinere markt voor? Daarnaast zijn de mensen die specifiek op zoek zijn wel bereid meer uit te geven, geven ze voorkeur misschien aan een paard dat in de opfok is opgegroeid etc. Ik zelf zou niet snel een jong paard kopen van een particulier/hobbyfokker die niet in een groep heeft gestaan, al iets teveel mee getut en gedaan is etc.

@H_W, Idd lastig. Als je vader zijn paarden aan huis heeft, is het ook anders natuurlijk. Maar meerdere paarden a 300 pm is voor sommigen wel lastig. Je kan wel een prijs stellen van 5000, maar misschien ook gewoon de juiste persoon het paard gunnen. In principe maakt het weinig uit of je na jaren bezit 3000 of 5000 vangt, als je belang hebt dat een paard goed terecht komt.

@QH, de markt is ook vreemd. We kijken altijd wel rond en ik verbaas me soms. Zo heb ik weleens een paardje te koop zien staan die ik wel leuk vond. Iets boven m'n budget, dus niks geworden. Is het paard later toch voor de HELFT verkocht. Wel goed dat mensen zich uiteindelijk realiseren dat je iets met de prijs moet doen, maar ik had zelfs nog boven de helft geboden.

Er zit ook nog een verschil tussen de particulier en de stal. Ik geloof dat ook de stallen wel weten dat het paard beter iets lager weg kan. Paard kost gewoon onderhoud en de stal is te vullen met een ander paard. Heb je echt een heel goed paard staan, komt dara toch ''ander'' publiek op af. Die staan ook niet op mp of bokt bij wijze van.

Mensen hebben een paar jaar geleden ook nog meer betaald voor hun leuke paardje, dan het nu waarschijnlijk gaat opbrengen. Maar goed, dat is voor de (hobby) fokker net zo.....Winst is in de lage prijsklasse niet te maken.Ik snap wel dat het moeilijk is als je een veulen/jaarling kocht met leuk papiertje en je daar veel van verwacht, dat het nu zo waardeloos verkoopt en je veel hebt geinvesteerd.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:54

klopt, veel particulieren geven hun paard ook een 'sentimentele' waarde ipv zakelijk ernaar te kunnen kijken... (idd, iedere maand training/stalling extra kost weer geld).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:55

Een lief karakter en braafheid is ook veel waard... vooral bij die middenmoot. Alleen willen mensen graag weinig betalen en dan wel een paard met uitstraling, een lief karakter, die al het een en ander kan etc etc. Soms lukt dat maar ik vind dat als je er weinig voor neer wil leggen, je ook niet moet klagen als je bod afgewezen word.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 16:09

Maar als je alleen maar braaf zoekt, kun je net zo goed elke d of e pony kopen. Mijn New Forest is ook braaf, gezond en liep netjes zijn dingetje. Had nog meer gekund als de omstandigheden anders waren.

Er zijn mensen die denken dat een quarter altijd cool is en willen er eentje voor in het bos bijv. Maar die gaan vaak niet meer uitgeven dan 2500/4000 euro. dat hoeft momenteel ook niet.

Daarboven verwacht men al iets meer en nog meer daarboven helemaal.

Er staan diverse quarters aangeboden rond de 3000 euro die bijv luchtzuigen. Dat is een keus die je dan wel of niet maakt. Ik vraag dan of er bijv maagonderzoek is gedaan. Als ik als antwoord krijg dat het niet nodig is, dan niet.....haak ik ook af.

Ik zeg niet dat wij voor low budget gaan, maar alle waar naar zijn geld. Ik ga bijv geen 5000 euro neertellen voor een paard wat iets mankeerd of niks kan tegenover een paard van 6000 euro die braaf is, gezond en een beetje leuk loopt.

Het bod wat ons is afgewezen een tijd terug, was HOGER dan waar het paard uiteindelijk voor is weg gegaan. Diegene wilde vrpr vasthouden. Paard heeft best lang te koop gestaan. Ik heb nog eens geinformeerd en er waren genoeg geinteresseerden. Is dus uiteindelijk voor de HELFT van de vrpr weg gegaan. Een veel realistischere prijs ook. Diegene dacht dat wij dat toch nooit zouden weten, maar het wereldje is klein. Maakt mij niks uit verder, maar het paard heeft ook al die maanden onderhoud gekost en ik heb het geld in m'n zak gehouden.

Voor een particulier of hobbyfokker/paardenhouder is het lastig, maar een beetje stal of trainer weet het, die zijn op de hoogte van de prijzen en willen liever geen onnodig hoge kosten. Zeker niet voor de ''gewone'' quarter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:27

Ik heb het ook niet alleen over braaf he. Maar ben jij op zoek joh!
Dat had ik er nog niet helemaal uitgehaald.
Het is ook maar net wat je zelf wil he. Ik hoefde geen kant en klaar paard, de ander wil dat wel en daar is dan de prijs ook naar maarja dat is een keuze he.. ik vond het leuk om met hulp van trainer alles op te bouwen maar ik hrb dan ook geen fikse ambities. Heb je die wel dan moet je investeren, ook in deze tijd nog..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 16:59

We hebben geen haast. Die van mij was geblesseerd en ik wil echt wel rijden. Toen liep alles anders + het verhuizen, dus rustig aan gedaan. Nu weer wat rondgekeken.

Het ligt ook aan je eigen wensen en eisen. Maar, de middenklasse is het lastigste. Bij echt goedkoop moet je mazzel hebben of gewoon niks verwachten. Via via, kun je mazzel hebben dat iemand om persoonlijke redenen een paardje weg doet en een goed huis belangrijker is.
Maar zat paarden die niet oke zijn. Overigens is dit bij de iets hogere prijsklasse ook wel zo.

Als je leuk wil trainen, maar geen topper zoekt, is het echt lastig. Je kan een paard tegenkomen wat wel potenties heeft, braaf en gezond is en nog verder te trainen. De een vindt dat 3500 waard, de ander alweer 7000 meestal afhankelijk van papier, bouw, basistraining.

Wij hoeven geen showpaard, maar om nou meteen 10000 euro neer te leggen om alleen leuk te trainen, een gezond en braaf paard te willen, vind ik teveel nu.
Het nadeel is alleen dat je in de prijsklasse van 3000-7000 paarden tegenkomt die het dan ook net niet zijn. Er is wel een verschil tussen het paard van 3000 en 5000 meestal, maar of ze dat nou ook waard zijn???

Een particulier heeft er gevoel bij, dat snap ik. Maar als ik die van mij na 11 jr zou moeten verkopen, is hij ook onbetaalbaar :) Zit heel veel gevoel en kosten bij.

Ik vind het jammer dat er al paardjes zijn afgevallen, want we hadden er wel zin in om weer wat nieuws op te pakken. Maar voorlopig houden wij het stalgeld in onze zak en zien wel verder. Ik wil echt geen showpaard, maar ook geen half werk als ik lekker voor mezelf train.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:36

Tja lastig ik heb natuurlijk geen idee van het aanbod op het moment!
3jr geleden heb ik best wat leuke gezien maar ook veel wat het niet was voor mij.
Rustig aan een beetje rondkijken en wie weet kom je dan viavia wat leuks tegen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:55

superpony schreef:
Er zijn mensen die denken dat een quarter altijd cool is en willen er eentje voor in het bos bijv. Maar die gaan vaak niet meer uitgeven dan 2500/4000 euro. dat hoeft momenteel ook niet.

Wij fokken al heel lang quarters en ik moet zeggen dat wij een paar van onze duurste paarden verkocht hebben aan..... recreatieruiters.
Die mensen komen hier, hebben veel te besteden, willen een mooi paard met uitstraling en hebben daar veel geld voor over.
En betalen vervolgens gewoon de vraagprijs zonder moeilijk te doen. :)

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:09

de hengst van 6jr voor 5 die zie ik en pa heel graag naar iemand gaan wat er ook écht iets mee zijt doen want hij heeft zeker potentieel! hij is bij ons van toen hij 2 was.
beetje de lieveling van pa,en wat iets gunnen betreft ze mogen bij ons altijd op proef ,
er valt altijd iets te regelen voor correcte mensen zo is dat al vaker gegaan

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 22:29

@storrum, je hebt altijd uitzonderingen. Het is natuurlijk allemaal gemiddeld genomen wat je tegenkomt en om je heen ziet. Ik ken ook diverse uitzonderingen, mazzel verhalen etc etc....

@H_W, ik snap het, maar dan telt gevoel ook mee en is eigenlijk de prijs niet zo belangrijk. Als je een paardje va zijn 2e hebt, kost ie je al heel wat, dus dat haal je er al niet meer uit.

Hij mag ook blijven staan zeg je. Maar als mensen niet weten dat een paard te koop is, komt er ook niet snel iemand voor. Een paar jaar terug, werd er een paardje verkocht wat ik best graag had willen hebben. Maar ik wist niet dat die te koop stond. Is een beetje via via gegaan.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:41

ik vind dat je stal en onderhoudskosten niet mee mag tellen. dat komt gewoon kijken bij het verzorgen van paarden. dat reken je een konijn oid toch ook niet aan? als ik die een jaar heb is er ook al heel wat voer, water en vlas doorheen gegaan.

dat tel ik dus niet op bij de prijs van als ik mijn paard zou verkopen. wel de emotionele waarde, van wat ik redelijk vind.

heb de mijne gekocht toen (toen was ze 6 maand) voor 2500. nu is ze zadelmak, ruitermak maar niet door een pro getraint en wil ik er minstens 3500 voor hebben. dat is mijn emotionele waarde, die duizend euries.

maar persoonlijk vind ik niet dat je de kosten voor onderhoud door kan en mag berekenen in de verkoopprijs....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 13:27

Ik tel het er ook niet bij op. Het gaat erom dat mensen hun paard te koop zetten voor een te hoge prijs. Paard staat maanden te koop en kosten gaan door. Als je dan je paard wil verkopen en een goed huis zoekt, kun je beter een realistische prijs vragen en verkopen. Maanden onderhoud zijn vaak al het verschil in vrpr en bijv een geboden prijs.

Mensen verkopen ook hun paard omdat ze hem niet meer kunnen onderhouden. Stug vasthouden aan je vrpr kost je dan alleen maar.

Voor stallen is dat anders. Een beetje ervaren stal doet ook een minder paard voor een realistische prijs weg, omdat ze weten dat een paard anders maanden kost en de stal vol staat. Je kunt dan beter investeren in de training van het ''betere'' paard die wel winst gaat opleveren. ( hoewel winst een ''ding'' blijft als je de kosten tegen de prijs afzet, maar sommige stallen hebben lage kosten etc )

Heb je Lucy dan ook echt te koop staan, of is dat een prijs die je zou willen hebben? Ik denk dat die 3500 aardig realistisch is en je haar dan best snel kunt verkopen. Let wel op als 3500 je vrpr is, gaan mensen altijd lager bieden.

Waar ik tegenaan loop is dat ik ook best een lowbudget paard zou willen, scheelt me veel aanschaf en ik hoef geen showhorse. Maar ik zit niet te wachten op problemen, dus loop er al tegenaan dat het duurder wordt. Hoewel 5000/7000 ook geen garanties geeft.

Het liefst heb ik geteste ouders ( 5 paneltest ), gekeurd paard, fijn karakter, correcte bouw etc.

Rond de 3000 veel kribbebijters, geen gekeurde ouders, karakter dingetjes....En wie weet als je ze laat keuren???
Rond de 5000 ook vaak nog karakter dingetjes, geen gekeurde ouders etc.

Soms hebben mensen mazzel. En heb laatst al 2 paarden laten lopen die wel in het plaatje pasten, mits ze goedgekeurd zouden worden, maar goed.....We waren met iets anders bezig en het is geen haastklus.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:41

sorry dat ik het zeg maar wat een vermoeiend topic dit zeg!!
risico zus risico zo.... pfff
Elk paard wat je koopt kan de volgende week wat gaan mankeren hoe goedkoop of duur ze ook mogen zijn!

Maak een budget en ga daar mee op zoek. scheelt een hoop voor jezelf maar ook voor evt verkopers die alles uit de kast trekken om hun paard te showen en uiteindelijk krijgen te horen ,,te duur,, of zelfs helemaal niks meer!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:50

eens met rapido !

als je paarden professioneel laat trainen, komen er flink wat kosten bij.uiteraard wil je er dan wat van terugzien.ook als je zelf een paard wat verder hebt gereden als gewoon "basis ", moet ie meer opleveren. je kan niet verwachten dat een showklaar, of presterend paard het zelfde kost, als een 3 jarige, die net uit de wei is.
hoe hoger de eisen, hoe meer dat een paard mag kosten.
ongekeurd/klinisch/rontgenologisch gekeurd. allemaal factoren, waarbij er geld geinvesteerd word,die men wel terug wil zien. wat meer klaarheid voor de koper.
maar garanties kan je nooit krijgen. niet qua rijden (want ben je wel net zo 'n topper als het paard ? ) als qua gezondheid..
er kan altijd wat gebeuren nl.