[WN] Broke

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

My_Little_P

Broke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 09:22

Mijn Sjaak is nogal een hittepetitje en als ik een beetje door ga vragen in de stap wordt het net een stuiterballetje. Hij doet (vooralsnog) niks, maar ik voel de spanning onder me opbouwen. Gek genoeg gaat het prima in galop, maar zodra ik ga stappen en ik wil 'm wat laten zakken, wordt ie druk. Laatst had ik les en toen zei de trainer dat ie nog niet 'broke' is. Nou hoor ik die term met enige regelmaat en vind het altijd nogal cru klinken, maar wat wordt hier nu mee bedoeld? En als ie dan eenmaal broke is, is ie dan nog te fixen ;)?

justkid

Re: Broke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:35

haha broke betekent eigenlijk zo veel als mak, makkelijk te leiden, dat de basis is bevestigd.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:43

Een term waar verschillende mensen verschillende dingen mee bedoelen. ik heb altijd geleerd dat bit-broke (want ik denk dat dat is wat je trainer bedoeld) betekent dat hij het bit accepteert. Dus er niet tegen in protest komt maar braaf doet wat hem gevraagd is. Als jouw pown in stap door te hupsen gaat protesteren dan is hij niet bit-broke volgens mij.

Ben trouwens benieuwd of dat wat ik geleerd heb overeenkomt met dat van anderen, dus ik volg dit topic want ik vind het reuze interessant!

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:17

Ik heb geleerd dat broke een algemene term is die staat voor het paard die de dingen die je met m wil doen ondergaat zonder te stuiteren. Het paard moet dus broke zijn voor je m dingen kunt leren, anders heeft ie zijn aandacht niet bij jou. Je kunt n paard die dus nog te fel reageert op een bit niet te sterk oppakken, hij zal daar idd eerst rustig mee om moeten gaan. In geval van TS dus eerst leren ontspannen in stap, dus in dat geval bit broke. Zoals ook saddle broke, halter broke etc

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 09:37

Op zich is het woord dan misschien wat cru, maar waar het voor staat valt dan reuze mee. Bestaat er zo'n soort term ook voor het Engelse rijden?

In juni gaat ie in training om 'm broke te maken, want ik vind het toch handiger om 3 versnellingen te hebben. :P

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:49

broke = klaar ,bevestigd, mak.
als je in de vs een jaarling koopt is hij meestal ''halter broke'' kan dus niets alleen aan het halster mee lopen.
met een ''dead broke'' (bom proof) kan je op koninginnedag in de stad op de bushalte gaan rijden, me een biertje in je hand.
een paard moet eerst broke zijn voor dat je de training kan vervolgen, of afronden igv de show.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 09:50

Hih, nou, dat klinkt dan wel weer heeeel erg doods...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:44

"broke" of "full- broke" is een kant en klaar paard wat de gehele basisopleiding heeft afgerond en alle "kunstjes" beheerst. Meestal zijn dat dan paarden in de leeftijd tussen 8 en 10 jaar.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:02

Soms wordt met de term 'broke' ook bedoeld dat het paard 'willingly guided' is.
Dus dat hij/zij netjes zonder protest doet wat jij vraagt. Hiervoor hoeven dan niet alle knopjes op je paard te zitten.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 17:44

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:42

sonita schreef:
http://www.chestnutfarms.net/Chestnut_F ... Horse.html
Wiilingly guided is een reining term, er zijn veel meer disciplines dan reining, gelukkig.

Waarom is dat een reining term? Omdat het omschreven staat in het NRHA rulebook? In alle disciplines van western is een willingly guided paard essentieel.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:02

Hhmm, ik heb cutters en ropers nog nooit over willingly guided gehoord, wel over, wel of niet broke.
Ik heb even voor je gekeken, maar de eerste 10 pagina's op google gaan over reining, als je willingly guided intypt.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:44

Waarschijnlijk Sonita omdat dat cattle onderdelen zijn. In de western onderdelen in het aqha rulebook word wel degelijk het woord willingly gebruikt in alle onderdelen.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 23:45

hier noemen ze dat een death head LOL

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 07:33

Dat klinkt niet positief :D

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 15:32

Daar bedoelen ze mee een paard dat "bom proof" is of een paard die alles al kan en bijna op automatische piloot gaat.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:26

Ik heb me niet echt in de term verdiept maar "Willingly guided" komt op mij over als: bereidheid van het paard om jou (aanwijzingen) te volgen omdat hij jou als leider ziet. Dit kan je natuurlijk op verschillende manieren bereiken. Toen ik de term "Broke" las gingen bij mij de haren ook meteen rechtop staan. Er zal in dit geval niks negatiefs mee bedoeld worden, maar ik heb met dat woord toch meteen de associatie van: dmv dwang, pijn en angst een paard geestelijk breken, zodat hij (uit angst) doet wat jij wilt. Zoals voorheen, en helaas nu nog wel eens, een paard vaak zadel- en ruitermak gemaakt werd (lees de autobiografie van Monty Roberts maar eens).

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 14:13

Dat heb je , als je geen termen in een andere taal snapt.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:46

Hier gebruiken we 'broke' voor een paard dat veilig is om te rijden, binnen en buiten, een stuur heeft, en wat technische dingen kent (turn around, roll back etc), en ook onder druk veilig te rijden is (bijv. onverwachts een hert wegspringt, moet het paard niet compleet uit mekaar vallen). Veel mensen rijden een paard die super braaf (en daarom voor hun veilig) is, maar m.i. niet broke.

Als jou paard een hittepetitje is, is hij inderdaad niet broke, want dan zou hij niet zo'n stuiterbal meer zijn. Het kan nog steeds een energieker paard zijn, maar die energie zet je om in iets bruikbaars, zonder dat hij ligt te stuiteren. Met de juiste aanpak zal je paard in no-time maar al te graag willen rondstappen.

Sommige mensen noemen bijv. een paard halter broke, maar hij loopt hij niet echt mee. Dat is dan niet halter broke, misschien enkel aan het halter gewend.

Er is dus niks negatiefs aan het woord 'broke'.

Een death head associeer ik meer met van de paarden die je bijv. op summercamps ziet. Je kan er iedereen opzetten, je kan eronder hangen je kan er achterstevoren opzitten en het paard doet nog steeds hetzelfde, wat hij moet doen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:00

Duidelijke uitleg _Linda!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 21:14

_Linda schreef:
Als jou paard een hittepetitje is, is hij inderdaad niet broke, want dan zou hij niet zo'n stuiterbal meer zijn. Het kan nog steeds een energieker paard zijn, maar die energie zet je om in iets bruikbaars, zonder dat hij ligt te stuiteren. Met de juiste aanpak zal je paard in no-time maar al te graag willen rondstappen.

Klopt, helaas ben ik lange tijd gehinderd geweest door angst na een vervelend ongeluk. Inmiddels gaat het stukken beter en kan ik met veel meer 'overtuiging' rijden en dat scheelt al een hele hoop. :D
Neemt niet weg dat ik tegen mijn eigen onkunde blijf aanlopen. Pfff, zo'n jonkie is nog niet makkelijk hoor :o

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 21:15

storrum schreef:
Duidelijke uitleg _Linda!

+1

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:11

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 17:54

leuk zo'n kort ''buitenritje'' binnen

Paintless