[WN] Van galop wisselen tijdens de rundown

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Van galop wisselen tijdens de rundown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 23:34

Hoi hoi,

Ik ben me aan het verdiepen in western rijden en ben momenteel veel filmpjes aan het bekijken.
Nou zie ik in best wel wat filmpjes dat paarden in de rundown(volgens mij Correct me if I'm wrong) een galop wissel springen.
Dit lijkt mij niet de bedoeling van de ruiter maar komt omdat het paard snelheid maakt.

Krijg je hier punten aftrek voor?
Of maakt dit niet uit?

Ik heb hier niks mee te maken maar vind het gewoon interessant om te weten.

Anoniem

Re: Van galop wisselen tijdens de rundown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:44

Dit kan best heel goed de bedoeling van de ruiter zijn hoor. Op de rechte lijn krijg je daar geen penalty's voor, mits je voor de bocht maar weer in goede galop zit.

Veel paarden stoppen vanuit de linker- of rechtergalop makkelijker, zij hebben vaak ook een voorkeur. Het is alleen maar ''slim'' als je dit weet en dus ook kan gebruiken in show.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 23:49

Leuk om te weten. :D
Het lijkt echt gewoon te komen door de snelheid en de rechte lijn maar het klinkt wel logisch dat paarden in het stoppen ook voorkeur hebben en het is inderdaad slim om daar als ruiter op in te spelen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:52

Maar waarom springen ze dan meteen in de voor hen handige galop aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:59

Hoe bedoel je dat TM?

D-Destey; dat gebeurt ook wel hoor, maar dan heb je dus niet elke beweging onder controle.
Maar dat wisselen wordt zeker ook wel expres gedaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:23

Niks, ik had een blond momentje. :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:08

hollywood86 schreef:
Dit kan best heel goed de bedoeling van de ruiter zijn hoor. Op de rechte lijn krijg je daar geen penalty's voor, mits je voor de bocht maar weer in goede galop zit.

Veel paarden stoppen vanuit de linker- of rechtergalop makkelijker, zij hebben vaak ook een voorkeur. Het is alleen maar ''slim'' als je dit weet en dus ook kan gebruiken in show.

dus als ik jou goed begrijp hoef je alleen in de bocht in de juiste galop te zitten en mag je na de bocht weer omspringen om vanuit de makkelijkere galop te stoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:12

Bij de NRHA is dit inderdaad zo, andere verenigingen weet ik niet zeker.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:19

dat wist ik niet, intressant om te weten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:45

Klopt, bij de WRAN is dat ook zo. Zal wellicht bij de AQHA ed ook vast zo zijn.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:53

Grappig, wist ik echt niet. wel gek, lijkt mij een extra manouvre. Dus zo lang je in de bocht maar in de goede galop zit is het goed? Dan ga ik eens kijken of ik dat ook kan doen met Fuego! Die stopt veel minder op rechts nl.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:09

Klopt idd en mag ook volgens rules van AQHA. Wij hebben daar ook eens een hele discussie ove gehad en daarmee ga ik dat nooit vergeten. In de bochten/cirkels juiste galop en daarbuiten maakt het niet uit.
Vanuit rollback in verkeerde galop zitten is dus niet erg voor de punten zolang je maar gewisseld bent voor de bocht.
Dat ruiters wisselen voor een stop klinkt me ook erg logisch. Al had ik het nog nooit gehoord eigenlijk.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 21:42

WTF...ik wist dit ook niet... :o . Na de rollback en dan voor de bocht terug zijn, dat wist ik wel dat dat niet uitmaakte, maar dat het niet uitmaakte het laatste rechte stuk naar de stop toe...wist ik echt niet! :+

Ik voel me nu echt :o? :list: <<) :Z

Echt Errug!! |o

Nooit te oud om te leren... :Y)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:25

Ja ik heb ze na een rollback wel eens horen schreeuwen "wissel!" Maar heb het idd nog nooit op de run down gezien.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:15

als je het doen moet je wel een goede wisselaar hebben. en bedenk je dat je wel nog genoeg tijd moet hebben voor een goede correcte opbouw van je rundown.
als je paard dus geen top wisselaar is of in een kleine bak zou ik hier wel mee uitkijken. dan gaat het namelijk wel ten koste van je rundown opbouw wat wordt meegenomen in je stop/rollback (of stop/backup) manouvre.
dus vooral iets voor de gevorderde showruiter met makkelijke wisselaar en mooie opbouw in de rundown. (en in grote bak zodat je hier ook de tijd voor hebt)

TS: wat je wel eens ziet is paarden die op de rundown wegspurten en dan veel wisselen, dat heeft idd niks met bewust wisselen te maken. kost officieel geen punten, maar de opbouw van de rundown zal dan waarschijnlijk niet mooi gelijkmatig en gecontroleerd zijn en daarmee wel punten kosten.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 08:04

quarterH schreef:
als je het doen moet je wel een goede wisselaar hebben. en bedenk je dat je wel nog genoeg tijd moet hebben voor een goede correcte opbouw van je rundown.
als je paard dus geen top wisselaar is of in een kleine bak zou ik hier wel mee uitkijken. dan gaat het namelijk wel ten koste van je rundown opbouw wat wordt meegenomen in je stop/rollback (of stop/backup) manouvre.
dus vooral iets voor de gevorderde showruiter met makkelijke wisselaar en mooie opbouw in de rundown. (en in grote bak zodat je hier ook de tijd voor hebt)

TS: wat je wel eens ziet is paarden die op de rundown wegspurten en dan veel wisselen, dat heeft idd niks met bewust wisselen te maken. kost officieel geen punten, maar de opbouw van de rundown zal dan waarschijnlijk niet mooi gelijkmatig en gecontroleerd zijn en daarmee wel punten kosten.

helemaal juist! als je wil wisselen in je rundown moet het gebeuren net na het uitkomen van de bocht om dan mooi op te bouwen. paarden die wisselen tijdens het versnellen doen dit meestal uit zichzelf van uit een anticipatie van de stop. het NRHA rulebook zegt : "any movement on its own (het paard in dit geval) must be considered a lack of control and should therefor be faulted accordingly"

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 09:03

Dat lijkt me wel logisch. Een paard dat de hele tijd uit zichzelf wisselt lijkt me eerder dat die uit balans is.
Kan zijn dat de ruiter onbedoeld Vanalles doet dan niet moet of het paard luistert idd niet naar de hulpen van de ruiter. Dat daar puntenaftrek wordt gegeven snap ik wel.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:13

gompie, wat een goed idee om te wisselen naar je goeie kant als je de bocht uit bent. zit je al 10 jaar met passie naar de reining te kijken en heb je zoiets nog nooit eerder gezien. wonderlijk :D

*heeft weer een puntje om op te letten :P

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:10

Paintless schreef:
gompie, wat een goed idee om te wisselen naar je goeie kant als je de bocht uit bent. zit je al 10 jaar met passie naar de reining te kijken en heb je zoiets nog nooit eerder gezien. wonderlijk :D

*heeft weer een puntje om op te letten :P

Wahahaha :')

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 23:41

Hihi wel leuk dat ook sommige ervaren ruiters het niet wisten. :)

Bedankt voor alle informatie.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:20

D_Desteny schreef:

Leuk? Das helemaal niet leuk |( :o |o
;-)

Iemand zal het me heus wel eens verteld hebben. Daar twijfel ik niet aan. Ik ben overtuigd dat ik het automatisch verkeerd heb opgeslagen of totaal niet heb opgeslagen. 8)7 :=

Jij bedankt voor het openen van het topic :j +:)+

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:46

CounTree schreef:
D_Desteny schreef:

Leuk? Das helemaal niet leuk |( :o |o
;-)

Iemand zal het me heus wel eens verteld hebben. Daar twijfel ik niet aan. Ik ben overtuigd dat ik het automatisch verkeerd heb opgeslagen of totaal niet heb opgeslagen. 8)7 :=

Jij bedankt voor het openen van het topic :j +:)+

nee, echt leuk is het niet. maar het is ook geen ramp als je het niet deed. want als je wissel niet goed gaat heb je een no score geloof ik, omdat je niet het gevraagde toont. dus wel of niet wisselen heeft beide een risico.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:41

no score vanwege wissel? nee hoor dat klopt niet, uit welk rulebook heb je dat?

het is ook een niet een truucje die iedereen gebruikt omdat het , zoals gezegd, niet zo makkelijk is als het lijkt.
niet echt een truucje voor de gemiddelde gag ruiter maar meer de gevordere open ruiter.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:54

nee
no score vanwege het niet wisselen. en dus in een verkeerde galop zitten, maar ik redeneer verkeerd, want je wisselt pas vlak voor je run down, na je bocht....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:59

Daar krijg je geen no score voor. Ik zou maar eens het rulebook gaan doorlezen, no score wordt voor hele andere gevallen afgegeven.