[WN] Probleempje met schouders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Probleempje met schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 18:21

Hoihoi,

Ik heb tijdens het rijden een klein probleempje met mijn schouders, die kantel ik namelijk naar voren.
Heel veel mensen wijten dit aan een gespannen bovenlichaam maar dit is bij mij niet het geval.
Doordat ik mijn schouders naar voren kantel, valt mijn bovenlichaam ook naar voren en kan ik in galop niet blijven zitten.
Zodra ik erop gewezen wordt, ga ik achteruit zitten en kan ik wel blijven zitten.
Volgens mijn lesgever maak ik mij als het ware bol in mijn bovenlichaam.
Dit is waarschijnlijk omdat ik nu sinds 1jr serieus reining train en voordien veel gesprongen heb en die houding daar geaccepteerd is.
Iemand enig idee hoe ik dit nu kan oplossen?
Ik probeer een filmpje te uploaden van een hele tijd geleden, en ik probeer morgen een filmpje te laten maken van nu, als mijn computer meewerkt staan die er vanavond en morgen op.

Grtz

troi

Re: Probleempje met schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:24

Heel herkenbaar, al komt bij mij doordat het min of meer mijn standaard zithouding is.
Het is overigens bij mij een stukje beter geworden sinds ik een keer mocht koeienspelen met het 'cutting monster' van crazy cactus (waarbij het woord monster alleen maar positief is!). Zij leerde me namelijk in 30 seconden het grote voordeel van zitten op mijn kont nadat ze een ontsnappende koe in het vizier kreeg en die even corrigeerde met een rappe draai en versnel actie :+: .

Ik volg het topic wel want ik ben er nog lang niet!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:24

Ik heb hetzelfde probleem, ik heb wel een paar lessen centered riding gehad, maar dit probleem nog. Niet aan kunnen pakken. Gekgenoeg zegt mijn brein dat ik rechtop zit terwijl dat dusniet zo is. Het enige verschil bij mij is dat ik wel blijf zitten in galop.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 19:31

Jup mijn brein zegt precies hetzelfde, ik stuiter ook niet overdreven ofzo maar ik blijf niet helemaal zitten.
Dat is nou net het gekke tijdens barrelrace, polebending, cattle penning etc blijf ik wel zitten..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:09

Als je reining rijdt, maakt het geen snars uit hoe je op het paard zit. (voor de judge in ieder geval)
Dus wat is het probleem :D

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 21:19

Omdat mijn pony foutief aanspringt door de druk die hij op de voorhand krijgt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:52

Herkenbaar. Toch kwestie van heel veel oefenen. Een aantal goede zitlessen kan je enorm bewust maken van je zit. Als de juiste persoon je steeds laat voelen wat goed is, weet je wat je moet opzoeken. Ik kijk zelf veel in de spiegels en ramen. Niet alleen naar mezelf, ook naar pony, maar toch...........Ook weet ik waar mijn fouten zitten en vraag ik regelmatig of mijn man even wil kijken. Het moet een nieuwe gewoonte worden om het goed te doen.

O, ja, let ook op of je ademhaling goed is. Kijk maar eens wat een verschil dat maakt. Als dat niet oke is, moet je een beetje kletsen, zingen etc. Vaak, niet altijd, helpt dat ook.
En wat ik wel doe bij mensen is, op hun handen zitten dat ze hun zitbeen knobbels voelen. Dan neem ik de teugels en laat ze hun ogen dichtdoen. Meestal stap ik eerst rustig weg en ga daarna slalommen en daarna wat meer onverwachts rechts of links. Dan voel je heel goed wat je zit doet. Ik vraag mensen naar de kant te kijken die ze op willen en dan voel je al hoeveel je zit doet. Allemaal kleine dingetjes die je kunnen helpen.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 04:22

Misschien heb je nog teveel een engelse zit en zit je niet voldoende op je billen. Dit in combinatie met naar voren gekantelde schouders, kantel je hele bovenlichaam naar voren. Dus heup meer kantelen/onderrug als het ware boller maken, maar voor de rest schouders naar achteren en rechtop (en blijven ademen ;) ). Voor sommige mensen helpt het ook om daarbij omhoog, naar de lucht/plafond, te kijken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:31

Ik denk niet dat je paard verkeerd aanspringt door de druk op de voorhand, maar dat kunnen we zien in het filmpje als je dat hebt.
Als je scheef zit zou dit wel een oorzaak kunnen zijn, maar puur voorover zitten is waarschijnlijk geen oorzaak. Dan zou hij eerder helemaal niet aanspringen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:41

MelissaV schreef:
Omdat mijn pony foutief aanspringt door de druk die hij op de voorhand krijgt.

Dan vooral voor je uit blijven kijken als je aan springt!! Ook als je wissels maakt dan voor je uit blijven kijken.
Meeste mensen gaan namelijk naar hun paard kijken en gaan vanzelf dan ook iets voor over leunen wat niet handig is als je ook al wat krom zit.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 19:12

Heb helaas vandaag geen filmpje kunnen laten maken, batterij was leeg, maandag wss weer een poging.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:17

ik heb weleens gezien dat iemand een soort van schuimrubberen band om had. dit was een soort van 8 waarbij je armen door de lussen gaan en dat kruis op je rug zit. dus je hebt dan iets wat je tegen houd op het moment dat je je schouders naar voren wil doen, je moet je schouders nu recht houden.

waar ze dit vandaan hadden weet ik niet ,misschien is het wel een omgebouwde mitella ofzo.

ik hoop dat je het idee snapt, is een beetje lastig uitleggen. het heeft die meid in ieder geval heel goed geholpen!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 12:33

Ja ik snap wat je bedoelt, maar zou zijn dan geen problemen hebben met haar schouders ofzo?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 12:42

nee want als ze niet op haar paard zat had ze dat ding niet om. ik heb haar ook een aantal keren zien rijden voordat ze dat ding ging gebruiken en ze hing heel erg naar voren met haar schouders, heel erg in elkaar, en een bolle boven rug, net zoals jij omschrijft.

het helpt je alleen maar om recht te zitten, zowel in je rug als in je schouders, dus het zal ook geen schade veroorzaken neem ik aan.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 13:04

Mm als ik het zo niet opgelost krijgt kan ik dat misschien eens overwegen, heb gister weer priveles gehad (volg nu wekelijks priveles en groepsles) en mijn lesgever merkte toch al een groot verschil tegenover vorige week, dus mss krijgen we het er zo wel uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:10

Ik neig daar ook heel snel naar, niet alleen met paardrijden maar ook in het dagelijks leven. Bij mij helpt het als mensen het regelmatig tegen me zeggen en ik ga regelmatig naar de manueel therapeut om mijn rug en nek los te maken. Dat heeft ook wel goed geholpen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 13:28

Denk dat het bij mij eerder stress is omdat een bepaalde oefening niet lukt of vaak mislukt. Tijdens oefeningen die wel goed gaan, zit ik wel netjes.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:45

ik denk dat je al een hele grote stap hebt gemaakt doordat je je het realiseert dat je het doet, nu is het ook een questie van tegen jezelf blijven zeggen.

net als bv met je benen stil houden, of handen bij elkaar, enz. blijven herhalen tegen jezelf.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 13:57

Ja klopt tijdens het rijden buiten de lessen om helpt mijn moeder mij er mee door te zeggen dat ik naar voren val, in de les wordt dit natuurlijk gecorrigeerd door mijn lesgever :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:59

Ik heb er ook last van gehad ik heb het verholpen door mijn rug en schouderpartij aan de achterkant meer te trainen in een sportschool. Zo werd mijn algemene houding al veel beter en rechter en in het zadel ook.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:12

vroegah kreeg je dan een klerenhanger op je rug geplakt :+ , dan kün je niet met je schouders naar voren. Een minder drastisch maar even goed werkend lapmiddel is een stuk sporttape over je rug plakken (uiteraard dan wel even in de juiste positie gaan zitten op moment van plakken) en die voel je wel trekken als je je schouders te ver naar voren doet! :D
En verder is het oefenen oefenen oefenen...
Succes!

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:56

Je onderrug juist holler trekken. Het bovenste deel van je wervelkolom en je nek strekken dan en je schouders komen dan ook iets naar achter. Als je je onderrug bol maakt wordt de rest van je rug krom en komen je schouders naar voor!!
Probeer je te concentreren op het hol maken van je onderrug en verder niet op je schouders te letten. Als je je niet lukt kun je naar een sportfysiotherapeut gaan. Deze kan je helpen mbv fysiotape (dit is geen sporttape!).

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 12:57

Als je het helemaal goed wilt doen span je diep onder in je buik de spieren daar ook aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 13:46

allemaal leuk uit gelegd maar als je je onderrug hol trekt hoe kun je je bekken dan kantelen?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:20

rapido schreef:
allemaal leuk uit gelegd maar als je je onderrug hol trekt hoe kun je je bekken dan kantelen?

Niet denk ik inderdaad. Als ik mijn bekken kantel trekt mijn rug bol.